50 éves a Subaru boxermotor

Szerző: Svékus Gergő levél küldés 
Dátum: 2016.05.10. 11.00

Fél évszázada mutatkozott be Tokióban a Subaru védjegyének számító boxermotor. Lássuk, miket hajtott az évek során.

50 éves a Subaru boxermotor

Ezen a héten szombaton lesz ötven éve annak, hogy a Subaru bemutatta a kettő- és négyajtós szedán, valamint kombi kivitelben gyártott Subaru 1000 modellt, és benne legelső boxermotorját. Ezzel útjára indult az a technológia, amely mára megváltoztatta a márkát: immár kizárólag boxermotoros járműveket épít és forgalmaz a Subaru, a mai napig több mint 16 millió példányt.

A boxermotorban nem egymás mellett, hanem egymásnak háttal helyezkednek el a szomszédos dugattyúk, közös forgattyútengelyen, de külön hengerfejekkel. A technológia tökéletes kiegyensúlyozottsággal, egészen nagy fordulatszámokon is rezgésmentesen fut. Alábbi képeink a Subaru legemlékezetesebb boxermotoros modelljeit vonultatják fel.

Subaru Leone (1971–1994)

Subaru Boxer 50 éves Kupé (később háromajtós ferdehátú), két- és négyajtós szedán, kombi. Három generációnyi középkategóriás modell, az Impreza elődje. További két generáció is készült belőle, ám azok valójában már átcímkézett Nissanok voltak, soros motorral.

Subaru BRAT (1978–1994)

Subaru Boxer 50 éves A platós kupéként aposztrofált BRAT a Leone rokona volt, és akár kabrióként (T-Top) is meg lehetett vásárolni. Utódja, a Baja (2003-2006) egy megemelt futóművű, átfaragott farú Legacy kombi volt, négy oldalajtóval és parányi platóval.

Subaru XT (1985–1991)

subaru_xt_turbo_4wd Négy- vagy hathengeres boxermotorral kínált, extravagáns formavilágú kupé, űrhajó stílusú vezetői környezettel és kiemelkedően kedvező, 0,29-es Cw-értékkel. Utódját, az SVX-et (1991-1996) kecses sziluettje, valamint különleges, csak részben nyitható oldalablakai tették emlékezetessé.

Subaru Legacy (1989–)

Subaru Boxer 50 éves A Legacy volt az első modell, amely a korábban bizarr, szokatlan járműveket gyártó Subaru termékeit érdekessé tették a tömegpiaci vásárlók számára. Emelt hasmagasságú változata az Outback (1996), a világ egyik első életmódkombija. A Legacy 1995-ig kompakt modellnek számított, utána kapaszkodott fel a középkategóriába, átadva eredeti helyét az Imprezának. Nem mellékesen ezen a modellen mutatkozott be 2008-ban a Subaru (és a világ) első dízel boxermotorja.

Subaru Impreza (1992–)

Subaru Boxer 50 éves Ha Impreza, akkor WRC: ezt a hagyományt még az első generációs modell alapozta meg. A versenyautó alapját az utcai használatra épített WRX sportmodell, illetve annak (ekkor még) japán belpiacos tuningverziója, a WRX STI adta.

Subaru Forester (1997–)

Subaru Boxer 50 éves Szintén úttörő volt a kombik helykínálatát emelt hasmagassággal és robusztus külsővel kombináló Forester crossover modell. Mára teljes értékű kompakt szabadidőjárművé nőtte ki magát; az aktuális modell 15 centivel hosszabb és nagyságrendekkel tágasabb a legelső Foresternél.

Subaru B9 Tribeca (2006–2014)

Subaru Boxer 50 éves Alighanem az egyetlen autó a világon, amely belső formatervezésével díjat nyert, külső megjelenésével viszont elveszítette a legfontosabb csatát: a vásárlók nem tudtak megbarátkozni a bizarr formákkal, és a tervezők már egy év után teljesen átrajzolták a kocsit. Az eredmény: egy finom mechanikájú, de kiherélt, jellegtelen SUV.

Subaru XV (2012–)

Subaru Boxer 50 éves Az Impreza emelt hasú kiadása, egyben az első Subaru-modell, amelyet hibrid hajtáslánccal is megvásárolhatnak az ügyfelek – sajnos nem Európában.

Subaru BRZ (2012–)

Subaru Boxer 50 éves Utoljára 1954-ben gyártott orrmotoros, hátsókerék-hajtású autót a Subaru, ám a rendkívül kis példányszámú Subaru 1500-at még soros motor hajtotta. Nem úgy a Toyotával közösen (ld. GT86) fejlesztett és gyártott BRZ-t, amely négyhengeres boxermotorjával megfizethető ínyencfalat a sportautó-piacon.

Kommentek

Magyar gyerekek rajzolták le a jövőt

Hetedik alkalommal hirdette meg a Toyota magyar gyerekek számára is a Toyota Dream Car rajzversenyt: a megmérettetés arra ösztönözte a gyerekeket, hogy rajzolják le, milyennek képzelik el egy szebb jövő autóit.

A Fiat motoros Zsiguli legendája

Az idei első nagyszabású autós rendezvényen, az Autó Motor és Tuning Show-n rengeteg csemege akad a géprajongók számára. A széles és ültetett karosszériák, felhúzott motorok kavalkádján túl a veteránok csendes csarnoka is tartogat meglepetéseket.

“Feltámad a Zsiguli, 200 lóerővel tér vissza” – Ordas kamu, el ne hidd!

Muszáj írni egy olyan álhírről, ami futótűzként terjed a Facebookon, és egyre több magyar internetes oldal hiteles állításként veszi át, pedig hatalmas nagy kamu az egész.

Egy film, amit látnod kell, ha érdekel a hazai motorgyártás sorsa, történelme

Kende Márta és a Magyar Televízió 47 perces filmje a Motorkerékpárgyárról, és annak bezárása előtti időszakáról.

F1: Legyél Lewis Hamilton VIP-vendége! – videó

A háromszoros világbajnok videós idegenvezetést tart a Mercedes melbourne-i csapatpavilonjában a kávézótól a konyháig.

Videó: Így kap másfél másodpercet Alonso Räikkönentől

Melbourne-i belső kamerás kör a mezőny két veteránjától a McLaren és a Ferrari közti különbségről.

F1: Óriási aranyköpés a Ferrari-főnöktől – videó

A Ferrari csapatfőnöke, Maurizio Arrivabene így írta le két szóban Sebastian Vettelt és Kimi Räikkönent.

F1: Letiltották a Haas légterelőjét

A Nemzetközi Automobil Szövetség az Ausztrál Nagydíj második szabadedzésére levetette a Haas-csapat autójáról a T szárnyat. Túl hajlékony volt.

F1: Újabb motort fejleszt a Honda

Bár az Ausztrál Nagydíj pénteki szabadedzésein a McLaren elfogadhatóan szerepelt, a Hondánál tudják, hogy a jelenlegi erőforrással nem tudnak messzire jutni. Újat fejlesztenek májusra.

Új csúcsmodellt kap a koreai terepspecialista

Jövő csütörtökön mutatkozik be a SsangYong eddigi legnagyobb szabadidőjárműve. Egyelőre még neve sincs az autónak.

Jogtalanul büntették autósok ezreit Budapesten?

Tarlós István szerint jogtalanul bírságoltak meg rengeteg autóst Budapesten. A főpolgármester arra buzdít, hogy ne fizessenek az autósok.

Kabrió, bátraknak

Ha már a Techart GTstreet R Cabriolet karosszériája láttán rossz érzéseid támadnak, várj, amíg megtudod, mire képes a dög.

Verstappen: A Red Bull “túl lassú”

Az Ausztrál Nagydíj első edzésnapja után nem lehetnek igazán elégedettek a Red Bullnál, messze a Ferrari és még messzebb a Mercedes csúcstempója.

Villamosnak indult, busz lett belőle

Ha megvalósul a közösségi közlekedésben az, ami most a mérnökök fejében van, akkor elképzelhető, hogy évek múlva nehezen tudunk majd különbséget tenni a buszok és a villamosok között.

F1: Vettelt nem izgatja a Mercedes

Sebastian Vettel azt mondja, a Mercedeshez való átszerződés egyáltalán nem téma számára. A vártnál gyengébb melbourne-i kezdés sem probléma.

Unod a dugót? Itt a megoldás

Te is kivagy attól, hogy órákig araszolsz reggelente, míg beérsz a munkába? Két megoldás van: válaszd a tömegközlekedést, vagy ugorj a kocsisor elejére. Mutatjuk, hogyan.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.