Az Antarktisz jegébe fagyott óriás

A Snow Cruiser kutatójármű rövid története

Szerző: Floyd levél küldés 
Dátum: 2016.11.16. 17.30

Egyvalami biztos. Ehhez fogható guruló szörny nem lesz több a történelemben, ma már nincs helye a meggondolatlan hősködésnek.

Az Antarktisz jegébe fagyott óriás

Abban az időben, amikor még akadtak fehér foltok a térképen, az emberek ellenállhatatlan vágyat éreztek a felfedezetlen területek meghódítására.

Legtovább a nem mellesleg tényleg teljesen fehér Antarktisz húzta, köszönhetően a cseppet sem emberbarát környezetnek. A harmincas években már javában a Déli-sark jegén tébláboltak a különböző nemzetiségű kutatók, és küzdöttek az elemekkel. Nem egy felfedező végezte jégbe zárt múmiaként, és ennek legfőbb oka a nehézkes közlekedés volt. A kutyaszánok és kezdetleges lánctalpas traktorok nem jelentettek életbiztosítást.


30 tonnányi meggondolatlan elszántság.

30 tonnányi meggondolatlan elszántság.

 

Baj esetén a mentőcsapatok nem tudtak haladni, ez okozta az amerikai Byrds admirális vesztét, akihez a hatalmas hóviharban nem jutott el a megmentésére siető kutatótárs, Dr. C. Poulter. Ez a tragikus élmény sarkallta C. Poultert arra, hogy mindent latba vessen egy igazi jégre termett jármű kerékre állításáért.

Így kezdődött a “Snow Cruiser” az Antarktiszra szánt hatalmas hójáró hihetetlen története.

Miután C. Poulter visszatért, Chicagóban egy egyetemi kutatócsoport vezetői pozícióját kapta meg, amely a jégjáró masztodon kifejlesztésére koncentrált. Komoly kalapozással kezdődött, hogy a hajmeresztően merész tervek megvalósuljanak. A kormány képviselői lelkesen dobtak 150.000 dollárt a büdzsébe, valamint több magáncég is profitot sejtett a sarki jég alatt, és felszereléssel támogatták a fejlesztést.

A jégre szánt masztodon

Másképp forogtak az agyak a harmincas évek végén. Mert ezek nem mindennapi tervek voltak. Nem találtam rá jobb kifejezést: “ezek a srácok nem szarral gurigáztak!” Lássuk, miért!

Egy 17 méter hosszú és 6 méter magas guruló labor rajzait rejtették a tervek, 30 tonnányi össztömeggel, egy évre elegendő üzemanyaggal, felszereléssel és ellátmánnyal a fedélzeten. A belső térbe alvókabint, rádiószobát sőt még a fényképek előhívásához használt sötétszobát is terveztek. A motorok  életben maradását 9500 liter gázolaj és 3800 liter kerozin szavatolta. Hogy mire kellett a kerozin?

A Snow Cruiser-t úgy tervezték, hogy akár mint majom a gyermekét egy kisebb méretű repülőt is hordozni tudjon az expedíció alatt! A 30 tonna mozgatását a mozdonyokhoz hasonlóan oldották meg, mind a négy keréknek saját 50 lóerős elektromotorja volt, és két elektromotort egy közös General Electric generátor látott el árammal, amelyeket egységenként egy-egy 11 ezer köbcentiméteres, 150 lóerős Cummins dízelmotor hajtott.

Az alacsony hőmérséklet miatt különleges üzem- és kenőanyagokra is szükség volt. A Snow Cruiser valamivel több mint 11 ezer liter üzemanyagot vitt magával, ez a számítások szerint körülbelül 13 ezer kilométerre volt elég.

A három méter magas Goodyear abroncsok 340 kg-ot nyomott a mérlegen, ebből csak maga a gumiköpeny 113-at tett ki. A 86 centiméter széles gumikban a levegő nyomását 1,1 és 1,4 bar között lehetett változtatni, s a fagyás elkerülése érdekében fűteni is tudták őket.

Ahol még éppen működött, az aszfalt.

A valóság, a véres valóság

Mindez nagyon jól mutatott a tervrajzokon, ám a valóság próbája még igen messze volt. Akárcsak a tenger, ahol az indulásra kész hajó várakozott. Az építés 1939 augusztusában kezdődött, és komolyan iparkodniuk kellett, mert az Antarktiszra tartó hajó November 15.-én indult Bostonból. Amely város nem mellesleg 1600 kilométerre fekszik az építés helyszínétől, Chicagótól.


Nem kis próbatétel várt Dr. Poulter csapatára. Ezt a hosszú utat javarészt közúton, 16 km/h körüli maximális sebességgel kellett megtenniük. A sajtó és a közvélemény egyre nagyobb érdeklődéssel figyelte a hatalmas masztodon vonaglását. Többször lerobbantak, elakadtak, de már nem volt idő az újratervezésre, a vasat hajóra kellett tenni.

Szerencsére három nappal indulás előtt sikerült megérkezni a kikötőbe, és gond nélkül felpakoltak a North Star fedélzetére.


Az Antarktisz visszavág

Nem aprózták el, beletömtek mindent amire egy sarkkutató gondolhat.

Nem aprózták el, beletömtek mindent amire egy sarkkutató gondolhat.

 

A megérkezés már nem volt ilyen zökkenőmentes, a rossz előjelek sorozata folytatódott. A fából készült rámpa kettétört a 30 tonnás súly alatt, és csak a szerencsének köszönhetően érte el a sarki havat. Ahonnan nem sokat mozdult, mert már az első métereken teljességgel használhatatlannak bizonyult. A mocsárjárásra tervezett abroncsokon besüllyedt akár szumóbajnok az iszapfürdőbe, a motorok harmatgyengék voltak ehhez a kihíváshoz, és menthetetlenül túlmelegedtek. Hiába szereltek duplakereket, hóláncot, cserélték rövidebbre a sebességi fokozatokat, a hatalmas acéltömb partra vetett bálnaként pihegett a havon, a bordázat nélküli abroncsokon nem tudott megfelelő ütemben haladni. Egyedül hátramenetben sikerült mozgásra bírni, így sikerült a leghosszabb, 148 kilométeres túrát teljesíteni.

Később csak menedéknek, kutatólabornak használták, hiszen ebben a tekintetben fényévekkel jobb volt, mint egy sátor. Végül az Egyesült Államok belépett a II. Világháborúba, és elapadt a kutatásra szánt támogatás. A megmaradt repülőgépeket hajóval hazaszállították, a Snow Cruiser-t pedig egy földalatti garázsban hagyták, amit szép lassan belepett a hó, egy 1960-as években tett látogatás óta senki sem tudja pontosan hol van. Egyesek szerint az olvadó jéggel a tengerbe süllyedt, mások az oroszok kezét sejtik a dologban.

Egyvalami biztos. Ehhez fogható guruló szörny nem lesz több a történelemben, ma már nincs helye a meggondolatlan hősködésnek.

Kommentek

  • Xebulon

    Felfoghatatlan, hogy miért nem lánctalppal szerelték.
    Ennél kisebb harckocsik sem boldogultak volna keréken – második világháború küszöbén pedig már tudtak harckocsit tervezni – babakocsi helyett.

  • Kami985

    Ez mi?:D

  • uzuz

    Érdekes cikk volt; kíváncsi vagyok, mi lett ezzel a szarral. Bár valószínűleg még ma is ott van…

  • Specialized78

    “slick”gumival,meg ekkora böszme mérettel én sem értem,mit akarhattak.Csoda,hogy sima aszfalton járóképes…

  • Bendepucó

    Erről az a sztori jut eszembe, amikor az amcsik még az űrkorszak elején a nagy versenyben irgalmatlan sok pénzért kifejlesztettek az űrhajósaiknak egy olyan tollat amely minden körülmények között ír, még súlytalanság állapotában is. A vicc csattanója, hogy ezenközben az orosz asztronauták ceruzát használtak.
    Na ez is ilyesmi… :D

Ez az autózás jövője. Kipróbáltuk!

Az új Smart, abból is főleg az elektromos változat autóbuzi szemmel egy érdektelen kis izé. Ugyanakkor ez a kocsika az európai nagyvárosi közlekedés közeljövőjének meghatározó eleme, az utcákat elárasztó igazi slágertermék lehet.

Lemondott a világ egyik legbefolyásosabb autóipari vezetője

Carlos Ghosn a Renault-fúzió óta vezeti a Nissant, de áprilistól másnak adja át helyét a japán vállalat vezérigazgatói posztján.

F1: Durva, mennyit változtak hátulról az autók

Remekül mutatja a 2017-es autók másmilyenségét két fotó.

Alfa Stelvio: SUV, ami sportkocsinak képzeli magát

Még a hivatalos menetpróba előtt vezethettük az Alfa új szabadidőautóját. Kapaszkodhat a konkurencia!

F1: A Force India visszaszólt a Renault-nak

Még el sem kezdődött a 2017-es szezon, de máris kialakult egy kisebb vita a Renault és a Force India között.

F1: Nézd meg Hamilton új sisakját!

A mercedeses Lewis Hamilton 2017-ben a szurkolóktól kért sisakfestési terveket, most pedig kihirdette a győztes művet. Ebben versenyez idén a háromszoros világbajnok.

F1: A Red Bull szerint több pénz jár a nagyoknak

A Red Bull sportigazgatója, Dr. Helmut Marko szerint a nagyobb csapatok több pénzt érdemelnek, mert többet is adnak a Forma-1-nek.

Hirdetőtáblát vett a hátára a legújabb Forma-1-es

Szerda délután a Silverstone-ban a Force India is lerántotta a leplet 2017-es Forma-1-es modelljéről. Szerencse, hogy a VJM10-es nem szépségversenyen indul.

Logan MCV Stepway: terepkombi a Daciától

A Sandero, a Dokker és a Lodgy után egy igazi terepkombival bővült a Dacia Stepway életmódcsaládja.

F1: Így ismerhetjük fel idén Ricciardót

Max Verstappen után a Red Bull másik pilótája, Daniel Ricciardo is megmutatta 2017-es sisakdizájnját.

Itt az új Suzuki Wagon R

Két kivitelben mutatta be új törpeautóit a Suzuki. A japán piac legtakarékosabb mikroegyterűi automata vészfékrendszerrel és távfényaktiválással érkeztek a piacra.

F1: Bottas szigorú szabályokra számít

Valtteri Bottas úgy véli, a korábbi évek történései után a Mercedesnél szigorú szabályai lesznek a csapattársak közötti versenynek.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.