Attila lefejelt egy törököt

Keleti nyitás, útinapló, ötödik nap

Szerző: Rácz Tamás levél küldés 
Dátum: 2015.05.23. 17.00

A mai nap fénypontja egyértelműen Babaeski városa volt, köhögtetően poros főútjával és csodás iskender kebabjával. A mélypontja meg megint a török határ.

Ma reggel, miután reggel fél tízkor még nem találtuk nyitva az Isztambuli Autókiállítást, amire idejöttünk, egy kis számítógépes kopácsolás után elindultunk haza a Doblóval. A török metropolisz látványosan búcsúzott a kalandkereső magyar autóbuziktól, például egy Anadol A2-vel (az első hazai gyártású török autótípus második generációja, Ford eredetű) és egy gyönyörű Jeep Wagoneerrel, akinek a tulajdonosát Attila udvariasan le is fejelte. Íme, az ő verziója a keleti szövetségesünk elleni agresszióról:

Tamás a BP kúton járt pisilni és visszatérte után a parkoló sarkában, az autómosó mellett szomorkodó Jeep Wagonier-re hívta fel a figyelmemet. Kéne róla fénykép, mondta, így elballagtam lefényképezni. Persze a mosóból rögvest előugrott egy szakállas óriás és érthetetlen nyelven karattyolni kezdett.

 

Illemtudóan megpróbáltam elmagyarázni, hogy csak a Jeep-ről készítenék egy fotót, de ahogy közeledett, már láttam, hogy baj lesz. Kezet fogtunk, majd udvariasan összeérintettük a homlokunkat. Illetve valami hasonlónak kellett volna következnie a helyi protokoll szerint, de mivel tök vagyok az ilyen rituális baromságokhoz, ordas nagy lefejelés lett belőle. Rémesen kínos másodpercek következtek, majd a figura megkérdezte, hogy orosz vagyok-e. Mentegettem magam egy kicsit, hogy á, dehogy, magyarisztánból jövök, de szerintem már nem nagyon érdekelte. Inkább hagyta, hogy lefényképezzem azt a romhalmazt. Búcsúpuszit már nem akart adni.

Anadol A2, a Ford Otosan márkanév alatt gyártott török autója


Dupla lámpa, és már sok plasztik


Láthatóan a rögzítőfékkel lehetnek bajok. Meg a guminyomással is.

Egy pillanatra megálltunk a tengerparton is, mert az keleti barátainknak, akik felé nyitunk, ugye, van, nekünk meg nincs. Aztán van még nekik még más olyan is, ami nekünk nincs: fekete mercis, rendőri kíséretes konvojuk, papírral leragasztott rendszámos Audival. Az autópályán, Edirne felé értek utol minket. Kötelességtudóan lehúzódtam előlük, de csak én tettem ezt, viszont ők se erőlködtek, simán beálltak 130-cal (óra szerint) egy flegma renault-s mögé, aki nem húzódott le, csak előzgette a belső sávban a kamionokat. A fura kék villogós konvoj aztán egy lehajtón kivillogott az életünkből.

Tamás kagylót gyűjt. Nem saját célra, hanem rendelésre.


Szirénázó, gyorsan hajtó autók kis csoportja. A török forgalomban magasról letojják őket.


A helyi TEK nem tököl sokat a rendszámkitakarással

Mit keresünk mi Isztambulban?

A Vezess két újságírója, Földes Attila és Rácz Tamás a Keleti nyitás jegyében ezúttal a hanyatló Nyugat autószalonjai (Párizs, Frankfurt, Genf) után az Istanbul Motor Show-ra utazott ki.

Attila lefejelt egy törököt 1

A tudósítás korábbi anyagai erre a linkre kattintva olvashatók.

Hogy Törökországban Isztambulon kívül is érjen valami intenzív inger, Edirne előtt kihajtottunk a fizetős sztrádáról. Az volt a tervünk, hogy valahol megebédelünk, és eltankoljuk a maradék líránkat egy benzinkúton. A 120 km/h-s sebességhatárral megvert, de traffimentes és biztonságos sztrádával párhuzamosan halad egy szintén osztottpályás út, ahol 110 km/h a végsebesség, de valamivel sűrűbb a forgalom és persze néha vannak kereszteződések, ahol illik lelassítani. Ezzel együtt, ha valaki nem siet, és nem akar 200-zal menni a sztrádán (láttunk ilyen BMW-t, Mercit, Audit nem egyet), nyugodtan választhatja az autóutat Isztambulig. Többet fog látni a világból. Pláne, ha néha nem kerüli meg az útba eső városokat az elkerülő szakaszon, hanem bemegy a központba. Mint mi, Babaeskibe.

A harmincezres kisváros központja felé tartva egy stabilan megmaradó porfelhőt véltünk lebegni a házak felett. Közelebb érve kiderült, hogy az valóban egy stabilan megmaradó porfelhő, a város utcái ugyanis földutak. Kivéve a nemrég letérkövezett legbelső sétálóutcát.

Igazi porfészek


Kutya hűsöl az autó alatt. Mindennapos látvány.


Olcsó és brutálisan jó iskender kebab. A saláta még nincs a képen, de azt is kaptunk.

Pezsgő élet, padokon ücsörgő, társalgó, nevetgéló öregek, dolgukra igyekvő fiatalok, a Törökországban mindenütt megtalálható, lustán heverésző, nagy testű és meglepően szép kóbor kutyák, boltok, butikok, büfék minden elképzelhető kis zugban, egy szép, nagy mecset és általános jókedv, mosolygás, életöröm – ez volt Babaeski. Ettünk egy újabb iskander kebabot, sokkal jobbat és olcsóbbat, mint Isztambulban, valami parádésan átható, fűszeres ízű kenőccsel, pitával, zöldsalátával és nagyon udvarias, szeretetteljes kiszolgálással. Ebéd után a pincér kölnivizet hozott, amivel bedörzsölhettük a kezünket.

Babaeskiben a virtigli török motoros kultúrával is közelebbről találkoztunk, mint az e szempontból teljesen globalizált Isztambulban. Láttunk egy Simsont, ami isten tudja, hogy keveredett ide, meg mikor, de máig szép és főleg működőképes állapotban van. Láttunk sok Kanunit, ami az egy időben az MZ márka helyi gyártásával is foglalkozó török motormárka. És láttunk egy tipikus vidéki motorost, a biztonsági szabályok tökéletes figyelmen kívül hagyásával, 110-zel, napszemüvegben az autóúton.

Hopp, egy Simson?


Másik fura motor


Fura motoros. Itt éppen 110-zel hasít, egyetlen napszemüvegben

A tankolásnál történt velünk valami, amiből okulva újabb jótanáccsal láthatjuk el a vezess olvasóit: aki Törökországban tankol, figyelje a kutas kezét! Odaadtuk a maradék százegynéhány líránkat, úgy tízezer forintot, hogy pont ennyiért kérünk gázolajat, és mire észbe kaptunk, már csorgott is a drágább prémium dízel a Dobló Cargóba. Hogy-hogy nem, azt a pisztolyt vette le a mester, biztos úgy gondolta, egy ilyen szép, új autónak kijár egy kis ínyencség.

A török-bolgár határon elröhigcséltünk a sorban, hogy biztos megint meghurcolnak minket, mert nem találják a regisztrációs adatbázisban a Törökországban gyártott új Fiat Dobló Cargót. És basszus tényleg, a vámról visszaküldtek minket a rettegett D3-as vizsgálóba, ahol egy beletörődő sóhajjal fogadott ugyanaz az egyenruhás lány, akivel befelé is megkeserítettük egymás életét. Félórás telefonálgatás és tűnődés után valahogy elfogadtatták a számítógépes rendszerrel, hogy az autónk (amit, ismétlem, náluk gyártanak) létezik, és kiengedtek az országból.

Tamás épp a rettegett D3-as csarnokba tart. Nem lesz neki jó.


Cifra Doblo fellépővel, Atatürk szignóval


Őrült módon vezetnek, előznek

A bolgár oldalon eseménytelenül, de szintén félóra várakozás után jutottunk be. Még így is jobban jártunk persze, mint a kamionosok. Attila a török oldalon 426, bolgáron 260 átjutásra várakozó kamiont számolt össze, akik szépen sorban várták, hogy odaérjenek a határra végre. Egész kis helyi szolgáltatóipar specializálódott rájuk, vizet, kaját, miegyebet áruló kis furgonok, kézikocsik szaladgálnak a vánszorgó sor mellett fel-alá.

Bulgáriában a nemzeti sportnak számító kacifántos előzések (mármint nem az én előzéseim, hanem a szembejövő autósok előzései) kipihenése céljából egy kies fekvésű tavacskánál teljesítettük Attila álmát, és megkávéztunk, nomád módon, úgy, ahogy ő szereti. A csodálatos, spiritusztabletta-üzemű, magyar gyártmányú alumínium kávésszettről külön anyagban megemlékeztünk külön anyagban is, de itt egy kép róla:

Kávészünet a réten

Elértük Plovdivot, megkerültük, és most Szófia előtt, az autópálya mellett ugyanabból a remek motelből küldjük ezt a cikket mindenkinek, aki szereti, ahol idefelé is megálltunk. Az Ihtiman városka melletti, fantáziadúsan Ihtiman Motelnek elnevezett, villámgyors internettel és tiszta szobával felszerelt autópálya-szállóból csókoltatjuk kedves olvasóinkat, holnap pedig megyünk tovább, és ha minden jól megy, valamikor este hatra Budapesten leszünk. Ha meglátjátok a szürke, agyonmatricázott Fiat Dobló Cargót valahol a Szófia-Nis-Belgrád-Szeged-Budapest vonalon, dudáljatok, integessetek, és mi örülni fogunk!

Kommentek

A lakótelep közepén sikerült elakadni egy szabadidő-autóval

Újabb eset bizonyítja, hogy a szabadidő-autó nem terepjáró, főleg utcai abroncsokkal nem.

Városban száguldozó kretének rontják a BMW-sek jó hírét

Az ilyen videók miatt romlik a bajor márka tulajdonosainak megítélése, mert ez már nem a használja-e az indexet szint. Ez közveszélyes szórakozás.

Felhők közé emel a magyar Trabant motor, és ez nem vicc

Magyarországon az épülő szocializmus találkozása a repülési vággyal érdekes szerkezeteket szült, a felhők közé vágyóknak köszönhetünk egy különleges Trabant motort, ami képes volt embereket égbe emelni.

Kereszteződésben ennél zseniálisabb dolgot még nem láttunk

Nem tudsz kihajtani a keresztező forgalom miatt, és senki nem enged ki? Van egy megoldás!

Használt autó: nagypályás használt BMW egy új Octavia árában

2017. februárjában, az utód értékesítésének indulásával kifutott az F10-es BMW 5-ös. Öt-hatmillióval be lehet szállni, egy kompakt autó árából. Megéri kockáztatni a használt luxusautóval?

Egyszerűsítenék az újtdíjfizetést

Három multinacionális vállalat közös céget alapított a Európai Elektronikus Útdíjszedési Szolgáltatás (ETTS) hatékonyságának javítása érdekében. A Toll4Europe vállalkozás már minden szükséges hatóságtól zöld utat kapott.

Önjáró autók üzembe helyezését tervezik

Bő két év múlva már vezető nélküli autók közlekedhetnek a London és Oxford közti 100 kilométeres úton, ha valóra válnak egy frissen létrehozott brit konzorcium tervei.

F1: A Mercedes segíti ki a Hondát?

Brit sajtóértesülés szerint a Mercedes beszáll a Honda motorfejlesztésébe. A Red Bull nem örül a rivális felzárkóztatásának.

F1: Kínszenvedés lesz megegyezni az új motorokról

A Forma-1 új motorformulára vált 2021-től, sokan előre látják, hogy nem lesz könnyű megegyezni erről.

F1: Komoly veszélyben volt Wehrlein pályafutása

A Sauber versenyzője, Pascal Wehrlein szerint a Bajnokok Tornáján szerzett hátsérülésére a karrierje is rámehetett volna, ha nem adott volna magának elég időt a felépülésre.

Porsche: három visszahívás egy héten belül!

A német sportautógyár típusait különböző problémák sújtják, de mások sem immúnisak a péntekinadrág-szindrómára.

Figyelem, újra bírságolnak az óbudai kamerák

A III. kerület a polgármesteri iroda honlapján tette közzé, hogy mostantól megint küldik a csekkeket a szabálytalankodóknak, mert továbbra sem bizonyított, hogy jogtalanul bírságolnának kameráik felvételei alapján.

F1: Egyenlítésre készül a Mercedes

A hétvégi Orosz Nagydíjon a Mercedes szeretné 2-2-re felhozni az idei győzelmi arányt, Toto Wolff szerint az egész csapatnak fáj, amikor kikapnak a Ferraritól.

Barbár Mad Max-autó a Mitsubishitől

A Top Gear felkérésére félelmetes sivatagi versenyautót épített a Mitsubishi, majd elkészítették annak civil, megvásárolható kiadását is.

Visszatért a lépcsőshátú Swift!

Bemutatkozott és három hét múlva már meg is vásárolható a Suzuki Swift szedán – igaz, nem Suzuki, nem Swift, és nem is kapható Európában.

F1: Alonso rátette a kezét az Indy-trófeára

Hétfőn az Andretti Motorsport főhadiszállásán járt Fernando Alonso.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.