Attila lefejelt egy törököt

Keleti nyitás, útinapló, ötödik nap

Szerző: Rácz Tamás levél küldés 
Dátum: 2015.05.23. 17.00

A mai nap fénypontja egyértelműen Babaeski városa volt, köhögtetően poros főútjával és csodás iskender kebabjával. A mélypontja meg megint a török határ.

Ma reggel, miután reggel fél tízkor még nem találtuk nyitva az Isztambuli Autókiállítást, amire idejöttünk, egy kis számítógépes kopácsolás után elindultunk haza a Doblóval. A török metropolisz látványosan búcsúzott a kalandkereső magyar autóbuziktól, például egy Anadol A2-vel (az első hazai gyártású török autótípus második generációja, Ford eredetű) és egy gyönyörű Jeep Wagoneerrel, akinek a tulajdonosát Attila udvariasan le is fejelte. Íme, az ő verziója a keleti szövetségesünk elleni agresszióról:

Tamás a BP kúton járt pisilni és visszatérte után a parkoló sarkában, az autómosó mellett szomorkodó Jeep Wagonier-re hívta fel a figyelmemet. Kéne róla fénykép, mondta, így elballagtam lefényképezni. Persze a mosóból rögvest előugrott egy szakállas óriás és érthetetlen nyelven karattyolni kezdett.

 

Illemtudóan megpróbáltam elmagyarázni, hogy csak a Jeep-ről készítenék egy fotót, de ahogy közeledett, már láttam, hogy baj lesz. Kezet fogtunk, majd udvariasan összeérintettük a homlokunkat. Illetve valami hasonlónak kellett volna következnie a helyi protokoll szerint, de mivel tök vagyok az ilyen rituális baromságokhoz, ordas nagy lefejelés lett belőle. Rémesen kínos másodpercek következtek, majd a figura megkérdezte, hogy orosz vagyok-e. Mentegettem magam egy kicsit, hogy á, dehogy, magyarisztánból jövök, de szerintem már nem nagyon érdekelte. Inkább hagyta, hogy lefényképezzem azt a romhalmazt. Búcsúpuszit már nem akart adni.

Anadol A2, a Ford Otosan márkanév alatt gyártott török autója


Dupla lámpa, és már sok plasztik


Láthatóan a rögzítőfékkel lehetnek bajok. Meg a guminyomással is.

Egy pillanatra megálltunk a tengerparton is, mert az keleti barátainknak, akik felé nyitunk, ugye, van, nekünk meg nincs. Aztán van még nekik még más olyan is, ami nekünk nincs: fekete mercis, rendőri kíséretes konvojuk, papírral leragasztott rendszámos Audival. Az autópályán, Edirne felé értek utol minket. Kötelességtudóan lehúzódtam előlük, de csak én tettem ezt, viszont ők se erőlködtek, simán beálltak 130-cal (óra szerint) egy flegma renault-s mögé, aki nem húzódott le, csak előzgette a belső sávban a kamionokat. A fura kék villogós konvoj aztán egy lehajtón kivillogott az életünkből.

Tamás kagylót gyűjt. Nem saját célra, hanem rendelésre.


Szirénázó, gyorsan hajtó autók kis csoportja. A török forgalomban magasról letojják őket.


A helyi TEK nem tököl sokat a rendszámkitakarással

Mit keresünk mi Isztambulban?

A Vezess két újságírója, Földes Attila és Rácz Tamás a Keleti nyitás jegyében ezúttal a hanyatló Nyugat autószalonjai (Párizs, Frankfurt, Genf) után az Istanbul Motor Show-ra utazott ki.

Attila lefejelt egy törököt 1

A tudósítás korábbi anyagai erre a linkre kattintva olvashatók.

Hogy Törökországban Isztambulon kívül is érjen valami intenzív inger, Edirne előtt kihajtottunk a fizetős sztrádáról. Az volt a tervünk, hogy valahol megebédelünk, és eltankoljuk a maradék líránkat egy benzinkúton. A 120 km/h-s sebességhatárral megvert, de traffimentes és biztonságos sztrádával párhuzamosan halad egy szintén osztottpályás út, ahol 110 km/h a végsebesség, de valamivel sűrűbb a forgalom és persze néha vannak kereszteződések, ahol illik lelassítani. Ezzel együtt, ha valaki nem siet, és nem akar 200-zal menni a sztrádán (láttunk ilyen BMW-t, Mercit, Audit nem egyet), nyugodtan választhatja az autóutat Isztambulig. Többet fog látni a világból. Pláne, ha néha nem kerüli meg az útba eső városokat az elkerülő szakaszon, hanem bemegy a központba. Mint mi, Babaeskibe.

A harmincezres kisváros központja felé tartva egy stabilan megmaradó porfelhőt véltünk lebegni a házak felett. Közelebb érve kiderült, hogy az valóban egy stabilan megmaradó porfelhő, a város utcái ugyanis földutak. Kivéve a nemrég letérkövezett legbelső sétálóutcát.

Igazi porfészek


Kutya hűsöl az autó alatt. Mindennapos látvány.


Olcsó és brutálisan jó iskender kebab. A saláta még nincs a képen, de azt is kaptunk.

Pezsgő élet, padokon ücsörgő, társalgó, nevetgéló öregek, dolgukra igyekvő fiatalok, a Törökországban mindenütt megtalálható, lustán heverésző, nagy testű és meglepően szép kóbor kutyák, boltok, butikok, büfék minden elképzelhető kis zugban, egy szép, nagy mecset és általános jókedv, mosolygás, életöröm – ez volt Babaeski. Ettünk egy újabb iskander kebabot, sokkal jobbat és olcsóbbat, mint Isztambulban, valami parádésan átható, fűszeres ízű kenőccsel, pitával, zöldsalátával és nagyon udvarias, szeretetteljes kiszolgálással. Ebéd után a pincér kölnivizet hozott, amivel bedörzsölhettük a kezünket.

Babaeskiben a virtigli török motoros kultúrával is közelebbről találkoztunk, mint az e szempontból teljesen globalizált Isztambulban. Láttunk egy Simsont, ami isten tudja, hogy keveredett ide, meg mikor, de máig szép és főleg működőképes állapotban van. Láttunk sok Kanunit, ami az egy időben az MZ márka helyi gyártásával is foglalkozó török motormárka. És láttunk egy tipikus vidéki motorost, a biztonsági szabályok tökéletes figyelmen kívül hagyásával, 110-zel, napszemüvegben az autóúton.

Hopp, egy Simson?


Másik fura motor


Fura motoros. Itt éppen 110-zel hasít, egyetlen napszemüvegben

A tankolásnál történt velünk valami, amiből okulva újabb jótanáccsal láthatjuk el a vezess olvasóit: aki Törökországban tankol, figyelje a kutas kezét! Odaadtuk a maradék százegynéhány líránkat, úgy tízezer forintot, hogy pont ennyiért kérünk gázolajat, és mire észbe kaptunk, már csorgott is a drágább prémium dízel a Dobló Cargóba. Hogy-hogy nem, azt a pisztolyt vette le a mester, biztos úgy gondolta, egy ilyen szép, új autónak kijár egy kis ínyencség.

A török-bolgár határon elröhigcséltünk a sorban, hogy biztos megint meghurcolnak minket, mert nem találják a regisztrációs adatbázisban a Törökországban gyártott új Fiat Dobló Cargót. És basszus tényleg, a vámról visszaküldtek minket a rettegett D3-as vizsgálóba, ahol egy beletörődő sóhajjal fogadott ugyanaz az egyenruhás lány, akivel befelé is megkeserítettük egymás életét. Félórás telefonálgatás és tűnődés után valahogy elfogadtatták a számítógépes rendszerrel, hogy az autónk (amit, ismétlem, náluk gyártanak) létezik, és kiengedtek az országból.

Tamás épp a rettegett D3-as csarnokba tart. Nem lesz neki jó.


Cifra Doblo fellépővel, Atatürk szignóval


Őrült módon vezetnek, előznek

A bolgár oldalon eseménytelenül, de szintén félóra várakozás után jutottunk be. Még így is jobban jártunk persze, mint a kamionosok. Attila a török oldalon 426, bolgáron 260 átjutásra várakozó kamiont számolt össze, akik szépen sorban várták, hogy odaérjenek a határra végre. Egész kis helyi szolgáltatóipar specializálódott rájuk, vizet, kaját, miegyebet áruló kis furgonok, kézikocsik szaladgálnak a vánszorgó sor mellett fel-alá.

Bulgáriában a nemzeti sportnak számító kacifántos előzések (mármint nem az én előzéseim, hanem a szembejövő autósok előzései) kipihenése céljából egy kies fekvésű tavacskánál teljesítettük Attila álmát, és megkávéztunk, nomád módon, úgy, ahogy ő szereti. A csodálatos, spiritusztabletta-üzemű, magyar gyártmányú alumínium kávésszettről külön anyagban megemlékeztünk külön anyagban is, de itt egy kép róla:

Kávészünet a réten

Elértük Plovdivot, megkerültük, és most Szófia előtt, az autópálya mellett ugyanabból a remek motelből küldjük ezt a cikket mindenkinek, aki szereti, ahol idefelé is megálltunk. Az Ihtiman városka melletti, fantáziadúsan Ihtiman Motelnek elnevezett, villámgyors internettel és tiszta szobával felszerelt autópálya-szállóból csókoltatjuk kedves olvasóinkat, holnap pedig megyünk tovább, és ha minden jól megy, valamikor este hatra Budapesten leszünk. Ha meglátjátok a szürke, agyonmatricázott Fiat Dobló Cargót valahol a Szófia-Nis-Belgrád-Szeged-Budapest vonalon, dudáljatok, integessetek, és mi örülni fogunk!

Kommentek

Hároméves autók, amik nem hagynak cserben

A világ legnagyobb autós ügyfélelégedettségi felmérésekkel foglalkozó ügynöksége, a J.D. Power megnézte, a 2014-es eresztésből melyek ma a legmegbízhatóbb járművek.

Egyszerre áremelés és árcsökkentés a kutaton

A Mol szerdán emeli a benzin árát, a gázolajé ugyanakkor csökkenni fog.

Így spórol a gázolajjal a Škoda

Négy gázüzemű teherautót állított munkába a Škoda a Mladá Boleslav-i gyárában. Ily módon nemcsak a károsanyag-kibocsátás, de a gázolajra fordítandó összegek is csökkenhetnek.

F1: A jövő héten visszatérhet a sérült pilóta

Sajtóértesülések szerint az első barcelonai tesztet nyaksérülés miatt kihagyni kényszerülő Pascal Wehrlein a jövő héten már beülhet a Sauberbe.

F1: Máris elromlott a McLaren és a Red Bull

Alig kezdődött meg a Forma-1-es tesztelés, két nagycsapat máris komoly műszaki hibákba futott bele. A Red Bullt tréleren kellett a garázsba szállítani.

Már ezért is többet kell fizetniük az autósoknak

Az autósok 2016-ban átlagosan 78 000 forintért kötöttek teljes körű casco biztosítást, ami közel 9 százalékkal haladja meg az előző év hasonló időszakában mért szintet (71 600 Ft).

Magyar pilóta a ralikrossz-világbajnokságban

2017-ben állandó magyar versenyzővel startol a ralikrossz-világbajnokság.

Drága a magyar üzemanyag, ennyiért adják a szomszédok

Szétnéztünk, hogy a szomszédos országokban mennyibe kerül az üzemanyag, és a müzlibe vágtuk a kanalat.

Melyik a legszebb 2017-es Forma-1-es autó? Szavazz!

Új idény, radikálisan új Forma-1-es autók – de melyik csapat volt a legügyesebb, már ami az esztétikát illeti?

Jön az ingyenes magyar KRESZ-vizsga

A tervek szerint ingyenessé teszik a KRESZ-vizsgát a diákok számára.

F1: Ki vezeti először az új autókat?

Ma délelőtt Barcelonában megkezdődik a 2017-es Forma-1-es idény első hivatalos tesztje, 10 csapat küld pályára új autót. Itt a hét beosztása.

Chevy Camaro ZL1 1LE: csak véletlenül kap rendszámot

Egyedi komponensekkel és hangolással tette versenypálya-kompatibilissé a Camaro eleve legsportosabb kivitelét a Chevrolet.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.