140 éves lenne a legenda, aki valóra váltotta Hitler álmát

Szerző: Erdős Norti levél küldés 
Dátum: 2015.09.01. 17.15

Az osztrák zseni, többek között a Volkswagen Bogár tervezője, 140 éve, 1875. szeptember 3-án született.

Ferndinand Porsche Maffersdorfban született az Osztrák-Magyar Monarchiában, Csehország szudétanémet területén. Egész életében osztráknak vallotta magát. Apja munkáját követve bádogos inasként kezdte, de érdeklődését igazán az akkor még gyerekcipőben járó elektromosság kötötte le. Elvégezte az ipariskolát, után pedig egy bécsi villamos ipari üzemben kezdett dolgozni, ahol mindössze huszonkét évesen részlegvezető lett.
1897-ben Ludwig Lohner udvari kocsigyártó vállalkozásához került. Két évvel később a tulajdonossal együtt készített elektromos autója nagy sikert aratott az 1900-as párizsi világkiállításon. A 3 lóerős villanyautó a maga korában kiemelkedő teljesítményre volt képes. 1903-ban megnősült, házasságából egy fiú és egy lány született.

Lohner-Porsche elektromos autó, ami a világ első 4 kerékkel hajtott járműve volt.

Miután Lohner eladta szabadalmait az Austro-Daimlernek, Porsche itt lett műszaki igazgató, előbb az ausztriai gyárban, majd a Daimler stuttgarti irodájában tervezett kisautókat, versenyautókat és Mercedes-modelleket. 

1909.szeptember.19-én megszületett Ferdinand Anton Ernst, Porsche kisfia. Ezen a napon a büszke édesapa 40 kilométerre volt a kórháztól, és a képen látható Austro-Daimler Majával versenyzett.

1910-ben Ferndinand megnyerte az 1945 kilométeres hosszútávú versenyt (Berlin-Magdeburg-Braunschweig-Kassel-Würzburg-Nürnberg-Stuttgart-Strasbourg-Metz-Bad Homburg) az Austro-Daimler 27/80 PS Prinz-Heinrich-Wagen volánja mögött.

1917-ben a Bécsi Műszaki Egyetem a mérnöktudományok doktora címet adományozta neki, később a Daimlernél végzett munkásságáért a Stuttgarti Műszaki Egyetem is tiszteletbeli doktorrá és professzorrá nevezte ki. A Benz és a Daimler 1926-ban végbement egyesülésével nem értett egyet, ezért visszaköltözött Ausztriába. Három évig a Steyr cégnél dolgozott, 1931-ben pedig Stuttgartban önálló motor- és járműfejlesztő irodát nyitott, ahol versenyautók, majd hadi járművek tervei készültek. 

1923 Benz RH Tropfenwagen - Az első középmotoros versenyautó is Porsche nevéhez kapcsolható

Porsche álma azonban az volt, hogy strapabíró, de igénytelen és legfőképp olcsó népautót gyártson. 1931-re fiával közösen a tervezőasztalon már elő is készítette a konstrukciót; a dátum hangsúlyozása azért fontos, mert a népautó gondolatát később sokan Hitlernek tulajdonították. Elképzeléseivel a Zündapp, majd az NSU gyárat kereste meg, utóbbinál három, a későbbi “Bogár” alakjára hasonlító prototípus el is készült, de a gyár az utolsó pillanatban visszalépett a gyártástól.

Porsche type 32 NSU - A tanulmányautó 1933-ban készült el, de végül az NSU nem rendelte meg a sorozatgyártást.

A Führer 1933-ban adott megbízást Porschének olyan kocsi tervezésére, amely két felnőtt és három gyermek szállítására képes 100 kilométeres sebességgel, és ezer márkánál nem kerül többe. A korábbi terveken csak kisebb módosításokat kellett végrehajtani, így a szerződés 1934. júniusi aláírása után egy évvel már el is készült a prototípus, majd a Daimler-Benz üzemeiben elkészült a próbaszéria is. Az alig négyméteres, kétajtós VW Type 1 (KdF-Wagen) léghűtésű négyütemű 24 lóerős boxermotorral volt ellátva, formáját Erwin Komenda, a Porsche fő formatervezője alkotta. 
A magyar származású Barényi Béla, a gyűrődő zónákkal körülvett biztonsági utascella atyja később plágiumpert nyert Ferdinand Porsche ellen, mert korábban elkészítette egy a Bogárhoz nagyon hasonló, farmotoros népautó tervét. Barényi szimbolikus, egy márkás kártérítést kért, és a per megnyerése után kapott is a Volkswagentől.

Hitler és a vezérkar elégedetten nézegeti a VW Bogár kicsinyített mását.

1937-ben megalapították a Volkswagenwerk Gmbh-t, 1938. május 26-án pedig nemcsak egy új autógyár, hanem egy új város alapjait is lerakták Wolfsburgban. Az építkezés a második világháború kitörése után megtorpant, a haditermelésre való átállásig csak 210 kocsit gyártottak. A Porsche irodában ezután katonai járműveket terveztek, az első Porsche-emblémák a Tigris tankokon jelentek meg. 
140 éves lenne a legenda, aki valóra váltotta Hitler álmát 1
A wolfsburgi gyár 1939-es megnyitásakor Ferdinand Porsche lett a cég igazgatója. A háború végén ezt az üzemet is bombázták, de nem szenvedett súlyos károkat. A megszálló angolok hamar beindították az autógyártást.

A Volkswagenwerk főépülete, 1938-ban.

1945-ben a franciák letartóztatták, egy portásfülkében javítgatta a később népszerűvé vált Renault Dauphine terveit, azaz a Volkswagen piacáért versengő francia népautó elkészültében is fontos szerepet játszott. Párizsból 1947-ben egymillió frank óvadék ellenében távozhatott, visszatért Németországba, de az autóiparnak végleg hátat fordított. 1951. január 30-án, 75 éves korában halt meg Stuttgartban. A legendás sportkocsikat már fia, Ferdinand Anton Porsche fejlesztette ki, ám addigra a “Bogár” már meghódította a világot.
A Volkswagen Bogárból (Type 1) 1938 és 2003 között mintegy 21 529 464 gyártottak.

Kommentek

  • szaboata

    Három szoba,három gyerek és négy kerék.

  • demagóg

    140 éves lenne?
    Széchenyi pedig idén lenne 224 éves, István király pedig idén lenne 1040 éves.
    Az átlagosnál kicsit magasabb életkornál nagyobb számot butaság leírni, vagyis 80-90 éves kornál nagyobb számot.

  • doroc000

    Ez,a legtöbbnek,még ma is elképzelhetetlen,”hála,a pénzvilág,uralomra törésének!

Lehet, hogy eddig rosszul gyalogoltál

Simán lehet, hogy eddig rosszul használtad a zebrát.

A Wankel-motorral röfögő Ladáknál nincs érdekesebb orosz vas

Különc gépek életben tartói, áldás rátok! Nélkületek, elkötelezett őrültek nélkül, mi sem csodálhatnánk ezeket a gazdasági zsákutcának bizonyuló, korántsem hibátlan, de annál különlegesebb szerkezeteket.

Szomorú látvány: itt tárolja a VW a dízelbotrány miatt visszavett autókat

A 2015-ben kirobbant VW-dízelbotrány szinte az egész világot érintette, a német gyártó pedig kénytelen volt néhány helyen visszavásárolni a “csaló” autókat.

Félelmetes hajsza az autópályán

Ez a videó olyan, mintha a Need for Speedet néznénk, abban vannak hasonló csapatos száguldások.

Tarlós vs. közterület-felügyelet 39. rész

Egyeztetés kezdődött a kerületi közterület-felügyeletek ügyében – közölte Tarlós István csütörtök délután. A főpolgármester azt javasolja, hogy a kerületekkel valamilyen társulási formában valósítsák meg a feladatot.

F1: A Mercedes kifigurázta a saját főnökét

Az internetet elárasztó mémtenger után a Mercedes is készített egy humoros animációt asztalcsapkodó csapatfőnökéről.

F1: Kiderült, mit ronthatott el idén a Mercedes

Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke elárulta, hogy az istállónak dolgoznia kell azon, hogy lefaragjon a W08-as súlyából.

Siess, csak májusig adnak ingyenpénzt villanyautóra

Május elsejéig lehet pályázni az elektromos autók beszerzésére, a pályázatra 2016-ban kétmilliárd forintot biztosítottak.

Most autót nyerhetsz, ha biztonságosan közlekedsz

Játékos kampány indult a fiatalok biztonságosabb közlekedéséért, a figyelemfelhívó országos vetélkedősorozat megrendezését a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium kezdeményezte.

F1: A híres motorguru is besegít a McLarennek

Mindent megtesz a McLaren annak érdekében, hogy úrrá legyen motorgondjain, beszervezett egy specialistát is.

Újabb rendőrök, akiket lehet utálni

Majd ha a Ferrari is elkezd autókat adományozni a carabinierinek, fáklyával vonulunk az olasz követség elé. Addig csak szúrósan nézünk és csúnya szavakat ismételgetünk magunkban.

Mit tud a Fiat nagy családi kombija?

Jó látni, hogy a szabadidő-autós divatőrület hullámának árjából azért kiemelkedik a józanság sziklájaként néhány olyan valóban praktikus, jó ár-érték arányú családi autó, mint például a Tipo kombi.

F1: Massa nem hiszi, hogy lelépne Alonso

Felipe Massa szerint igen valószínűtlen, hogy volt csapattársa annyira kiábránduljon, hogy a szezon közben elhagyja a McLaren-Hondát.

Áresés jön a hazai benzinkutakon

Jelentősen csökken az üzemanyagok ára szombaton a jövedéki adó változása miatt.

F1: Fél másodperc kéne a Red Bullnak

A Red Bull főnöke szerint nagyjából fél másodpercet kellene gyorsulniuk, hogy harcban lehessenek a Mercedesszel és a Ferrarival. A Renault Barcelonára, de főképp a Kanadai Nagydíjra készül fejlesztési lépcsővel.

F1: Minden expilóta paddockbelépőt kaphat

A Forma-1 új tulajdonosa minden korábbi F1-pilótát szívesen lát a paddockban, egyetlen feltétele lesz csak a belépő igénylésének.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.