Tilos óránként 30 kilométer/órás sebességgel haladni, a biztonsági övet nem kell bekapcsolni, a kijelölt útról nem tanácsos letérni – ezek a legfontosabb előírások, amelyeket az észtországi gépkocsivezetőknek be kell tartaniuk, ha használni akarják a Balti-tenger jegén kialakított “autópályákat”.
Három észtországi sziget, Saaremaa, Hiiumaa és Vormsi lakói nem panaszkodnak a télre. A Balti-tengernek ez a része ugyanis télen rendszeresen befagy. Olyan vastag jégréteg képződik, hogy autóval is nyugodtan rá lehet hajtani.
Az észt közútkezelő igazgatóság három hivatalos balti-tengeri útvonalat jelölt ki, amelyeken naponta megvizsgálja a jégtakaró vastagságát. Akár a szárazföldön, a jégen is be kell tartani bizonyos szabályokat. A fel- és lehajtásnál ellenőrző pontokat állítottak fel, ahol feljegyzik a gépkocsik rendszámát és az utasok számát. Erre azért van szükség, hogy tudják, az autók megérkeztek a célállomásra.
A jégen 10-25 vagy 40-70 km/órás sebességgel szabad közlekedni, sem gyorsabban, sem lassabban, mert ezeknél a sebességeknél a legalacsonyabb a járművek keltette rezgés. Nem kell ellenben bekapcsolni a biztonsági övet, aminek logikus oka van: ha a kocsi alatt beszakadna a jég, a legfontosabb, hogy az utasok mielőbb kijussanak a járműből.
De nem minden szigetlakó tartja magát az utasításokhoz, és nem a kijelölt hivatalos utakat használja. “Ezek a nem hivatalosan kijelölt utak fontosak számunkra, mert szabadságot adnak nekünk. Akkor hajtunk rá, amikor tetszik” – mondta az egyik szigetlakó. Mindenesetre a “vad” autóutak jóval kockázatosabbak a hivatalosaknál, hiszen ezeket nem ellenőrzi senki.
Statisztikai adatok szerint egy-egy hétvégén akár 500 autó is használja a 10 kilométeres, biztonságosan kijelölt jégpályát a befagyott Balti-tengeren. Ha vastag a jégréteg, az utak március közepéig is nyitva maradnak az autósok számára.

Juha Kankkunen, a finnek négyszeres ralivilágbajnoka 2011-ben sebességi rekordot állított föl, Finnország partjainál. A befagyott Balti-tenger jegén egészen 330,695 km/óráig kergette el a Bentley Continentel Supersports kabrió sebességmérőjét. A sikeres kísérlet egy 16,5 kilométeres szakaszon zajlott. A 70 cm vastagságú jégen úgy kellett gyorsítani, hogy a Finn Rendőrség által mért 1000 méteres szakaszra elérje a maximális sebességet. Két ellentétes irányba megtett próba eredményét átlagolták, amit a Guiness Rekordok Könyvének képvislői hitelesítettek. Eközben meg kellett küzdenie a mínusz harminc fokos hőmérséklet, a hirtelen hóviharok és az oldalszél okozta nehézségekkel.

Juha Kankkunen rekordja azonban nem sokáig tartott, kíváncsi vagy ki döntötte meg és mennyivel? KATTINTS IDE! 

Te át mernél kelni a jeges pusztaságon?

  • Igen, félelem nélkül! 42%
  • Jól meggondolnám, de lehet 24%
  • Arra lennék kíváncsi hányan szakadtak már be? 15%
  • Nem! 6%
  • Szerintem nem :) 5%
  • Már jártam a befagyott útszakaszon, izgalmas élmény. 4%
  • Isten ments! 3%

Te át mernél kelni a jeges pusztaságon?