10 bitang BMW, amit nem az M divízió szült

Szerző: Erdős Norti levél küldés 
Dátum: 2016.08.30. 10.58

A hetvenes évek elejétől napjainkig rengeteg csodás M-es BMW született, így hajlamosak vagyunk megfeledkezni azokról a briliáns modellekről, amiket nem a BMW sportrészlegének köszönhetünk. Most kiköszörüljük a csorbát.

BMW-2002-Turbo-1974-11

BMW 2002 Turbo – A BMW M részlege 1972-ben kezdte meg működését, és szinte ezzel párhuzamosan készült el a 2002 turbós változata, amit 1973-ban mutattak be. A kétliteres, négyhengeres M10-es blokkból 172 lóerőt hoztak ki megfújva.

250707-14-bmw-54ae8207638ef

E36 328i Sport – M3 juniorként is emlegették ezt a coupét. A motorház alatt az M52-es sorhatos duruzsolt, 193 lóerővel. Nulláról mindössze hét másodperc alatt gyorsult száz km/órára, ami pedig a legszebb az egészben, hogy a korai Sportok önzáró diffit kaptak, és M-tech bodykitet.

028762800_1245398653-54ae81db5f909

BMW Z1 – E30 platformra épült, nem volt a legszebb, sem a leggyorsabb, mégis annyira egyedi, hogy kedvenceink között említjük. A motortérben 2,5 literes sorhat dolgozik, a Z1-ből összesen 8000 darab készült, az ajtaja pedig igazi egyéniséget kölcsönzött neki. Itt nemcsak a nemlétező kilincs érdekes, hanem az egész ajtónyitó mechanizmus. A Z1-es ajtajai ugyanis lefelé csúsznak, villanymotor mozgatja őket és nyitás közben az ablakot is magától leengedi. A vastag küszöb az egyetlen zavaró eleme a rendszernek, de ütközéskor pont ez védi meg az utasokat.

De inkább mutatjuk

Menjünk tovább!

050257400_1242923291-54afce553c66d

E52 Z8 – Az autó, ami 2 óra 8 perces reklámot kapott. Az autó, amit ugyanaz a V8-as, 400 lóerős motor hajt, mint az E39 M5-öt, és az autó, amihez 50 évre biztosították a gyári alkatrész-utánpótlást. Ebben a kétszemélyes fenevadban minden benne volt, amit a kor tudott: 6 sebességes váltó, klíma, bőrülés, GPS, gombnyomásos indítás, keménytető. A BMW 1999-ben úgy tervezte, hogy minden évben csupán 2000 példányt fog gyártani belőle, egészen 2008-ig, de ez nem sikerült. Összesen 5703 darab Z8 látta meg a napvilágot, a gyártást pedig 2003-ban leállították.

bmw_5_series_e28_m535i_1-54ae7eb3126af

E28 M535i – Valamivel több mint 722 ezer darab készült ebből a szériából, az M535i motorja pedig, a soros hathengeres, vasblokkos szívómotor 3,4 literes, 218 lóerővel, ami igazán naggyá tette a BMW-t. Ereje, finom járása és tartóssága is példaértékű volt. Aki ismeri az E12-est 1981-ben leváltó cápa 5-öst, annak feltűnhet a lökhárító módosítása az M5-ről származó köténylemezzel, illetve az utastérben a szintén az M5-ből származó ülés. És persze M-tech futóművet is kapott.

bmw_635csi-e24-1987-89_r5-54ae7c2665702

E24 635 CSi – 1978 júliusában csatalakozott a modellpalettához a 3,5 literes motorral szerelt 635CSi. Az új motor 218 lőerőt teljesített 5200-as fordulaton, ehhez társult 304 Nm nyomaték. Összesen 86 216 darab E24-es gördült le a gyártósorról 1976 és 1989 között, a legtermékenyebb év 1985 volt, amikor 9626 darabot adtak át boldog tulajdonosaiknak.

bmw-8-series-005-1-54ae84bcadafd

BMW 850Ci – Az 5,4 literes V12-es 1997-ből, ami a 850-es sorozat legritkább példánya, mindössze 1200 darabot készítettek belőle. A 326 lóerős V12 meglepően csendesen teszi a dolgát, a futómű is kényelmes, érezni, hogy hosszú túrákra tervezték. Tesztünket itt olvashatod.

bmw-318is-e30-01-54ae81734148d

E30 318iS – 1989-ben jött ki a 318iS, ami ez első nagy példányszámban gyártott, hengerenként négyszelepes motorral szerelt Hármas volt. Az M3-assal szerzett tapasztalatok felhasználásával kifejlesztett, 1,8 literes motor 136 lóerős volt, így nem csoda, hogy egy év múlva már a versenysporthoz szükséges homologizáció is elkészült. A 318iS volt egyben az utolsó kétajtós hármas BMW, amit nem hívtak Coupénak.

bmw-540i-e34-1-54ae7be61d2d9

E34 540i – Az E34 sorozatot 1988-ban mutatták be, eleinte soros hathengeresekkel, majd egy hónappal később a 2,4-es turbódízellel. A V8-as M60-as 1992-ben érkezett, a kisebbik háromliteres, míg a nagyobbik négyliteres változatban. Az 540i a rögtön az M5 alatt helyezkedett el a bajor modellpalettán, és olyan extrákat lehetett kérni az autóba, mint a motoros bőrülés és fejtámla, kétzónás klíma, árnyékolók, riasztó és indításgátló, tempomat, fényszórómosó, elektromos tetőablak, ülésfűtés és tízhangszórós hifi.

p90147825-54ae7d76acb5b

BMW i8 – A sort a sci-fi filmek hangulatát idéző hibrid i8 zárja. Ha kíváncsi vagy, milyen vezetni, olvasd el tesztünket.

Kommentek

Megbuktatták a Forma-1 urát, távozik Bernie Ecclestone

A Forma-1 új tulajdonosa, a Liberty Media elmozdította pozíciójából az F1 uraként ismert Bernie Ecclestone-t, ezt maga az angol üzletember jelentette be hétfő este.

Sebességkorlátozás jöhet a szmog miatt

Ha nem javul a levegő minősége Budapesten, akár sebességkorlátozást is bevezethetnek.

F1: Vettel már úgy beszél, mint Räikkönen

Sebastian Vettel hamar kiesett a Bajnokok Tornája egyéni versenyében még szombaton.

Egyre több városban van szmogriadó, itt a következő

Debrecenben a szálló por légköri koncentrációjának 24 órás átlagértéke két egymást követő napon, mind a három mérőállomáson túllépte a riasztási küszöbértéket, ezért a város polgármestere hétfő délután elrendelte a szmogriadó riasztási fokozatát.

F1: Verstappen nem akar a legfiatalabb bajnok lenni

Max Verstappent nem különösebben érdekli, hogy akár ő is lehet az F1 történetének legfiatalabb bajnoka, ez a rekord nem motiválja.

Még idén jön a BMW új roadstere

Szépen alakul a Toyota Supra ikertestvéreként fejlesztett új Z4-es, már közúti tesztjeiket járják a prototípusok.

Koros buszokkal szállítanák az utasokat Szeged környékén

Akár 16 éves buszokat is bérelne a DAKK alvállalkozója, mely főleg Szeged környékén tevékenykedik.

Télen igazán jó a habos kefélés

Télen is fontos az autómosás, sőt talán még fontosabb, mint a nyári hónapokban. De vajon milyen eredményt érhetünk el az egyszerű önkiszolgáló autómosóban szorgoskodva? Sima gőzborotva a habkefe ellen!

Töröljék el a kék zászlókat az F1-ben!

A felügyelőként dolgozó expilóta, Derek Warwick szerint egy az egyben el kellene törölni a kék zászlókat a Forma-1-ben.

Ki nem találnád, mivel jár mától Schwarzenegger

Egy osztrák autóipari vállalkozás megépítette azt az autót, ami egyszerre felel meg a bennünk élő ösztönlénynek, és környezettudatos öko-egónknak. Arnold kapott is belőle egy példányt.

F1: Rosberg ijesztő hobbit választott

A Forma-1-ből tavaly év végén világbajnokként visszavonult Nico Rosberg örül, hogy végre szabadon síelhet. Nem tanult Michael Schumacher esetéből?

Már szupersportkocsikat is érint a légzsákbotrány

Ferrarikat és McLareneket is találunk a hibás Takata légzsákok miatt indított visszahívás-sorozat legújabb ütemében.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.