Pár évente, elvétve akad egy-egy hobbimérnök, önjelölt feltaláló, aki fagáz-üzeművé alakítja autóját. Ezek az alkotások minden esetben megérdemlik a figyelmet, főleg, ha a szóban forgó kocsi egy Lada Niva.

Fagáz? Az meg mi?

A fagáz magas, legalább 7-800 Celsius-fokos hőmérsékleten, korlátozott mennyiségű oxigén felhasználása mellett lezajló tökéletlen égés mellett jön létre. A folyamat során az égés alapanyagául szolgáló fából (vagy egyéb biomasszából) különféle gázok szabadulnak fel, melyek közül számos éghető, így a keletkezett magas hőmérsékletű keverék a lehűtést és szűrést követően felhasználható a benzinüzemű motorokban.

Kirill Busenius fittyet hány az olcsó üzemanyagra. Szerinte sokkal mókásabb, ha finomított kőolaj helyett farönkök, szemétre való cipők, ruhák, egyéb hulladékok termelik meg a mozgáshoz szükséges energiát.

Hogy igazán poszt-apokaliptikus legyen az összkép, a fagázt termelő alkatrészek nem az autón, hanem egy utánfutón kaptak helyet, így a fura tartályokkal csapató Niva egyértelműen beleillik egy tajgában forgatott Mad Max filmbe.

Kilencvenes tempóval egy kosárnyi, 15 kilogrammot nyomó fa 120 kilométer megtételéhez elegendő. Az építő szerint, a helyi faárak mellett még gazdaságosabb ez a megoldás, mint a kutakon tölthető nafta, de az általa vázolt ködös számításba inkább nem mennék mélyen bele


“Átlagos motor van benne, de a gázgenerátornak köszönhetően bármilyen éghető dolgot üzemanyaggá tudok alakítani. Bedobhatod a régi cipődet is, de a tűzifa azért jobb. Egy mindennapi autóval szemben az enyém akkor is indul, ha nagy a hideg. De a legjobb, hogy az erdőben haladva, ha kifogy az üzemanyag, mindig akad némi utánpótlás az út szélén.” – nyilatkozta a szibériai építő.