Beintett a szocializmus várólistáinak a makacs művész

Szerző: Kovács Miklós levél küldés 
Dátum: 2016.02.10. 14.45

Borisz Karavkin szembement a szocialista országokra mért sorssal, az örökös várólistákkal, és megépítette saját autóját.

A mára Fehéroroszországban élő művész a szovjet időkben türelmetlenebb volt az átlagnál. Nem tudta ölbe tett kézzel kivárni, hogy egy fél emberöltő alatt rá kerüljön a sor, és végre beleülhessen a KGST-piac valamelyik remekbe szabott termékébe. Annyira jót ő is tud, gondolta, és a tervezőasztalhoz ült. 1968-tól 1974-ig építette a járművét, amely során rengeteg buktatót kellett kiküszöbölnie.
A “Fantázia” névre keresztel konstrukció minden szempontból zseniális. A tervgazdálkodás éveiben hozta össze, a fellelhető alkatrészekből apránként csipegetve. A szükséges mechanikai tudást fegyvergyárban dolgozva sajátította el, majd hirdetéseket, plakátokat festett egy autószerelő műhelynek alkatrészekért cserébe. Először egy Zaporozsec, majd Skoda motor hajtotta, legvégül áttért az 1,2 literes Zsiguli blokkra, ami végül bevált, és segített elérni a 300 000 kilométeres futásteljesítményt. 
Motorja kölcsönzött, de a Fantázia javarészt saját ötletekből épült. Egyedi tervezésű és készítésű kerékfelfüggesztése mellett a zseniális tolóajtó, és a beszállást megkönnyítő, 90 fokban elfordítható ülések jelentenek különlegességet. 
Hogyan kapott forgalmit a hetvenes évek elején, a Szovjetunióban? Az építő szerint valamiféle csoda folytán, amiről nagyjából mindannyian tudjuk, mit jelent. Lényeg, hogy a Fantázia rendszámot kapott, és hűségesen szolgált, majd mára igazi médiasztár lett. Egy európai gyűjtő 10 000 eurót ajánlott a különlegességért, de Karavkin hajthatatlanul ragaszkodik alkotásához. 
Bár a videó végén csak annyit üzent a saját autót tervezőknek “Vegyél egy kész kocsit, ne pazarolj négy évet ilyesmire az életedből!”

Kommentek

F1: Pokolian nehéz lesz előzni az új autókkal

A Force India pilótája, Esteban Ocon szerint a 2017-es autók nagyon jól fognak kinézni, de az előzésekkel gond lehet.

Veszélyes játék az egynapos autópálya-matrica

Nem ért egyet a személygépkocsik és motorkerékpárok esetében a napi autópálya-matrica bevezetésével a Magyar Autóklub, mert azt a jelenleginél lényegesen drágább kilométer-arányos autópályadíj előszobájának tartja.

F1: Valentino Rossi nem bánja, hogy nem váltott

A MotoGP-legenda Valentino Rossi nem bánkódik amiatt, hogy egy évtizeddel ezelőtt nemet mondott a Forma-1-re.

Ezért jobb a busz, mint az autó

Hétfő óta több nagyvárosban, köztük Budapesten is szmogriadó van érvényben. Ezzel kapcsolatban megint felerősödtek a busz kontra autó viták.

Brawn: Egyszerűsíteni fogjuk a Forma-1-et

A Forma-1 sportügyeinek irányítójává frissen kinevezett Ross Brawn szerint a megújulás kulcsa az egyszerűség lesz.

F1: 1000 lóerőig jut a Honda?

A Honda 2017-re teljesen újratervezte Forma-1-es erőforrását, de az idei elvárások tekintetében nagyon óvatosak.

Sose volt még egyszerűbb a parkolás és matricavásárlás

Bár fizetni mindig nyűg, azért jó, ha villámgyorsan, zökkenőmentesen zajlik le a tranzakció. Ma már rengeteg lehetőség van arra, hogy sorban állás nélkül könnyítsünk a pénztárcánkon.

Felrobbanhat idén a magyar használtautó-piac

A használt autók éve lesz az idei: míg 2016-ban a magyarok 8 százaléka vásárolt autót, addig idén a lakosság 14 százaléka tervezi ezt.

Tavaly megállt a Forma-1 hanyatlása

2016-ban hétéves trend szakadt meg, a Forma-1 televíziós nézettsége a tavalyi évben nem csökkent tovább.

Új motort kap a Toyota kisautója

A jelenlegi 1,3 literes benzinmotort új fejlesztésű másfél literes váltja a következő generációs Toyota Yaris orrában. Számottevően takarékosabbnak ígérik.

Crossoverként tér vissza a Mitsubishi sportkupéja

Állítólag Mitsubishi Eclipse néven kerül piacra a japán márka új városi crossovere. Merész lesz, és talán hibrid is.

Forma-1-es fejes lett Ross Brawn

A Forma-1 új tulajdonosa, a Liberty Media Ross Brawnt tette meg az F1 sportért felelős ügyvezető igazgatójának.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.