Az ország, ahol a WC-re is Teslával járnak

Szerző: Vezess.hu levél küldés 
Dátum: 2015.08.04. 14.30

Norvégiában töltöttünk egy hetet, közben láttunk néhány meglepő dolgot. Az utakat ellepték például a Tesla Model S-ek.

Amennyire lenyűgözőek Norvégia természeti adottságai, autós szemmel legalább annyira érdektelen ország. A közlekedés alapvetően teljesen normális mederben halad, megdöbbentő azonban, hogy mennyi Tesla Model S rohangál az utakon.
Nem túlzás, hogy Norvégiában sokkal nagyobb dolog rendőrautóba botlani, mint Teslába. Miután a trondheimi landolást követő első három órában nyolc Model S-t láttunk, úgy gondoltuk, jó móka lenne végigstrigulázni az utat. 
A hetedik nap végére 51 rovátka gyűlt össze a Tesla-oszlopban, miközben rendőrautóból összesen ötöt láttunk, abból is kettő egy bergeni tűzoltás helyszínét biztosította. Rengeteg az elektromos Golf és BMW i3-as is, és persze a Nissan Leaf sem ritkaság az országban.
Egy skandináv országtól látatlanban maximális közlekedési fegyelmet vártunk volna, a valóságban azonban a norvégok nem követik bambán a szabályokat. Az országutakon, ahol 80 km/h a megengedett legnagyobb tempó, simán tépnek akár 100-110-zel is, kielőzve a sort, a gyalogosokat pedig legfeljebb alkalomszerűen engedik át a zebrán. Amikor mi megálltunk, volt is nagy meglepődés – ez nem a németes satufékezések országa.
Építkezés, dugó? Semmi gond, a türelmetlenek Trondheimben simán a buszsávban előzik a sort, és pofátlankodnak be elöl, a dudát is szorgalmasan használják, ha valaki megérdemli. A nagyvárosok környéke tele van szórva automata traffipaxokkal, de táblákkal minden esetben jó előre figyelmeztetnek a mérésre, elsősorban nem a büntetés a cél. 
Arra azért figyelni kell, hogy néhány traffipaxszal átlagsebességet mérnek (ezt “dupla radaros” tábla jelzi), az alagutakban pedig egymás után akár két traffi is lehet – sokszor lejtős szakaszokon, hogy néha egy kis bevételt is termeljenek. A rendőrség egyébként nem vegzálja az autósokat, bár egy hét és 2500 kilométer alapján azért nehéz általánosítani. A benzin ára átszámítva 535, a dízelé 455 forint körül van. (Egy másfél literes üdítő ára 945-1050 forint, a palack betétdíja további 90 forint. A legjobb akciót egy itthon is jelenlévő lánc kínálta – csomagban öt, bármilyen másfél literes üdítőt árultak 2450 forintért+betétdíj.)

Kommentek

  • tevemadar

    Ha a buszsávban elektromos autó ment, azt azért tette, mert szabad neki. Jelenleg útdíjat sem fizet (20-30 koronák bizonyos város, megye, stb. határokon).
    Furcsa, hogy volt dugó: Trondheim egy kisváros és júliusban Norvégia amúgy is kiürül. A gyalogosok nem átengedése sem túlzottan ismerős, de ettől még lehet, hogy most így volt.

  • vezess-admin

    kedves tevemadar, mi is pontosan tudjuk, hogy norvégiában az elektromos autók használhatják a buszsávot, a magyar zöld rendszámos cikkünkben szerepel is ez az információ. teljesen mezei opelek, bmw-k és egyebek lazán előzték a sort a buszsávban, ami mellesleg azért alakult ki, mert komoly felújítás van a katedrális előtti trondheimi hídon. a türelmetlenek meg nem állnak sorba. a kiürülés sem igaz túlságosan, mert lehet, hogy a norvégok elmennek, de jön a helyükre egy rakás turista, nehéz például olyan utat találni, ahol ne jönne szembe egy német vagy holland rendszámos autó. és nyilván norvégiában is van olyan, aki átengedi a gyalogosokat, meg olyan is, aki nem, az írás csak arra próbált célozni, hogy nem a németes fegyelem jellemző, kicsit lazább a rendszer.

  • atomcat

    Biztos, hogy Norvégiában jártatok Ti? Hatodik éve élek itt, és azt kell, hogy mondjam, igencsak megcsappanna odahaza a balesetek száma, ha az emberek olyan nyugisan vezetnének, mint itt északon. A dudálás, idegeskedés, stabályszegés fényévekkel ritkább itt tapasztakatom szerint, mint Magyarországon. Pl nemtudom feltűnt-e nektek, de pl. a seggfejség és az autó mérete nincs egyenes arányban errefelé. Attól, hogy valakinek XC90-e van, még nem kell mindenkit végigelőzve a sor elején haladnia.

    Aztán persze lehet, hogy Trondheim környékén valami bepipázott vérvikingek élnek, akiknek teljesen más a vérmérséklete, mint a dél-norvégoknak…

    A zebrás dolgot végképp nem értem, felénk simán körbenézés nélkül lelépnek eléd egy járdaszigeten folytatott csevegésből…

  • vezess-admin

    ilyenkor kár, hogy nincs minden bérautóban kötelezően fedélzeti kamera :) nem, igazából amúgy finnországban voltunk, csak összekevertük!

  • Kempelen
  • atomcat

    Kempelen, Te egy igazán széplélek vagy, csak nem értem, ez az őrült miként kapcsolódik a cikkhez/a vezetéshez. De sebaj. Gratula az építő jellegű, információkban gazdag hozzászóláshoz;)

    Gondolom, a németekkel kapcsolatos cikkekhez majd a kis bajszos portréját linkeled:)

    Admin: semmi baj, csak amit leírtatok, az tényleg nem jellemző az itteni vérmérsékletre. De mint mondtam, északon lehet, hogy más a helyzet. Ez az ország 2500 km hosszú.

  • Kempelen

    Atomcat! Miért, az az ömlengés, amit levágtál, az kapcsolódik a vezetéshez? Lassítsál le öreg. Az kapcsolódik a vezetéshez, hogy onnan köpködsz ránk általánosan? Igen csipa, az b…a a csőrömet, hogy általánosítasz.

    Ne sértődj meg hát te se Breiwik sarja….

  • atomcat

    Kedves Kempelen,

    A tényeket nem tudom, mióta nevezzük ömlengésnek. De megkérdezhetsz másokat is, akik Norvégiában éltek/élnek, ha van az ismeretségi körödben.

    Nem köpködterm senkire, sajnálom, ha neked ebből ennyi jött le. Ellenben a magyar fórumokon sajnos gyakran előforduló, témához nem kapcoslódó, értelmes beszélgetést lehetetlenné tevő, két hozzászólás alatt személyeskedésbe átcsapó anyázást rendesen hoztad. Gratulálok:)

  • tevemadar

    Kempelen: Atomcat végig az itteni közlekedésről ír, te meg előjössz Breivikkel. Utána meg gyorsan kihozod, hogy Atomcat hülye és miért nem maradt a témánál.

    Admin: ok, igazából Osloból van tapasztalatom, Trondheimben csak jártam (ráadásul télen).

Ezt a vizsgát soha nem fogja elfelejteni egyik tanulóvezető sem

Amikor az oktató közli, hogy a vizsgán egy másik autót fognak vezetni, már ott elkezdődik a para, aztán meglátják milyen autó, és picit kikészülnek.

Életveszélyes előzés után bosszúálló üldözés Békésben

Többször írtunk már a defenzív vezetési stílus életmentő hatásáról. Mert rengeteg idióta van az utakon, és ha lesüllyedünk a szintjükre, és belemegyünk egy adok-kapok szituációba, akkor azzal csak magunkat, és utasainkat veszélyeztetjük.

Ennyire olcsón még senki nem jutott hozzá Lamborghinihez, pláne nem ilyenhez

Mondjuk 5 dollárt pont megér ez a szénné égett Lamborghini Huracan. Egy fillérrel sem többet.

Tényleg ördögtől való ez a BMW M3?

A hirdető azt mondja, igazi kuriózum, de vajon nem a márka meggyalázása, ha dízelmotort raknak a BMW M3-ba?

Hivatalos: jön az új Ikarus

Cseppfolyós földgázzal (LNG) hajtott buszok gyártásába kezd az év második felében az Ikarus.

Miért csökkentették 70-re a tempót a reptéri úton?

Pár hónapja felvetettük a Budapest Közútnál, hogy tán újra kéne gondolni a repülőtéri gyorsút forgalmi rendjét. És, Isten irgalmazzon lelkünknek, újra is gondolták!

Morbid: El akarták lopni a Ferrari-alapító maradványait

Az olasz rendőrség kedden közölte, hogy sikerült meghiúsítaniuk a néhai Ferrari-alapító, Enzo Ferrari földi maradványainak ellopását. Váltságdíjra utaztak a reménybeli sírrablók.

F1: A Merci-főnökön röhög az egész internet

Toto Wolff beindította a mémgyárakat az Ausztrál Nagydíjon bemutatott asztalcsapkodásával.

Videó: Ilyen közel voltak a nézők Vettel Ferrarijához

Sebastian Vettel melbourne-i fedélzeti kamerás felvételéből látszik igazán, mennyire veszélyes volt, hogy a nézők már a levezető körön a pályára rohantak.

F1: Lewis Hamilton önéletrajzi filmet tervez

Nem lát megfelelő színészt, ezért önmagát alakítaná.

F1: Bahreinben dől el, mi is van az előzésekkel

A Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner szerint meg kell várni a Bahreini Nagydíjat az előzésekkel kapcsolatos végleges elemzésekhez.

Nagy lebukás, tényleg sok a magyar gyorshajtó

A vezetési hibák 36 százaléka gyorshajtásból fakad, de toplistás a hirtelen fékezés és a motor túlpörgetése is.

F1: Vérfürdő készül a középmezőnyben

Az első három csapat kiléte világos, de a best of the rest pozíciójáért 2017-ben öldöklő csata folyhat a Forma-1-es középmezőnyben. Ki van előrébb, ki bírja tovább a fejlesztési versenyt?

Tarlós téved – visszaszólt a bírságoló közteres

Több ponton vitatja a főpolgármester állításait az autósokat személyenként akár tucatnyi 50 ezres bírsággal nyakon öntő közteresek főnöke.  Tarlós szerint ne fizessenek, az ügyvéd szerint ez butaság.

F1: Nem a trükkös futómű csinálta ki a Red Bullt

A Red Bull szerint a felfüggesztésekre vonatkozó új szabályoknak nincs közük ahhoz, hogy a csapat a Ferrari és a Mercedes mögé szorult az Ausztrál Nagydíjon.

F1: Ő lesz Räikkönen utódja?

A Ferrari korábbi csapatfőnöke szerint megvan, kire cserélhetné a veterán Kimi Räikkönent a Ferrari 2018-ban.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.