10 dolog, amit tudnod kell a Škodáról

Szerző: Erdős Norti levél küldés 
Dátum: 2016.11.20. 08.30

Tíz dolog, amit lehet még nem hallottál a Škodáról. A márka történelme napjainkig.

10 dolog, amit tudnod kell a Škodáról
A Škoda igazi sikertörténet az autógyártásban, főleg ha a kelet-európai autókat vesszük alapul. A régi konkurensek és kortársak, mint a Wartburg vagy a Trabant, már lassan mind a feledés homályába vesznek, kidőlnek a sorból, a Škoda viszont – hála a Volkswagennek – fennmaradt, virágkorát éli a márka manapság.
A Škoda Auto ma Csehország legnagyobb személyautó-gyártója. A céget 1899-ben alapította Emil Škoda, az 1920-as évekre pedig már Csehország legnagyobb ipari vállalatává vált. Gyártottak személy- és tehergépkocsit, illetve tömegközlekedési járműveket, mozdonyt, hidat, fegyvert, traktort. Azonban van egy pár dolog, amit csak a márka igazi rajongói tudnak – vagy a nagyon elvetemült autóbuzik.
Összeszedtem a tíz legérdekesebb dolgot, amit nem biztos, hogy azonnal kidob a Google, és a Wikipédia sem említ, maximum az apró betűs részekben.
1.- A Škoda 1976-os ralimodellje, a 130LR, amely Nagy-Britanniában Estelle néven vált ismertté, egymást után 17 alkalommal szerezte meg a bajnoki címet az R.A.C Rallyban (Royal Automobile Club Rally, 1938-ban volt az első hivatalos brit bajnokság), kategóriában. A motorház alatt 1,3 literes 130 lóerős blokk ketyegett, amiről a nevét is kapta.
2.- A cég 1911-ben olvadt egybe a Václav Laurin és Václav Klement által alapított, először kerékpár- és motor-, majd személygépkocsi-gyártó cégével, innentől kezdve beszélünk Škoda gépjárművekről.
3.- A korai nyolcvanas évekbeli modelleket, a Rapid Coupé 130-at és 135-öt sport felszereltséggel is lehetett választani. Az “ezerkettes” motorokat felváltották az 1,3 literesek, amelyek már kétféle sűrítési aránnyal készültek, a hengerfejük a korábbi versenyautókhoz hasonlóan szelepenként önálló légcsatornás, de már alumínium öntvény volt.
4.- Vissza a hetvenes évekbe: a 110R és 130RS modellek rendkívül népszerűek voltak a versenysportban. A 110R Coupé nemcsak karosszériáját illetően különbözött a hétköznapi négyajtósoktól, hanem abban is, hogy Mladá Boleslav helyett Kvasinyben készült, ahol a sportos Škodáknak komoly hagyományuk volt. 1974-ben három versenyautó készült 180/200RS néven, ezeket a brnói vásáron Škoda 130RS néven mutatták be. A következő években a 110R Coupé alapjaira épített 130RS-ek nagyon sok sikert arattak az 1300-as géposztályban.
5.- Az egyszerű és a későbbiekben nagyon népszerű kisautó, a Favorit vonalvezetését, az olasz Bertone stúdió késztette, ahol többek között a Lamborghini Miura és Countach modellek formáját is megálmodták.
6.- Ez a félelmetes és egyben gyönyörű lopakodó szintén Škoda, akármennyire is hihetetlen. Egész pontosan Škoda Super Sport Typ 724 a becsületes neve, és 1971-ben készült a koncepció. Eredetileg fehér színű volt, de az 1981-es Vámpír négy keréken című csehszlovák film kedvéért feketére festették.
7.- Íme az 1995-ös Škoda Felicia VR6. A motor egy 2,8 literes, V6-os, több mint 200 lóerős VW Golf VR6-erőforrás. A 17 colos felnikre 205/40-es abroncsokat pattintottak, és meg kell mondjam, pokolian jól is áll az autónak. Végsebessége 210 kilométer/óra, az első százat pedig 8,2 másodperc alatt éri el.
8.- A legköltségesebb Škoda, amit valaha építettek, egy torta volt, amit az új Fabia reklámozásához használták. A kampány átszámítva 174 millió forintot emésztett fel.
9.- 2004-ben a 3,7 millió regisztrált autóból, 1,8 millió volt Škoda Csehországban. Nem semmi!
10.- A gyártó már számos régen is használt modell nevét feltámasztotta, mint például az Octavia, Felicia, Rapid (a lenti képen látható) és a Superb. A mai napig nagyon népszerű típusok a vásárlók körében.

F1: A legjobb mém Rosberg visszavonulására

Ki lesz az utód? Fernando Alonso? Sebastian Vettel? Pascal Wehrlein?

F1: Ecclestone ledöbbent Rosbergtől, Alonsót akarja helyette

A Forma-1 uraként ismert Bernie Ecclestone-t ugyanúgy derült égből villámcsapásként érte a világbajnok Nico Rosberg visszavonulása, mint bárki mást, de máris tudja, kit kellene a helyére ültetni a Mercedesnél.

F1: Hamiltont nem lepte meg Rosberg visszavonulása

Lewis Hamilton azt állítja, számára nem volt meglepetés csapattársa, a friss világbajnok Nico Rosberg mai bejelentése. A Mercedes angol pilótája a pótlásába nem szól majd bele.

Beültünk az új Ford Fiestába

Nagyobb külső, modernebb belső, fejlettebb technológia, de ezzel párhuzamosan várhatóan magasabb ár jellemzi majd a 2017 nyarán, Magyarországon is bemutatkozó új Ford Fiestát. Üléspróbát vettünk a B szegmens európai kedvencében.

F1: Ecclestone gyáva változtatni a versenyeken

Bernie Ecclestone az, aki ellenzi a radikális változásokat a Forma-1-ben, a hétvégék átalakítása sem az ő ötlete volt.

F1: Ki ülhet Rosberg helyére a Mercedesnél?

A Mercedes hétfőn nekilát, hogy megtalálja a visszavonulását meglepetésszerűen bejelentő világbajnok, Nico Rosberg utódját. Elcsábítják Alonsót vagy Vettelt? Pascal Wehrleinból csinálnak másodhegedűst?

F1: A Red Bull esélyes mindkét vb-címre

Helmut Marko, a Red Bull sportigazgatója úgy érzi, hogy a csapata mindkét vb-címre esélyes jövőre.

Forma-1: Nico Rosberg visszavonul!

Óriási meglepetés: a friss Forma-1-es világbajnok Nico Rosberg bejelentette, hogy kiszáll a száguldó cirkuszból. Elért a csúcsra, ennyi elég volt.

Filmbe illő balesetet okozott a féktelen kamion

Elromlott fék miatt tarolt mindent, ami az útjába került ennek a kamionnak.

Két hét múlva kész az első 2017-es Forma-1-es

A Sauber-csapat nem lazsál, elvileg már két hét múlva összerakják a 2017-re szánt versenyautójukat.

Csodalámpával villant a Mercedes

Nem vakítja a szembejövőket, járdát és navigációs utasítást is az útra vetít a Mercedes-Benz legújabb fényszórója.

F1: Rosberg kamu kupát kapott – videó

Nico Rosberg csütörtökön megérkezett a Mercedes-csapat központjába, ahol kézbe vehette a világbajnoki kupát is. Na jó, nem egészen azt.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.