Ez a legkomolyabb vitás kérdés ma a KRESZ-szabályok kapcsán

Szerző: Kovács Miklós levél küldés 
Dátum: 2016.06.08. 10.48

Az egyik legnagyobb vita a KRESZ szabályok kapcsán a jobbról elhaladás, avagy előzés kérdése.

Ez a legkomolyabb vitás kérdés ma a KRESZ-szabályok kapcsán

Amikor többsávos úton a jobb szélső sávban haladva utolérünk egy belső sávban lassabban közlekedő járművet, elhaladhatunk mellette? A kérdésre Pető Attila KRESZ-oktató adja meg a választ a következő videóban.

 

Értelmezése szerint tehát nem.

Ebből az egy percből keveset tudtunk meg, de szerencsére a kreszforum.hu oldalán részletesen kifejtik a kérdést. „Előzés: járművel az úttesten azonos irányban haladó jármű melletti elhaladás. Párhuzamos közlekedés esetében a különböző forgalmi sávokban folyamatosan haladó járművek egymás melletti elhaladása nem minősül előzésnek.” Így szól szó szerint a KRESZ-szabály, és ezt sokan úgy értelmezik, hogy szépen, lassan lakott területen kívül is elhaladhatunk a belső sávban tötyörgő mellett.

De fontos tudni, hogy a párhuzamos közlekedésre alkalmas úttest nem azonos a párhuzamos közlekedéssel!

A KRESZ rögzíti, hogy olyan úttesten, amelyen az azonos irányú forgalom számára két vagy több forgalmi sáv van, párhuzamos közlekedésre alkalmas úttestnek hívunk. Párhuzamos közlekedésnek azt kell tekinteni, amikor a forgalom sűrűsége folytán a forgalmi sávokban összefüggő járműoszlop alakult ki. Vagyis egy nyári napon a Balaton felé, ha minden sáv tömötten halad, akkor beszélhetünk párhuzamos közlekedésről.

Ilyenkor a belső sávban haladóknak nincs lehetősége visszatérni a jobb oldalra, és ha az a sáv indul meg hamarabb, akkor teljesül a “Párhuzamos közlekedés esetében a különböző forgalmi sávokban folyamatosan haladó járművek egymás melletti elhaladása nem minősül előzésnek” mondat.

Amikor ez nem teljesül, a jobbról elhaladás tulajdonképpen egy szabálytalan előzés.

Legalábbis ebben az értelmezésben, mivel a kérdés nem most kerül elő először. Az Index.hu tavalyi cikkében egy belső sávban forgalmat feltartó rendőrjárőr videója került terítékre.

Megkeresésükre a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium a következőt válaszolta: “az előírások elsődlegesen a hirtelen, és ezért különösen veszélyes sávváltásokkal való előrehaladást tiltják. Így szabályos lehet az is, ha a jármű cikázás, szlalomozás nélkül, folyamatosan a külső sávban maradva halad el jobbról a belső sávban lassabban autózó mellett.”

Mit tehetünk ha semmiképp sem szeretnénk jobbról elslisszolni? Megoldás a duda. “Hangjelzés – Hangjelzést adni csak balesetveszély esetében, a baleset megelőzése érdekében, valamint – lakott területen kívül – az előzési szándék jelzése céljából szabad.”

Kommentek

Egykori KGB-s autót 4,5 millióért? Valaki?

A V8-as Tatra egy KGB-s változata került fel nemrég az ebay-re, amire most bárki licitálhat.

A KRESZ örök dilemmájára kerül most pont

Kiengedjem? Ne engedjem ki? Mikor engedjem ki?

Így javítanak utat Ukrajnában, nem szép látvány

A járhatatlan sártengerré változó földutakat régen gyakran töltötték fel építési törmelékkel, téglákkal, amelyet a járművek szép lassan bedolgozták a földbe, és ideig-óráig könnyebb volt a haladás.

Ezt a vizsgát soha nem fogja elfelejteni egyik tanulóvezető sem

Amikor az oktató közli, hogy a vizsgán egy másik autót fognak vezetni, már ott elkezdődik a para, aztán meglátják milyen autó, és picit kikészülnek.

F1-es motorértekezletre megy az Audi

Német sajtóértesülés szerint a jelenlegi motorgyártók mellett a Volkswagen-csoport egyik képviselője is ott lesz a Forma-1-es erőforrások jövőjét illető pénteki megbeszélésen.

Elektromos terepkupét fejleszt a Škoda

305 lóerős, összkerékhajtású hajtáslánc, 500 kilométeres hatótávolság: a Škoda Vision E magas szinten indítja a cég elektromos offenzíváját.

Nagyon jó hír jött az uniós közlekedési balesetekről

Kétéves stagnálás után tavaly ismét csökkent a halálos közúti balesetek száma az Európai Unióban.

Alonso: Nincs több kávészünet!

Fernando Alonso szerint belülről egészen nagy a különbség a korábbi és a 2017-esautók között, a kanyarsebesség elképesztő. Még a McLarenben is.

Hivatalos: jön az új Ikarus

Cseppfolyós földgázzal (LNG) hajtott buszok gyártásába kezd az év második felében az Ikarus.

Miért csökkentették 70-re a tempót a reptéri úton?

Pár hónapja felvetettük a Budapest Közútnál, hogy tán újra kéne gondolni a repülőtéri gyorsút forgalmi rendjét. És, Isten irgalmazzon lelkünknek, újra is gondolták!

Morbid: El akarták lopni a Ferrari-alapító maradványait

Az olasz rendőrség kedden közölte, hogy sikerült meghiúsítaniuk a néhai Ferrari-alapító, Enzo Ferrari földi maradványainak ellopását. Váltságdíjra utaztak a reménybeli sírrablók.

F1: A Merci-főnökön röhög az egész internet

Toto Wolff beindította a mémgyárakat az Ausztrál Nagydíjon bemutatott asztalcsapkodásával.

Videó: Ilyen közel voltak a nézők Vettel Ferrarijához

Sebastian Vettel melbourne-i fedélzeti kamerás felvételéből látszik igazán, mennyire veszélyes volt, hogy a nézők már a levezető körön a pályára rohantak.

F1: Lewis Hamilton önéletrajzi filmet tervez

Nem lát megfelelő színészt, ezért önmagát alakítaná.

F1: Bahreinben dől el, mi is van az előzésekkel

A Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner szerint meg kell várni a Bahreini Nagydíjat az előzésekkel kapcsolatos végleges elemzésekhez.

Nagy lebukás, tényleg sok a magyar gyorshajtó

A vezetési hibák 36 százaléka gyorshajtásból fakad, de toplistás a hirtelen fékezés és a motor túlpörgetése is.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.