Az ország, ahol a WC-re is Teslával járnak

Szerző: Vezess.hu levél küldés 
Dátum: 2015.08.04. 14.30

Norvégiában töltöttünk egy hetet, közben láttunk néhány meglepő dolgot. Az utakat ellepték például a Tesla Model S-ek.

Amennyire lenyűgözőek Norvégia természeti adottságai, autós szemmel legalább annyira érdektelen ország. A közlekedés alapvetően teljesen normális mederben halad, megdöbbentő azonban, hogy mennyi Tesla Model S rohangál az utakon.
Nem túlzás, hogy Norvégiában sokkal nagyobb dolog rendőrautóba botlani, mint Teslába. Miután a trondheimi landolást követő első három órában nyolc Model S-t láttunk, úgy gondoltuk, jó móka lenne végigstrigulázni az utat. 
A hetedik nap végére 51 rovátka gyűlt össze a Tesla-oszlopban, miközben rendőrautóból összesen ötöt láttunk, abból is kettő egy bergeni tűzoltás helyszínét biztosította. Rengeteg az elektromos Golf és BMW i3-as is, és persze a Nissan Leaf sem ritkaság az országban.
Egy skandináv országtól látatlanban maximális közlekedési fegyelmet vártunk volna, a valóságban azonban a norvégok nem követik bambán a szabályokat. Az országutakon, ahol 80 km/h a megengedett legnagyobb tempó, simán tépnek akár 100-110-zel is, kielőzve a sort, a gyalogosokat pedig legfeljebb alkalomszerűen engedik át a zebrán. Amikor mi megálltunk, volt is nagy meglepődés – ez nem a németes satufékezések országa.
Építkezés, dugó? Semmi gond, a türelmetlenek Trondheimben simán a buszsávban előzik a sort, és pofátlankodnak be elöl, a dudát is szorgalmasan használják, ha valaki megérdemli. A nagyvárosok környéke tele van szórva automata traffipaxokkal, de táblákkal minden esetben jó előre figyelmeztetnek a mérésre, elsősorban nem a büntetés a cél. 
Arra azért figyelni kell, hogy néhány traffipaxszal átlagsebességet mérnek (ezt “dupla radaros” tábla jelzi), az alagutakban pedig egymás után akár két traffi is lehet – sokszor lejtős szakaszokon, hogy néha egy kis bevételt is termeljenek. A rendőrség egyébként nem vegzálja az autósokat, bár egy hét és 2500 kilométer alapján azért nehéz általánosítani. A benzin ára átszámítva 535, a dízelé 455 forint körül van. (Egy másfél literes üdítő ára 945-1050 forint, a palack betétdíja további 90 forint. A legjobb akciót egy itthon is jelenlévő lánc kínálta – csomagban öt, bármilyen másfél literes üdítőt árultak 2450 forintért+betétdíj.)

Kommentek

  • tevemadar

    Ha a buszsávban elektromos autó ment, azt azért tette, mert szabad neki. Jelenleg útdíjat sem fizet (20-30 koronák bizonyos város, megye, stb. határokon).
    Furcsa, hogy volt dugó: Trondheim egy kisváros és júliusban Norvégia amúgy is kiürül. A gyalogosok nem átengedése sem túlzottan ismerős, de ettől még lehet, hogy most így volt.

  • vezess-admin

    kedves tevemadar, mi is pontosan tudjuk, hogy norvégiában az elektromos autók használhatják a buszsávot, a magyar zöld rendszámos cikkünkben szerepel is ez az információ. teljesen mezei opelek, bmw-k és egyebek lazán előzték a sort a buszsávban, ami mellesleg azért alakult ki, mert komoly felújítás van a katedrális előtti trondheimi hídon. a türelmetlenek meg nem állnak sorba. a kiürülés sem igaz túlságosan, mert lehet, hogy a norvégok elmennek, de jön a helyükre egy rakás turista, nehéz például olyan utat találni, ahol ne jönne szembe egy német vagy holland rendszámos autó. és nyilván norvégiában is van olyan, aki átengedi a gyalogosokat, meg olyan is, aki nem, az írás csak arra próbált célozni, hogy nem a németes fegyelem jellemző, kicsit lazább a rendszer.

  • atomcat

    Biztos, hogy Norvégiában jártatok Ti? Hatodik éve élek itt, és azt kell, hogy mondjam, igencsak megcsappanna odahaza a balesetek száma, ha az emberek olyan nyugisan vezetnének, mint itt északon. A dudálás, idegeskedés, stabályszegés fényévekkel ritkább itt tapasztakatom szerint, mint Magyarországon. Pl nemtudom feltűnt-e nektek, de pl. a seggfejség és az autó mérete nincs egyenes arányban errefelé. Attól, hogy valakinek XC90-e van, még nem kell mindenkit végigelőzve a sor elején haladnia.

    Aztán persze lehet, hogy Trondheim környékén valami bepipázott vérvikingek élnek, akiknek teljesen más a vérmérséklete, mint a dél-norvégoknak…

    A zebrás dolgot végképp nem értem, felénk simán körbenézés nélkül lelépnek eléd egy járdaszigeten folytatott csevegésből…

  • vezess-admin

    ilyenkor kár, hogy nincs minden bérautóban kötelezően fedélzeti kamera :) nem, igazából amúgy finnországban voltunk, csak összekevertük!

  • Kempelen
  • atomcat

    Kempelen, Te egy igazán széplélek vagy, csak nem értem, ez az őrült miként kapcsolódik a cikkhez/a vezetéshez. De sebaj. Gratula az építő jellegű, információkban gazdag hozzászóláshoz;)

    Gondolom, a németekkel kapcsolatos cikkekhez majd a kis bajszos portréját linkeled:)

    Admin: semmi baj, csak amit leírtatok, az tényleg nem jellemző az itteni vérmérsékletre. De mint mondtam, északon lehet, hogy más a helyzet. Ez az ország 2500 km hosszú.

  • Kempelen

    Atomcat! Miért, az az ömlengés, amit levágtál, az kapcsolódik a vezetéshez? Lassítsál le öreg. Az kapcsolódik a vezetéshez, hogy onnan köpködsz ránk általánosan? Igen csipa, az b…a a csőrömet, hogy általánosítasz.

    Ne sértődj meg hát te se Breiwik sarja….

  • atomcat

    Kedves Kempelen,

    A tényeket nem tudom, mióta nevezzük ömlengésnek. De megkérdezhetsz másokat is, akik Norvégiában éltek/élnek, ha van az ismeretségi körödben.

    Nem köpködterm senkire, sajnálom, ha neked ebből ennyi jött le. Ellenben a magyar fórumokon sajnos gyakran előforduló, témához nem kapcoslódó, értelmes beszélgetést lehetetlenné tevő, két hozzászólás alatt személyeskedésbe átcsapó anyázást rendesen hoztad. Gratulálok:)

  • tevemadar

    Kempelen: Atomcat végig az itteni közlekedésről ír, te meg előjössz Breivikkel. Utána meg gyorsan kihozod, hogy Atomcat hülye és miért nem maradt a témánál.

    Admin: ok, igazából Osloból van tapasztalatom, Trondheimben csak jártam (ráadásul télen).

F1: Hamilton új tetkót varratott magára

Lewis Hamilton új tetoválással kezdte az évet.

Bottas: Szoros lesz Hamiltonnal!

A világbajnok Nico Rosberg helyére igazolt Valtteri Bottas úgy véli, szoros lesz a verseny közte és Lewis Hamilton között, de tudnak majd együttműködni. A finn pilóta első F1-es győzelmére hajt a Mercedesnél.

F1: Fontos vizsgán felelt meg a fejvédő

Az FIA a bevezetés előtt álló fejvédő rendszerrel is szimulálta Fernando Alonso hatalmas 2016-os bukását.

Hivatalos, Massa visszatér a Forma-1-be

Dőlnek a dominók: mostantól egyértelmű, hogy Valtteri Bottas a Mercedesnél folytatja, ugyanis a Williams-csapat hivatalosan is bejelentette, hogy szerződést kötöttek Felipe Massával 2017-re.

F1: Hivatalosan is megvan Rosberg utódja

A Williams hétfőn hivatalosan is bejelentette Felipe Massa visszatérését, ezzel az is végérvényesen eldőlt, hogy Valtteri Bottas lesz Lewis Hamilton új csapattársa.

Ime az új Citroën C3, ami nem csak feltűnő

Az utóbbi években nem volt ennél fontosabb típus a francia márkánál, az egyedi stílussal hódító C3-nak a városi kisautók népes mezőnyében kell helytállnia.

F1: Megmenekülhet a sereghajtó?

Pár napja maradt a csődbe jutott Manor-csapatnak a túlélésre, de úgy tudni, van már érdeklődő, megmenekülhet az alakulat.

Jön az elektromos Master

Nem lesz átlagon felüli a hatótávja, de azért megpróbálkozik vele a Renault az európai piacon.

Házon belül kap konkurenst a Kia Soul

Városicrossover-tanulmányt készít elő a Kia. A Provo koncepcióautó szellemi utódja ősszel léphet színre.

F1: Rénszarvas húzta a világbajnokot

A kétszeres F1-világbajnok Mika Häkkinen a hétvégén megházasodott, a szertartás végén igen rendhagyó, de nagyon stílusos módon távozott a pár.

F1: A Ferrarival együtt jön az új McLaren

A McLaren-Honda is bejelentette 2017-es modelljének leleplezési időpontját, a Ferrarival egy napon mutatják majd be új autójukat. Régi-új szín kerülhet a járgányra?

F1: Hivatalos, hogy Wehrlein a Saubernél folytatja

A Sauber hivatalosan is bejelentette 2017-es felállását. Ahogyan arra hetek óta számítani lehetett, Pascal Wehrlein lesz Marcus Ericsson csapattársa.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.