Ilyen felfedezésre vágyik minden veterán imádó. A por alatt makulátlan, gyári állapot rejtőzött, felfoghatatlanul kevés futott kilométerrel. A VAZ 2102-es (Zsiguli kombi) 1981-ben állt forgalomba Oroszországban, és az állást szó szerint kell érteni, mivel a műszerfal ma is ötven futott kilométert mutat.

Jelenlegi tulajdonosa 2010-ben talált rá Oroszországban, és egy év alkudozás után jutott hozzá az elhanyagolt gyöngyszemhez. A fellelt állapotot a következő képek mutatják. Por van bőven, de azért a garázsban eltöltött évek nagyban segítették az állapotmegőrzést.

Igazi ritka kincs, annak ellenére, hogy a típusból 1971 és 1986 között több mint 660 000 darabot gyártottak. Mert aki a KGST piacra jellemző hosszú várólisták vizslatása után végül eljutott az autó birtoklásáig, az biztos, hogy nem garázsban álló dísztárgyat akart magának.


“Két színt nevezhetett meg a befizető, de ez nem azt jelentette, hogy 3 év múlva ilyen színű autót kapott volna. Elment szépen Csepelre, az autókereskedelmet intéző Merkur telepére, ahol megkínálták egy színnel. Ha nem tetszett, várhatott tovább. Relatíve gyorsan azok jutottak autóhoz, akiknek egy nyugati rokon vagy haver befizetett rá keményvalutában, mondjuk dollárban vagy német márkában.”


“Az emblémában megjelenő stilizált hajó egy a Volga-folyón régebben használatos vízi járművet idéz, amelyet ladának hívtak. A lada szó az oroszban összefüggésben van a szeretettel, ami az autó népszerűsége iránti vágyat is kifejezi. Állítólag.” 
– írtuk korábbi Lada sirató cikkünkben.

A Zsiguli puttonyos verziója (a Fiat  124 Familiare testvérmodellje) műszaki alapjait tekintve megegyezett a négyajtós VAZ 2101-essel, orrában szintén az olasz Fiat 124-es alapjaira épülő 1200 köbcentis, orosz viszonyokra átalakított, áthangolt hatvan lóerős motor dolgozik.

Egy kis törődés után viszont újra régi fényében csillogott a kombi Zsiguli:




Milyen egy kiváló állapotú 1500-ös Lada Magyarországon? A Vezess.hu tesztelt ilyet, kattints a képre!