Ezeket biztos nem tudtad a magyar rendszámról

Szerző: Erdős Norti levél küldés 
Dátum: 2017.01.13. 09.23

Miközben sorra érkeznek az új rendszámok – zöldek, szürkék, kicsik, “P”-vel kezdődőek -, addig sokan azzal sincsenek tisztában, hogy a normál rendszámokra milyen szabályok vonatkoznak. Most megpróbálunk kicsit képbe hozni.

Sokkal több szabályozás vonatkozik egy érvényes magyar rendszámra, mint gondolnád. És itt most nem a méretekről vagy a betűk nagyságáról van szó, hanem olyan részletekről is, hogy a csillagok hány milliméter szélesek lehetnek, és hasonló finomságok.

Aki ezeket az infókat már mind csuklóbál vágja, az bátran zárja be az ablakot.

Története

1958-tól vezették be a hatkarakteres rendszámokat, melyek két betűből és négy számból álltak, közöttük rövid kötőjellel. A kezdőbetűk a jármű típusára, jellegére, üzemben tartójára utaltak.

Hungarian_License_plate_before_1990

Magyar rendszám 1958 és 1990 között

A 70-es évek elején kaptak fekete alapon fehér betűs rendszámokat a szolgáltatóvállalatok járművei. A diplomáciai rendszámok kék alapon fehér, valamint a külföldi állampolgárok fehér alapon piros rendszámainak rendszere ma is használatban van. Az ideiglenes E-1234 és PRÓBA 12-34 formátumok rendszere is hasonló volt.

Az első rendszámtábla kisebb volt a hátsónál. A négyzet alakú hátsó rendszámoknál a felső sorban csak betűk szerepeltek. Ilyen „kockarendszámot” azonban 1958-tól magánautókra nem adtak ki, akkor sem, ha bizonyos típusoknál ez a forma lett volna indokolt. Lassú járművekre és a mezőgazdasági vontatók egy részére háromszög alakú rendszám került, csak számokkal vagy 2 betű, 4 szám kombinációval, kötőjelezés nélkül.

A rendszámtábla a hatóság tulajdonát képezte, de a jármű tulajdonosának kötelező volt törődnie vele, akár újra is kellett festenie.

Jelenlegi méretek

A normál, azaz ‘A’ típusú rendszámtábla pontosan 520 mm hosszú, 110 mm széles, keretvastagsága 4,5 milliméter, betűmagassága 77 mm és domborítási magassága 1,8 milliméter. De ez még nem minden, az alábbi ábrán fel vannak tüntetve egyéb méretek is.

gp2_299_A0000035$BBM__28_A0900006IRM$A13482$A1A$AMK041$BBMP_0

A kép kattintásra megnő

Anyaga

A rendszámtábla anyaga fényvisszaverő fóliával bevont alumíniumlemez. A fényvisszaverő fólia az MSZ 9620/8 szerint meghatározott anyag.

0000016736

Tagállamjelzés

A tagállamjelzést a rendszámtábla bal szélén, külön mezőben, nyomtatott fényvisszaverő grafikával kell feltüntetni. A tagállamjelzés ne legyen eltávolítható a rendszámtábláról sem mechanikai, sem vegyi eljárásokkal a fólia fényvisszaverő szerkezetének látható és helyre nem állítható roncsolódása nélkül.

A csillagok 5 milliméter szélesek lehetnek, és maximum 15 mm sugarú körben helyezkedhetnek el, a tagállam betűjelétől 15 milliméterre.

gp2_299_A0000035$BBM__28_a0900006irm$A13486$A1a$Amk041$BBMP_0

Méretek “A” és “B” típusú rendszámtábla esetén. A kép kattintásra megnő.

Mi van a hátulján?

A gyártó köteles az ellenőrzött minőséget minden rendszámtábla hátlapjába olyan beütött jelzéssel tanúsítani, amely tartalmazza:

  • a rendszámtábla forgalmazójának a nevét,
  • a rendszámtábla gyártójának nevét és címét,
  • a rendszámtábla gyártására és alapanyagára vonatkozó egyéb adatokat.

Milyen rendszámok vannak Magyarországon?

Az OT-s és DT-s rendszámokat majdnem mindenki ismeri. De hallott már SP, vagy éppen NAV karakterekkel kezdődő rendszámokról? Megmondjuk, melyik kihez tartozik. De érkezik hamarosan a szürke rendszám, és nagyon úgy néz ki, hogy a segédmotorok is rendszámot kapnak.

További infót itt találsz.

Olvastad? Komoly bajba kerülhet rengeteg magyar autós!

Nem akárhogy loptak szét egy magyar Ladát

Nem lopták el az autót, csak a számukra értékesebb alkatrészeket nyúlták le az épített Ladából. Segíts te is, hogy előkerüljön a tettes!

Vajon hány garázsban pihen még ilyen makulátlan veterán, mint ez a Volga?

A Volga M21-esből komoly mennyiséget, 639 000 darabot gyártottak, így nem meglepő, hogy a kitartó kutatók még mindig találnak egy-egy megkímélt példányt.

Zsír új BMW E30 M3-ast valaki?

Egészen hihetetlen, ahogy időről-időre előbukkannak olyan autók, amik évtizedeket töltöttek egy garázsban, miután megvásárolták őket.

Ölében kisbabával vezetett egy nő, a videó miatt forrong a Facebook

A közösségi média mostanában kapta fel ezt a videót, és a vélemények megdöbbentően vegyesek.

F1: Egyéves problémát oldhat meg a Haas

A fékekkel a tavalyi bemutatkozás óta küszködő Haas-csapat az Orosz Nagydíjnak új beszállító termékével vág neki.

F1: Túl kicsi a rajtszám? Nem indulhat az autó!

A Nemzetközi Automobil Szövetség megszigorította a rajtszámok és versenyzői nevek megjelenítésére vonatkozó előírásait, a Spanyol Nagydíjtól elvileg képesek lehetünk messzebbről azonosítani a pilótákat.

Eladja a Ducatit az Audi?

A hírek szerint a Volkswagen-csoport megkezdte az olasz sportmotor-márka eladásának előkészítését. A Ducati Ferdinand Piëch szíve csücske volt.

Alonso: A célba érés már nagy eredmény lenne

Fernando Alonso 2017-ben Forma-1-es versenyen még nem jutott el a kockás zászlóig, reméli, hogy a frissített Honda-motorral Szocsiban legalább a célba érés összejön végre.

Kémfelvételen a Škoda Yeti utódja

Karoq néven érkezik egy hónap múlva a második generációs kompakt Škoda SUV. Csehországban lefilmezték egy prototípusát.

Nem működik a Toyota stratégiája

A világ minden részén népszerűek a plug-in hibridek – mindenütt, kivéve Kínát. Az ázsiai ország miatt a Toyota kénytelen lesz újragondolni stratégiáját.

F1: Szocsiban annyi a kanyarlevágós trükknek

Az FIA fekvőrendőröket szereltetett fel a szocsi pálya 2. kanyarjának bukóterébe, mostantól nem lehet ügyeskedni.

Rekordévet zárt a Mercedes Magyarországon

A Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. tavaly közel 190 ezer gépkocsit gyártott Kecskeméten, 3,8 százalékkal többet, mint 2015-ben.

F1: Az Orosz Nagydíj legütősebb balesetei – videó

A Forma-1-es Orosz Nagydíjat csak 2014 óta rendezik, de a szocsi helyszín három év alatt is produkált jó néhány húzós esetet.

Pars Krisztián autóját csúnyán összetörte a szerelője, nem lennénk a helyében

A sofőr és feltételezett utasa elszaladt a helyszínről. Mint kiderült, az autó az ismert sportolóé, Pars Krisztiáné, aki javítás miatt hagyta autóját a szerelőnél.

Át akar verni a benzinkutas?

Tankolás után többet mutatott az oszlop kijelzője, mint amennyi az autó tartályának a mérete. Olvasónk nem hagyta magát, panaszos levelet írt a MOL-nak. Érdekes választ kapott.

Azért még az Ikarus az úr

Megannyi vadonatúj, luxus és kevésbé luxus kivitelű buszok között még mindig egy Ikarus a sztár. A zsámbéki Busexpón jártunk.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.