7 autós tévhit, amit ideje tisztába tenni, mert hülyeség

Szerző: Erdős Norti levél küldés  Kovács Miklós levél küldés 
Dátum: 2016.03.31. 13.45

Ha te is azt hiszed, hogy a téli abroncs marketingfogás, vagy jobbak a túlélési esélyeid, ha nem vagy bekötve, és szerinted is felrobban a benzinkút a mobil miatt, akkor ezt most el kell olvasnod.

1. “Nem kötöm be magam, az a biztos. Egy haverom úgy élte túl, hogy kirepült a kocsiból, amúgy meghalt volna, azt mondták a helyszínelők.” – A mai napig belefutok néha ebbe a hajmeresztő sztoriba, amit örökre felejtsen el mindenki, aki autóba ül. A biztonsági öv és a légzsák kettőse az, ami megmenti egy ember életét, nem az, ha ütközéskor kizuhanunk az ablakon. Persze volt már rá példa, de nagyon kevés az esélye, körülbelül 1-2 százalék. Feltennéd erre az életed?

2. “A téli gumi színtiszta átverés, marketingfogás, hogy minél több pénzt húzzanak ki a zsebünkből a gyártók.” – Ennek az ellenkezőjét a legegyszerűbb bizonyítani. Számtalan alkalommal teszteltünk már különböző nyári és téli abroncsokat téli körülmények között, és kivétel nélkül a téli gumival több tíz méterrel rövidebb féktávot produkáltunk, vagy nem csúsztunk meg egy adott kanyarban. Színtiszta fizika: a téli abroncsok keveréke sokkal lágyabb, ezért nem dermed meg annyira a hidegben és jobban tapad az aszfalthoz, mint a nyári gumi. Ezért van az is, hogy jó időben nem érdemes télivel közlekedni, mert lágysága miatt hamarabb elkoptatjuk, mint a nyárit. Nem atomfizika…

3. “A vízzel hajtott autó működik, csak megöli az olajlobbi.” – A legtöbb beszámoló így kezdődik: láttam egy videót a neten. Igen, azokat a videókat mi is láttuk, az elnyomott, szegény feltalálókról, akik sajnálkozva a világ gonoszságán, otthon barkácsolt autójukba vizet töltve pöfögnek a naplementébe. Pedig olcsó, egyszerű eljárás lenne, hiszen a “feltalálónak” egy sufniban sikerült összehoznia.

Ez egy állandóan visszatérő történet (lásd: Gróf Spanyol Zoltán vízautója): ahhoz, hogy a vizet hidrogénre és oxigénre bontsuk, energiát kell befektetni. Amikor a kitermelt hidrogént elégetjük, a hidrogén az oxigénnel vízzé rekombinálódik, és az energia egy részét visszakapjuk. De a termodinamika törvényei szerint a visszanyert energia nem lehet több, mint amennyit a szétválasztásba belefektettünk, következésképpen ez a folyamat egyszerűen alkalmatlan energiatermelésre. Azokat, akik korábban azt állították magukról, hogy ezen az úton sikerült energiát előállítaniuk, nagyjából két csoportra lehet osztani: vagy botcsinálta természettudósokként magukat is becsapták, vagy az átverés nagymesterei voltak. – írja a szkeptikus.blog.hu Akit bővebben érdekel a téma, a BME tájékoztatója tökéletes kiindulópont lehet a vízautó kérdéskörében. 4. “Prémium üzemanyagot tankolok, úgy megy a vas, mint a szél.” – Hétköznapi autóknál ne várd, hogy rakétaként fognak megindulni, ha telenyomod a tankot vépóver részinggel vagy egyéb táltosbenzinnel. A szabványban előírtnál magasabb oktán-, illetve cetánszámú és eltérően adalékolt prémium-üzemanyagok számos előnyt ígérnek. A jobb minőségű gázolaj és benzin tisztább és tökéletesebb égést, kevesebb lerakódást, hosszabb élettartamot, kisebb fogyasztást, finomabb működést és nagyobb teljesítményt nyújthat a forgalmazók szerint.

Ám egy 95-ös benzinre konstruált motor nem fogja átállítani a vezérlést és nem használja ki a kompresszióviszony növelésére a magasabb oktánszámtól javuló kopogástűrést. A jobb adalékokat viszont megérezheti a tulaj, és a tisztább égéstérben tényleg születhet kicsivel több lóerő. Azt mindenki eldöntheti, hogy a pár százalékos, időnként a mérési hibahatáron belüli különbség és az ígért többi előny megéri-e neki az árkülönbséget. 5. “A BMW-sofőrök a legnagyobb bunkók!” – Ez bizony nem igaz, csupán azért tűnik úgy, hogy a bajor márka szerelmesei viselkednek a legszélsőségesebben az utakon, mert az utóbbi időben annyira megszaporodott a külföldről behozott BMW-k száma, hogy sokkal, de sokkal többet látni belőlük, mint más gyártók típusaiból. Nem kell rájuk haragudni, közöttük is több a törvénytisztelő autós és szabályosan parkoló, mint az ellenkezője. (KSH-adat: 2010-ben még 47 110 darab futott magyar forgalmival az utakon, ez a szám 2015-re 84 320-ra nőtt.)

6. Automata váltó = magas fogyasztás!? – Ezt sokan általános igazságként puffogtatják, de a valós helyzet sokkal árnyaltabb. Az automata régen is, most is magasabb árkategóriát képvisel, itthon kevésbé elterjedt, sokan saját tapasztalat nélkül mondanak véleményt. A régebbi hagyományos, kuplung nélküli hidrodinamikus nyomatékváltók kevés fokozattal dolgoztak, és valóban többletfogyasztást okoztak. Viszont a legmodernebb 7-8-9 fokozatú váltóknál nincs számottevő fogyasztásnövekedés a manuálissal szemben, a gázelvételre üresbe kapcsoló vitorlázó funkcióval még hatásosabban spórolnak, mint mi tennénk. A modern szerkezetek már tanulnak, nem csupán a lejtőt és az emelkedőt ismerik fel, azt is kiértékelik, hogyan vezet a sofőr, és időben előkészítik a váltást, hogy mindig a megfelelő fokozatban legyünk. gears-1024x662-1024x662 7. A mobiltól robban a benzinkút. – Az ausztráliai Szállításbiztonsági Hivatal 2005-ös riportjában 243 benzinkúti tűzesetet vizsgált meg. Egyik esetben sem távközlési eszköz okozta a tüzet, hanem jellemzően emberi – műszálas – ruházatból származó statikus elektromos kisülés. A témával a MythBusters csapata 2003-ban már foglalkozott, 2004-ben újra kipróbálták, de egyik kísérlet sem bizonyította, hogy a mobil szikrázna és meggyújtaná a benzingőzt, amikor csörög. Egyetlen eshetőség a meghibásodó akkumulátor okozta szikra, de ennyi erővel az autó saját akkuját is ki kellene venni tankolás előtt.

Miért találkozhatunk tiltó táblával mégis a kutakon? A szabályozás célja, hogy a telefon ne vonja el a tankolást végző személy figyelmét. Ez hordoz magában valódi veszélyt, a hirtelen csörgő mobil után kapkodó ember veszélyesebb, mint maga a mobil. “Nem egyértelműen bizonyított a veszélyessége, tény, hogy a mobiltelefon-gyártók nem vállalják a felelősséget a telefonok robbanásbiztosságára, ez a használati útmutatókban fel van tüntetve. A szóban forgó környezet robbanásveszélyes, egyértelműen a legbiztosabb és a legbiztonságosabb, ha elkerüljük a mobiltelefon használatát a kutakon.” – írja a transindex.ro.

Kommentek

Ezt a vizsgát soha nem fogja elfelejteni egyik tanulóvezető sem

Amikor az oktató közli, hogy a vizsgán egy másik autót fognak vezetni, már ott elkezdődik a para, aztán meglátják milyen autó, és picit kikészülnek.

Életveszélyes előzés után bosszúálló üldözés Békésben

Többször írtunk már a defenzív vezetési stílus életmentő hatásáról. Mert rengeteg idióta van az utakon, és ha lesüllyedünk a szintjükre, és belemegyünk egy adok-kapok szituációba, akkor azzal csak magunkat, és utasainkat veszélyeztetjük.

Ennyire olcsón még senki nem jutott hozzá Lamborghinihez, pláne nem ilyenhez

Mondjuk 5 dollárt pont megér ez a szénné égett Lamborghini Huracan. Egy fillérrel sem többet.

Tényleg ördögtől való ez a BMW M3?

A hirdető azt mondja, igazi kuriózum, de vajon nem a márka meggyalázása, ha dízelmotort raknak a BMW M3-ba?

Miért csökkentették 70-re a tempót a reptéri úton?

Pár hónapja felvetettük a Budapest Közútnál, hogy tán újra kéne gondolni a repülőtéri gyorsút forgalmi rendjét. És, Isten irgalmazzon lelkünknek, újra is gondolták!

Morbid: El akarták lopni a Ferrari-alapító maradványait

Az olasz rendőrség kedden közölte, hogy sikerült meghiúsítaniuk a néhai Ferrari-alapító, Enzo Ferrari földi maradványainak ellopását. Váltságdíjra utaztak a reménybeli sírrablók.

F1: A Merci-főnökön röhög az egész internet

Toto Wolff beindította a mémgyárakat az Ausztrál Nagydíjon bemutatott asztalcsapkodásával.

Videó: Ilyen közel voltak a nézők Vettel Ferrarijához

Sebastian Vettel melbourne-i fedélzeti kamerás felvételéből látszik igazán, mennyire veszélyes volt, hogy a nézők már a levezető körön a pályára rohantak.

F1: Lewis Hamilton önéletrajzi filmet tervez

Nem lát megfelelő színészt, ezért önmagát alakítaná.

F1: Bahreinben dől el, mi is van az előzésekkel

A Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner szerint meg kell várni a Bahreini Nagydíjat az előzésekkel kapcsolatos végleges elemzésekhez.

Nagy lebukás, tényleg sok a magyar gyorshajtó

A vezetési hibák 36 százaléka gyorshajtásból fakad, de toplistás a hirtelen fékezés és a motor túlpörgetése is.

F1: Vérfürdő készül a középmezőnyben

Az első három csapat kiléte világos, de a best of the rest pozíciójáért 2017-ben öldöklő csata folyhat a Forma-1-es középmezőnyben. Ki van előrébb, ki bírja tovább a fejlesztési versenyt?

Tarlós téved – visszaszólt a bírságoló közteres

Több ponton vitatja a főpolgármester állításait az autósokat személyenként akár tucatnyi 50 ezres bírsággal nyakon öntő közteresek főnöke.  Tarlós szerint ne fizessenek, az ügyvéd szerint ez butaság.

F1: Nem a trükkös futómű csinálta ki a Red Bullt

A Red Bull szerint a felfüggesztésekre vonatkozó új szabályoknak nincs közük ahhoz, hogy a csapat a Ferrari és a Mercedes mögé szorult az Ausztrál Nagydíjon.

F1: Ő lesz Räikkönen utódja?

A Ferrari korábbi csapatfőnöke szerint megvan, kire cserélhetné a veterán Kimi Räikkönent a Ferrari 2018-ban.

Használt hibrid buszokat vásárol a főváros

Újra visszatérhetnek a hibrid buszok Budapestre, igaz, ezek használtak lesznek és csak szóló kivitelűek.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.