Gyilkos hiba az autókban, vagy emberi hülyeség?

Szerző: Kovács Miklós levél küldés 
Dátum: 2015.10.12. 14.44

Fontos a károsanyag-kibocsátás és a környezetvédelem, de az emberi élet még fontosabb. És néha ez kerül közvetlen veszélybe a hibás gépjármű-konstrukciók miatt.

Ez a rövid áttekintés a bejegyzés velejét adó két videó miatt igen fontos. Átugorható betűhalom, de a háttér-információk tudatában sokkal érdekesebb megvilágításba kerülnek az ilyen balesetek.


A beragadó gázpedál. Amikor a Volkswagen-botrányt már rég elfelejtjük, erre még mindig emlékezni fogunk. 2010-ben hatalmas port kavart az ügy, a kontrollálhatatlanul gyorsító autóktól és halálos áldozatoktól volt hangos a világsajtó. 

Elkophat a gázmechanizmus, bár ez épp nem egy Toyotáé

A Toyota/Lexus volt a főszereplő, a japán márka krízisét okozták az egyre szaporodó jelentések, amelyeket előszeretettel feszegetett a média. Érvek és ellenérvek záporoztak, szakértői vélemények zúdultak a közvéleményre tonnaszám. A japánok végül a visszahívás mellett döntöttek. Több mint 9 millió autót hívtak a szervizekbe, hogy a veszélyes alkatrészt átvizsgálják, kijavítsák. 
Igaz, ez amolyan “hoztunk is meg nem is” intézkedés volt, akkori híradásunkból idézve: “Bizonyos, a gyár által nem részletezett környezeti hatások és üzemeltetési körülmények felgyorsíthatják a gázmechanizmus elhasználódását. A kopás előrehaladásával a gázpedál egyre tohonyábban reagál, akadozik, felengedésekor renyhén térhet vissza alaphelyzetbe vagy beragadhat lenyomott állapotban. 

Az Európában visszarendelt autók gázpedál-mizériája nem azonos az Amerikában nagy port felverő hibával, amely szintén a jobb oldali pedált érinti. Szerencsétlen esetben előfordulhat, hogy idegen eredetű szőnyeget használva a gázpedál beragad a nem gyári szőnyeg alá és az autó a vezető szándéka ellenére felgyorsul. Ezt a Toyota gázpedálok taposójának rövidebbre cserélésével orvosolta.” 

Az esetek óta a kulcs nélküli rendszerekkel felszerelt autók nemcsak a start/stop gomb 3 másodperces folyamatos nyomására állítják le a motort, hanem a gomb pánikszerű nyomkodásával is ugyanez érhető el.
Bár a címlapokra már kevésbé került ki a hír, az Egyesült Államok Közlekedési Minisztériuma 2011-ben szó szerint felmentette a Toyotát. 

Átfogó vizsgálatuk eredménye dióhéjban: a sofőr a hibás. 
Vagy a pedálok összetévesztése, vagy a már említett, padlón rosszul elhelyezett szőnyeg volt a vészhelyzet okozója. A jelentés bővebb kivonata ezen a linken elérhető, adataikat balesetet szenvedett autókból nyerték ki (Amerikában EDR rendszert, egyfajta fekete dobozt kapnak az autók, ami a légzsák kinyílása esetén rögzíti a szenzorok által mért értékeket). Érdekes módon a gyanús eseteknél a rögzített, objektív adatok alapján a vezető egy esetben sem lépett a fékre. Csak a gázpedál még erőteljesebb lenyomására utaló értékeket rögzítettek a fedélzeti rendszerek. 
Ma pedig újra sokan vitáznak erről a Dél-Koreában rögzített videóról. Egy Hyundai Sonata bokrosodik meg, és zúz át árkon-bokron. Természetesen mindenkinek egyből a beragadó gázpedál jut eszébe, és bőszen okolják a technikát, a digitálisan vezérelt “drive by wire” elektromos gázpedálokat, holott az emberi hibára sokkal nagyobb az esély.
Hasonló eset 2012-ből, szintén egy Hyundai kezdett padlógázon gyorsítani, vérfagyasztó látvány, ahogy a vezető csak kerülgeti az előtte haladó autókat. 
 
Az egyre inkább helyettünk figyelő, fékező és kanyarodó kocsik korában ez a legégetőbb kérdés. Mert hiába szed halálos áldozatot naponta az emberi mulasztás, figyelmetlenség az utakon, ha egy gép tesz majd ilyesmit, akárcsak egyszer, annak biztos komoly felháborodás lesz a következménye.

Kommentek

  • demagóg

    Toyotám van, akkoriban sok, a botrányhoz kapcsolódó cikket olvastam, de az én figyelmemet is elkerülte az USA Közlekedési Minisztériumának tanulmánya.
    Szerintem ha nincs a Lexus baleset, akkor nem tör ki a botrány.
    https://www.youtube.com/watch?v=03m7fmnhO0I

  • dokipapa

    Én is jártam úgy, hogy felakadt a gázpedál, az előre csúszott szőnyeg miatt. Azóta kikötöm, hogy ne csússzon előre…….

  • hova

    Több autóvezetőnél látom/láttam, hogy valamiért a lába alatti szőnyeg/gumipapucs/alátét- mindegy minek nevezem, felcsúszik, szinte felhalmozódik a lába előtt. Nem is értem, miért nem figyelnek erre, pedig vannak jó magoldások erre is.

  • zoldfulu2000

    Szerecsenmosdatás… Tök mindegy hogy a mikrokapcsoló vagy gumiszőnyeg, egy normális autó nem nyírja ki ilyenkor a gazdáját, hanem önkéntesen lesántul, feltételezve hogy ha a sofőr 5 perce tapossa egyszer a féket és a gázt valami nem stimmel.

    Óhh, hogy egy toyota nem romolhat el… Akkor minek is ilyen vészüzemmód. Persze ha netán mégis, akkor inkább bevállalja a tulajok halálát.

    ÉS ezt márkát még bárki veszi…

  • Fogash73

    nekem ugyan “csak” citroenem van, de a gyári szőnyeget gyári patentek tartják a helyén, így nem tud csúszkálni. Ja és ha együtt nyomom a gázt a fékkel, akkor simán megáll. (és szebb is mint egy toyota)

  • nyugg

    Azt nem értem,nézzétek a féklámpát ,egyik sem nyomja meg a féket!Amerikai hülye,aki ha baj van sikít!A taxis is féklámpa nélkül tarol,a Toyota ami a vészvillogós buszba csapódik,a féklámpa csak akkor villan be mikor nekimegy a busznak!A koccanás mozdítja,de semmi.A többinél aminél látszik egyiknél sem fékez!!!!!

Milyen lesz idén az F1? A Red Bull videón mutatja meg

Egy igazi F1-rajongónak ugyan nem lesz újdonság, de megnézésre azért érdemes a Red Bull animációs videója, amelybe az autók idei változásait tekinthetjük át.

F1: “Első nap az iskolában” – videó

Videós összeállítás Valtteri Bottas első napjáról a Mercedes központjában

F1: Magnussent nem érdekli a renault-s beszólás

A Renault-tól a Haashoz igazolt Kevin Magnussen nem vette magára, hogy az előző csapata főnöke megkérdőjelezte a munkamorálját.

Több téren is tökéletesebb az idei Lexus IS

Az idei évre frissülő Lexus IS átgondoltabb külsővel, javított kezelőfelülettel, átfésült futóművel érkezik, és most is, mint mindig, a német konkurencia babérjaira tör.

Nyolcmillióért szerelt fel tűzoltókat a Mercedes

Nyolc millió forint értékű adománnyal támogatja a Mercedes-gyár a megyei tűzoltószövetséget.

Részegen vezette a Ferrarit, borítékolható volt az eredmény

Egy texasi fiatalember talán azt hihette, csak pickupjának tolja csutkarészegen, de sajnos egy Ferrariban ült.

Nem készül több a világ leggyorsabb autójából

A Hennessey lezárt egy korszakot, elkészítették az utolsó Venom GT-t. Jöhet az újabb projekt.

F1: Ezért mellőzte Wehrleint a Mercedes

A Mercedes csapatfőnöke, Toto Wolff azért nem Pascal Wehrleint ültette Nico Rosberg helyére, mert nem akarta tönkretenni a fiatal pilóta karrierjét.

F1: Maldonado várta a mercis lepattanót

A korábbi Williams- és Lotus-pilóta balesetkirály, Pastor Maldonado abban reménykedett, hogy Nico Rosberg visszavonulása visszatérési lehetőséget nyit számára a Forma-1-ben.

F1: 2017-ben is a tavalyi autóval indulna a sereghajtó

Az összeomlás szélén táncoló Manor-csapat kérvényezte a Nemzetközi Automobil Szövetségnél, hogy a tavalyi modellel vághasson neki a 2017-es idénynek.

Száznál is több autóbuszt vásárolt tavaly a BKV

Megkérdeztük a BKV-t, hogy tavaly hány darab autóbuszt sikerült vásárolniuk. A számolgatás végén mi is meglepődtünk.

Anyósgyilkos járművek

Erre a hétre valahogy csupa olyan visszahívás jutott Európában, amelyek az első utasülésnél – közkeletű nevén az anyósülésnél – észlelt, életveszélyes hibákat hivatottak orvosolni.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.