Ez a rövid áttekintés a bejegyzés velejét adó két videó miatt igen fontos. Átugorható betűhalom, de a háttér-információk tudatában sokkal érdekesebb megvilágításba kerülnek az ilyen balesetek.


A beragadó gázpedál. Amikor a Volkswagen-botrányt már rég elfelejtjük, erre még mindig emlékezni fogunk. 2010-ben hatalmas port kavart az ügy, a kontrollálhatatlanul gyorsító autóktól és halálos áldozatoktól volt hangos a világsajtó. 

Elkophat a gázmechanizmus, bár ez épp nem egy Toyotáé

A Toyota/Lexus volt a főszereplő, a japán márka krízisét okozták az egyre szaporodó jelentések, amelyeket előszeretettel feszegetett a média. Érvek és ellenérvek záporoztak, szakértői vélemények zúdultak a közvéleményre tonnaszám. A japánok végül a visszahívás mellett döntöttek. Több mint 9 millió autót hívtak a szervizekbe, hogy a veszélyes alkatrészt átvizsgálják, kijavítsák. 
Igaz, ez amolyan “hoztunk is meg nem is” intézkedés volt, akkori híradásunkból idézve: “Bizonyos, a gyár által nem részletezett környezeti hatások és üzemeltetési körülmények felgyorsíthatják a gázmechanizmus elhasználódását. A kopás előrehaladásával a gázpedál egyre tohonyábban reagál, akadozik, felengedésekor renyhén térhet vissza alaphelyzetbe vagy beragadhat lenyomott állapotban. 

Az Európában visszarendelt autók gázpedál-mizériája nem azonos az Amerikában nagy port felverő hibával, amely szintén a jobb oldali pedált érinti. Szerencsétlen esetben előfordulhat, hogy idegen eredetű szőnyeget használva a gázpedál beragad a nem gyári szőnyeg alá és az autó a vezető szándéka ellenére felgyorsul. Ezt a Toyota gázpedálok taposójának rövidebbre cserélésével orvosolta.” 

Az esetek óta a kulcs nélküli rendszerekkel felszerelt autók nemcsak a start/stop gomb 3 másodperces folyamatos nyomására állítják le a motort, hanem a gomb pánikszerű nyomkodásával is ugyanez érhető el.
Bár a címlapokra már kevésbé került ki a hír, az Egyesült Államok Közlekedési Minisztériuma 2011-ben szó szerint felmentette a Toyotát. 

Átfogó vizsgálatuk eredménye dióhéjban: a sofőr a hibás. 
Vagy a pedálok összetévesztése, vagy a már említett, padlón rosszul elhelyezett szőnyeg volt a vészhelyzet okozója. A jelentés bővebb kivonata ezen a linken elérhető, adataikat balesetet szenvedett autókból nyerték ki (Amerikában EDR rendszert, egyfajta fekete dobozt kapnak az autók, ami a légzsák kinyílása esetén rögzíti a szenzorok által mért értékeket). Érdekes módon a gyanús eseteknél a rögzített, objektív adatok alapján a vezető egy esetben sem lépett a fékre. Csak a gázpedál még erőteljesebb lenyomására utaló értékeket rögzítettek a fedélzeti rendszerek. 
Ma pedig újra sokan vitáznak erről a Dél-Koreában rögzített videóról. Egy Hyundai Sonata bokrosodik meg, és zúz át árkon-bokron. Természetesen mindenkinek egyből a beragadó gázpedál jut eszébe, és bőszen okolják a technikát, a digitálisan vezérelt “drive by wire” elektromos gázpedálokat, holott az emberi hibára sokkal nagyobb az esély.
Hasonló eset 2012-ből, szintén egy Hyundai kezdett padlógázon gyorsítani, vérfagyasztó látvány, ahogy a vezető csak kerülgeti az előtte haladó autókat. 
 
Az egyre inkább helyettünk figyelő, fékező és kanyarodó kocsik korában ez a legégetőbb kérdés. Mert hiába szed halálos áldozatot naponta az emberi mulasztás, figyelmetlenség az utakon, ha egy gép tesz majd ilyesmit, akárcsak egyszer, annak biztos komoly felháborodás lesz a következménye.