10 dolog, amit tudnod kell a Škodáról

Szerző: Erdős Norti levél küldés 
Dátum: 2016.11.20. 08.30

Tíz dolog, amit lehet még nem hallottál a Škodáról. A márka történelme napjainkig.

10 dolog, amit tudnod kell a Škodáról
A Škoda igazi sikertörténet az autógyártásban, főleg ha a kelet-európai autókat vesszük alapul. A régi konkurensek és kortársak, mint a Wartburg vagy a Trabant, már lassan mind a feledés homályába vesznek, kidőlnek a sorból, a Škoda viszont – hála a Volkswagennek – fennmaradt, virágkorát éli a márka manapság.
A Škoda Auto ma Csehország legnagyobb személyautó-gyártója. A céget 1899-ben alapította Emil Škoda, az 1920-as évekre pedig már Csehország legnagyobb ipari vállalatává vált. Gyártottak személy- és tehergépkocsit, illetve tömegközlekedési járműveket, mozdonyt, hidat, fegyvert, traktort. Azonban van egy pár dolog, amit csak a márka igazi rajongói tudnak – vagy a nagyon elvetemült autóbuzik.
Összeszedtem a tíz legérdekesebb dolgot, amit nem biztos, hogy azonnal kidob a Google, és a Wikipédia sem említ, maximum az apró betűs részekben.
1.- A Škoda 1976-os ralimodellje, a 130LR, amely Nagy-Britanniában Estelle néven vált ismertté, egymást után 17 alkalommal szerezte meg a bajnoki címet az R.A.C Rallyban (Royal Automobile Club Rally, 1938-ban volt az első hivatalos brit bajnokság), kategóriában. A motorház alatt 1,3 literes 130 lóerős blokk ketyegett, amiről a nevét is kapta.
2.- A cég 1911-ben olvadt egybe a Václav Laurin és Václav Klement által alapított, először kerékpár- és motor-, majd személygépkocsi-gyártó cégével, innentől kezdve beszélünk Škoda gépjárművekről.
3.- A korai nyolcvanas évekbeli modelleket, a Rapid Coupé 130-at és 135-öt sport felszereltséggel is lehetett választani. Az “ezerkettes” motorokat felváltották az 1,3 literesek, amelyek már kétféle sűrítési aránnyal készültek, a hengerfejük a korábbi versenyautókhoz hasonlóan szelepenként önálló légcsatornás, de már alumínium öntvény volt.
4.- Vissza a hetvenes évekbe: a 110R és 130RS modellek rendkívül népszerűek voltak a versenysportban. A 110R Coupé nemcsak karosszériáját illetően különbözött a hétköznapi négyajtósoktól, hanem abban is, hogy Mladá Boleslav helyett Kvasinyben készült, ahol a sportos Škodáknak komoly hagyományuk volt. 1974-ben három versenyautó készült 180/200RS néven, ezeket a brnói vásáron Škoda 130RS néven mutatták be. A következő években a 110R Coupé alapjaira épített 130RS-ek nagyon sok sikert arattak az 1300-as géposztályban.
5.- Az egyszerű és a későbbiekben nagyon népszerű kisautó, a Favorit vonalvezetését, az olasz Bertone stúdió késztette, ahol többek között a Lamborghini Miura és Countach modellek formáját is megálmodták.
6.- Ez a félelmetes és egyben gyönyörű lopakodó szintén Škoda, akármennyire is hihetetlen. Egész pontosan Škoda Super Sport Typ 724 a becsületes neve, és 1971-ben készült a koncepció. Eredetileg fehér színű volt, de az 1981-es Vámpír négy keréken című csehszlovák film kedvéért feketére festették.
7.- Íme az 1995-ös Škoda Felicia VR6. A motor egy 2,8 literes, V6-os, több mint 200 lóerős VW Golf VR6-erőforrás. A 17 colos felnikre 205/40-es abroncsokat pattintottak, és meg kell mondjam, pokolian jól is áll az autónak. Végsebessége 210 kilométer/óra, az első százat pedig 8,2 másodperc alatt éri el.
8.- A legköltségesebb Škoda, amit valaha építettek, egy torta volt, amit az új Fabia reklámozásához használták. A kampány átszámítva 174 millió forintot emésztett fel.
9.- 2004-ben a 3,7 millió regisztrált autóból, 1,8 millió volt Škoda Csehországban. Nem semmi!
10.- A gyártó már számos régen is használt modell nevét feltámasztotta, mint például az Octavia, Felicia, Rapid (a lenti képen látható) és a Superb. A mai napig nagyon népszerű típusok a vásárlók körében.

Meglépett az autóval a kisfiú, kecskét is vitt magával

Ennek a fiúnak az apja szerint a vezetést nem lehet elég korán elkezdeni. A csomagtartóban utazó kecske ennek tükrében már nem is olyan meglepő.

Hihetetlen balesetet úszott meg egy kamionos

Nehéz napja volt annak az őrangyalnak, aki erre a kamionosra vigyázott. Az utolsó pillanatban állt meg a szerelvény a szakadék felett.

Könnyfakasztó vadászautó Lada Niva helyett

Csupán három darab ilyen Aston Martin V8 vadászkombi készült az angliai gyárban, most pedig eladó az egyik legjobb kondícióban lévő példány.

Nincs ma ennél menőbb Porsche az interneten!

Aligha létezik még egy ilyen Porsche 911 Carrera RSR 3.8-as a világon. Kívánatos patina, merész színek és 10 futott kilométer.

Fényképezz lyukkal!

Lehet-e fóliába szúrt lyukkal és egy dobozzal fényképezni? Kipróbáltuk

F1: Hamilton ezen a hétvégén csak statisztált

Lewis Hamilton a tavalyi bakui szerepléséhez hasonlította idei szocsi teljesítményét, a Mercedes angolja a 4. helynek is örülhetett az Orosz Nagydíj végén.

F1: Alonso szeretne legalább a rajtig jutni

Továbbra is vergődik a McLaren-Honda, az Orosz Nagydíjon a Fernando Alonso alatt már a futam előtt megállt az autó.

F1: A kocsmából gratuláltak Bottasnak

A kétszeres világbajnok Mika Häkkinen egy kocsmából küldött üzenetet immár futamgyőztes honfitársának, Valtteri Bottasnak.

F1: Vettel a középső ujjával üzent Massának – videó

Sebastian Vettelnek a legkevésbé sem tetszett, hogy az utolsó körön Felipe Massa feltartása miatt nem volt lehetősége, hogy megpróbálkozzon a végül az első helyen beérő Valtteri Bottas megelőzésével.

F1: A Ferrari-főnök nem volt csalódott, csak pisilnie kellett

Vicces közjáték zajlott a brit Sky Sports riportere és a Ferrari csapatfőnöke között az Orosz Nagydíj leintése után.

Bottas: Elképesztő érzés az első Forma-1-es győzelem!

Valtteri Bottas lett a nap versenyzője, miután megszerezte élete első F1-es futamgyőzelmét az Orosz Nagydíjon. Mögötte Sebastian Vettel és Kimi Räikkönen állhatott a dobogóra. Futam utáni interjúk Szocsiból.

F1: Szocsiban Bottas a nagyok közé került

A mercedeses Valtteri Bottas óriási rajt után magabiztos vezetéssel szerezte meg első Forma-1-es futamgyőzelmét az Orosz Nagydíjon. A Ferrarinak be kellett érnie a 2-3. hellyel Szocsiban.

Megépítette, amit a BMW nem mert

A tökéletes családi autót építette meg magának, amihez fogott egy BMW 540i Touringot és mindent belepréselt az M5-ösből. Megszületett a 400 lóerős kombi, aminek apa örülhet a legjobban.

Spéci pótkocsikat vásárol a Waberer’s

100 darab spéci pótkocsival bővíti flottáját az egyik legnagyobb magyar fuvarozótársaság, a Waberer’s.

Első helytől lökték el Micheliszt

A harmadik körben már az első helyért küzdött Michelisz Norbert a WTCC monzai futamán, Bennani azonban ráhúzta az autót, így mindketten feladták a versenyt.

F1: Bottas nyerte az Orosz Nagydíjat

Behúzza Sebastian Vettel az idei harmadik futamgyőzelmét? Nyerhet Kimi Räikkönen? Mire lesz képes Lewis Hamilton a 4. helyről rajtolva? Élő szöveges közvetítés a Forma-1-es Orosz Nagydíjról.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.