Érdekes orosz mocsárjárók védték a magyar határt

Szerző: Kovács Miklós levél küldés 
Dátum: 2016.08.22. 10.40

A hazai határőrség egyik legérdekesebb szolgálati járműve volt a Fertő-tavon járőröző Tupoljev A-3 aeroszán.

1970-től 1980-ig a Fertő-tó sekély, mocsaras részét figyelték a korabeli sci-fi filmekbe beillő járművek. Betolakodók helyett inkább a kitántorgók lefülelése volt a célja, amire bármilyen időben, télen-nyáron, iszapon és jégen is képes volt.

amfi_archiv

Összesen négy darab teljesített szolgálatot, és meglepő módon egész sok információ akad sorsukról. Egyről biztosan tudjuk, hogy az apátistvánfalvai Határőr Emlékmúzeum gyűjteményét gazdagítja, kettő állítólag a budaörsi reptéren várja a feltámadást, egy pedig Körmenden is járt még a kétezres évek elején (talán az apátistvánfalvai?). Alsónémediről is szólnak beszámolók, aki esetleg személyesen meg akarja tekinteni az itthon fellelhető Tupoljev A-3-asokat ezen a nyomon indulhat el.

13901579_1097015753718872_623552551491051553_n (1) 13887135_1097015743718873_3164933583720670109_n 13906661_1097015780385536_7305203283735972112_n

A csillagmotorral szerelt különleges gép itthon kuriózum, de az orosz természeti viszonyokat ismerve hasznos jármű a járhatatlan területek elérésére. Eredetileg egy Svecov M-11F öthengeres, 100 lóerős csillagmotor hajtotta, ezt később lecserélték egy Ivcsenko AI–14R kilenchengeres 260 lóerős motorra. A hazai határőrök a kegyetlenül magas fogyasztása (állítólag százat százon), és az általa keltett nagy zaj miatt nem szerették, a meglepetésszerű rajtaütéshez nem a Tupoljev volt a célszerszám.

Üzemanyag-kapacitása 350 liter, a propeller átmérője 1,85 méter, mivel a csónaktest alja teljesen sima, 50 mm-es, azaz 5 centiméteres vízben már közlekedhet.

(források: repulomuzeum.hu, aerofriends.hu, hatareset.blogspot.hu)

Eközben egy vidéki nagyvárosban érdekes dolgok történtek – nézze meg!

Kommentek

Ezt a vizsgát soha nem fogja elfelejteni egyik tanulóvezető sem

Amikor az oktató közli, hogy a vizsgán egy másik autót fognak vezetni, már ott elkezdődik a para, aztán meglátják milyen autó, és picit kikészülnek.

Életveszélyes előzés után bosszúálló üldözés Békésben

Többször írtunk már a defenzív vezetési stílus életmentő hatásáról. Mert rengeteg idióta van az utakon, és ha lesüllyedünk a szintjükre, és belemegyünk egy adok-kapok szituációba, akkor azzal csak magunkat, és utasainkat veszélyeztetjük.

Ennyire olcsón még senki nem jutott hozzá Lamborghinihez, pláne nem ilyenhez

Mondjuk 5 dollárt pont megér ez a szénné égett Lamborghini Huracan. Egy fillérrel sem többet.

Tényleg ördögtől való ez a BMW M3?

A hirdető azt mondja, igazi kuriózum, de vajon nem a márka meggyalázása, ha dízelmotort raknak a BMW M3-ba?

Morbid: El akarták lopni a Ferrari-alapító maradványait

Az olasz rendőrség kedden közölte, hogy sikerült meghiúsítaniuk a néhai Ferrari-alapító, Enzo Ferrari földi maradványainak ellopását. Váltságdíjra utaztak a reménybeli sírrablók.

F1: A Merci-főnökön röhög az egész internet

Toto Wolff beindította a mémgyárakat az Ausztrál Nagydíjon bemutatott asztalcsapkodásával.

Videó: Ilyen közel voltak a nézők Vettel Ferrarijához

Sebastian Vettel melbourne-i fedélzeti kamerás felvételéből látszik igazán, mennyire veszélyes volt, hogy a nézők már a levezető körön a pályára rohantak.

F1: Lewis Hamilton önéletrajzi filmet tervez

Nem lát megfelelő színészt, ezért önmagát alakítaná.

F1: Bahreinben dől el, mi is van az előzésekkel

A Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner szerint meg kell várni a Bahreini Nagydíjat az előzésekkel kapcsolatos végleges elemzésekhez.

Nagy lebukás, tényleg sok a magyar gyorshajtó

A vezetési hibák 36 százaléka gyorshajtásból fakad, de toplistás a hirtelen fékezés és a motor túlpörgetése is.

F1: Vérfürdő készül a középmezőnyben

Az első három csapat kiléte világos, de a best of the rest pozíciójáért 2017-ben öldöklő csata folyhat a Forma-1-es középmezőnyben. Ki van előrébb, ki bírja tovább a fejlesztési versenyt?

Tarlós téved – visszaszólt a bírságoló közteres

Több ponton vitatja a főpolgármester állításait az autósokat személyenként akár tucatnyi 50 ezres bírsággal nyakon öntő közteresek főnöke.  Tarlós szerint ne fizessenek, az ügyvéd szerint ez butaság.

F1: Nem a trükkös futómű csinálta ki a Red Bullt

A Red Bull szerint a felfüggesztésekre vonatkozó új szabályoknak nincs közük ahhoz, hogy a csapat a Ferrari és a Mercedes mögé szorult az Ausztrál Nagydíjon.

F1: Ő lesz Räikkönen utódja?

A Ferrari korábbi csapatfőnöke szerint megvan, kire cserélhetné a veterán Kimi Räikkönent a Ferrari 2018-ban.

Használt hibrid buszokat vásárol a főváros

Újra visszatérhetnek a hibrid buszok Budapestre, igaz, ezek használtak lesznek és csak szóló kivitelűek.

F1: Alonso még öt évig maradhat?

A McLaren-Honda jelenlegi versenyképessége mellett az sem lenne meglepő, ha Fernando Alonso féltávnál kiszállna, de a wokingi csapat főnöke azt reméli, sokáig marad még a kétszeres bajnok spanyol.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.