A Ferrara közelében fekvő Centóban, parasztcsaládban látta meg a napvilágot. A gépek iránt érdeklődő fiú már kiskorában apja traktorát bütykölte, s természetesen gépészmérnöknek tanult. A második világháború idején a légierőnél szolgált karbantartóként, 1945-ben hadifogságba esett, és csak a következő évben tért haza. Kis javítóműhelyt nyitott, majd traktorok gyártásába kezdett, a Lamborghini Trattori az 1950-es évek végére neves üzemnek számított Itáliában.

Ferruccio Lamborghini

A II. világháború befejeztével a hazainduló amerikai katonaságtól felvásárolt katonai gépjárművekből építette meg első mezőgazdasági vontatóját. 1948-ban megalapította saját garázsában a Lamborghini Trattori S.p.A.-t. Pár évvel később a kis családi vállalkozásból világhírű cég vállt. Az első Lamborghini traktor a Caioca nevet kapta. A 70-es években a társaságot a rivális Same cégnek adták el, ma a Lamborghini kulcsszerepet tölt be a SameDeutz-Fahr csoportban.

Életvidám ember volt, aki egyszerre három gyönyörű titkárnőt foglalkoztatott, és mosollyal adózott szépségüknek. Csak akkor komorodott el, amikor Ferrarijának kuplungja makacskodni kezdett, ő pedig megdöbbenéssel konstatálta, hogy az alkatrész szinte teljesen azonos az ő traktoraiban használttal. Miután a szervizben nem tudták orvosolni a problémát, bejelentkezett Enzo Ferrarihoz, és egy új tengelykapcsoló rajzát tette le az asztalára. A legendásan hiú konstruktőr nem vette jó néven, hogy egy traktorgyáros tart neki előadást, és azt tanácsolta látogatójának, hogy foglalkozzon inkább mezőgazdasági járműveivel. A vérig sértett Lamborghini nemes bosszút forralt, elhatározta: csak azért is megmutatja, hogyan kell igazi sportkocsit gyártani.
lamborghini_factory_1969_03_01

1962-ben megalapította az Automobili Lamborghinit. A bikaviadalok iránt rajongó gyáros, akinek csillagjegye is a Bika volt, márkajelnek egy leszegett fejű, dühöngő bikát választott, és minden modellnek bikaviadallal kapcsolatos nevet adott.

Lamborghini-350_GT_mp28_pic_93556

1963-ra készült el az orrmotoros 350 GT, amely első nekifutásra egyenértékűnek bizonyult a neves versenytárs Ferrari termékeivel, de ez Lamborghininek nem volt elég, csak ösztökélte a folytatásra.

1971_Lamborghini_Muira-031_1

A P400 1965-ben a Torinói Autószalonon debütált. A középmotoros sportkocsi alvázának különlegessége az volt, hogy a 12 hengeres motor nem helypazarló módon hosszában, hanem keresztben helyezkedett el. Nem is maradt el a hatás: sorra jelentkeztek a neves olasz karosszériaépítő cégek a guruló alváz lemezköntösének elkészítésére, amire végül a Bertone kapott megbízást.

lamborghini-miura-SV

Az 1966-os Genfi Autószalonon bemutatott Miura valósággal sokkolta a szakértő közönséget. A Miura, amely 300 km/óra fölötti sebességével akkoriban a világ leggyorsabb utcai autója volt, a hírességek figyelmét is felkeltette, állítólag Frank Sinatra Amerikából küldött leopárdbőröket, hogy azokkal vonják be az általa megrendelt autó üléseit. 1971-ben hozták ki a kétüléses sportkocsi bivalyerős változatát, a 385 lóerős Miura SV-t.

Lamborghini-Countach-5000S-102-626x382

1971-ben mutatták be a szintén a Bertone által tervezett, merész vonalú Countacht, melynek ajtajai felfelé nyílnak. A szokatlan megoldás a márka egyik jellegzetességévé vált, később így szerelték a Diablo és a Murciélago típusokat is. Érdekesség, hogy ez az egyetlen nem bikákról elnevezett Lamborghini. A “countach” szó a piemonti nyelvjárásban a bámulat kifejezésére szolgál.

Lamborghini az 1973-as olajválság után visszavonult 740 holdas umbriai birtokára, ahová még saját golfpályát is tervezett, ettől kezdve gazdálkodott és vadászott 1993. február 20-án bekövetkezett haláláig. 1987-ben érdekeltségeinek többségét eladta a Chrysler-gyárnak, az alapító család kezében csak az épületek, irodák klimatizálásával foglalkozó üzlet és az iparban használatos hidraulikarendszerek készítése maradt. A cégalapító fia, Tonino Lamborghini 1981-ben céget alapított a “bikás” logóval ellátott luxuskiegészítők és dizájntermékek gyártására.
tonino-lamborghini-88-tauri-15

Tonino Lamborghini

A Lamborghini nevet viselő fényűző sportkocsikat tovább gyártották évi mintegy kétszázas szériában. Az egykor szebb napokat megért autógyár több tulajdonosváltás után 1998-ban került a Volkswagen-csoporthoz tartozó Audihoz, amely feltámasztotta a dühöngő bikát.
lamborghini-murcilago-02

Az új modell 2002-ben Murciélago néven jelent meg, a név egy híres harci bikára utal, amely 1879-ben 90 kardszúrást élt túl az arénában, és olyan hősiesen küzdött, hogy rendhagyó módon megkegyelmeztek neki. A Murciélago rögtön megdöntötte az egy óra alatt megtett távolság, a 100 kilométeres és a 100 mérföldes távon elért átlagsebesség rekordját, a két utóbbi meghaladta a 320 km/órát.

lamborghini-gallardo-rear

A másik új típus, a tízhengeres, 560 lóerős motorral szerelt Gallardo a Lamborghini legnagyobb számban gyártott és értékesített modelljévé vált, motorja az Audi Hungaria győri gyárában készült. Ezt váltotta 2015-ben a Huracán, amelynek alapára 50 millió forint körül van.

Larry_Chen_Speedhunters_lamborghini_huracan-1

Lamborghini Huracán

lamborghini_aventador_lp700-4_14

Persze nem lehet elmenni a sztárok, sportolók és celebek egyik kedvenc autója, az Aventador mellett, amit 2011 óta gyárt a Lamborghini. Azóta már számos modellvariáns született, az alapváltozat 700 lóerős, az Aventador LP 750-4 SuperVeloce pedig 750.

A cég nyereséges, a luxussportautók forgalmát nem csökkentette a válság sem, a legtöbb Lamborghinit az Egyesült Államokban és Kínában értékesítik. A vállalat tervei között szerepel a legendás Miura feltámasztása, illetve egy városi terepjáró gyártása is. Az alapító Ferruccio Lamborghini születésének centenáriumára a gyár szuperautót hozott létre mindössze negyven példányban. A több mint félmilliárd forintos, 770 lóerős Lamborghini Centenariót pillanatok alatt elkapkodták a vevők.