Az egyetlen atomautó, a Ford Nucleon

Szerző: Floyd levél küldés 
Dátum: 2016.08.06. 11.45

Atomenergiával hajtott autó!? Igazi őrült elképzelés ma, ám az 1950-es években világraszóló szenzáció. Ez volt a Ford Nucleon.

Az egyetlen atomautó, a Ford Nucleon

1957. Virágzik az atomkor, két szuperhatalom feszül egymásnak a maghasadás árnyékában. Az Egyesült Államokban a jövőt építették volna az új energiaforrásra. Hiába lubickolnak az olajban, már ekkor is kutattak egy tisztább, jobb meghajtás után, és Hirosima Nagaszakivel karöltve megemelte az atomenergia népszerűségét.

A csillogó keményre olajazott hajak és megnyerő mosolyok korában egy csúnya kommunista kém rémisztőbb volt mint egy atomreaktorral hajtott automobil, ezért is fogadta nagy lelkesedés a Ford Nucleon koncepcióját.

A gyár tervei szerint a tengeralattjárókban használt reaktor kicsinyített változata került volna a Nucleon gyomrába. Két gőzturbinát képzeltek el, amelyeket a miniatűr erőmű által felmelegített víz  hajtott, egy teljesen zárt rendszerben. Egyik a haladás, másik az elektromos berendezések számára termelte az áramot. Kicsinyített könnyített pajzzsal, hogy csak a boldogságtól sugározzanak az utasok.

Fig-11-The-Ford-Nucleon-a-nuclear-powered-concept-car-51

Mindez addig működött volna, amíg van hasadóanyag. Ezzel 8.000 kilométeres hatótávot vizionáltak, az újratöltést pedig egyszerű modulcserével gondolták el, az erre kialakított központokban.

A tervekbe is beleadtak apait-anyait, talán még a korban oly divatos teljesítményfokozó tablettákat is igénybe vették, így sikerült rakétára emlékeztető formával előállni. Paradox módon mai szemmel is jövőbe mutató, a reaktor kialakítása a légbeömlő nyílásokkal, a pick-up szerű karosszéria akár egy jobb sci-fi filmben is megállná a helyét.

1958_Ford_Nucleon_06

Az utastér nem véletlenül  került messze az elülső traktusba. Egyrészt a hátsó tengely terhelését akarták csökkenteni, másrészt a káros sugárzástól akarták távol tartani az utasokat. Fanyarul humoros elképzelés, körülbelül annyi értelme volt, mint az “Atomvillanás Jobbról!” parancsra meglóduló katonák lázas menekülésének.

Az elképzelést a jövőbe vetett hit tartotta életben, anno a mai kor emberét bolygóhódító, lézerpuskás atomembernek gondolták. Természetesen tisztában voltak azzal, hogy egy adag uránnal furikázni a csomagtartóban nem életbiztosítás, a kulcs a rádióaktivitást elzáró pajzsok hiperkönnyű változata adta volna. Mivel ebben nem történt előrelépés, valamint a nukleáris hulladék kezelése is nyitott kérdés maradt,  a Nucleon sosem épült meg, még tesztverzióban sem, csak makettek és tervrajzok formájában maradt ránk az egyetlen atomautós elgondolás. 

1958 Nucleon Concept

1958 Nucleon Concept

Kommentek

Ezt a vizsgát soha nem fogja elfelejteni egyik tanulóvezető sem

Amikor az oktató közli, hogy a vizsgán egy másik autót fognak vezetni, már ott elkezdődik a para, aztán meglátják milyen autó, és picit kikészülnek.

Életveszélyes előzés után bosszúálló üldözés Békésben

Többször írtunk már a defenzív vezetési stílus életmentő hatásáról. Mert rengeteg idióta van az utakon, és ha lesüllyedünk a szintjükre, és belemegyünk egy adok-kapok szituációba, akkor azzal csak magunkat, és utasainkat veszélyeztetjük.

Ennyire olcsón még senki nem jutott hozzá Lamborghinihez, pláne nem ilyenhez

Mondjuk 5 dollárt pont megér ez a szénné égett Lamborghini Huracan. Egy fillérrel sem többet.

Tényleg ördögtől való ez a BMW M3?

A hirdető azt mondja, igazi kuriózum, de vajon nem a márka meggyalázása, ha dízelmotort raknak a BMW M3-ba?

Morbid: El akarták lopni a Ferrari-alapító maradványait

Az olasz rendőrség kedden közölte, hogy sikerült meghiúsítaniuk a néhai Ferrari-alapító, Enzo Ferrari földi maradványainak ellopását. Váltságdíjra utaztak a reménybeli sírrablók.

F1: A Merci-főnökön röhög az egész internet

Toto Wolff beindította a mémgyárakat az Ausztrál Nagydíjon bemutatott asztalcsapkodásával.

Videó: Ilyen közel voltak a nézők Vettel Ferrarijához

Sebastian Vettel melbourne-i fedélzeti kamerás felvételéből látszik igazán, mennyire veszélyes volt, hogy a nézők már a levezető körön a pályára rohantak.

F1: Lewis Hamilton önéletrajzi filmet tervez

Nem lát megfelelő színészt, ezért önmagát alakítaná.

F1: Bahreinben dől el, mi is van az előzésekkel

A Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner szerint meg kell várni a Bahreini Nagydíjat az előzésekkel kapcsolatos végleges elemzésekhez.

Nagy lebukás, tényleg sok a magyar gyorshajtó

A vezetési hibák 36 százaléka gyorshajtásból fakad, de toplistás a hirtelen fékezés és a motor túlpörgetése is.

F1: Vérfürdő készül a középmezőnyben

Az első három csapat kiléte világos, de a best of the rest pozíciójáért 2017-ben öldöklő csata folyhat a Forma-1-es középmezőnyben. Ki van előrébb, ki bírja tovább a fejlesztési versenyt?

Tarlós téved – visszaszólt a bírságoló közteres

Több ponton vitatja a főpolgármester állításait az autósokat személyenként akár tucatnyi 50 ezres bírsággal nyakon öntő közteresek főnöke.  Tarlós szerint ne fizessenek, az ügyvéd szerint ez butaság.

F1: Nem a trükkös futómű csinálta ki a Red Bullt

A Red Bull szerint a felfüggesztésekre vonatkozó új szabályoknak nincs közük ahhoz, hogy a csapat a Ferrari és a Mercedes mögé szorult az Ausztrál Nagydíjon.

F1: Ő lesz Räikkönen utódja?

A Ferrari korábbi csapatfőnöke szerint megvan, kire cserélhetné a veterán Kimi Räikkönent a Ferrari 2018-ban.

Használt hibrid buszokat vásárol a főváros

Újra visszatérhetnek a hibrid buszok Budapestre, igaz, ezek használtak lesznek és csak szóló kivitelűek.

F1: Alonso még öt évig maradhat?

A McLaren-Honda jelenlegi versenyképessége mellett az sem lenne meglepő, ha Fernando Alonso féltávnál kiszállna, de a wokingi csapat főnöke azt reméli, sokáig marad még a kétszeres bajnok spanyol.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.