10 bitang BMW, amit nem az M divízió szült

Szerző: Erdős Norti levél küldés 
Dátum: 2016.08.30. 10.58

A hetvenes évek elejétől napjainkig rengeteg csodás M-es BMW született, így hajlamosak vagyunk megfeledkezni azokról a briliáns modellekről, amiket nem a BMW sportrészlegének köszönhetünk. Most kiköszörüljük a csorbát.

BMW-2002-Turbo-1974-11

BMW 2002 Turbo – A BMW M részlege 1972-ben kezdte meg működését, és szinte ezzel párhuzamosan készült el a 2002 turbós változata, amit 1973-ban mutattak be. A kétliteres, négyhengeres M10-es blokkból 172 lóerőt hoztak ki megfújva.

250707-14-bmw-54ae8207638ef

E36 328i Sport – M3 juniorként is emlegették ezt a coupét. A motorház alatt az M52-es sorhatos duruzsolt, 193 lóerővel. Nulláról mindössze hét másodperc alatt gyorsult száz km/órára, ami pedig a legszebb az egészben, hogy a korai Sportok önzáró diffit kaptak, és M-tech bodykitet.

028762800_1245398653-54ae81db5f909

BMW Z1 – E30 platformra épült, nem volt a legszebb, sem a leggyorsabb, mégis annyira egyedi, hogy kedvenceink között említjük. A motortérben 2,5 literes sorhat dolgozik, a Z1-ből összesen 8000 darab készült, az ajtaja pedig igazi egyéniséget kölcsönzött neki. Itt nemcsak a nemlétező kilincs érdekes, hanem az egész ajtónyitó mechanizmus. A Z1-es ajtajai ugyanis lefelé csúsznak, villanymotor mozgatja őket és nyitás közben az ablakot is magától leengedi. A vastag küszöb az egyetlen zavaró eleme a rendszernek, de ütközéskor pont ez védi meg az utasokat.

De inkább mutatjuk

Menjünk tovább!

050257400_1242923291-54afce553c66d

E52 Z8 – Az autó, ami 2 óra 8 perces reklámot kapott. Az autó, amit ugyanaz a V8-as, 400 lóerős motor hajt, mint az E39 M5-öt, és az autó, amihez 50 évre biztosították a gyári alkatrész-utánpótlást. Ebben a kétszemélyes fenevadban minden benne volt, amit a kor tudott: 6 sebességes váltó, klíma, bőrülés, GPS, gombnyomásos indítás, keménytető. A BMW 1999-ben úgy tervezte, hogy minden évben csupán 2000 példányt fog gyártani belőle, egészen 2008-ig, de ez nem sikerült. Összesen 5703 darab Z8 látta meg a napvilágot, a gyártást pedig 2003-ban leállították.

bmw_5_series_e28_m535i_1-54ae7eb3126af

E28 M535i – Valamivel több mint 722 ezer darab készült ebből a szériából, az M535i motorja pedig, a soros hathengeres, vasblokkos szívómotor 3,4 literes, 218 lóerővel, ami igazán naggyá tette a BMW-t. Ereje, finom járása és tartóssága is példaértékű volt. Aki ismeri az E12-est 1981-ben leváltó cápa 5-öst, annak feltűnhet a lökhárító módosítása az M5-ről származó köténylemezzel, illetve az utastérben a szintén az M5-ből származó ülés. És persze M-tech futóművet is kapott.

bmw_635csi-e24-1987-89_r5-54ae7c2665702

E24 635 CSi – 1978 júliusában csatalakozott a modellpalettához a 3,5 literes motorral szerelt 635CSi. Az új motor 218 lőerőt teljesített 5200-as fordulaton, ehhez társult 304 Nm nyomaték. Összesen 86 216 darab E24-es gördült le a gyártósorról 1976 és 1989 között, a legtermékenyebb év 1985 volt, amikor 9626 darabot adtak át boldog tulajdonosaiknak.

bmw-8-series-005-1-54ae84bcadafd

BMW 850Ci – Az 5,4 literes V12-es 1997-ből, ami a 850-es sorozat legritkább példánya, mindössze 1200 darabot készítettek belőle. A 326 lóerős V12 meglepően csendesen teszi a dolgát, a futómű is kényelmes, érezni, hogy hosszú túrákra tervezték. Tesztünket itt olvashatod.

bmw-318is-e30-01-54ae81734148d

E30 318iS – 1989-ben jött ki a 318iS, ami ez első nagy példányszámban gyártott, hengerenként négyszelepes motorral szerelt Hármas volt. Az M3-assal szerzett tapasztalatok felhasználásával kifejlesztett, 1,8 literes motor 136 lóerős volt, így nem csoda, hogy egy év múlva már a versenysporthoz szükséges homologizáció is elkészült. A 318iS volt egyben az utolsó kétajtós hármas BMW, amit nem hívtak Coupénak.

bmw-540i-e34-1-54ae7be61d2d9

E34 540i – Az E34 sorozatot 1988-ban mutatták be, eleinte soros hathengeresekkel, majd egy hónappal később a 2,4-es turbódízellel. A V8-as M60-as 1992-ben érkezett, a kisebbik háromliteres, míg a nagyobbik négyliteres változatban. Az 540i a rögtön az M5 alatt helyezkedett el a bajor modellpalettán, és olyan extrákat lehetett kérni az autóba, mint a motoros bőrülés és fejtámla, kétzónás klíma, árnyékolók, riasztó és indításgátló, tempomat, fényszórómosó, elektromos tetőablak, ülésfűtés és tízhangszórós hifi.

p90147825-54ae7d76acb5b

BMW i8 – A sort a sci-fi filmek hangulatát idéző hibrid i8 zárja. Ha kíváncsi vagy, milyen vezetni, olvasd el tesztünket.

Kommentek

Legendás Ford Escort cserélt gazdát 72 millió forintért

A Ford Escort Mk I raliváltozatából nem sok maradt meg gyári állapotban, ezért ritka kincs a gyűjtők körében. Néhány napja cserélt gazdát az egyik patika állapotú példány.

Adnál ennyi pénzt egy Bentley-másolatért?

A Bentley Continental GT-replika Ford Mustang-alapra épült, a kivitelezéssel nincs is nagy gond, de azért látszik, hogy ez csak másolat. Kérdés, hogy megér-e ennyi pénzt.

Itt a Suzuki, hol a Suzuki? A holttér átkozott veszélye videón

A 112 Press ismét hasznos és tanulságos anyagot tett az asztalra, videójuk egy olyan forgalmi szituációt mutat be, ami könnyen balesetek forrása lehet.

A 6 legdrágább új autó itthon

Ezen a listán röpködnek a tízmilliók, szóval ha sok pénzed van, és nem tudod, mire költsd el, van néhány tippünk.

F1: Jövőre eltüntetik a cápauszonyokat

A Forma-1 állandó versenyigazgatója szerint a Nemzetközi Automobil Szövetség 2018-ra betilthatja az idén visszatért légterelőket. Charlie Whiting a Verstappen-szabályról is beszélt.

Benzinpárán megél az új Suzuki Swift

Nem lesz dízelmotor az új Swiftben, de annyival könnyebb elődjénél, hogy tényleg nagyon keveset fogyaszt. A francia Alpok lábánál vezettük az ötödik generációs Suzuki Swiftet.

Mesterséges nappali fénnyel segítenék a kamionsofőröket

A Daimler azon töri magát, hogyan tudna a természetes fényhez hasonló világítást teremteni a kamionokban. Szerintük a fényszegény fülkék rossz hatással vannak a sofőrök teljesítményére.

Megtalálod a Bentley-t ezen a 60 ezer megapixeles fotón?

A világ egyik legnagyobb fényképét készíttette el a Bentley. A technológia a NASA-tól származik, a téma pedig a világ egyik legdrágább felnőtt játszótere: Dubaj.

Paddockforradalom a Forma-1-ben

Folytatódik a Forma-1 megújítása, az új tulajdonos, a Liberty Media döntése alapján az idei évtől korlátozott számban a paddockba szóló belépőket is piacra dobnak.

Váratlan magyar konkurenst kapott a McDonalds

Különleges töltőállomást mutatott be a MOL, Kelet-Közép-Európában elsőként a drive through szolgáltatást vezetnek be rajta.

Visszanyal a fagyi: jogsértés miatt hőbörög Kína

A kínai Chery Automobile Co. panaszt tett a helyi szabadalmi szervezeteknél: el akarják érni, hogy a Mercedes elektromos almárkája ne használhassa az EQ nevet.

F1: Csak a fejeket figyeljük!

Holnap az Ausztrál Nagydíj szabadedzéseivel megkezdődik a 2017-es Forma-1-es szezon. Mutatjuk a versenyzők idei sisakjait, hogy tudjuk, mikor kit látunk a pályán.

Csalással vádolják a Fordot

Elégedetlen ügyfelek csoportos pert indítottak a Ford ellen, mert legizmosabb autójuk pont arra nem alkalmas, amire hirdették.

Fény derült a nyírségi permetező vonat titkára

Az összeesküvés hívők azonnal Chemtrail-t kiáltanak, ezért megkérdeztük a MÁV-t, mi is folyik ebből a vonatból.

Forma-1-es kvíz profiknak és tanulékony kezdőknek

Kened-vágod az F1-es pilóták fontos és érdekes statisztikáit? Ha igen, ha nem, itt egy kérdezz-felelek, amiből a lexikon-agyú rajongók is tanulhatnak. Tedd próbára magad!

F1: A Mercit “biztosan érdekli” Vettel

A Red Bull-fejes Helmut Marko kezdi a kavarást, azt mondja, a Mercedest egyértelműen érdekli a ferraris Sebastian Vettel 2018-as szerződtetése.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.