10 dolog, amit tudnod kell a Škodáról

Szerző: Erdős Norti levél küldés 
Dátum: 2016.11.20. 08.30

Tíz dolog, amit lehet még nem hallottál a Škodáról. A márka történelme napjainkig.

10 dolog, amit tudnod kell a Škodáról
A Škoda igazi sikertörténet az autógyártásban, főleg ha a kelet-európai autókat vesszük alapul. A régi konkurensek és kortársak, mint a Wartburg vagy a Trabant, már lassan mind a feledés homályába vesznek, kidőlnek a sorból, a Škoda viszont – hála a Volkswagennek – fennmaradt, virágkorát éli a márka manapság.
A Škoda Auto ma Csehország legnagyobb személyautó-gyártója. A céget 1899-ben alapította Emil Škoda, az 1920-as évekre pedig már Csehország legnagyobb ipari vállalatává vált. Gyártottak személy- és tehergépkocsit, illetve tömegközlekedési járműveket, mozdonyt, hidat, fegyvert, traktort. Azonban van egy pár dolog, amit csak a márka igazi rajongói tudnak – vagy a nagyon elvetemült autóbuzik.
Összeszedtem a tíz legérdekesebb dolgot, amit nem biztos, hogy azonnal kidob a Google, és a Wikipédia sem említ, maximum az apró betűs részekben.
1.- A Škoda 1976-os ralimodellje, a 130LR, amely Nagy-Britanniában Estelle néven vált ismertté, egymást után 17 alkalommal szerezte meg a bajnoki címet az R.A.C Rallyban (Royal Automobile Club Rally, 1938-ban volt az első hivatalos brit bajnokság), kategóriában. A motorház alatt 1,3 literes 130 lóerős blokk ketyegett, amiről a nevét is kapta.
2.- A cég 1911-ben olvadt egybe a Václav Laurin és Václav Klement által alapított, először kerékpár- és motor-, majd személygépkocsi-gyártó cégével, innentől kezdve beszélünk Škoda gépjárművekről.
3.- A korai nyolcvanas évekbeli modelleket, a Rapid Coupé 130-at és 135-öt sport felszereltséggel is lehetett választani. Az “ezerkettes” motorokat felváltották az 1,3 literesek, amelyek már kétféle sűrítési aránnyal készültek, a hengerfejük a korábbi versenyautókhoz hasonlóan szelepenként önálló légcsatornás, de már alumínium öntvény volt.
4.- Vissza a hetvenes évekbe: a 110R és 130RS modellek rendkívül népszerűek voltak a versenysportban. A 110R Coupé nemcsak karosszériáját illetően különbözött a hétköznapi négyajtósoktól, hanem abban is, hogy Mladá Boleslav helyett Kvasinyben készült, ahol a sportos Škodáknak komoly hagyományuk volt. 1974-ben három versenyautó készült 180/200RS néven, ezeket a brnói vásáron Škoda 130RS néven mutatták be. A következő években a 110R Coupé alapjaira épített 130RS-ek nagyon sok sikert arattak az 1300-as géposztályban.
5.- Az egyszerű és a későbbiekben nagyon népszerű kisautó, a Favorit vonalvezetését, az olasz Bertone stúdió késztette, ahol többek között a Lamborghini Miura és Countach modellek formáját is megálmodták.
6.- Ez a félelmetes és egyben gyönyörű lopakodó szintén Škoda, akármennyire is hihetetlen. Egész pontosan Škoda Super Sport Typ 724 a becsületes neve, és 1971-ben készült a koncepció. Eredetileg fehér színű volt, de az 1981-es Vámpír négy keréken című csehszlovák film kedvéért feketére festették.
7.- Íme az 1995-ös Škoda Felicia VR6. A motor egy 2,8 literes, V6-os, több mint 200 lóerős VW Golf VR6-erőforrás. A 17 colos felnikre 205/40-es abroncsokat pattintottak, és meg kell mondjam, pokolian jól is áll az autónak. Végsebessége 210 kilométer/óra, az első százat pedig 8,2 másodperc alatt éri el.
8.- A legköltségesebb Škoda, amit valaha építettek, egy torta volt, amit az új Fabia reklámozásához használták. A kampány átszámítva 174 millió forintot emésztett fel.
9.- 2004-ben a 3,7 millió regisztrált autóból, 1,8 millió volt Škoda Csehországban. Nem semmi!
10.- A gyártó már számos régen is használt modell nevét feltámasztotta, mint például az Octavia, Felicia, Rapid (a lenti képen látható) és a Superb. A mai napig nagyon népszerű típusok a vásárlók körében.

Ömlik a kínai Audi

A Volkswagen felfuttatja az Audi gyártását Kínában. Elsősorban hibrid és elektromos hajtású modellekkel bővítik majd a kínálatot.

Hamilton: Undorító, amit Ricciardo csinál

Lewis Hamilton azt mondja, kizárt, hogy Daniel Ricciardóhoz hasonlóan cipőből pezsgőzzön a dobogón.

Olasz fordítás

Egy legendás név, egy legendás roadster, 170 lóerős turbómotor, vászontető, és közvetlen kormányzás. Ugye milyen jól hangzik? Kipróbáltuk az MX-5 felpaprikázott olasz testvérét.

Karambollal végződött a robotautók első versenye

Mindössze két autó indult az új Roborace széria legelső futamán. Egyikük karambolozott és kiesett a versenyből, a másik gond nélkül teljesítette a távot.

Lotus 007: leghíresebb márkatársát köszönti az Evora különkiadása

Különleges kezelésnek vetette alá a fél éve bemutatott Evora Sport 410 modellt a Lotus. Az egyedi munka a világ talán leghíresebb Lotusa előtt tiszteleg.

Megvennéd Niki Lauda BMW M1-esét?

Bőven több, mint 500 millió forintot érhet Niki Lauda egykori BMW M1-ese, ami légitársasága alapítása miatt adott el.

Furcsa platós Mazda MX-5 keresi új gazdáját

Megnyújtották a Mazda MX-5-ös tengelytávját, hogy platós hordárként üzemelhessen. Most pedig éppen eladó a szokatlan mű.

Így vágnak szét egy Porsche Panamerát a tűzoltók

A présgépbe dobás helyett inkább a tűzoltóknak adták az előszériás autót, hogy gyakorolják a mentést.

Egyre népszerűbb Oroszországban a Kamaz

Az orosz gyártó 2016-ban tovább növelte piaci részesedését. A legkeresettebb modellek között szinte csak Kamaz gyártmányokat találunk.

Hajmeresztő, mire képes 1 perc alatt az új Bugatti

Nem csak felgyorsul 400 km/órás sebességre a Bugatti Chiron, hanem meg is áll majd. Mindezt egy percen belül.

F1: Bottasnak megígérték, hogy mehet a Mercedeshez

A Williams főnöknője, Claire Williams elárulta, hogy fel sem merült, hogy Valtteri Bottast ne engedjék el a Mercedeshez, tavaly ugyanis ígéretet tettek neki, ha alkalom adódik, mehet egy nagycsapathoz.

Legendás francia filmet forgatott újra a Ford

40 éves filmet forgatott újra a Ford modern formában és egy piros Mustanggal a főszerepben.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.