Télen főzheti meg igazán motorját a figyelmetlen autós

Szerző: Kovács Miklós levél küldés 
Dátum: 2016.10.25. 12.27

A téli felkészülés egyik leglényegesebb eleme a fagyálló folyadékok ellenőrzése, a hirtelen jött időjárás változás, fagy komoly problémákat okozhat azoknak, akik nem teszik meg a megfelelő óvintézkedéseket.

A hűtőrendszerben, motorblokkban keringő hűtőfolyadék többnyire etilén-glikol, víz és korrózió-gátló adalékanyagok keveréke. Feladata a motor hőfeleslegének elvezetése, a hő átadása a fűtőradiátornak. Megfelelő keringés nélkül felborul az egyensúly, a motor akár fagyos időben is túlmelegedhet, miközben az utasok vacognak.

Válasszuk meg jól a fagyálló folyadékot, benzinkúton ellenőriztessünk, és nyugodtan vághatunk neki a télnek.

Válasszuk meg jól a fagyálló folyadékot, benzinkúton ellenőriztessünk, és nyugodtan vághatunk neki a télnek.

Ennek pedig komoly az esélye, ha nincs elég fagyálló folyadék a rendszerben. Bár magától nem tűnik el a hűtőfolyadékból a fagyálló év közben, a biztonság kedvéért akkor is érdemes megméretni a dermedéspontot az első fagyok érkeztével, ha viszonylag új, hibátlan autónk van.

Fagyveszély?

Ha pedig vén a verda és nyáron desztvízzel töltögettünk utána a csurranó-cseppenő hűtőfolyadéknak, kötelező feladat ez, mert a fagyás jóvátehetetlen károkat okozhat a motorban.

Bármelyik benzinkúton ellenőrzi nekünk a kutas egy refraktométer nevű műszerrel, hány fokig vagyunk jók – a nagyáruházakban kapható, fokoló-szerű sűrűségmérő szettet nem érdemes megvenni, pontosságuk megkérdőjelezhető.

Ha nyáron valamiért vízzel hígítottuk a fagyállót és koncentrátummal szeretnénk beállítani alacsonyabb dermedéspontot, vegyük figyelembe az etilén-glikol-víz keverék sajátos fizikai tulajdonságait! A fagyállóság ugyanis nem arányosan változik a koncentrációval; a tömény etilén-glikol -12,5 fokon dermed, a sima víz ugye 0-n. A legtovább a kb. 70%-os koncentrációjú etilén-glikol marad folyékony, ez -72 fokig jó. Vicces, de az 50 és a 90%-os töménységű keverék egyaránt kb. -42 fokon fagy.

A fagyott hűtőfolyadék a vízpumpában tehet még kárt.

A fagyott hűtőfolyadék a vízpumpában tehet még kárt.

Szélsőséges esetben, ha egy csepp fagyálló sincs a motorban, és tömbbé fagy a víz, akkor előfordulhat a horrorfilmekbe illő motorblokk-hasadás, ám erre a rémes eseményre igen kicsi az esély. Főképp mert nagy bajban ott vannak a blokk oldalába helyezett fagydugók. Ezek a blokk anyagánál jóval vékonyabbak, így előbb engednek a fagyott víz térfogat növekedésének, cseréjük pedig filléres tétel.

Szivárgó fagydugó, bár itt lehet nem a hideg idő, hanem a rozsda a ludas.

Szivárgó fagydugó, bár itt lehet nem a hideg idő, hanem a rozsda a ludas.

De ez is ritkaságszámba megy, mivel a betöltött folyadék jellemzően kásásra fagy, nem tesz kárt az alkatrészekben, blokkban, hűtésrendszer elemeiben, viszont tökéletesen el tudja állni a még folyékony hűtőkvíz útját a keringési körben. Ekkor következik be a télen váratlanul ható túlmelegedés, ilyenkor a figyelmetlen autós könnyen megfőzheti a motorját.

 

Nem mindegy milyen terméket választunk!

Nyolc terméknél talált problémát a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság, miután megvizsgált kilenc fagyálló folyadékot és 23 téli szélvédőmosó folyadékot. A teszten hat téli szélvédőmosó folyadék – az eni -22 °C Prémium, az Antifrost-H, a Favorit, az AUTOBRILL, a LIQUI MOLY, az Antifrost-K -40°C -, illetve két fagyálló folyadék – a ClubSmart és a HUNOIL HG 12 ALU – nem felelt meg a címkén feltüntetett hőmérsékleti értéknek.

Az NFH kiemelt figyelmet fordított idén a téli szélvédőmosókra és fagyállókra, ugyanis a korábbi években több fogyasztói panasz érkezett ezekről a termékekre a hatósághoz.

Már el is készült a legdurvább Fiesta

Az új Ford Fiesta máris megvadult és rallyautóként még elődjénél is sikeresebb szeretne lenni, amihez mindene adott.

F1: Rosberg ennyi milliárdról mondott le önként

Nico Rosberg nagyon sok pénzről mondott le önként és dalolva a visszavonulással.

F1: A Williams hibákat vár az újonctól

A Williamsnél fel vannak készülve rá, hogy a jövőre bemutatkozó 18 éves versenyzőjük, Lance Stroll bukdácsol majd a Forma-1-ben.

Szebb, jobb Daciák jönnek

Közepes erejű ráncfelvarráson esett át jó néhány Dacia-modell. A szokásos plasztikázáson kívül új motor és automatikus váltó is érkezett a frissítéssel.

Ennyivel lesz gyorsabb az F1 jövőre

Valtteri Bottas, a Williams pilótája szerint a 2017-es autókkal kettő-öt másodperccel javulhatnak a köridők az idei szezonhoz képest. Max Verstappen nagyobb fizikai megterhelést vár.

Csak a baj van a szigorúbb fogyasztási tesztekkel

Az emissziós tesztekkel szemben támasztott követelmények szigorításának lassított ütemezését kéri az Európai Bizottságtól az európai autógyártók szakmai képviseleti szervezete, az ACEA.

Elektromos LiAZ-t tesztelnek Moszkvában

Bár Oroszország hatalmas gázkészleten csücsül, egyre több elektromos autóbusz prototípusa nő ki a földből. A legújabbhoz a Siemens szállított eszközöket.

F1: A Merci hibázott, amikor rászólt Hamiltonra

Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke egy interjúban azt mondta, hogy rossz döntést hozott az alakulat, amikor a szezonzáró Abu-dzabi Nagydíjon gyorsításra kérte Lewis Hamiltont.

Kocsisor, ami Budapesttől a Balatonig ér

Ha egymás mögé állítanánk a 15 ezer autót, akkor a kocsisor Budapest határától majdnem a Balatonig érne – márpedig idén a Ford várhatóan ennyi járművet ad el Magyarországon.

F1: Alonso nem megy a Mercedeshez

Fernando Alonso felfedezője, menedzsere, “második apja”, Flavio Briatore azt állítja, hogy a spanyol biztosan nem megy a Mercedeshez 2017-re, tiszteletben tartják a mclarenes szerződést.

Leszavazhatják a Forma-1 megvásárlását?

A Forma-1 új tulajdonosaként emlegetett Liberty Media akár még ki is hátrálhat az üzletből, csak januárban szavaznak róla, hogy végigvigyék-e a felvásárlást.

F1: A McLarennek jövőre sem lesz főszponzora

A McLaren új főnöke, Zak Brown 2018-ra célozza az új névadó szponzor megszerzését. Nem lesz könnyű.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.