Halottak csontjait törték nemes cél érdekében

Szerző: Kovács Miklós levél küldés 
Dátum: 2015.09.06. 11.30

Ma már természetes, hogy a tökéletes biztonságra törekvő gyártók törésteszt bábukkal szimulálják az emberi test viselkedését. Azonban nem volt ez mindig így.

A XX. század első évtizedei robbanásszerű fejlődést hoztak a közlekedésben. A fejlett világ az olaj mámorában égett, a sebességgel karöltve nőtt a zsúfoltság, mindenki gyors, erős, mutatós kocsikra vágyott. A biztonság kérdése elkerülte a társadalom látókörét, a halálos balesetek száma rohamosan nőtt. Az azonnali lassulással járó ütközések túlmutattak az emberi szervezet tűrőképességén, az evolúció nem szokott hozzá a 80 kilométer/óráról tizedmásodpercek alatt megálló belső szervekhez.
A korabeli kutatók ismeretlen területtel álltak szemben, az első kísérletek Detroitban a Wayne Állami Egyetemen zajlottak. A kezdetleges töréstesztek az emberi test viselkedését vizsgálták határhelyzetben, a legkézenfekvőbb alanyokkal, a tudománynak felajánlott holttestekkel. 

Nyugalom, a képen csak élő, bár magát cefetül érző ember szerepel. Lawrence Patrick a Wayne Egyetem tudósa magát is tesztalanyként használta.

A koponyába, mellkasba rögzített gyorsulásmérővel értékes információkat nyertek arról, pontosan mekkora erőhatás okozhat halálos sérülést a különböző területeken. 
Az egyszerű mechanikai behatásokkal – mellkasnak lendített fémhenger – gyűjtött adatok komoly előrelépést jelentettek, de a megszerzésük módszere nem csak etikailag volt kifogásolható. Általában idős, nem erőszakos halált halt férfiak szolgálták a tudományt tesztalanyként, így demográfiailag nem tudtak pontos, át fogó eredményekhez jutni. Nem elhanyagolható körülmény a holt és élő szervezett közötti különbség, a mérési eredmények pontosságának ez a kikerülhetetlen tényező is gátat szabott.
Szerencsére a hátborzongató gyakorlat alkalmazása hamar visszaszorult. Az amerikai légierőnél kísérletekhez használt Sierra Sam elnevezésű törésteszt bábú tökéletesen megfelelt az autóipar céljainak is, így átvették, majd tovább csiszolták az emberi testet szimuláló szerkezetet. Így született meg 1971-ben a Hybrid I. törésteszt bábú, a második fejlettebb szériát követve pedig a legfontosabb Hybrid III-as család 1976-ban. Kiemelt jelentősége hosszú pályafutásában rejlik, a mai napig ez a változat szolgálja a biztonság fejlesztését világszerte, a Hybrid III a legelterjedtebb bábu a gyártók között.

Egy elterjedt törésteszt bábú a hetvenes évekből.

Bár visszaszorult az eljárás, holttestekkel még a mai napig végeznek ilyen jellegű kísérleteket, csak az autógyártók helyett már orvosi egyetemek. A Ford ütközés során felfújódó biztonsági öveit is ezzel a módszerrel tesztelték a Michigani Közlekedéskutató Intézetben. A röntgen és a boncolás olyan speciális adatokat ad az emberi szövetek, csontok roncsolódásáról, amelyek egy ilyen újítás bevezetése során kiemelt fontosságúak.

Kommentek

Milyen lesz idén az F1? A Red Bull videón mutatja meg

Egy igazi F1-rajongónak ugyan nem lesz újdonság, de megnézésre azért érdemes a Red Bull animációs videója, amelybe az autók idei változásait tekinthetjük át.

F1: “Első nap az iskolában” – videó

Videós összeállítás Valtteri Bottas első napjáról a Mercedes központjában

F1: Magnussent nem érdekli a renault-s beszólás

A Renault-tól a Haashoz igazolt Kevin Magnussen nem vette magára, hogy az előző csapata főnöke megkérdőjelezte a munkamorálját.

Több téren is tökéletesebb az idei Lexus IS

Az idei évre frissülő Lexus IS átgondoltabb külsővel, javított kezelőfelülettel, átfésült futóművel érkezik, és most is, mint mindig, a német konkurencia babérjaira tör.

Nyolcmillióért szerelt fel tűzoltókat a Mercedes

Nyolc millió forint értékű adománnyal támogatja a Mercedes-gyár a megyei tűzoltószövetséget.

Részegen vezette a Ferrarit, borítékolható volt az eredmény

Egy texasi fiatalember talán azt hihette, csak pickupjának tolja csutkarészegen, de sajnos egy Ferrariban ült.

Nem készül több a világ leggyorsabb autójából

A Hennessey lezárt egy korszakot, elkészítették az utolsó Venom GT-t. Jöhet az újabb projekt.

F1: Ezért mellőzte Wehrleint a Mercedes

A Mercedes csapatfőnöke, Toto Wolff azért nem Pascal Wehrleint ültette Nico Rosberg helyére, mert nem akarta tönkretenni a fiatal pilóta karrierjét.

F1: Maldonado várta a mercis lepattanót

A korábbi Williams- és Lotus-pilóta balesetkirály, Pastor Maldonado abban reménykedett, hogy Nico Rosberg visszavonulása visszatérési lehetőséget nyit számára a Forma-1-ben.

F1: 2017-ben is a tavalyi autóval indulna a sereghajtó

Az összeomlás szélén táncoló Manor-csapat kérvényezte a Nemzetközi Automobil Szövetségnél, hogy a tavalyi modellel vághasson neki a 2017-es idénynek.

Száznál is több autóbuszt vásárolt tavaly a BKV

Megkérdeztük a BKV-t, hogy tavaly hány darab autóbuszt sikerült vásárolniuk. A számolgatás végén mi is meglepődtünk.

Anyósgyilkos járművek

Erre a hétre valahogy csupa olyan visszahívás jutott Európában, amelyek az első utasülésnél – közkeletű nevén az anyósülésnél – észlelt, életveszélyes hibákat hivatottak orvosolni.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.