Ezektől parázik minden magyar a benzinkútra hajtva

Szerző: Kovács Miklós levél küldés 
Dátum: 2016.04.26. 10.59

Amikor szóba kerül a tankolás, mindenkinek akad egy-egy érdekes története furcsán működő kútoszlopról, gyanús minőségű üzemanyagról és egyéb zsebbe vágó trükkökről. Összeszedtük a legáltalánosabb rémtörténeteket.

Ezektől parázik minden magyar a benzinkútra hajtva

Rémtörténetek, de van alapjuk. Idén csak az első negyedévben 736,5 millió liternyi üzemanyagot tankoltak a hazai kutakon. Bődületes mennyiség egy átlagautós szemével nézve, nincs olyan pillanat, amikor páran ne pumpálnák a pisztolyt. Ilyen forgalom mellett akad csalás, ahogy minden más területen is, a benzinkutas átverések valamiért mégis erősebben hatnak ránk, jobban megjegyezzük, hamarabb továbbadjuk őket. Talán a házi költségvetésből fájdalmas szeletet hasító nagy összegű kiadás az oka annak, hogy mindig keressük a legtisztább, legolcsóbb, legjobb minőségű üzemanyagot áruló, tisztességesen működő kutakat.

50 liter a 45 literes tankba?

A legáltalánosabb észrevétel, egy ilyen kérdésre záporoznak a hasonló tapasztalatok. „Én is tankoltam már 2,5 literes fantás üvegbe 3,35 l benzint, ötliteres műanyag kannába ment bele 6,3 liter, egy haverom tankolt 3,4 l-t abba a robogójába, aminek a tankja csak 2,7 l-es, és amióta megvolt neki (3 éve), sohasem ment bele több… satöbbi.” Ebben a kérdésben talán sosem fogunk igazságot tenni, pro és kontra mindig akadnak majd érvek, történetek, amíg a jeti még mindig járja az erdőket, a Piramisok titkos parabolaantennák egy idegen civilizációhoz, a világot pedig öltönyös reptíliák szűk köre irányítja, addig ebben a hétköznapi kérdésben sem lesz társadalmi egyetértés. A mérésügyi törvény +/- 0,5% tűrést határoz meg, tehát az eltérés benne van a játékban (40 literes tankolásnál az eltérést maximalizálva literenként 5 köbcentivel kevesebbet kapunk, máris 200 köbcentivel, azaz egyötöd literrel kapunk kevesebbet). Ráadásul a hőmérséklet változása miatt bekövetkező térfogatváltozással is számolnak a rendszer üzemeltetői, így elvileg ez sem okozhat a történetek során emlegetett tízszázalékos eltérést. 44850_348454_784x523 Már többen utánajártak a történetnek, a Blikk nem talált eltérést, a Nyugat.hu öt liternél körülbelül egy deci eltérést mért mindenhol, a 24.hu húsz liternél mért fél literrel kevesebbet. Igaz, egy mérés sem történt hitelesített eszközökkel, tehát az eredmény minden esetben a jetifotó kategória. Mégis átverve érzed magad? Van megoldás, jön a szabálytalanságra vadászó hatóság. “A bizonyítás érdekében lehetőség szerint fényképezze le az adott kútoszlopot és a mérőállást, valamint tartsa meg a blokkot a vásárlásról. A hamis mérés ügyében a Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatalhoz (MKEH) lehet fordulni. Az MKEH egyébként a 2007-es átfogó vizsgálat óta elvétve találkozott szabálytalanságokkal.” 

A külföldi benzin mindig jobb!

Nincs szövevényesebb, érzésre és érzelmekre alapozott benzinmítosz mint a “hazai a külföldi benya ellen” topic. “Az Európai Unióban egy irányelv (“direktíva”) írja elő, milyen minőségűnek kell lenniük a forgalomba kerülő üzemanyagoknak. Az irányelv a benzin és a gázolaj európai szabványán alapszik (EN 228 és EN 590), és betartása kötelező, ezért “Az európai üzemanyagszabványok között csak a gázolaj hidegtűrésében van eltérés, mert nem ugyanolyan dermedéspont szükséges Lappföldön és Bulgáriában. Ám a kutakhoz kiszállított üzemanyag minősége Európa-szerte azonos” – állítja a Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkára. 68986_557617_1000x700 Mi is foglalkoztunk a  témával, eszmefuttatásunkban akadnak számok, megalapozott jetivadász cikk, ahol a végén természetesen mindenki azt gondol, amit akar.

Vizezik a benyát, ne tankolj náluk

Az előfordulhat, hogy víz kerül az üzemanyagokat tároló tartályokba. Volt rá példa külföldön, és volt hazai eset is. Nem valószínű a szándékos csalás, de volt már olyan bizonyított eset, amikor a magas talajvíz miatt került a tárolóaknákba nedvesség. A kút tulajdonosa akkor beismerte a hibát, és megtérítette az autósok által elszenvedett kárt. A legkönnyebben a levegő páratartalmával kerül víz az üzemanyagtartályba, tankoláskor és szabadban parkoláskor. Ezért célszerű fagypont alatt, a fagyos idő beköszöntével teletankolni a gázolajos autót, mert ilyenkor csak kis mennyiségű levegő van a tartályban, aminek víztartalma nem tud az üzemanyagba kerülni. 87040_722595_1000x700

Kicserélik a drága olajat olcsóra

Ennek enyhébb verziója, ha rábeszélnek a vásárlásra. Annak, aki a motor működését a jó öreg Sub Bass Monster-nótával azonosítja, könnyen beadható, hogy ha most nem vesz súlyos ezrekért olajat, akkor motorja kegyetlen halált hal majd út közben. 61688_491142_784x523 Ha emberünk előáll azzal, hogy hajszál híján besült a motor, de ő literenként 4000-ért tud rá megoldást, akkor várjuk ki a 10 percet, és nézzük meg újra, tényleg baj van-e. Ha szükséges az utántöltés, a kezelési útmutató szerinti minőséggel pótoljuk a kenőanyagot. A nagyságrend kedvéért: egy átlagos kocsi teljes olajtöltete 3,5-4 liter, ezért aligha lesz szükségünk rögtön 2 teljes flakonra.

Sunyiban tankolnak a “jobbikból”

“Óriási trükkel próbálják behúzni a csőbe a jóhiszemű vásárlókat a tengeri kütyüről elnevezett kutakon. Ha kiszúrják, hogy nem a versenyélményt 1000%-osan garantáló üzemanyagot töltenénk a tankba, jól rád kiabálnak, hogy az igazából nem is a te autódba való. Épp a BMW X6-ost tankoltam tele a visszavitel előtt. Kiszállok, udvariasan válaszolok a “mennyit töltsek bele?” kezdetű kérdésre (megoldom egyedül), majd nyúlok a dízel extra néven futó mezei gázolajért. Erre messziről kiállt a kutas, hogy az nem lesz jó, az a hagyományos teherautó-dízel (!). Ráhagytam, de bevillant, hogy ez nem az első olyan eset, amikor rémisztő módszerekkel próbálnak rávenni a csilliárdforintos üzemanyag megvételére. tankolás Legutóbb egy benzines autót tankolva próbálta meg beadni egy másik kutas, hogy a normál 95-ös üzemanyag nem biztos, hogy jó a kocsimba. Fantasztikus trükk. De azért nem szép dolog becsapni a vásárlókat, még akkor sem, ha ki van adva parancsba a napi penzum teljesítése!” Emberi tényező, és mint ilyen, nem lehet mérésekkel, plombákkal kivédeni. Egyetlen megoldás, ha résen vagyunk, magunknak tankolunk.

Kommentek

Ezt a vizsgát soha nem fogja elfelejteni egyik tanulóvezető sem

Amikor az oktató közli, hogy a vizsgán egy másik autót fognak vezetni, már ott elkezdődik a para, aztán meglátják milyen autó, és picit kikészülnek.

Életveszélyes előzés után bosszúálló üldözés Békésben

Többször írtunk már a defenzív vezetési stílus életmentő hatásáról. Mert rengeteg idióta van az utakon, és ha lesüllyedünk a szintjükre, és belemegyünk egy adok-kapok szituációba, akkor azzal csak magunkat, és utasainkat veszélyeztetjük.

Ennyire olcsón még senki nem jutott hozzá Lamborghinihez, pláne nem ilyenhez

Mondjuk 5 dollárt pont megér ez a szénné égett Lamborghini Huracan. Egy fillérrel sem többet.

Tényleg ördögtől való ez a BMW M3?

A hirdető azt mondja, igazi kuriózum, de vajon nem a márka meggyalázása, ha dízelmotort raknak a BMW M3-ba?

F1: Bahreinben dől el, mi is van az előzésekkel

A Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner szerint meg kell várni a Bahreini Nagydíjat az előzésekkel kapcsolatos végleges elemzésekhez.

Nagy lebukás, tényleg sok a magyar gyorshajtó

A vezetési hibák 36 százaléka gyorshajtásból fakad, de toplistás a hirtelen fékezés és a motor túlpörgetése is.

F1: Vérfürdő készül a középmezőnyben

Az első három csapat kiléte világos, de a best of the rest pozíciójáért 2017-ben öldöklő csata folyhat a Forma-1-es középmezőnyben. Ki van előrébb, ki bírja tovább a fejlesztési versenyt?

Tarlós téved – visszaszólt a bírságoló közteres

Több ponton vitatja a főpolgármester állításait az autósokat személyenként akár tucatnyi 50 ezres bírsággal nyakon öntő közteresek főnöke.  Tarlós szerint ne fizessenek, az ügyvéd szerint ez butaság.

F1: Nem a trükkös futómű csinálta ki a Red Bullt

A Red Bull szerint a felfüggesztésekre vonatkozó új szabályoknak nincs közük ahhoz, hogy a csapat a Ferrari és a Mercedes mögé szorult az Ausztrál Nagydíjon.

F1: Ő lesz Räikkönen utódja?

A Ferrari korábbi csapatfőnöke szerint megvan, kire cserélhetné a veterán Kimi Räikkönent a Ferrari 2018-ban.

Használt hibrid buszokat vásárol a főváros

Újra visszatérhetnek a hibrid buszok Budapestre, igaz, ezek használtak lesznek és csak szóló kivitelűek.

F1: Alonso még öt évig maradhat?

A McLaren-Honda jelenlegi versenyképessége mellett az sem lenne meglepő, ha Fernando Alonso féltávnál kiszállna, de a wokingi csapat főnöke azt reméli, sokáig marad még a kétszeres bajnok spanyol.

Jön a 30-as korlátozás lakott területeken?

Violeta Bulc, az Európai Unió közlekedésért felelős biztosa szerint érdemes lenne szigorúbban korlátozni a sebességet lakott területen.

Lauda: Bottas máris bizonyított

A Mercedes-csapat elnöke az Ausztrál Nagydíj után úgy látja, hogy jól választottak Valtteri Bottasszal, a finn elődje, Nico Rosberg szintjén van.

Harmadik üléssort kap a Honda CR-V

Az új generációs Honda CR-V fedélzetén mostantól akár heten is utazhatnak. Egyetlen bökkenő van csupán: a sokszemélyes verziót csupán egy piacon forgalmazzák.

Marad Rexton a SsangYong csúcsmodellje

Nem várta meg a világpremiert a SsangYong, idő előtt bemutatott két képet a múlt héten beharangozott nagy szabadidő-modelljéről.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.