Mindenki emlékszik még az új Trabant gyártásáról szóló kamu hírre. Tarolt a klikkhajhász oldalakon, de végül kiderítettük, hogy ócska kacsa az egész. A dízel Trabant története viszont más. Bár gyártani nem fogják, elég érdekes, hogy ne maradjon szó nélkül.

A felfedezés ezzel a videóval kezdődött, véletlenül bukkantam rá a neten. Dízel Trabant? Formabontó, lázadó elgondolás, és a felvétel alapján tökéletesen működik.

Mélyebben belemerülve kerültek elő létezést igazoló képek, a Trabant fejlesztői tényleg kacérkodtak a gázolajos verzió gondolatával. A 70-es évek végén és a 80-as évek elején létezett egy terv amelyből a beszédes nevű prototípus, a P601 Diesel (1983) született. Ez is csak azt bizonyítja, hogy Trabantéknál nem (csak) a kétütemű motor körül forgott a világ. De akárcsak a Wankel motoros megoldás, ez is csak a múzeumig jutott.

diesel_2

A Trabant egyetlen gázolajos autója első ránézésre nem sokban tér el a széria 601-estől. A külsején csak a tanksapkát takaró fedél, s a motorháztetőn a fűtőventilátor feletti rések árulkodnak. Na meg a felnik. A legtöbb árulkodó nyom a motortérben van. Itt egy 3 hengeres, 1100 köbcentis, 34 lóerős motorblokk lakik, amely a 700 kg súlyú autót 120 km/h maximális sebességgel tudta mozgatni. A teszteredményei jók voltak, de az újításokkal hadilábon álló politikai berendezkedés, de főleg a pénzhiány miatt elsorvadt az elgondolás. Az autóipari döntnökök inkább a licencvásárlás mellett döntöttek, tervbe véve a Volkswagen-konszern 1050-es, 1300-as benzines, és 1300-as dízelmotorjának gyártását.

Ez ugyan márkásítva nagyobb költséget jelentett, de legalább egy részét törleszthették azzal, hogy a VW-konszern a legyártott motorok egy részét saját maga visszavásárolta. (via trabantegyegy.uw.hu) A videón szereplő gép viszont más, nem lehet a múzeumban látható darab, inkább egy házi barkács, saját építés. Ez a kép állítólag a motorteréről készült. 0001