Sártengerben úszik a Széll Kálmán tér, de mi volt 64 éve a helyén?

És főleg mi lesz?

Szerző: Erdős Norti levél küldés 
Dátum: 2015.10.20. 12.15

Kíváncsi vagy, mi volt a Széll Kálmánon lévő sártenger helyén durván 65 évvel ezelőtt? És arra, hogy mi lesz?

Jelenleg a parttalan szopás egy budapesti csomópontja a volt Moszkva tér, de ha kíváncsi vagy, mi volt a Széll Kálmánon lévő sártenger helyén 64 évvel ezelőtt, és arra, hogy mi lesz, akkor nagyon jó helyen jársz.

Ilyen volt

1952

A teret 1929-ben nevezték el Széll Kálmánról, Magyarország egykori miniszterelnökéről, majd 1951. november 9-én lett Moszkva tér a hivatalos neve. 2011. május 12-én ismét visszakapta korábbi nevét, a Fővárosi Közgyűlés 2011. április 27-i döntése értelmében. 1938 és 1941 közt építették ki a ma ismert jelentős forgalmi csomópontnak.

1952

1952

A szűkebb értelemben vett tér maga a II. kerületben, azon belül is az Országút nevű városrészben található, míg a vele logikailag összefüggő – de nem mindenhol Széll Kálmán térnek hívott – terület Budapest I., II. és XII. kerületének határán fekszik.

1957

A középkorban Logod kapuja nyílt erre a területre, majd a török uralom után agyagbánya nyitását engedélyezték itt, amiből még a 19. század második felében is termeltek ki nyersanyagot. A tér 1929 előtt névtelen közterület volt. Gödör néven emlegették, amit az itt lévő agyagbányáról kapott.

1957


Most ilyen

A jelenleg is tartó munkálatokat 2011-ben az alapoktól kezdték meg, ebből kifolyólag pedig számtalan alkalommal változott a környék forgalmi rendje, ember legyen a talpán, aki követni tudja. Egyvalami azonban már lassan öt éve betonbiztos: a folyamatos dugó és torlódás.

2015

A BKK legutóbbi közleménye szerint, október 18-án megkezdték a Krisztina körút-Szilágyi Erzsébet fasor-Széll Kálmán tér jelzőlámpás csomópont középső részén is a Széll Kálmán tér felújítását, emiatt ismét változott a forgalmi rend és egyes BKK-járatok menetrendje.

2015

A legnagyobb változás, hogy a Szilágyi Erzsébet fasor-Krisztina körút útvonalon a nagy csomópontban csak kétszer egy sávon haladhat a közúti forgalom. Ideiglenesen nem lehet majd a Szilágyi Erzsébet fasor felől a Margit körút, illetve a Dékán utca felé közvetlenül balra kanyarodni.

2015

A 21-es buszok végállomását a Csaba utcába, a 128-as és a 129-esét a Széll Kálmán tér Margit körúti oldalára, a 139-es és a 140-esét pedig a Krisztina körútra, a Csaba utca torkolatához helyezték át.

Ilyen lesz (állítólag, valamikor, egy messzi-messzi galaxisban)

Ha egyszer eltűnik a sártenger, az utolsó facsemete, az utolsó csepp aszfalt és a az utolsó darab térkő is a helyére kerül, valahogy így fog kinézni a Kalef.  A tér teljes felújítására nettó 5,3 milliárd forint áll rendelkezésre, a teljes rekonstrukció 2016 tavaszára fejeződhet be – állítja a BKK, de ez a feltételes mód elég aggasztó…

Jövő

Videón a 2014-ben készült látványterv:

Szavazás

Szerinted elkészül 2016 tavaszára a Széll Kálmán tér?

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

  • japancar

    Ha tényleg visszamegyünk akkor az 1930-as évek elejére kell visszamenni amikor elkezdték építeni a teret és a villamos végállomást. Korábban valamikor a századfordulón itt egy téglagyár volt, el is használták azt az agyagot amelynek a helyén a mai tér van.
    Hogy milyen lesz átépítés után? Nos erre nem lehet előre választ adni, csak remélhető, hogy hosszú időre szóló megoldást találtak a tervezők.

“Feltámad a Zsiguli, 200 lóerővel tér vissza” – Ordas kamu, el ne hidd!

Muszáj írni egy olyan álhírről, ami futótűzként terjed a Facebookon, és egyre több magyar internetes oldal hiteles állításként veszi át, pedig hatalmas nagy kamu az egész.

Egy film, amit látnod kell, ha érdekel a hazai motorgyártás sorsa, történelme

Kende Márta és a Magyar Televízió 47 perces filmje a Motorkerékpárgyárról, és annak bezárása előtti időszakáról.

Legendás Ford Escort cserélt gazdát 72 millió forintért

A Ford Escort Mk I raliváltozatából nem sok maradt meg gyári állapotban, ezért ritka kincs a gyűjtők körében. Néhány napja cserélt gazdát az egyik patika állapotú példány.

Adnál ennyi pénzt egy Bentley-másolatért?

A Bentley Continental GT-replika Ford Mustang-alapra épült, a kivitelezéssel nincs is nagy gond, de azért látszik, hogy ez csak másolat. Kérdés, hogy megér-e ennyi pénzt.

F1: Újabb motort fejleszt a Honda

Bár az Ausztrál Nagydíj pénteki szabadedzésein a McLaren elfogadhatóan szerepelt, a Hondánál tudják, hogy a jelenlegi erőforrással nem tudnak messzire jutni. Újat fejlesztenek májusra.

Új csúcsmodellt kap a koreai terepspecialista

Jövő csütörtökön mutatkozik be a SsangYong eddigi legnagyobb szabadidőjárműve. Egyelőre még neve sincs az autónak.

Jogtalanul büntették autósok ezreit Budapesten?

Tarlós István szerint jogtalanul bírságoltak meg rengeteg autóst Budapesten. A főpolgármester arra buzdít, hogy ne fizessenek az autósok.

Kabrió, bátraknak

Ha már a Techart GTstreet R Cabriolet karosszériája láttán rossz érzéseid támadnak, várj, amíg megtudod, mire képes a dög.

Verstappen: A Red Bull “túl lassú”

Az Ausztrál Nagydíj első edzésnapja után nem lehetnek igazán elégedettek a Red Bullnál, messze a Ferrari és még messzebb a Mercedes csúcstempója.

Villamosnak indult, busz lett belőle

Ha megvalósul a közösségi közlekedésben az, ami most a mérnökök fejében van, akkor elképzelhető, hogy évek múlva nehezen tudunk majd különbséget tenni a buszok és a villamosok között.

F1: Vettelt nem izgatja a Mercedes

Sebastian Vettel azt mondja, a Mercedeshez való átszerződés egyáltalán nem téma számára. A vártnál gyengébb melbourne-i kezdés sem probléma.

Unod a dugót? Itt a megoldás

Te is kivagy attól, hogy órákig araszolsz reggelente, míg beérsz a munkába? Két megoldás van: válaszd a tömegközlekedést, vagy ugorj a kocsisor elejére. Mutatjuk, hogyan.

F1: Hamilton 99 százalékos, Bottas szombatra javulna

A Forma-1-es szezonnyitó Ausztrál Nagydíj szabadedzései után Lewis Hamilton hajszál híján tökéletesnek érezte a napot, Valtteri Bottasnak viszont fel kell kötnie a gatyát.

F1: Videón a szezon első autótörése

Aki lemaradt a közvetítésről, most megnézheti a 2017-es Forma-1-es idény első autótörését és azt, hogyan úszott meg egy potenciálisan nagy bukást a Red Bull-os Max Verstappen Melbourne-ben.

F1: Hamilton uralta az idény első edzésnapját

A Forma-1-es szezonnyitó Ausztrál Nagydíj mindkét pénteki szabadedzésén fél másodperc feletti előnnyel zárt a mercedeses Lewis Hamilton. A Ferrari egyelőre hátrébb van.

Új Insignia: minél drágább, annál jobb!

Erős benzinmotorral, fullosan az igazi az új Insignia. Egy ilyenben még igaz is az Opel állítása: olyan, mint egy prémiumautó, csak olcsóbb.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.