Halottak csontjait törték nemes cél érdekében

Szerző: Kovács Miklós levél küldés 
Dátum: 2015.09.06. 11.30

Ma már természetes, hogy a tökéletes biztonságra törekvő gyártók törésteszt bábukkal szimulálják az emberi test viselkedését. Azonban nem volt ez mindig így.

A XX. század első évtizedei robbanásszerű fejlődést hoztak a közlekedésben. A fejlett világ az olaj mámorában égett, a sebességgel karöltve nőtt a zsúfoltság, mindenki gyors, erős, mutatós kocsikra vágyott. A biztonság kérdése elkerülte a társadalom látókörét, a halálos balesetek száma rohamosan nőtt. Az azonnali lassulással járó ütközések túlmutattak az emberi szervezet tűrőképességén, az evolúció nem szokott hozzá a 80 kilométer/óráról tizedmásodpercek alatt megálló belső szervekhez.
A korabeli kutatók ismeretlen területtel álltak szemben, az első kísérletek Detroitban a Wayne Állami Egyetemen zajlottak. A kezdetleges töréstesztek az emberi test viselkedését vizsgálták határhelyzetben, a legkézenfekvőbb alanyokkal, a tudománynak felajánlott holttestekkel. 

Nyugalom, a képen csak élő, bár magát cefetül érző ember szerepel. Lawrence Patrick a Wayne Egyetem tudósa magát is tesztalanyként használta.

A koponyába, mellkasba rögzített gyorsulásmérővel értékes információkat nyertek arról, pontosan mekkora erőhatás okozhat halálos sérülést a különböző területeken. 
Az egyszerű mechanikai behatásokkal – mellkasnak lendített fémhenger – gyűjtött adatok komoly előrelépést jelentettek, de a megszerzésük módszere nem csak etikailag volt kifogásolható. Általában idős, nem erőszakos halált halt férfiak szolgálták a tudományt tesztalanyként, így demográfiailag nem tudtak pontos, át fogó eredményekhez jutni. Nem elhanyagolható körülmény a holt és élő szervezett közötti különbség, a mérési eredmények pontosságának ez a kikerülhetetlen tényező is gátat szabott.
Szerencsére a hátborzongató gyakorlat alkalmazása hamar visszaszorult. Az amerikai légierőnél kísérletekhez használt Sierra Sam elnevezésű törésteszt bábú tökéletesen megfelelt az autóipar céljainak is, így átvették, majd tovább csiszolták az emberi testet szimuláló szerkezetet. Így született meg 1971-ben a Hybrid I. törésteszt bábú, a második fejlettebb szériát követve pedig a legfontosabb Hybrid III-as család 1976-ban. Kiemelt jelentősége hosszú pályafutásában rejlik, a mai napig ez a változat szolgálja a biztonság fejlesztését világszerte, a Hybrid III a legelterjedtebb bábu a gyártók között.

Egy elterjedt törésteszt bábú a hetvenes évekből.

Bár visszaszorult az eljárás, holttestekkel még a mai napig végeznek ilyen jellegű kísérleteket, csak az autógyártók helyett már orvosi egyetemek. A Ford ütközés során felfújódó biztonsági öveit is ezzel a módszerrel tesztelték a Michigani Közlekedéskutató Intézetben. A röntgen és a boncolás olyan speciális adatokat ad az emberi szövetek, csontok roncsolódásáról, amelyek egy ilyen újítás bevezetése során kiemelt fontosságúak.

Kommentek

Legendás Ford Escort cserélt gazdát 72 millió forintért

A Ford Escort Mk I raliváltozatából nem sok maradt meg gyári állapotban, ezért ritka kincs a gyűjtők körében. Néhány napja cserélt gazdát az egyik patika állapotú példány.

Adnál ennyi pénzt egy Bentley-másolatért?

A Bentley Continental GT-replika Ford Mustang-alapra épült, a kivitelezéssel nincs is nagy gond, de azért látszik, hogy ez csak másolat. Kérdés, hogy megér-e ennyi pénzt.

Itt a Suzuki, hol a Suzuki? A holttér átkozott veszélye videón

A 112 Press ismét hasznos és tanulságos anyagot tett az asztalra, videójuk egy olyan forgalmi szituációt mutat be, ami könnyen balesetek forrása lehet.

A 6 legdrágább új autó itthon

Ezen a listán röpködnek a tízmilliók, szóval ha sok pénzed van, és nem tudod, mire költsd el, van néhány tippünk.

F1: Jövőre eltüntetik a cápauszonyokat

A Forma-1 állandó versenyigazgatója szerint a Nemzetközi Automobil Szövetség 2018-ra betilthatja az idén visszatért légterelőket. Charlie Whiting a Verstappen-szabályról is beszélt.

Benzinpárán megél az új Suzuki Swift

Nem lesz dízelmotor az új Swiftben, de annyival könnyebb elődjénél, hogy tényleg nagyon keveset fogyaszt. A francia Alpok lábánál vezettük az ötödik generációs Suzuki Swiftet.

Mesterséges nappali fénnyel segítenék a kamionsofőröket

A Daimler azon töri magát, hogyan tudna a természetes fényhez hasonló világítást teremteni a kamionokban. Szerintük a fényszegény fülkék rossz hatással vannak a sofőrök teljesítményére.

Megtalálod a Bentley-t ezen a 60 ezer megapixeles fotón?

A világ egyik legnagyobb fényképét készíttette el a Bentley. A technológia a NASA-tól származik, a téma pedig a világ egyik legdrágább felnőtt játszótere: Dubaj.

Paddockforradalom a Forma-1-ben

Folytatódik a Forma-1 megújítása, az új tulajdonos, a Liberty Media döntése alapján az idei évtől korlátozott számban a paddockba szóló belépőket is piacra dobnak.

Váratlan magyar konkurenst kapott a McDonalds

Különleges töltőállomást mutatott be a MOL, Kelet-Közép-Európában elsőként a drive through szolgáltatást vezetnek be rajta.

Visszanyal a fagyi: jogsértés miatt hőbörög Kína

A kínai Chery Automobile Co. panaszt tett a helyi szabadalmi szervezeteknél: el akarják érni, hogy a Mercedes elektromos almárkája ne használhassa az EQ nevet.

F1: Csak a fejeket figyeljük!

Holnap az Ausztrál Nagydíj szabadedzéseivel megkezdődik a 2017-es Forma-1-es szezon. Mutatjuk a versenyzők idei sisakjait, hogy tudjuk, mikor kit látunk a pályán.

Csalással vádolják a Fordot

Elégedetlen ügyfelek csoportos pert indítottak a Ford ellen, mert legizmosabb autójuk pont arra nem alkalmas, amire hirdették.

Fény derült a nyírségi permetező vonat titkára

Az összeesküvés hívők azonnal Chemtrail-t kiáltanak, ezért megkérdeztük a MÁV-t, mi is folyik ebből a vonatból.

Forma-1-es kvíz profiknak és tanulékony kezdőknek

Kened-vágod az F1-es pilóták fontos és érdekes statisztikáit? Ha igen, ha nem, itt egy kérdezz-felelek, amiből a lexikon-agyú rajongók is tanulhatnak. Tedd próbára magad!

F1: A Mercit “biztosan érdekli” Vettel

A Red Bull-fejes Helmut Marko kezdi a kavarást, azt mondja, a Mercedest egyértelműen érdekli a ferraris Sebastian Vettel 2018-as szerződtetése.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.