10 döbbenetes tény az autózás világából

Szerző: Kovács Miklós levél küldés 
Dátum: 2015.09.05. 16.25

Akad olyan ország, ahol az autósok ingyen kapták a benzint, és nem ez a leghihetetlenebb érdekesség a listában.

Az elmúlt bő évszázad egyik legjelentősebb emberi innovációja az autózás, és annak fejlődése. Agyzsibbasztóan bonyolult, társadalmat, kultúrát, mindennapokat átszövő, megkerülhetetlen jelenség lett, rengeteg érdekfeszítő infómorzsával. Jöjjön most tíz, a teljesség igénye nélkül.

Az átlagos autók használatuk során a gyártástól a roncstelepig idejük 95 százalékában csak parkolnak valahol.

Türkmenisztánban 2008 és 2014 között ingyen járt a benzin, pontosabban 120 liternyi nafta, minden autósnak. Még a Türkménbasi ötlete volt, hogy az olajban és földgázban gazdag országban nulla legyen a rezsiköltség, de a pazarlás, és az adóbevétel hiánya végül a visszavonáshoz vezetett, 2014 óta újra fizetni kell a kutaknál.

Autóval közlekedve 6700 az egyhez az esély a halálos kimenetelű balesetre, a repülés ennél sokkal biztonságosabb a statisztikák szerint, 5,4 millió az egyhez annak a valószínűsége, hogy repülőszerencsétlenség vet véget életünknek.

Hivatalos adatok alapján a legtorkosabb típus egyben az egyik legdrágább, és leggyorsabb is. A Bugatti Veyron 16.4 szabványos étvágya 25,9 l/100 km, de a 42,5 literes városi érték is bevisz egy gyomrost. Érdekes, hogy az 1200 lóerős Veyron 16.4 Super Sport értéke csak 23,1 liter százon, pedig 407 helyett 431 km/óra a végsebessége.

A legdrágábban mozgásba hozott, kerekeken guruló jármű az Apollo program során használt Hold-jármű volt. Ha figyelembe vesszük a Holdon közlekedő jármű fejlesztési költségét, ami nem kevesebb, mint 12,7 millió dollár (2,7 milliárd forint), az utaztatása pedig 17,2 milliárd zöldhasúba került 1969-ben, abszolút érthető, a 764 millió forint/km.

A Lada legismertebb típusa nem csak nálunk volt hihetetlenül népszerű. 1970-2012 között 17 572 000 darabot gyártottak a 2101 egyenes ági leszármazottaiból! De csak a 2101-est nézve is tekintélyes Lada-sereggel nézünk szembe, ebből 4 847 000 darabot gyártottak, tehát akárhogy számoljuk, a legnépszerűbb autó a szocialista érából csak a Lada!

A legtakarékosabb - Honda Insight I, 3,74 l/100 km. Az első generáció páratlanul takarékos, ám csak kétszemélyes. Aki nem egymaga jár, annak jobb választás a Jazzre épülő második széria, amely ötüléses és 5,45 l/100km átlagával még mindig nem üt lyukat a családi költségvetésbe

A legdrágább kocsi ami kalapács alá került egy Ferrari 250 GTO. Az 1962-es gépért 38 115 000 dollárt adtak (9,26 milliárd Ft). A legendás olasz hegyi versenyeken remekelt, és 49 évig volt egy család tulajdonában. A Bonhamsnél árverezett Ferrari érte el az aukciókon autóért valaha kifizetett legnagyobb összeget. A korábbi csúcstartó Juan Manuel Fangio és Karl Kling nagydíjgyőztes W196-os Mercedes-Benz Ezüst nyila 29,5 millió dolláros árral.

Hihetetlen drága fényezés - A Porsche 918 Sypder speciális, Liquid Metal elnevezésű fényezéséért akár 15 millió forintnak megfelelő eurót is elkérhetnek. Ennyi pénzből például egy Porsche 911 (997) Carrerát is hazaguríthatunk, akár magyar rendszámosat is.

A leghosszabb ideig tartó dugót Kína adta az emberiségnek. Voltak autósok akik 11 napig vesztegeltek a több, mint 100 km hosszan állt a kocsisorban. A dugót nem a rossz időjárás és nem is a Balatonra igyekvő forgalom okozta, hanem éppen az út építéséhez szükséges anyagokat szállító teherautók, akiknek sikerült 3 km/órás átlagsebességgel haladniuk, majd szép lassan a lehajtókat is blokkolniuk, így a menekülési útvonalakat is sikeresen elzárták, mintha csak szándékosan szerették volna kelepcébe csalni az autókban rekedt több tízezer embert. A dugó durván beállt a kezdeti 3km/órás tempó 3km/nap tempóra csökkent később.

Kommentek

  • apaarpi

    Kedves Kovács Miklós!

    “A legtakarékosabb – Honda Insight I, 3,74 l/100 km.”

    Ennél több takarékosabb is van.

    “Autóval közlekedve 6700 az egyhez az esély a halálos kimenetelű balesetre, a repülés ennél sokkal biztonságosabb a statisztikák szerint, 5,4 millió az egyhez annak a valószínűsége, hogy repülőszerencsétlenség vet véget életünknek.”

    Ez így nagyon pontatlan. Mennyi idő (km) alatt?
    Beülök az autóba, hogy lemenjek a pékhez 2 saroknyira, és ennyi? Vagy egész életemben? Akkor is, ha összesen néhány tízezer km-t, vagy ha több millió km-t utazom autóban?

    Autós honlap lévén vegyük már komolyabban magunkat.

  • Floyd

    Kedves apaarpi,

    Az adatokat a spritmonitor.de honlapjáról vettük, benzines/hibrid autókra szűkítve.

    A statisztika további részleteibe nem mentem bele, hosszú tanulmányok foglalkoznak a témakörrel, csak egy érdekes infomorzsa elhintése volt a cél.

    Ha bővebben érdekli a téma, ajánlom Richard Wilson írását http://users.physics.harvard.edu/~wilson/publications/pp212.pdf

    Vagy az esélylatolgató nagy gyűjteményt ezen a linken

    http://www.besthealthdegrees.com/health-risks/

    Üdv,
    KM

  • apaarpi

    Kedves Miklós!

    Köszönöm a választ.

    A cikkben nem volt szó szűkítésről, ahogy látom, ezt azóta sem javítottad.
    Így pedig a cikk továbbra is hibás, mivel pl. a spritmonitor szerint is van takarékosabb dízel, az A2 és a Lupo 3l is. Két szó lenne javítani.

    Baleset: a 2. linken szereplő írást ismerem, ott legalább a repülésnél meg van adva repült idő, tehát egy viszonyítási alap. Itt nincs.

    Üdv: Árpi

A csapatok nem kérnek F1-es tulajdonrészt

Úgy tűnik, a nem sikerült pénzt kihúzni a csapatok zsebéből, a Forma-1 új tulajdonosa, a Liberty Media nem tudta bevonni őket a tulajdonosi körbe.

Családi mindenest, de milyet?

Használtautó-vásárlásban segít szakértőnk, aki egy levélváltással is irányt mutathat az igényeinknek megfelelő kivitel megtalálásához.

Magyar rekord a BMW-nél

Soha annyi új BMW nem kelt el Magyarországon, mint 2016-ban. A siker nem csak a hagyományos modelleké, Közép-Európában i-modellekből is nálunk fogy a legtöbb.

Súlyos kockázat a járműjavításhoz használt illegális eszköz

Súlyos közlekedésbiztonsági kockázatokat jelentenek az autókban használt szoftverek és egyéb műszaki elemek működését ellenőrző nem jogtiszta, vagy nem megfelelően frissített diagnosztikai eszközök – hívta fel a figyelmet a Hamisítás Elleni Nemzeti Testület (HENT).

F1: Jövőre Vettel, Alonso is mehet a Mercedeshez

A Mercedes csapatfőnöke nem titkolja, hogy az idén nagyon figyelik majd a pilótapiacot, lecsaphatnak valamelyik nagyágyúra is, ha Valtteri Bottas nem hozza Nico Rosberg szintjét.

Top 10: a magyarok kedvenc használt autói

Úgy fest, hogy a közlekedési alapszükségletek kielégítésére szolgáló modellek mellett sok honfitársunk álmait valósítja meg használtautó-behozatallal. Közöljük a tíz legnagyobb darabszámban behozott használt autót.

1,3 milliárd liter benzint fogyasztottunk tavaly

Tavaly 5,5 százalékkal, csaknem 3 milliárd 358 millió literre nőtt az üzemanyag-fogyasztás a magyar piacon, ezen belül a gázolaj iránti kereslet 6,4 százalékkal, a benziné pedig 4,1 százalékkal bővült az egy évvel korábbihoz képest.

Iszonyatos luxus-pickup a Mercedestől

Miközben a Nissannal közösen fejlesztett X-osztály mezei munkaeszköznek ígérkezik, a cég más részlegei nem voltak ennyire józan gondolkodásúak.

Megvan az év első, szájtátós kamiontuningja!

Egy magyar csapat úgy alakította át egy Scania utasterét, hogy arra talán még külföldön is csorgatni fogják a nyálukat a kamionsofőrök.

F1: Nem mondják el az igazat Schumacherről?

A hétszeres világbajnok Forma-1-es legenda volt menedzsere szerint a család tartozna azzal a szurkolóknak, hogy elárulják, milyen állapotban is van Michael Schumacher.

Betegségnevű elektromos szupersportkocsi, de honnan?!

A Dendrobium nem valami alattomos gombás fertőzés, hanem egy futurisztikus külsejű sportkocsi, amely egyrészt elektromos, másrészt hamarosan gyártani fogják, harmadrész szingapúri.

F1: Lassan kiszorítják Bernie Ecclestone-t

A Nemzetközi Automobil Szövetség is rábólintott a Forma-1 eladására, az amerikai Liberty Media egy újabb lépéssel közelebb került a teljhatalomhoz.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.