A 12 legérdekesebb infómorzsa, amit tudnod kell a BMW-ről

Szerző: Kovács Miklós levél küldés 
Dátum: 2015.06.08. 11.20

Jövőre 100 éves a BMW, és ilyen gazdag történelem mellett nem egy tucatnyi érdekesség összegyűjtése a feladat, hanem az, hogy mit hagyjunk ki.

12. Sokrétű cégóriás. 
Az autók, motorok mellett repülőgép belső teret, sőt vonatot is terveznek, a csoporthoz tartozó dizájnstúdió felel például a szingapúri légitársaság gépeiben ezért a kabinért.
11. Majdnem elkezdték gyártani a Z1 kupét. 
Nem sok kellett hozzá, hogy a kort megelőzve lendüljenek bele a polgárpukkasztó sport-SUV gyártásába. A Z1 Coupé végül megmaradt a kilencvenes évek érdekességének. 
10. A BMW sem autógyárként indult. 
Az elődcég 1916-ban Bayerische Flugzeugwerke néven kezdte meg repülőkbe szánt belső égésű motorok gyártását. Mint minden mást, ezt is a tökéletességre törekedve művelték, 1919-ben egy BMW blokkal szerelt német repülő magassági rekordot ért el, a kétfedelű gép egészen 9760 méterig emelkedett.
9. A vesék 1933 óta vannak velünk
Ennek a jellegzetességnek köszönhető, hogy már a kétéves gyerekek is rögtön kiszúrják a BMW-ket. A kettéosztott hűtőmaszk először a 303-ason tűnt fel, a tervező Frant Fieldert állítólag az Ihle testvérek kis karosszériaműhelyében készült, kétszemélyes roadster ihlette meg. A feledésbe merült típusnak már kettéosztott hűtőrácsa volt.
8. Az első négykerekű BMW egy angol típus volt
Így változnak az idők, a bajorok, akárcsak szinte az összes autógyártásba kezdő cég nem saját tervekkel vágott bele a kalandba. Az angol Austintól vették meg a Seven jogait, ma pedig ők birtokolják, fejlesztik, tartják életben a britek két büszkeségét, a MINI-t és a Rolls-Royce-t. 
7. Nem mellesleg a leggyorsabb motort is megépítették, 1937-ben. 
Jól ment a szárnyalás, beindult az autógyártás, miért ne törnének csúcsra a kétkerekűek világában? Az 1930-as években sorra döntötték a sebességi rekordokat, Ernst Jakob Henne több kísérletét Magyarországon végezte, de a II. világháború előtti abszolút csúcsot már az A3-as autópályán állította be, Németországban. A kompresszorfeltöltésű és teljesen burkolt 500-as BMW elérte a 279,5 km/órás sebességet.
6. A BMW-logó nem propeller
Legalábbis először nem az volt. A kék-fehér színek a tartományra, Bajorországra utalnak, a légcsavar hasonlat később ötlött fel korabeli reklámszakemberek agyában, pontosabban a húszas évek végén. Ezzel népszerűsítették a cég aviatikai sikereit. 
5. Majdnem Mercedes lett. 
1959-ben csődközelbe jutott a bajor gyártó, a Daimler-Benz pedig le akart csapni a legyengült riválisra, és eltüntetni a BMW márkanevet. A terv alapján csak karosszériagyártó maradt volna a bajor cég, de az év végi vezetői ülésen a személyi állományból, az üzemi tanácsokból, autókereskedőkből és kisrészvényesekből kialakuló szövetség megfúrta az üzletet, a BMW független maradt, és talpra állt.
4. A BMW már több mint 40 éve gyárt elektromos autót. 
Ha arra hivatkozunk a hangtalan BMW-k láttán, hogy régen minden jobb volt, nem árt felidézni a tényt: a bajorok már 1972-ben építettek elektromos típust. Igaz, ekkor még speciális céllal, a 42 lóerős 1602-es a Müncheni Olimpiára készült. 
3. 20 éves motorral nyertek F1-es világbajnoki címet. 
Az M10 nem egyszerű kódjel. Legenda. Ez a blokk 1962-ben 75 lóerőre volt képes, de hosszú pályafutása során (már M12/12 néven) eljutott az F1-es pályákra, 1400 lóerőt teljesítve. Nelson Piquet egy ilyen turbós szörnnyel küzdve lett világbajnok 1983-ban.
Több érdekes történet is köthető az autósport kiemelkedő mérföldkövéhez. A BMW mérnökei csak kipróbált, régi blokkokat használtak fel, amiket a szabad ég alatt is “érleltek”, állítólag a rendszeres levizelés is az edzés része volt. 
2. Ma is kaphatsz hozzá vadonatúj II. világháború korabeli alkatrészeket. 
Ha építenél egy BMW 328-ast, akkor még mindig vehetsz vadonatúj, de teljesen korhű váltót a BMW Classic Programján keresztül, de ugyanez igaz a motorokra is. Egy BMW-rajongó szerelői csapat a BMW-től rendelt alkatrészekből épített teljesen új, 1967-es R90s kétkerekűt. 
1. 2014 legsikeresebb prémiummárkája. Lehet gyűlölni, lehet imádni, de azt semmiképp sem tehetjük, hogy figyelmen kívül hagyjuk a bajorok sikereit. Mert elismerést érdemel. 
Tavaly 1 811 719 autót adtak el, 9,5 százalékkal többet, mint az előző évben, megelőzve az Audit és a Mercedest. Legsikeresebb típusuk a nemrég megújult 3-as széria, ebből 476 792 talált tulajdonosra. 
BMW

Kommentek

F1: A Mercedes leigazolja a kis Schumachert?

Német sajtóértesülés szerint a hétszeres világbajnok Michael Shumacher fia, Mick hamarosan bekerül a Mercedes Forma-1-es istállójába.

F1: Mindkét pilótáját elveszítheti a Ferrari

A Ferrari elnöke, Sergio Marchionne nem zárja ki, hogy 2018-ban már Sebastian Vettel és Kimi Räikkönen sem lesz a csapatnál.

Vérlázító pofátlanság az útdíjszolgáltatónál

Egy kiszivárgott levelezés szerint a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. csak azért engedett el egy büntetést, mert a szabálytalankodó testvére a cégnél dolgozik.

Rákaptak a magyarok a villanyautókra

Az állami támogatás nyomán megnőtt az érdeklődés az elektromos autók iránt, de idén várhatóan már nem sok, támogatással vásárolt autót helyeznek üzembe.

F1: Jules Bianchinak ajánlják az új Francia Nagydíjat

Mostantól hivatalos: 2018-tól újra lesz Francia Nagydíj a Forma-1-ben, a Paul Ricard-i versenyt a tavaly elhunyt Jules Bianchi emlékének ajánlják.

Nem épített még ilyen autót a Ferrari

A Ferrari saját márkakupájának következő, jubileumi évadára építette meg a 488 Challenge modellt. A mostani az elmúlt huszonöt év legerősebb autója, egyben az első, amely feltöltött motort kapott.

Lefotózta a traffipax? Segítünk!

Átírattuk a rendőrség honlapját, pedig nem akartuk. Csak egy hús-vér rendőrt kértünk.

F1: Videón Rosberg mercis búcsúkörei

A Mercedes a hétvégén Sindelfingenben ünnepelt, a visszavonuló Nico Rosberg megtette utolsó métereit a csapat színeiben.

Nem kerüli ki többé a Mercedes a csirkeadót

Teljes egészében amerikai kezek által összerakott Sprintereket kaphat a jövőben az USA. Legalábbis a következő generációtól kezdve.

F1: A Ferrari szerint nem gyengül a Mercedes

A Ferrari vezetője, Sergio Marchionne szerint a Mercedes nem lesz gyengébb attól, hogy Nico Rosberg a visszavonulás mellett döntött.

Kipróbáltuk a legnagyobb Škodát

Ismeretlen terepre merészkedtek a csehek, a Škoda Kodiaq mégis minden részében ismerős. A hétszemélyes újdonságot Mallorca szigetén vezettük először.

F1: “50 százalék”, hogy Alonso megy a Mercedeshez

A McLaren-Honda főnöke szerint kizárt, hogy Fernando Alonso legyen Nico Rosberg utódja a Mercedesnél, a pilóta honfitársa másképp gondolja.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.