Tíz ritkán látott fotó a magyar benzinkutak múltjából

Szerző: Kovács Miklós levél küldés 
Dátum: 2016.03.31. 11.14

Archív képek a hazai üzemanyagtöltő állomások történetéből. Kevesebb, mint száz éve léteznek az általunk ismert formában, de vajon lesz újabb száz évük?

Tíz ritkán látott fotó a magyar benzinkutak múltjából

Az első magyar autótulajdonosok, akárcsak Bertha Benz, Karl Benz felesége, legendás autóútján a patikákból vásárolták az ördögi gépezet működtetéséhez szükséges üzemanyagot. Ez a helyzet 1924-ben változott meg végérvényesen, amikor telepítésre került a Fővárosi Autóüzem Rt. első két töltőkútja. A világ első benzinkútja Bertha Benz a világ első hosszú távú, mintegy 106 kilométeres Mannheimből Pforzheimbe tartó autóútja alatt mindent megtett azért, hogy felhívja a figyelmet férje találmányára, az önjáró háromkerekűre. A karburátort hajcsatjával pucolta ki, benzint egy patikában vett félúton, Wieslochban, ahol ma sétálóutca és egy emléktábla őrzi az első, 1888-as “tankolás” emlékét. A világ első, kifejezetten  csak tankolás céljából épült benzinkútját az Egyesült Államokban 1905-ben állították üzembe, St. Louisban. A hazai motorizáció fejlődésével sorra nyíltak Magyarországon is a benzinkutak. Ezeket a második világháborút követő államosítás után egységesen az Ásványolajforgalmi Rt. (Áfort), majd később Ásványolaj Forgalmi Vállalat (Áfor, Mol elődje) kezelte. A Shell vagyonát 1949-ben államosították, a világcég csak 1960-ban jelenhetett meg újra Magyarországon; a háború utáni első Shell-töltőállomás 1966-ban nyílhatott meg Budapesten. A hatvanas évektől más cégek is megjelentek a piros Áfor-benzinkutak mellett, a már említett Shell- és Agip-, valamint a zöld BP-kutak.

1959. július 23. Fiatal nő átadja a kifizetett üzemanyagról a pénztárblokkot a benzinkutasnak egy balatoni ÁFOR benzinkútnál. Jobbra, egy Warszawa M201-es típusú gépkocsi várakozik a tankolásra.   A felvétel készítésének pontos helye ismeretlen. MTI Fotó: Járai Rudolf

1959. július 23.
Fiatal nő átadja a kifizetett üzemanyagról a pénztárblokkot a benzinkutasnak egy balatoni ÁFOR-benzinkútnál. Jobbra egy Warszawa M201-es típusú gépkocsi várakozik a tankolásra.
A felvétel készítésének pontos helye ismeretlen.
MTI Fotó: Járai Rudolf

Budapest, 1959. október 19. Nő tankol az autójába a Liszt Ferenc téri ÁFOR benzinkút új teletömlős kútjánál. Az új töltőkút mutatja a kiadott üzemanyag mennyiségét és a fizetendő összeget. MTI Fotó: Bojár Sándor

Budapest, 1959. október 19.
Nő tankol az autójába a Liszt Ferenc téri ÁFOR-benzinkút új teletömlős kútjánál. Az új töltőkút mutatja a kiadott üzemanyag mennyiségét és a fizetendő összeget.
MTI Fotó: Bojár Sándor

Budapest, 1960. július 30. Egy benzineskannát tölt meg egy alkalmazott az ország elsõ mozgó benzinkútjánál. A mozgó kutat - mely mintegy négyezer liter benzin szállítására alkalmas - a Kõbányai Jármû Kisipari Termelõszövetkezet készítette el az ÁFOR részére és a miskolci motocross-versenyen mutatják majd be. MTI Fotó: Kácsor László

Budapest, 1960. július 30.
Egy benzineskannát tölt meg egy alkalmazott az ország első mozgó benzinkútjánál. A mozgó kutat – mely mintegy négyezer liter benzin szállítására alkalmas – a Kőbányai Jármű Kisipari Termelőszövetkezet készítette el az ÁFOR részére, és a miskolci motokrosszversenyen mutatják majd be.
MTI Fotó: Kácsor László

Eger, 1961. október 13. Férfi üzemanyagot tölt egy nõ motorkerékpárjába Észak-Magyarország legkorszerûbb benzinkútjának töltõállomásán. A benzinkúton az autósok és motorosok öt kútoszlopból tankolhatnak, a tartályok 125000 liter benzin állandó tárolására alkalmasak. MTI Fotó: Fehérváry Ferenc

Eger, 1961. október 13.
Férfi üzemanyagot tölt egy nő motorkerékpárjába Észak-Magyarország legkorszerűbb benzinkútjának töltőállomásán. A benzinkúton az autósok és motorosok öt kútoszlopból tankolhatnak, a tartályok 125 000 liter benzin állandó tárolására alkalmasak.
MTI Fotó: Fehérváry Ferenc

Budapest, 1977. január 26. Sofõr tankol az ország elsõ önkiszolgáló üzemanyagtöltõ állomásán: az ÁFOR (Ásványolaj Forgalmazó Vállalat) Kerepesi úti benzinkútjánál. MTI Fotó: E. Várkonyi Péter

Budapest, 1977. január 26.
Sofőr tankol az ország első önkiszolgáló üzemanyagtöltő állomásán: az ÁFOR (Ásványolaj Forgalmazó Vállalat) Kerepesi úti benzinkútjánál.
MTI Fotó: E. Várkonyi Péter

Budapest, 1983. április 22. Elektronikus vezérléssel mûködõ, digitális kijelzésû kútfej mutatja a tankolt üzemanyagot és a fizetendõ összeget, mely alapján a benzinkutas átveszi a pénzt az autóstól az Interag Rt. Alkotás utcai Shell töltõállomásánál. MTI Fotó: E. Várkonyi Péter

Budapest, 1983. április 22.
Elektronikus vezérléssel működő, digitális kijelzésű kútfej mutatja a tankolt üzemanyagot és a fizetendő összeget, mely alapján a benzinkutas átveszi a pénzt az autóstól az Interag Rt. Alkotás utcai Shell töltőállomásánál.
MTI Fotó: E. Várkonyi Péter

Budaörs, 1986. január 3. Budaörsön, az M7-es autópálya melletti Áfor benzinkútnál már megkezdõdött a hazai ólommentes benzin árusítása. Az Áfor (Ásványolaj-forgalmi Vállalat) tizenegy és az Interág két üzemanyagtöltõ állomása forgalmazza a 91-es oktánszámú ólommentes benzint, ami a Dunai Kõolajipari Vállalatnál készül és mindenben megfelel a szigorú Nyugat-európai elõírásoknak. MTI Fotó: Földi Imre

Budaörs, 1986. január 3.
Budaörsön, az M7-es autópálya melletti Áfor-benzinkútnál már megkezdődött a hazai ólommentes benzin árusítása. Az Áfor (Ásványolaj-forgalmi Vállalat) tizenegy és az Interag két üzemanyagtöltő állomása forgalmazza a 91-es oktánszámú ólommentes benzint, ami a Dunai Kőolajipari Vállalatnál készül és mindenben megfelel a szigorú nyugat-európai előírásoknak.
MTI Fotó: Földi Imre

Budapest, 1990. január 6. Hatalmas sor áll az Alkotás utcai Shell kútnál. Az a hír terjedt el, hogy január 8-ától a benzin árát is emelni fogják. MTI Fotó: Krista Gábor

Budapest, 1990. január 6.
Hatalmas sor áll az Alkotás utcai Shell-kútnál. Az a hír terjedt el, hogy január 8-ától a benzin árát is emelni fogják.
MTI Fotó: Krista Gábor

Benzinkút a balatoni műúton. (Fortepan)

Benzinkút a balatoni műúton. (Fortepan)

Benzinkút a 11-es út mellett. (Fortepan)

Benzinkút a 11-es út mellett. (Fortepan)

(via iho.hu, magyarjarmu.hu, fortepan, MTI)

Kommentek

Egykori KGB-s autót 4,5 millióért? Valaki?

A V8-as Tatra egy KGB-s változata került fel nemrég az eBay-re, amire most bárki licitálhat.

A KRESZ örök dilemmájára kerül most pont

Kiengedjem? Ne engedjem ki? Mikor engedjem ki?

Így javítanak utat Ukrajnában, nem szép látvány

A járhatatlan sártengerré változó földutakat régen gyakran töltötték fel építési törmelékkel, téglákkal, amelyet a járművek szép lassan bedolgozták a földbe, és ideig-óráig könnyebb volt a haladás.

Ezt a vizsgát soha nem fogja elfelejteni egyik tanulóvezető sem

Amikor az oktató közli, hogy a vizsgán egy másik autót fognak vezetni, már ott elkezdődik a para, aztán meglátják milyen autó, és picit kikészülnek.

A főnök még több Verstappent akar az F1-be

A Forma-1 motorsportért felelős igazgatója, Ross Brawn arról álmodik, hogy a közeljövőben még több Max Verstappen versenyez majd a sorozatban.

Élesben veti be elektromos haszonjárműveit a Mercedes

Bár még nincs sorozatgyártásra alkalmas elektromos változat a Vitóból és a Sprinterből, mégis élesben tesztelhetik őket a következő években.

F1: Ha gyors a Ferrari, Vettel marad

A Ferrarinak akkor van a legnagyobb esélye a Sebastian Vettellel való szerződéshosszabbításra, ha gyors autót adnak alá. De mi lesz Räikkönennel a felpörgött Vettel mellett?

Kiderült, hogyan úszható meg az 50 ezres bírság

Lehet egy módja annak, hogyan kerülhető el a közterület-felügyelők által kiszabott 50 ezres bírságok kifizetése.

Durva rekord a magyar autópályákon

Az előző évhez képest 2016-ban jelentősen nőtt a bliccelő autósok ellen indított pótdíjas eljárások száma Magyarországon.

F1: A kis Schumacher is világbajnok lenne

Michael Schumacher fia, Mick édesapját tekinti a bálványának, így ő is szertne a Forma-1-es világbajnoki címig jutni.

BMW M8: új legenda születik

Az 5-ös és 7-es szériákkal közös padlólemezre épül a leendő BMW 8-as szuperkupé. Már az M-verzióját tesztelik.

F1-es motorértekezletre megy az Audi

Német sajtóértesülés szerint a jelenlegi motorgyártók mellett a Volkswagen-csoport egyik képviselője is ott lesz a Forma-1-es erőforrások jövőjét illető pénteki megbeszélésen.

Elektromos terepkupét fejleszt a Škoda

305 lóerős, összkerékhajtású hajtáslánc, 500 kilométeres hatótávolság: a Škoda Vision E magas szinten indítja a cég elektromos offenzíváját.

Nagyon jó hír jött az uniós közlekedési balesetekről

Kétéves stagnálás után tavaly ismét csökkent a halálos közúti balesetek száma az Európai Unióban.

Alonso: Nincs több kávészünet!

Fernando Alonso szerint belülről egészen nagy a különbség a korábbi és a 2017-esautók között, a kanyarsebesség elképesztő. Még a McLarenben is.

Hivatalos: jön az új Ikarus

Cseppfolyós földgázzal (LNG) hajtott buszok gyártásába kezd az év második felében az Ikarus.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.