Az Antarktisz jegébe fagyott óriás

A Snow Cruiser kutatójármű rövid története

Szerző: Floyd levél küldés 
Dátum: 2016.11.16. 17.30

Egyvalami biztos. Ehhez fogható guruló szörny nem lesz több a történelemben, ma már nincs helye a meggondolatlan hősködésnek.

Az Antarktisz jegébe fagyott óriás

Abban az időben, amikor még akadtak fehér foltok a térképen, az emberek ellenállhatatlan vágyat éreztek a felfedezetlen területek meghódítására.

Legtovább a nem mellesleg tényleg teljesen fehér Antarktisz húzta, köszönhetően a cseppet sem emberbarát környezetnek. A harmincas években már javában a Déli-sark jegén tébláboltak a különböző nemzetiségű kutatók, és küzdöttek az elemekkel. Nem egy felfedező végezte jégbe zárt múmiaként, és ennek legfőbb oka a nehézkes közlekedés volt. A kutyaszánok és kezdetleges lánctalpas traktorok nem jelentettek életbiztosítást.


30 tonnányi meggondolatlan elszántság.

30 tonnányi meggondolatlan elszántság.

 

Baj esetén a mentőcsapatok nem tudtak haladni, ez okozta az amerikai Byrds admirális vesztét, akihez a hatalmas hóviharban nem jutott el a megmentésére siető kutatótárs, Dr. C. Poulter. Ez a tragikus élmény sarkallta C. Poultert arra, hogy mindent latba vessen egy igazi jégre termett jármű kerékre állításáért.

Így kezdődött a “Snow Cruiser” az Antarktiszra szánt hatalmas hójáró hihetetlen története.

Miután C. Poulter visszatért, Chicagóban egy egyetemi kutatócsoport vezetői pozícióját kapta meg, amely a jégjáró masztodon kifejlesztésére koncentrált. Komoly kalapozással kezdődött, hogy a hajmeresztően merész tervek megvalósuljanak. A kormány képviselői lelkesen dobtak 150.000 dollárt a büdzsébe, valamint több magáncég is profitot sejtett a sarki jég alatt, és felszereléssel támogatták a fejlesztést.

A jégre szánt masztodon

Másképp forogtak az agyak a harmincas évek végén. Mert ezek nem mindennapi tervek voltak. Nem találtam rá jobb kifejezést: “ezek a srácok nem szarral gurigáztak!” Lássuk, miért!

Egy 17 méter hosszú és 6 méter magas guruló labor rajzait rejtették a tervek, 30 tonnányi össztömeggel, egy évre elegendő üzemanyaggal, felszereléssel és ellátmánnyal a fedélzeten. A belső térbe alvókabint, rádiószobát sőt még a fényképek előhívásához használt sötétszobát is terveztek. A motorok  életben maradását 9500 liter gázolaj és 3800 liter kerozin szavatolta. Hogy mire kellett a kerozin?

A Snow Cruiser-t úgy tervezték, hogy akár mint majom a gyermekét egy kisebb méretű repülőt is hordozni tudjon az expedíció alatt! A 30 tonna mozgatását a mozdonyokhoz hasonlóan oldották meg, mind a négy keréknek saját 50 lóerős elektromotorja volt, és két elektromotort egy közös General Electric generátor látott el árammal, amelyeket egységenként egy-egy 11 ezer köbcentiméteres, 150 lóerős Cummins dízelmotor hajtott.

Az alacsony hőmérséklet miatt különleges üzem- és kenőanyagokra is szükség volt. A Snow Cruiser valamivel több mint 11 ezer liter üzemanyagot vitt magával, ez a számítások szerint körülbelül 13 ezer kilométerre volt elég.

A három méter magas Goodyear abroncsok 340 kg-ot nyomott a mérlegen, ebből csak maga a gumiköpeny 113-at tett ki. A 86 centiméter széles gumikban a levegő nyomását 1,1 és 1,4 bar között lehetett változtatni, s a fagyás elkerülése érdekében fűteni is tudták őket.

Ahol még éppen működött, az aszfalt.

A valóság, a véres valóság

Mindez nagyon jól mutatott a tervrajzokon, ám a valóság próbája még igen messze volt. Akárcsak a tenger, ahol az indulásra kész hajó várakozott. Az építés 1939 augusztusában kezdődött, és komolyan iparkodniuk kellett, mert az Antarktiszra tartó hajó November 15.-én indult Bostonból. Amely város nem mellesleg 1600 kilométerre fekszik az építés helyszínétől, Chicagótól.


Nem kis próbatétel várt Dr. Poulter csapatára. Ezt a hosszú utat javarészt közúton, 16 km/h körüli maximális sebességgel kellett megtenniük. A sajtó és a közvélemény egyre nagyobb érdeklődéssel figyelte a hatalmas masztodon vonaglását. Többször lerobbantak, elakadtak, de már nem volt idő az újratervezésre, a vasat hajóra kellett tenni.

Szerencsére három nappal indulás előtt sikerült megérkezni a kikötőbe, és gond nélkül felpakoltak a North Star fedélzetére.


Az Antarktisz visszavág

Nem aprózták el, beletömtek mindent amire egy sarkkutató gondolhat.

Nem aprózták el, beletömtek mindent amire egy sarkkutató gondolhat.

 

A megérkezés már nem volt ilyen zökkenőmentes, a rossz előjelek sorozata folytatódott. A fából készült rámpa kettétört a 30 tonnás súly alatt, és csak a szerencsének köszönhetően érte el a sarki havat. Ahonnan nem sokat mozdult, mert már az első métereken teljességgel használhatatlannak bizonyult. A mocsárjárásra tervezett abroncsokon besüllyedt akár szumóbajnok az iszapfürdőbe, a motorok harmatgyengék voltak ehhez a kihíváshoz, és menthetetlenül túlmelegedtek. Hiába szereltek duplakereket, hóláncot, cserélték rövidebbre a sebességi fokozatokat, a hatalmas acéltömb partra vetett bálnaként pihegett a havon, a bordázat nélküli abroncsokon nem tudott megfelelő ütemben haladni. Egyedül hátramenetben sikerült mozgásra bírni, így sikerült a leghosszabb, 148 kilométeres túrát teljesíteni.

Később csak menedéknek, kutatólabornak használták, hiszen ebben a tekintetben fényévekkel jobb volt, mint egy sátor. Végül az Egyesült Államok belépett a II. Világháborúba, és elapadt a kutatásra szánt támogatás. A megmaradt repülőgépeket hajóval hazaszállították, a Snow Cruiser-t pedig egy földalatti garázsban hagyták, amit szép lassan belepett a hó, egy 1960-as években tett látogatás óta senki sem tudja pontosan hol van. Egyesek szerint az olvadó jéggel a tengerbe süllyedt, mások az oroszok kezét sejtik a dologban.

Egyvalami biztos. Ehhez fogható guruló szörny nem lesz több a történelemben, ma már nincs helye a meggondolatlan hősködésnek.

Kommentek

  • Xebulon

    Felfoghatatlan, hogy miért nem lánctalppal szerelték.
    Ennél kisebb harckocsik sem boldogultak volna keréken – második világháború küszöbén pedig már tudtak harckocsit tervezni – babakocsi helyett.

  • Kami985

    Ez mi?:D

  • uzuz

    Érdekes cikk volt; kíváncsi vagyok, mi lett ezzel a szarral. Bár valószínűleg még ma is ott van…

  • Specialized78

    “slick”gumival,meg ekkora böszme mérettel én sem értem,mit akarhattak.Csoda,hogy sima aszfalton járóképes…

  • Bendepucó

    Erről az a sztori jut eszembe, amikor az amcsik még az űrkorszak elején a nagy versenyben irgalmatlan sok pénzért kifejlesztettek az űrhajósaiknak egy olyan tollat amely minden körülmények között ír, még súlytalanság állapotában is. A vicc csattanója, hogy ezenközben az orosz asztronauták ceruzát használtak.
    Na ez is ilyesmi… :D

Bődületes kasszasiker a Halálos iramban 8

A Halálos iramban 8. megint lekörözte a mezőnyt az észak-amerikai mozikban a hétvégén. Az autós akciófilm globális bevételei a csillagok közé repítik a filmet.

Egy kiscica miatt zárták le az ország legfontosabb útját

Elárvult kölyökmacska nyávogott egy nyolcsávos szupersztráda elválasztó sávján Abu-Dzabiban. A tűzoltóság nem teketóriázott, irdatlan torlódás árán megmentették az állatot.

Na így töltenek elektromos autót a kazincbarcikai lakótelepen

Örök kérdés a villanyautókkal kapcsolatban, hogy mi lesz a lakótelepen élőkkel, akik otthon szeretnének tölteni, és nincs a közelben töltőoszlop? Ma az egyetlen megoldás, amire gondolhatnak, az egy jó hosszú, ablakon kilógatott vezeték.

Ez a videó a bizonyíték, hogy Pesten sokan birkamód közlekednek

Krisztián nem bírta cérnával, de nem csodálkozunk, hiszen pár perc alatt több olyan helyzettel is találkozott Budapesten, ami balesettel is végződhetett volna, ha nem figyel.

Közösen állnak ki a Visegrádi Négyek a protekcionizmussal szemben

Közös álláspontot fogadtak el a Unió piacán kialakult versenykorlátozó intézkedésekkel szemben a Visegrádi Négyek fuvarozó vállalkozásait tömörítő érdekképviseletek. 

F1: A McLarennek és a Williamsnek drukkol Hamilton

A háromszoros világbajnok Mercedes-pilóta, Lewis Hamilton reméli, hogy a két patinás brit csapat lehet még ellenfél számára a világbajnoki küzdelemben.

Kemény balesetet mesél el egy magyar kamionos, videóra vette az egészet

A magyar sofőr előtt kalapot emelünk, azonnal megállt és kiszállt segíteni. Az egészet rögzítette a fedélzeti kamera.

8000 kilométer kevesebb mint 4 nap alatt

A Goodyear az új abroncsa bevezetését azzal ünnepeli, hogy próbára teszi a gumikat Rainer Zietlow világrekord kísérlete során. A pilóta és csapata azt a célt tűzte ki maga elé, hogy a 8000 kilométeres, Dakartól Moszkváig tartó távot kevesebb mint 4 nap alatt teszi meg.

Jeep Yuntu: rejtélyes jövőkép

A közeljövő kínai Jeep modelleinek formai és technológiai koncepcióját vázolja az a hétszemélyes tanulmányautó, amelyről szinte semmit nem árultak el.

Csillag született

A DB9 fénye alaposan megkopott. Az Aston Martin 2004 óta próbálta feléleszteni különböző átdolgozásokkal a modell egykori csillogását – sikertelenül. De most változik a helyzet! A vadonatúj DB11 megérkezett és úgy ragyog, mint még soha. Nem fogja vissza magát, motorja V12-es és biturbó.

Titkos magánéletéről beszélt Vettel

Privát életét is érintő interjút adott a Forma-1 négyszeres világbajnoka. Szóba került az otthona, félelme, bosszúsága, vágyai.

F1: Nem Brawn rúgatta ki Ecclestone-t

A Forma-1 sportszakmai irányítója, Ross Brawn cáfolta, hogy ő kérte volna Bernie Ecclestone eltávolítását ugyanakkor nem tagadja, hogy elég nehéz lett volna a közös munka.

Hazatért végre az utolsó Ikarus

Tizenöt évig szolgált külföldön a magyar ritkaság, de most már végleg itthon marad.

Szexi tánc okozott tragédiát

Meggondolatlan kamaszlány szexinek tartott táncba kezdett a közlekedő autók mellett, meg is lett az eredménye.

Üzemanyagcellás kamiont tesztel a Toyota

A Los Angeles-i kikötő és környéke extrém teherforgalmát kívánja környezetbarátabb mederbe terelni a Toyota.

Dühös tulajdonosok perelik a Teslát

Csoportos keresetet adtak be a Tesla ellen a cég kaliforniai ügyfelei. Állításuk szerint életveszélyes kísérletbe kényszerítette  őket a cég az Autpilot szoftver idő előtti aktiválásával.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.