10 döbbenetes tény az autózás világából

Szerző: Kovács Miklós levél küldés 
Dátum: 2015.09.05. 16.25

Akad olyan ország, ahol az autósok ingyen kapták a benzint, és nem ez a leghihetetlenebb érdekesség a listában.

Az elmúlt bő évszázad egyik legjelentősebb emberi innovációja az autózás, és annak fejlődése. Agyzsibbasztóan bonyolult, társadalmat, kultúrát, mindennapokat átszövő, megkerülhetetlen jelenség lett, rengeteg érdekfeszítő infómorzsával. Jöjjön most tíz, a teljesség igénye nélkül.

Az átlagos autók használatuk során a gyártástól a roncstelepig idejük 95 százalékában csak parkolnak valahol.

Türkmenisztánban 2008 és 2014 között ingyen járt a benzin, pontosabban 120 liternyi nafta, minden autósnak. Még a Türkménbasi ötlete volt, hogy az olajban és földgázban gazdag országban nulla legyen a rezsiköltség, de a pazarlás, és az adóbevétel hiánya végül a visszavonáshoz vezetett, 2014 óta újra fizetni kell a kutaknál.

Autóval közlekedve 6700 az egyhez az esély a halálos kimenetelű balesetre, a repülés ennél sokkal biztonságosabb a statisztikák szerint, 5,4 millió az egyhez annak a valószínűsége, hogy repülőszerencsétlenség vet véget életünknek.

Hivatalos adatok alapján a legtorkosabb típus egyben az egyik legdrágább, és leggyorsabb is. A Bugatti Veyron 16.4 szabványos étvágya 25,9 l/100 km, de a 42,5 literes városi érték is bevisz egy gyomrost. Érdekes, hogy az 1200 lóerős Veyron 16.4 Super Sport értéke csak 23,1 liter százon, pedig 407 helyett 431 km/óra a végsebessége.

A legdrágábban mozgásba hozott, kerekeken guruló jármű az Apollo program során használt Hold-jármű volt. Ha figyelembe vesszük a Holdon közlekedő jármű fejlesztési költségét, ami nem kevesebb, mint 12,7 millió dollár (2,7 milliárd forint), az utaztatása pedig 17,2 milliárd zöldhasúba került 1969-ben, abszolút érthető, a 764 millió forint/km.

A Lada legismertebb típusa nem csak nálunk volt hihetetlenül népszerű. 1970-2012 között 17 572 000 darabot gyártottak a 2101 egyenes ági leszármazottaiból! De csak a 2101-est nézve is tekintélyes Lada-sereggel nézünk szembe, ebből 4 847 000 darabot gyártottak, tehát akárhogy számoljuk, a legnépszerűbb autó a szocialista érából csak a Lada!

A legtakarékosabb - Honda Insight I, 3,74 l/100 km. Az első generáció páratlanul takarékos, ám csak kétszemélyes. Aki nem egymaga jár, annak jobb választás a Jazzre épülő második széria, amely ötüléses és 5,45 l/100km átlagával még mindig nem üt lyukat a családi költségvetésbe

A legdrágább kocsi ami kalapács alá került egy Ferrari 250 GTO. Az 1962-es gépért 38 115 000 dollárt adtak (9,26 milliárd Ft). A legendás olasz hegyi versenyeken remekelt, és 49 évig volt egy család tulajdonában. A Bonhamsnél árverezett Ferrari érte el az aukciókon autóért valaha kifizetett legnagyobb összeget. A korábbi csúcstartó Juan Manuel Fangio és Karl Kling nagydíjgyőztes W196-os Mercedes-Benz Ezüst nyila 29,5 millió dolláros árral.

Hihetetlen drága fényezés - A Porsche 918 Sypder speciális, Liquid Metal elnevezésű fényezéséért akár 15 millió forintnak megfelelő eurót is elkérhetnek. Ennyi pénzből például egy Porsche 911 (997) Carrerát is hazaguríthatunk, akár magyar rendszámosat is.

A leghosszabb ideig tartó dugót Kína adta az emberiségnek. Voltak autósok akik 11 napig vesztegeltek a több, mint 100 km hosszan állt a kocsisorban. A dugót nem a rossz időjárás és nem is a Balatonra igyekvő forgalom okozta, hanem éppen az út építéséhez szükséges anyagokat szállító teherautók, akiknek sikerült 3 km/órás átlagsebességgel haladniuk, majd szép lassan a lehajtókat is blokkolniuk, így a menekülési útvonalakat is sikeresen elzárták, mintha csak szándékosan szerették volna kelepcébe csalni az autókban rekedt több tízezer embert. A dugó durván beállt a kezdeti 3km/órás tempó 3km/nap tempóra csökkent később.

Kommentek

  • apaarpi

    Kedves Kovács Miklós!

    “A legtakarékosabb – Honda Insight I, 3,74 l/100 km.”

    Ennél több takarékosabb is van.

    “Autóval közlekedve 6700 az egyhez az esély a halálos kimenetelű balesetre, a repülés ennél sokkal biztonságosabb a statisztikák szerint, 5,4 millió az egyhez annak a valószínűsége, hogy repülőszerencsétlenség vet véget életünknek.”

    Ez így nagyon pontatlan. Mennyi idő (km) alatt?
    Beülök az autóba, hogy lemenjek a pékhez 2 saroknyira, és ennyi? Vagy egész életemben? Akkor is, ha összesen néhány tízezer km-t, vagy ha több millió km-t utazom autóban?

    Autós honlap lévén vegyük már komolyabban magunkat.

  • Floyd

    Kedves apaarpi,

    Az adatokat a spritmonitor.de honlapjáról vettük, benzines/hibrid autókra szűkítve.

    A statisztika további részleteibe nem mentem bele, hosszú tanulmányok foglalkoznak a témakörrel, csak egy érdekes infomorzsa elhintése volt a cél.

    Ha bővebben érdekli a téma, ajánlom Richard Wilson írását http://users.physics.harvard.edu/~wilson/publications/pp212.pdf

    Vagy az esélylatolgató nagy gyűjteményt ezen a linken

    http://www.besthealthdegrees.com/health-risks/

    Üdv,
    KM

  • apaarpi

    Kedves Miklós!

    Köszönöm a választ.

    A cikkben nem volt szó szűkítésről, ahogy látom, ezt azóta sem javítottad.
    Így pedig a cikk továbbra is hibás, mivel pl. a spritmonitor szerint is van takarékosabb dízel, az A2 és a Lupo 3l is. Két szó lenne javítani.

    Baleset: a 2. linken szereplő írást ismerem, ott legalább a repülésnél meg van adva repült idő, tehát egy viszonyítási alap. Itt nincs.

    Üdv: Árpi

Magyar gyerekek rajzolták le a jövőt

Hetedik alkalommal hirdette meg a Toyota magyar gyerekek számára is a Toyota Dream Car rajzversenyt: a megmérettetés arra ösztönözte a gyerekeket, hogy rajzolják le, milyennek képzelik el egy szebb jövő autóit.

A Fiat motoros Zsiguli legendája

Az idei első nagyszabású autós rendezvényen, az Autó Motor és Tuning Show-n rengeteg csemege akad a géprajongók számára. A széles és ültetett karosszériák, felhúzott motorok kavalkádján túl a veteránok csendes csarnoka is tartogat meglepetéseket.

“Feltámad a Zsiguli, 200 lóerővel tér vissza” – Ordas kamu, el ne hidd!

Muszáj írni egy olyan álhírről, ami futótűzként terjed a Facebookon, és egyre több magyar internetes oldal hiteles állításként veszi át, pedig hatalmas nagy kamu az egész.

Egy film, amit látnod kell, ha érdekel a hazai motorgyártás sorsa, történelme

Kende Márta és a Magyar Televízió 47 perces filmje a Motorkerékpárgyárról, és annak bezárása előtti időszakáról.

F1: Ferrarinak hálás Grosjean

Grosjean csupán két másodperccel maradt le az első helyet megszerző Hamiltontól, így igazán lelkesen vág neki az Ausztrál Nagydíjnak.

Alonso: A McLaren nem jó a pontszerzésre, szomorú a helyzet

Fernando Alonso ugyan problémamentes időmérő végén a vártnál talán jobb 13. helyet szerezte meg Melbourne-ben, de egyáltalán nem elégedett.

F1: Perezt beidézték a versenybírók

A Force Indiá-s Sergio Perezt az Ausztrál Nagydíj kvalifikációja után vizsgálat alá vonták, büntetés miatt elúszhat a 11. rajthely.

Hihetetlen módon úszta meg a balesetet ez a motoros

Lendületből ült fel az autó tetejére a motoros, amin valószínűleg ő is meglepődött az ütközés után.

Világrekordra készül a Jaguar

Idén 25 éves a Jaguar XJ220, és ebből az alkalomból monstre felvonulást terveznek, méghozzá Guinness-esélyes részvétellel.

Hamilton: Bottas nagyon jól teljesített

Lewis Hamilton indul az élről Melbourne-ben, Sebastian Vettel a második, Valtteri Bottas a harmadik rajthelyet fogta meg az időmérőn. Az első három nyilatkozatai.

Videó: Így vágta falnak a Red Bullt a helyi hős

A Red Bull-os Daniel Ricciardo nem lehet elégedett, hiszen hazai közönsége előtt szúrta el az időmérőt, a Q3-ban a falban végezte.

F1: Hamiltoné az év első pole-ja

A szezonnyitó Forma-1-es Ausztrál Nagydíj időmérőjén a mercedeses Lewis Hamilton magabiztos pole-t hozott, mögötte a ferraris Sebastian Vettel, Valtteri Bottas csak a 3. A hazai sztár a falban végezte.

Unimog a tyúkolból

Óriási szerencsével máig lehet megkímélt, milliókat érő autókat találni elhagyott pajtákban, raktárakban. Na, ez az Unimog nem ilyen.

Selejtes luxusautók okoznak főfájást

Ezen a héten prémium autógyártók termékeit ítélték emberi felhasználásra alkalmatlannak az európai hatóságok. Visszahívások Auditól Range Roverig.

F1: Vettel pályarekorddal az élen, az újonc a falban

Az Ausztrál Nagydíj harmadik szabadedzésén a ferraris Sebastian Vettel fél másodperccel verte a Mercedeseket, a Saubernél új versenyző mutatkozott be, a Williams újonca pedig összetörte az autót.

F1: Váratlan pilótacsere az Ausztrál Nagydíj előtt

Az Ausztrál Nagydíj szombati, harmadik szabadedzése előtt a Sauber-csapat versenyzőt cserélt, a még januárban megsérült Pascal Wehrleint kiszállították, az olasz Antonio Giovinazzi kap Forma-1-es bemutatkozási lehetőséget.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.