A 12 legérdekesebb infómorzsa, amit tudnod kell a BMW-ről

Szerző: Kovács Miklós levél küldés 
Dátum: 2015.06.08. 11.20

Jövőre 100 éves a BMW, és ilyen gazdag történelem mellett nem egy tucatnyi érdekesség összegyűjtése a feladat, hanem az, hogy mit hagyjunk ki.

12. Sokrétű cégóriás. 
Az autók, motorok mellett repülőgép belső teret, sőt vonatot is terveznek, a csoporthoz tartozó dizájnstúdió felel például a szingapúri légitársaság gépeiben ezért a kabinért.
11. Majdnem elkezdték gyártani a Z1 kupét. 
Nem sok kellett hozzá, hogy a kort megelőzve lendüljenek bele a polgárpukkasztó sport-SUV gyártásába. A Z1 Coupé végül megmaradt a kilencvenes évek érdekességének. 
10. A BMW sem autógyárként indult. 
Az elődcég 1916-ban Bayerische Flugzeugwerke néven kezdte meg repülőkbe szánt belső égésű motorok gyártását. Mint minden mást, ezt is a tökéletességre törekedve művelték, 1919-ben egy BMW blokkal szerelt német repülő magassági rekordot ért el, a kétfedelű gép egészen 9760 méterig emelkedett.
9. A vesék 1933 óta vannak velünk
Ennek a jellegzetességnek köszönhető, hogy már a kétéves gyerekek is rögtön kiszúrják a BMW-ket. A kettéosztott hűtőmaszk először a 303-ason tűnt fel, a tervező Frant Fieldert állítólag az Ihle testvérek kis karosszériaműhelyében készült, kétszemélyes roadster ihlette meg. A feledésbe merült típusnak már kettéosztott hűtőrácsa volt.
8. Az első négykerekű BMW egy angol típus volt
Így változnak az idők, a bajorok, akárcsak szinte az összes autógyártásba kezdő cég nem saját tervekkel vágott bele a kalandba. Az angol Austintól vették meg a Seven jogait, ma pedig ők birtokolják, fejlesztik, tartják életben a britek két büszkeségét, a MINI-t és a Rolls-Royce-t. 
7. Nem mellesleg a leggyorsabb motort is megépítették, 1937-ben. 
Jól ment a szárnyalás, beindult az autógyártás, miért ne törnének csúcsra a kétkerekűek világában? Az 1930-as években sorra döntötték a sebességi rekordokat, Ernst Jakob Henne több kísérletét Magyarországon végezte, de a II. világháború előtti abszolút csúcsot már az A3-as autópályán állította be, Németországban. A kompresszorfeltöltésű és teljesen burkolt 500-as BMW elérte a 279,5 km/órás sebességet.
6. A BMW-logó nem propeller
Legalábbis először nem az volt. A kék-fehér színek a tartományra, Bajorországra utalnak, a légcsavar hasonlat később ötlött fel korabeli reklámszakemberek agyában, pontosabban a húszas évek végén. Ezzel népszerűsítették a cég aviatikai sikereit. 
5. Majdnem Mercedes lett. 
1959-ben csődközelbe jutott a bajor gyártó, a Daimler-Benz pedig le akart csapni a legyengült riválisra, és eltüntetni a BMW márkanevet. A terv alapján csak karosszériagyártó maradt volna a bajor cég, de az év végi vezetői ülésen a személyi állományból, az üzemi tanácsokból, autókereskedőkből és kisrészvényesekből kialakuló szövetség megfúrta az üzletet, a BMW független maradt, és talpra állt.
4. A BMW már több mint 40 éve gyárt elektromos autót. 
Ha arra hivatkozunk a hangtalan BMW-k láttán, hogy régen minden jobb volt, nem árt felidézni a tényt: a bajorok már 1972-ben építettek elektromos típust. Igaz, ekkor még speciális céllal, a 42 lóerős 1602-es a Müncheni Olimpiára készült. 
3. 20 éves motorral nyertek F1-es világbajnoki címet. 
Az M10 nem egyszerű kódjel. Legenda. Ez a blokk 1962-ben 75 lóerőre volt képes, de hosszú pályafutása során (már M12/12 néven) eljutott az F1-es pályákra, 1400 lóerőt teljesítve. Nelson Piquet egy ilyen turbós szörnnyel küzdve lett világbajnok 1983-ban.
Több érdekes történet is köthető az autósport kiemelkedő mérföldkövéhez. A BMW mérnökei csak kipróbált, régi blokkokat használtak fel, amiket a szabad ég alatt is “érleltek”, állítólag a rendszeres levizelés is az edzés része volt. 
2. Ma is kaphatsz hozzá vadonatúj II. világháború korabeli alkatrészeket. 
Ha építenél egy BMW 328-ast, akkor még mindig vehetsz vadonatúj, de teljesen korhű váltót a BMW Classic Programján keresztül, de ugyanez igaz a motorokra is. Egy BMW-rajongó szerelői csapat a BMW-től rendelt alkatrészekből épített teljesen új, 1967-es R90s kétkerekűt. 
1. 2014 legsikeresebb prémiummárkája. Lehet gyűlölni, lehet imádni, de azt semmiképp sem tehetjük, hogy figyelmen kívül hagyjuk a bajorok sikereit. Mert elismerést érdemel. 
Tavaly 1 811 719 autót adtak el, 9,5 százalékkal többet, mint az előző évben, megelőzve az Audit és a Mercedest. Legsikeresebb típusuk a nemrég megújult 3-as széria, ebből 476 792 talált tulajdonosra. 
BMW

Kommentek

Franciaországban magára hagytak egy Lada-kereskedést, tele autókkal

Úgy tűnik, Franciaországban tényleg a kutyának sem kellett a Lada, egy komplett kereskedés áll évek óta elhagyottan, autókkal együtt.

Nem akárhogy loptak szét egy magyar Ladát

Nem lopták el az autót, csak a számukra értékesebb alkatrészeket nyúlták le az épített Ladából. Segíts te is, hogy előkerüljön a tettes!

Vajon hány garázsban pihen még ilyen makulátlan veterán, mint ez a Volga?

A Volga M21-esből komoly mennyiséget, 639 000 darabot gyártottak, így nem meglepő, hogy a kitartó kutatók még mindig találnak egy-egy megkímélt példányt.

Zsír új BMW E30 M3-ast valaki?

Egészen hihetetlen, ahogy időről-időre előbukkannak olyan autók, amik évtizedeket töltöttek egy garázsban, miután megvásárolták őket.

Mit ér a Lada, ha nem segíti nosztalgia?

Sokak szerint a Lada eddig fogadtatása a Kádár-kor iránt egyesekben élő nosztalgiából fakad. A Vesta azonban egy új korszak autója, amit olyan embereknek mutattunk meg, akiknek ez pont olyan modern kori autó, mint az összes többi.

Kipakol egy kamionsofőr, ezért hagyja ott a pályát

Egy férfi nemrég azzal kereste meg szerkesztőségünket, hogy elmondja miért hagyja abba a kamionvezetést. A hatóságok utaznak a teherautókra, az autósok pedig szidják a kamionsofőröket.

F1: Megmutatjuk Vettel kedvenc zenéit

Szokatlan playlisteket állítottak össze Sebastian Vettelel kapcsolatban, de a rádiós beszólásai alapján telitalálat a két lista.

F1: Torpedóval a fején indul az orosz pilóta

A hazai versenyére érdekes sisakfestést választott a Toro Rosso versenyzője, Danyiil Kvjat. A Vettel-balesettel viccel az orosz pilóta, torpedóval a fején versenyez majd.

Lengén öltözött hölgyek olasz autókra gerjednek

Az életet igenlő szenvedély, a nagy kanállal habzsolt élvezet minden valamire való olasz autóban megbújik, és az alábbi képek alapján nagyon úgy tűnik, hogy a hölgyek tisztában vannak ezzel a ténnyel. Hiába, egy Ferrari V8-as hörgése többet mond ezer szerelmes szónál.

Ezért változott a lámpaprogram a Nagykörúton

A Budapest Közút szerint a nagykörúti lámpaprogram módosítása a közlekedők érdekében történik, aminek a tömegközlekedéssel és a közúti közlekedéssel közlekedők is kedvezményezettjei lehetnek.

F1: Megosztottak a pilóták az új fejvédőről

A héten eldőlt, hogy a glóriának nevezett fejvédő rendszer végleg süllyesztőbe kerül, helyette a pajzs névre keresztelt eszközzel kezdenek kísérletezni.

TOP10: Halott márkák örökéletű szépségei

Biztos lehet benne mindenki, nem az ő szépségükön múlt gyártójuk megszűnése. Halott autómárkák egykori csodálatos alkotásaiból következik szubjektív válogatás.

Halálos baleset a veteránautó-versenyen

Egy pilóta meghalt, utasa pedig életveszélyes sérüléseket szenvedett, amikor veterán Jaguarjuk fának ütközött egy amerikai túraralin.

F1: Meglepő dolgot mondtak a Mercedes-motorról

Sergio Perez, a Force India pilótája szerint a Mercedes motorelőnye eltűnt, csak a Hondát előzik biztosan a németek.

F1: Egyéves problémát oldhat meg a Haas

A fékekkel a tavalyi bemutatkozás óta küszködő Haas-csapat az Orosz Nagydíjnak új beszállító termékével vág neki.

F1: Túl kicsi a rajtszám? Nem indulhat az autó!

A Nemzetközi Automobil Szövetség megszigorította a rajtszámok és versenyzői nevek megjelenítésére vonatkozó előírásait, a Spanyol Nagydíjtól elvileg képesek lehetünk messzebbről azonosítani a pilótákat.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.