A II. világháború keltette életre ezt a szörnyeteget is

Messerschmitt Me 323 Gigant

Szerző: Erdős Norti levél küldés 
Dátum: 2015.07.16. 16.45

A németek összesen 213 ilyen monstrumot készítettek, hogy segítségükkel bevegyék Nagy-Britanniát.

A németek összesen 213 ilyen monstrumot készítettek a második világháború alatt, hogy segítségükkel bevegyék Nagy-Britanniát, és onnantól kezdve nem sok esélye lett volna a szövetséges országoknak. De mint tudjuk, nem így történt.
A Messerschmitt Me 323 Gigant a második világháború idején alkalmazott német repülőgép, ami a sima Me 321 szállító vitorlázó átalakított, motoros változata volt. Ez volt a háborúban használt legnagyobb szállítórepülő. Hossza 28,5 méter, szárnyfesztávja 55,2 méter, magassága 10,15 méter, szárnyfelülete 300 m2, súlya 27 tonna.
A Junkers és a Messerschmitt 1940. október 18-án kapott megbízást arra, hogy rövid időn belül egy jövőbeni Nagy-Britannia elleni invázió során használható nagyméretű szállító vitorlázó kifejlesztésére tegyen javaslatot. A német hadvezetés komoly elvárásokat támasztott az új repülőgép teherbírásával szemben. Képesnek kellett lennie a német 88 mm-es légvédelmi- és páncéltörőágyú, féllánctalpas vontatók, teherautók, valamint a PzKpfw IV közepes harckocsi szállítására.
A Junkers már 1940 őszén elkészítette a Ju 322 Mammut terveit, de csak egy prototípust építettek meg, a csupaszárny kialakítású vitorlázó repülőgépből. A Messerschmitt által készített Me 231 vitorlázóból ugyan több példányt gyártottak, de a nagy mérete miatt nehézkes és veszélyes volt az üzemeltetése, vontatásához ugyanis több motoros repülőgépre volt szükség.
Több tanulmány és egy 4 motorral felszerelt Me 321 vitorlázóval végzett próbák után döntés született arról, hogy a szállítórepülőt 6 darab francia Gnome-Rhône 14N csillagmotorral szerelik fel. Szerencsére a motorok a megszállt Franciaországban rendelkezésre álltak, így csak szállítási költség merült fel, és a szárny megerősítése után egyszerűen beépíthetőnek bizonyultak.
A 14 hengeres, kétkoszorús, léghűtéses csillagmotor maximális teljesítménye 880 kW (1180 lóerő) volt, 2650-es fordulatszámon. Na ebből volt hat darab.
A motorok mellett mindkét szárnyban egy-egy kabint alakítottak ki a fedélzeti mérnök számára. A motorok kezdetben kéttollú fa légcsavarokat hajtottak, a későbbi példányokra háromtollú fém légcsavarokat szereltek. A Me 321 négykerekes főfutója helyett a Gigant nyolckerekes főfutót kapott. 
A gép tömegközéppontja a hátsó futó vonalába esett. A futóművek kialakítása megkönnyítette a tábori repülőtereken történő üzemeltetést. Teherbíró képessége elmaradt a vitorlázó változatától, hasznos terhelése 10-12 tonna volt. Felszálláshoz gyakran használtak startrakétákat. A legyártott Me 321 vitorlázók egy részét átépítették motoros változattá, de a Me 323 Gigantok többségét már eredetileg is motoros gépként kezdték el építeni.
A háború vége felé Magyarországon is állomásozott néhány darab.

(forrás: foxtrotalpha.com, Wikipédia)

Kommentek

  • Guevara

    “A Me 321 négykerekes főfutója helyett a Gigant nyolckerekes főfutót kapott. ”

    Mintha 10 kereket látnék a videón.

Jelentősen drágulhat az üzemanyagok ára

Akár 10 forinttal is drágulhat az üzemanyagok ára a jövő héten a piaci változások alapján.

Új 5-ös BMW – Káprázat és parasztvakítás

Ne higgyétek, hogy a gazdagok élete csupa játék és mese! A Harman Kardon vagy Bowers & Wilkins hifi csak az egyik kérdés, amit a G30 kódú új BMW 5 kapcsán el kell dönteni.

Vége a pénzbehajtásnak Újpesten

Pár hete írutunk arról a sokak szerint nem egyértelmű forgalmi helyzetről, ahol csak úgy hullottak az 50 ezres büntetések. Mára változott a helyzet.

Rosberg autójában Wehrlein: Köszi, Nico!

Nem dőlt még el a visszavonuló Nico Rosberg helyének sorsa. Az egyik legesélyesebb versenyző azonban olyan fotót posztolt, amin a világbajnok autójában ülve látható.

F1: A fél mezőny bejelentkezett a Mercedesnél

A Mercedes-csapat elnöke, Niki Lauda azt mondja, óriási az érdeklődés Nico Rosberg megüresedett helye iránt, mégsem lesz könnyű betölteni a bajnoki ülést.

Kitiltják a dízeleket több nagyvárosból

Párizs, Madrid, Athén és Mexikóváros összefogott, majd közösen bejelentette: 2025-től kitiltják az útjaikról a dízelüzemű járműveket.

F1: A Mercedes tényleg számolhat Alonsóval?

A Mercedes még egyetlen nevet sem említett a nagy meglepetésre visszavonulását bejelentő Nico Rosberg utódjaként, de a korábbi nyilatkozatok alapján Fernando Alonso tényleg a listájukon lehet.

Tíz autó ütközött az M1-esen

Két balesetben hat és négy autó ütközött össze egymástól pár száz méterre.

Hegyszorosban reptetett siklóernyőst a Volvo

Ez a világon az első olyan mutatvány, amelyben egy teherautó és egy siklóernyős szerepel. De arra sem volt még példa, hogy siklóernyőst keresztül vontassak egy híd alatt.

F1: 15-ször sírta el magát Rosberg

Négy nap alatt tizenötödször sírta el magát, mondta a Forma-1 visszavonuló bajnoka, majd olyat tett a trófeával, mint előtte soha, senki.

Szebb is, erősebb is a Hyundai új raliautója

Bemutatta WRC versenyautójának harmadik kiadását a Hyundai. Nagyobb teljesítményét az új WRC szabályzatnak, dögös külsejét a kupé karosszériának köszönheti

Buszbaleset Győrben, súlyos sérültek

Turistabusszal ütközött egy taxi és egy személyautó Győr belvárosában.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.