Ezen a héten szombaton lesz ötven éve annak, hogy a Subaru bemutatta a kettő- és négyajtós szedán, valamint kombi kivitelben gyártott Subaru 1000 modellt, és benne legelső boxermotorját. Ezzel útjára indult az a technológia, amely mára megváltoztatta a márkát: immár kizárólag boxermotoros járműveket épít és forgalmaz a Subaru, a mai napig több mint 16 millió példányt.

A boxermotorban nem egymás mellett, hanem egymásnak háttal helyezkednek el a szomszédos dugattyúk, közös forgattyútengelyen, de külön hengerfejekkel. A technológia tökéletes kiegyensúlyozottsággal, egészen nagy fordulatszámokon is rezgésmentesen fut. Alábbi képeink a Subaru legemlékezetesebb boxermotoros modelljeit vonultatják fel.

Subaru Leone (1971–1994)

Subaru Boxer 50 éves Kupé (később háromajtós ferdehátú), két- és négyajtós szedán, kombi. Három generációnyi középkategóriás modell, az Impreza elődje. További két generáció is készült belőle, ám azok valójában már átcímkézett Nissanok voltak, soros motorral.

Subaru BRAT (1978–1994)

Subaru Boxer 50 éves A platós kupéként aposztrofált BRAT a Leone rokona volt, és akár kabrióként (T-Top) is meg lehetett vásárolni. Utódja, a Baja (2003-2006) egy megemelt futóművű, átfaragott farú Legacy kombi volt, négy oldalajtóval és parányi platóval.

Subaru XT (1985–1991)

subaru_xt_turbo_4wd Négy- vagy hathengeres boxermotorral kínált, extravagáns formavilágú kupé, űrhajó stílusú vezetői környezettel és kiemelkedően kedvező, 0,29-es Cw-értékkel. Utódját, az SVX-et (1991-1996) kecses sziluettje, valamint különleges, csak részben nyitható oldalablakai tették emlékezetessé.

Subaru Legacy (1989–)

Subaru Boxer 50 éves A Legacy volt az első modell, amely a korábban bizarr, szokatlan járműveket gyártó Subaru termékeit érdekessé tették a tömegpiaci vásárlók számára. Emelt hasmagasságú változata az Outback (1996), a világ egyik első életmódkombija. A Legacy 1995-ig kompakt modellnek számított, utána kapaszkodott fel a középkategóriába, átadva eredeti helyét az Imprezának. Nem mellékesen ezen a modellen mutatkozott be 2008-ban a Subaru (és a világ) első dízel boxermotorja.

Subaru Impreza (1992–)

Subaru Boxer 50 éves Ha Impreza, akkor WRC: ezt a hagyományt még az első generációs modell alapozta meg. A versenyautó alapját az utcai használatra épített WRX sportmodell, illetve annak (ekkor még) japán belpiacos tuningverziója, a WRX STI adta.

Subaru Forester (1997–)

Subaru Boxer 50 éves Szintén úttörő volt a kombik helykínálatát emelt hasmagassággal és robusztus külsővel kombináló Forester crossover modell. Mára teljes értékű kompakt szabadidőjárművé nőtte ki magát; az aktuális modell 15 centivel hosszabb és nagyságrendekkel tágasabb a legelső Foresternél.

Subaru B9 Tribeca (2006–2014)

Subaru Boxer 50 éves Alighanem az egyetlen autó a világon, amely belső formatervezésével díjat nyert, külső megjelenésével viszont elveszítette a legfontosabb csatát: a vásárlók nem tudtak megbarátkozni a bizarr formákkal, és a tervezők már egy év után teljesen átrajzolták a kocsit. Az eredmény: egy finom mechanikájú, de kiherélt, jellegtelen SUV.

Subaru XV (2012–)

Subaru Boxer 50 éves Az Impreza emelt hasú kiadása, egyben az első Subaru-modell, amelyet hibrid hajtáslánccal is megvásárolhatnak az ügyfelek – sajnos nem Európában.

Subaru BRZ (2012–)

Subaru Boxer 50 éves Utoljára 1954-ben gyártott orrmotoros, hátsókerék-hajtású autót a Subaru, ám a rendkívül kis példányszámú Subaru 1500-at még soros motor hajtotta. Nem úgy a Toyotával közösen (ld. GT86) fejlesztett és gyártott BRZ-t, amely négyhengeres boxermotorjával megfizethető ínyencfalat a sportautó-piacon.