10 dolog, amit tudnod kell a BMW összkerékhajtásáról

30 éves a BMW xDrive

Szerző: Erdős Norti levél küldés 
Dátum: 2015.10.18. 11.45

Harminc éve mutatták be az első összkerekes BMW-modellt, a 325ix-et, az 1985-ös Frankfurti Autószalonon.

1.- Az első összkerekes BMW-modell a 325ix volt, amit az 1985-ös Frankfurti Autószalonon mutattak be BMW 325i Allrad néven. Igazából nem az xDrive 30 éves, hanem a bajor gyártó összkerékhajtással szerelt modelljei, de ez elég hülyén nézett volna ki a címben. Nem?

2.- Az E30-as 325ix három differenciálműves, teljesen mechanikus, aszimmetrikus nyomatékelosztással dolgozott. Az erő 37 százaléka jutott az első kerekekre, a maradék 63 a hátsókra.
3.- A korai viszko-kuplungos diffiket hamar elektronikus vezérlésűre cserélték. Az E34-es 525ix-be és az E46-os Hármasokba is ilyen megoldás került, de még az X5-ösök első generációja is ezen az elven működött, 2004-ig.
4.- A kétezres évek közepén köszöntött be a bajoroknál az xDrive-korszak és azóta is töretlen a sikere, mára az összes BMW elérhető ezzel a hajtással.
5.- Az xDrive-ban nincs középső diffi, a hosszmotor/hátsókerék-hajtás kombinációnál a váltó végén található egy több tárcsából álló tengelykapcsoló, innen megy a hajtás az első kerekekhez. A két tengely közötti nyomatékelosztást azonban teljes mértékben elektronikus vezérlés szabályozza.
6.- Miért mondják sokan a BMW-rendszerére, hogy okos? Amennyiben szükséges az xDrive úgy zárja az első és a hátsó tengelyt, hogy ha valamelyiken érzi a teljes tapadásvesztést, a másik teljesen átveszi az autó hajtását. A fékek ugyanezt meg tudják tenni a jobb és bal oldali kerekekkel, járművünk tehát akkor is képes megmozdulni, ha a négyből csak egyetlen kerék tapad.
7.- A BMW xDrive nem egyszerűen elosztja az erőt az első és a hátsó tengelyek között, hanem pontosan oda irányítja, ahol a legnagyobb szükség van rá. Ideális körülmények között a motor nyomatékának 40 százaléka az első, 60 százaléka pedig hátsó tengelyre jut. Ha azonban a helyzet úgy kívánja, a motor nyomatékának akár a 100 százalékát is képes átirányítani valamelyik tengelyre. A nyomaték elosztásának mértékét olyan tényezők határozzák meg, mint a kerékfordulatszám, a kormányzási szög, az oldalirányú gyorsulás és a pedálállás.
8.- A világ egyik leggyorsabb – közúti forgalomban használható -, tuningolt dízelese egy 335d xDrive, ami egy szlovák műhelyben született. A Profi Tuning átprogramozta a motorvezérlést, nagyteljesítményű köztes töltőlevegő-hűtőt építettek be és új kipufogórendszert dobtak az autó alá. Munkájuk nyomán az összkerékhajtású szedán teljesítménye 440 lóerőre nőtt, maximális forgatónyomatéka 800 Nm (alapból 313/630).
Ezzel a százas sprint ideje 4,0 másodpercre csökken, ami azt jelenti, hogy a négyajtós dízel fürgébb, mint a BMW M3 (4,3 mp) vagy az Audi RS4 (4,7 mp), és lépést tart az 510 lóerős Mercedes C63 AMG S-sel is (4,0 mp).
9.- Ha már összkerékhajtás és BMW, akkor nem maradhat ki az i8 sem, aminek persze semmi köze az xDrive-rendszerhez. A durván 40 milliós, hibrid sportautó első kerekeit villany- a hátsókat benzinmotor hajtja, kettejük összteljesítménye 362 lóerő, amely elég arra, hogy az 1500 kilót sem nyomó szénszálas műanyagból és alumíniumból készülő autót 4,4 másodperc alatt 100 km/órás tempóra gyorsítsa.
10.- A jelenlegi paletta legolcsóbb xDrive-modellje a 118d (8,8 millió forint), a két legdrágább pedig a 750i és az X6 M, előbbi 35,1, utóbbi 35,3 milliós árcédulával.

Kommentek

  • Marcikutya

    Egy kis helyesbítés:

    2. három differenciálműves inkább, nem hiszem, hogy azok kapcsolóval vagy automatikusan zárhatók voltak.

  • Marcikutya

    Köszi! :-)

Brawn: Egyszerűsíteni fogjuk a Forma-1-et

A Forma-1 sportügyeinek irányítójává frissen kinevezett Ross Brawn szerint a megújulás kulcsa az egyszerűség lesz.

F1: 1000 lóerőig jut a Honda?

A Honda 2017-re teljesen újratervezte Forma-1-es erőforrását, de az idei elvárások tekintetében nagyon óvatosak.

Sose volt még egyszerűbb a parkolás és matricavásárlás

Bár fizetni mindig nyűg, azért jó, ha villámgyorsan, zökkenőmentesen zajlik le a tranzakció. Ma már rengeteg lehetőség van arra, hogy sorban állás nélkül könnyítsünk a pénztárcánkon.

Felrobbanhat idén a magyar használtautó-piac

A használt autók éve lesz az idei: míg 2016-ban a magyarok 8 százaléka vásárolt autót, addig idén a lakosság 14 százaléka tervezi ezt.

Tavaly megállt a Forma-1 hanyatlása

2016-ban hétéves trend szakadt meg, a Forma-1 televíziós nézettsége a tavalyi évben nem csökkent tovább.

Új motort kap a Toyota kisautója

A jelenlegi 1,3 literes benzinmotort új fejlesztésű másfél literes váltja a következő generációs Toyota Yaris orrában. Számottevően takarékosabbnak ígérik.

Crossoverként tér vissza a Mitsubishi sportkupéja

Állítólag Mitsubishi Eclipse néven kerül piacra a japán márka új városi crossovere. Merész lesz, és talán hibrid is.

Forma-1-es fejes lett Ross Brawn

A Forma-1 új tulajdonosa, a Liberty Media Ross Brawnt tette meg az F1 sportért felelős ügyvezető igazgatójának.

Félretájékoztatták az autósokat, nincs 150 ezres bírság

Hétfő reggel óta él Budapesten a szmogriadó riasztási fokozata, ami rengeteg autóst érint. A hivatalos híradásokban megjelent 150 000 forintos maximális bírság elrettentő, ezért utánajártunk a büntetési tételeknek.

Sztrájkbizottság alakult a győri Audinál

Sztrájkbizottságot alakított az Audi Hungaria Független Szakszervezet (AHFSZ), miután bizalmi értekezletén elutasította az Audi Hungaria Zrt. új ajánlatát.

Olasz buszbaleset: eddig nem találtak műszaki hibát

Az olasz rendőrség eddig semmilyen tárgyi bizonyítékot nem talált arra, hogy meghibásodott volna a Veronánál múlt héten súlyos balesetet szenvedett magyar autóbusz – közölte Girolamo Lacquaniti, a veronai közúti rendőrség parancsnoka.

Csökkent a forgalom, de alig javult a levegőminőség

Jelentősen csökkent az autóforgalom, de csak kis mértékben javult hétfőn a levegő minősége a fővárosban, a riasztási fokozat fenntartása ezért továbbra is indokolt.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.