Csernobil: amiről eddig nem sokan tudtak

Robotok is mentették a menthetőt

Szerző: Erdős Norti levél küldés 
Dátum: 2016.04.26. 18.12

A 30 évvel ezelőtti katasztrófában a robotokat azért vetették be, hogy minimalizálják az emberi áldozatok számát Csernobil körzetében. A robbanás gócpontjánál akkora volt a radioaktív sugárzás, amit lábon senki nem bírt ki, egy percig sem.

Csernobil: amiről eddig nem sokan tudtak

Harminc éve, 1986. április 26-án történt a világ eddigi legsúlyosabb nukleáris szerencsétlensége a volt Szovjetunió területén, az ukrajnai Csernobilban. A Kijevtől 110, Csernobil városától 18 kilométerre északra, Pripjaty város mellett létesített Lenin atomerőmű négy darab 1000 megawattos könnyűvizes, grafithűtésű, RBMK-1000 típusú, külső szigetelőburkolat nélküli reaktora 1977 és 1983 között kezdte meg az áramtermelést. A katasztrófát 1986. április 26-án hajnali 1 óra 23 perckor egy rosszul megtervezett, az üzemviteli és biztonsági előírások teljes figyelmen kívül hagyásával végrehajtott kísérlet okozta. A robbanás után 36 órával számtalan civil, katonai és speciális járművel megkezdték az evakuálási és kármentő munkálatokat, köztük olyanokkal is, melyekről sokkal kevesebb szó esik az újságcikkekben vagy tévéműsorokban, holott nagyon fontos szerepük volt a kármentésben.

Robotizált és speciális járművek Csernobilból

Ezeket a különleges járműveket többek között azért vetették be, hogy minimalizálják az emberi áldozatok számát. A robbanás gócpontjánál akkora volt a radioaktív sugárzás, amit lábon senki nem bírt ki, még egy percig sem. A csernobili reaktor felett mért 3000 röntgen/órás sugárzás 280 ezer mellkasi röntgennek felel meg, de volt olyan hely, ahol 10 000 röntgen/órát mértek. A most látható járművek egy része a Csernobilban található, szabadtéri “múzeumban” pihen, és minden bizonnyal csupán másolatok vagy makettek, az eredeti példányokat már megsemmisítették, hiszen akkora dózisban kaptak a sugárzásból, hogy veszélyes lett volna megtartani őket későbbi használatra.

liquidators001-12

A szovjet STR-1 robotot is bevetették, amit űrkutatók építettek. A sérült reaktor tetején található hulladékot, grafitot és sugárfertőzött növényeket derítette fel, majd egy elé szerelt tolólap segítségével tolta azokat le a tetőről. Miután több orosz és külföldről hozott, távolról irányítható egység is elakadt vagy lezuhant a magasból, úgy döntöttek, hogy kénytelenek emberekkel megoldani a sürgős tisztítási munkálatokat, ami sajnos a kivezényelt munkások életébe került.

accidentmanagementequ001-21

Átépített Kraz-256B1 típusú teherautó, aminek a fülkéjét ólompáncéllal erősítették meg, hogy ellenálljon a sugárzásnak. Az ablakot is 75 mm vastag anyagból készítették, ami bírja az extrém magas radioaktivitást. Így a sofőr valamennyire biztonságban volt.

liquidators001-14

Az első robotizált bányagép, amit a Moszkvai Egyetem hallgatói fejlesztettek ki és Mobot névre keresztelték. A prototípus részt vett a kármentésben.

liquidators001-15

Ez természetesen csak a hatalmas bányagép kicsinyített mása. Számos járművet megsemmisítettek (beolvasztottak vagy elástak), amit a robbanás után használtak.

liquidators001-16

A japán, munkagépeket gyártó Komatsu is hozzájárult a mentéshez, a tengerfenék alján végzett munkára tervezett D355-W jelölésű géppel.

liquidators001-17

Németország is küldött “robotokat”, MF-2 és MF-3 névre hallgattak, de hamar kiderült, hogy nem bírják a magas radioaktív sugárzást, használhatatlanok voltak.

A mentési munkálatokba durván 18 milliárd rubelt toltak az oroszok, és ne felejtsük, hogy akkoriban az orosz fizetőeszköz egyenértékű volt a dollárral. Azt ma sem lehet pontosan tudni, hány áldozatot követelt a csernobili katasztrófa. Az ENSZ-szervezetek, valamint Ukrajna, Fehéroroszország és Oroszország kormányai által 2003 februárjában létrehozott Csernobil Fórum 2005. szeptemberi jelentése szerint a robbanás okozta sugárzás közvetlenül 56 halálos áldozatot követelt, a katasztrófa nyomán fellépő betegségek áldozatainak száma négyezerre tehető. A Greenpeace nemzetközi környezetvédő mozgalom 2006-ban közzétett tanulmánya szerint a sugárhatás két évtized alatt mintegy kétszázezer megbetegedést okozott és a jövőben még százezret okoz majd Oroszországban, Ukrajnában és Fehéroroszországban.

Download

A balesetet követően az erőmű épségben maradt három blokkját lezárták, s leállították a Szovjetunió többi, hasonló típusú reaktorát is. Az első és a második blokkot 1986 decemberében újraindították, a felrobbant negyedik fölé vasbeton szarkofágot építettek. Az új védőburok építéséhez negyven ország járul hozzá a jövőben, és kétmilliárd euróba kerül, élettartamát száz évre tervezik. Az 1990-es évek közepétől erős nemzetközi nyomás nehezedett Ukrajnára a csernobili erőmű végleges bezárása érdekében. Kijev 1995-ben megállapodott erről az Európai Unióval, s az utolsó blokkot 2000. december 15-én végleg leállították.

Újabb rejtély Csernobilból: több száz radioaktív harcjármű tűnt el

5-jpg-620x414

Kommentek

Tipikus példája a “megkímélt BMW, nyugdíjas orvostól eladó” hirdetésnek

Látszólag nem lett baja az autónak, de xDrive ide vagy oda, ezt akkor sem erre találták ki. Ez kínzás.

Hemzsegnek az 50 ezres kanyarok Budapesten

Mutatjuk, hol kaphatsz súlyos büntetést Budapesten, ha egy kicsit nem figyelsz, vagy nem követed a szabályokat.

Ez minden idők legmagabiztosabb parkolóból történő kiállása

Hogy tudott innen így kiállni? Oda egy hajszál nem fért volna! Hozzáért vagy nem ért hozzá? Megannyi kínzó kérdés!

Idén is lazajlott a hazai legnagyobb autós és tuningszeánsz

Idén is megrendezték a legnagyobb, legszínesebb benzingőzös hazai bulit, az AMTS-t, és mi idén is kimentünk egy fényképezőgéppel, hogy lőjünk pár fotót.

F1: Alonso így izmozott Hamiltonnak

Fernando Alonso az Ausztrál Nagydíj előtt még egészen jó kedvében volt.

F1: A Mercedes orrára koppintottak

A nemzetközi sportsajtó Sebastian Vettel és a Ferrari sikerétől hangos a Forma-1-es idénynyitó, a melbourne-i Ausztrál Nagydíj másnapján.

F1: A McLaren kikéri magának a mercis pletykát

A McLaren szerint szó sincs arról, hogy a csapat fontolgatná a Honda kipöckölését a versenyképesebb Mercedes-motorért cserébe.

Tanult hibájából a Mazda

A CX-5 második generációjára helyretette az elsőnél elkövetett tévedését a Mazda. És még persze sok mást is.

F1: Räikkönen nem bírja a tempót?

Kimi Räikkönen nem volt igazán versenyképes az Ausztrál Nagydíjon, a Ferrarinál többet várnak tőle, de vajon képes lesz-e hozni?

F1: Az újonc is beszólt a McLarennek

Fernando Alonso után újonc csapattársa, Stoffel Vandoorne is azt nyilatkozta, hogy a McLaren-Hondáé a leglassabb autó a mezőnyben.

Tarlós István felébredt a kómából

A magyar közlekedési szankcionálás rendszere (magyarul: a büntetések) kilenc éve romlott el teljesen, amikor még Gyurcsány kormánya kitalálta az objektív felelősség nevű baromságot. Tarlós hol volt eddig, hogy ezt csak most vette észre?

Ismét csökken az üzemanyag ára

Szerdán folytatódik az üzemanyag árának csökkenése, ezúttal a gázolaj lesz olcsóbb.

Darth Vader egyszerűen kamionná vált

Egy dizájner olyan Kamazt gondolt ki, melyre legszívesebben már most felülnénk, mert ötvözi a versenykamionokat és az űrhajókat.

F1: Hamilton nagyon ráizgult az idei szezonra

Lewis Hamilton az idénynyitó Ausztrál Nagydíj után úgy fogalmazott, hogy az idei szezonban a legjobbak csapnak össze a vb-címért.

F1: Vizsgálják a melbourne-i pályainváziót

Bár egyesek ünnepelték, hogy a nézők az Ausztrál Nagydíj leintése után bemehettek a pályára, a Nemzetközi Automobil Szövetség kivizsgálja az egyértelműen veszélyes esetet.

Bicikli 11 millióért, nooormális?!

A jacht után most itt a Bugatti-kétkerekű: a PG bringája műszakilag is odateszi magát, de 39 ezer dolláros ára azért így is magas.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.