Koponyák az út szélén – Szerbia, Bulgária

Hogy ne csak átsuhanjunk Isztambul felé

Szerző: Rácz Tamás levél küldés 
Dátum: 2015.05.20. 12.00

Kragujevacban az egykori Zastava-gyár, Nisben egy szerb nemzeti hős előtt tisztelegtünk, útban Isztambul felé.

Továbbra is nyomulunk Isztambul felé Földes Attila kollégával és a Fiat Dobló Cargóval, hogy megnézzük a török autókiállítást, az Istanbul Motor Show-t. A mai napra Nis környéke, egy rettentő, két és fél órás ácsorgás (útépítés miatt), valamint a bolgár határ átlépése és egy Szófia alatti motel elfoglalása jutott.

Reggel egy nagyon kellemes és jutányos útmenti motelből (37 euró kettőnknek, két külön szobácskával, reggelivel) indultunk. A reggeli sonkás omlett és drabális, szőrös, csak szerbül beszélő, de nagyon kedves vendéglátóink megérdemlik, hogy kommendáljuk ezt a helyet más, erre utazóknak is: a Jagodina melletti Lesendro hotelről van szó. Semmi különös, semmi egzotikus, de útközbeni éjszakázásra ajánljuk szeretettel.

Az ablakból rálátni a gépjárműparkra. A kocsitól balra medence is van, de üres, mint a Tesco vasárnap

Innen eseménytelen sztrádás gurulás volt Nisig. Nis Szerbia egyik fontos ipari központja (itt van például a Tigar gumigyár – ilyennel szerelték anno a magyar piacra küldött Zastavákat is), ennek megfelelően viszont egy elég ronda iparváros, Debrecen méretű, de inkább Salgótarján-szerű, csak nagyobb központtal. Teljesen fogalmatlanul estünk be Nisbe, de hogy ne hagyjuk el élmények nélkül, találomra elkezdtünk követni egy barna nevezetesség-táblát. A Cegar-emlékmű felé kanyarogtunk, először ki Nisből, majd pár száz méteres hétvégi telkes zónán át eljutottunk egy dombig, rajta egy kis toronnyal.

A hátérben osztálykirándulás zajlik, nem a Dblo miatt sereglettek össze a fiatalok

Kiszálltunk a Doblóból, nekiálltunk elolvasni az angol szöveget egy információs táblán, amikor valami nagyszerű dolog történt. Egy idegenvezető, aki épp egy iskoláscsoportot gardírozott a kis emléktorony tövében, meglátta a Dobló Cargón a magyar rendszámot, és felbuzgott benne a hivatástudat. Odalépett hozzánk, bemutatkozott, és elmesélte a Történetet.

A cegari csata, az első szerb felkelés részeként 1809 tavaszán zajlott le. Tízezer szerb felkelő gyűlt össze Nis mellett, Miloje Petrovic vezetése alatt, hogy szembenézzen a 30 ezer fős török sereggel. A törökök ugyan győztek, de rettentő veszteség árán: tízezer katonájuk veszett oda. A csata legemlékezetesebb pillanata az volt, amikor Stevan Sindelic, látva, hogy minden irányból jönnek a törökök, és nincs segítség, pisztolyával belelőtt a szerbek lőporkészletébe. A robbanás az egész környéket megrázta, füsttel terítette be, sok szerb és temérdek török katona halt meg, Sindelic pedig nemzeti hős lett.

Combközépig érő korlátka. Régen szerényebbek voltak a biztonsági elvárások. Vagy kisebbek voltak az emberek

Mint önkéntes idegenvezetőnk elmondta, a török parancsnok, Hursid pasa dühében ezer halott szerb katonának levágatta a fejét, megnyúzatta a fejeket, fűvel kitömetve őket elküldte a szultánnak amolyan “én mindent megtettem” jellegű bizonyítékként, a koponyákból pedig tornyot épített. Ez lett a Cele-Kula, a Koponyák Tornya. A lelkes srác el is mondta, hol találjuk a tornyot, de mi pár kanyar után elbizonytalanodtunk, és egy szervizben kértünk segítséget. Itt újabb példáját láthattuk a szerb vendégszeretetnek: az angolul pár szót tudó, épp autóbuszokat javító lány lerajzolta, merre kell mennünk a Koponyák Tornya felé. A navigációs file-t feltöltöttük a Dobló GPS-hardverébe:

Navigáció frissítés. A Tomtomnál egy üres A4-es lap is jobb

és meg is találtuk a tornyot. 150 dinárért, szűk négyszáz forintért fejenként be is mentünk az egykori négy méter magas torony maradványa köré épített, klimatizált védőépületbe, és megnéztük, milyen érdekesen is gondolkodtak a megszállás pszichológiájáról kétszáz éve a török katonai vezetők:

Volt humorérzékük a törököknek

Nis után egyre érdekesebb lett a táj, gyönyörű hegyek fogtak körül minket, de az autópálya hamarosan elfogyott – pontosabban még nincs kész, még épül Szófia felé. Ennek két és fél órán át örülhettünk is, amikor egy sziklarobbantás miatt pont ennyit kellett állnunk az út szélén a sztoikusan ücsörgő szerb autósok, kamionosok és a kevésbé belátó német, holland, svájci turisták, üzletemberek között.

Rettenetes, kilátástalan várakozás a puszta közepén

A bolgár határ előtt pár idióta, furcsa mód 100%-ban audis sofőr hajmeresztő előzésekkel próbálta behozni az időveszteséget. A legdurvább ámokfutó egy előző generációs S8-assal nyomta, de nem igazán jutott messzire a sok hármas előzéssel, mert a határnál mellénk állt vissza a hülye apuka, miután sikeresen meghánytatta felkavarodott gyomrú kisfiát a határőr-bódék előtt.

Újra az EU-ban. Belépés Bulgáriába

A szerb határőr kedvesen engedett ki, a bolgár mosolyogva engedett be minket. Nem voltunk gyanúsak, ám mellettünk egy holland Passat sofőrjének hosszasan szagolgatta az irattárcáját egy egyenruhás, a fene tudja, mit keresett vajon az amszterdami sofőr szütyőjében. A bolgár sztrádákra és szélesebb utakra matricát kellett vennünk, ami hat napra hat euró, és nem büntetnek azonnal halálra, ha nem vesszük meg a határon vagy a sztrádára felhajtás előtt – a határtól 30 kilométeren belül bárhol, bármelyik benzinkúton meg lehet venni a vinyettát.

40-es korlátozás...

Szófiáig valami rettenetesen szar szakasz következett. Ész nélküli 60-as, 40-es, sőt, 30-as korlátozások nyakra-főre, teljesen értelmetlenül, sok helyen RADAR táblával, és ténylegesen mérő rendőrökkel súlyosbítva. Ezen a részen érdemes beállni egy normálisabb helyi autós mögé, ők láthatóan tudják, hol van valóban traffipax, hol kell betartani és hol lehet letojni a hektikusan kiszórt korlátozásokat. Szófiánál egy gigantikus útépítés miatt kellett egy pár kilométeres kerülőt tennünk. A bolgár fővárost elhagyva egy nagyon széles (2×4 sáv), de nagyon leromlott állagú autópálya-szakasz következik, sok-sok mély kátyúval és újabb rendőrautókkal Isztambul felé. Itt még érdemes türelemmel lenni, de pár kilométer után varázslatos módon 130-as limittel csodálatos minőségű, bátran használható új sztráda jön. Ezen mentünk még egy kicsit, és most a Szófiától 42 kilométerre lévő Ihtiman Motelből, a remek (és ingyenes) wifi segítségével írom és töltöm fel ezeket a sorokat.

A Lada Niva sem Chuck Norris. Csúnyán behorpadt szerencsétlen.

Tiszta, új, kellemes autópálya-menti panel-szálloda, 25 euróért kettőnknek egy kétágyas szobával – megint jól választottunk. Ezt a nyugat-európai, nagyon-nagyon budget, Etap, Ibis Hotelek árának feléért-kétharmadáért sokkal-sokkal emberibb szállást kínáló motelt is szeretettel ajánljuk minden kedves olvasónknak, ha netán úgy dönt, hogy utánunk csinálja majd az isztambuli autós túrát valamikor!

A Vezess.hu Keleti Nyitásának anyagait ide gyűjtjük, itt lehet pótolni, ha valami kimaradt!

Kommentek

  • Gianniz

    Srácok, csak szólok, hogy a svájci és holland “üzletemberek”, azok mind török vendégmunkások. Autóval nem járnak (tömegesen) ezekből az országokból arrafelé. Viszont vendégmunkások 10 millióan vannak, és jó autókkal (is) járnak – állat módon.

  • Rácz Tamás

    Gianniz: a dugóban mögöttünk egy nagyon német úr ült, Audi A8 L, vadiúj. Előttünk egy cseh rendszámos lakóautó állt, cseh családdal. A megállított holland Passatban egy hófehér bőrű család utazott. Van német rendszámú török vendégmunkás is dögivel, de őket nem vettem külön a TR-es kocsikban utazóktól, és a határon se csesztették őket, láthatólag.

Tudod, miért hívják anyósülésnek?

Tudod, hogy az autóban a jobb első ülést miért hívják anyósülésnek? Van néhány teória.

A pesti autósok birkák, itt a fotós bizonyíték

Levelet kaptunk olvasónktól, akit – érthetően – bánt, hogy a pesti autósok nem tanulnak a büntetésekből, és direkt megszegik a szabályokat.

Filmbe illő balesetet videózott egy kamionos

Halálos iramban-i magaslatokat verdes az alábbi baleset, csak az a kár, hogy ez nem egy filmben történt.

Franciaországban magára hagytak egy Lada-kereskedést, tele autókkal

Úgy tűnik, Franciaországban tényleg a kutyának sem kellett a Lada, egy komplett kereskedés áll évek óta elhagyottan, autókkal együtt.

F1: Vettel szerint kamuzik a Mercedes

Sebastian Vettel nem hiszi, hogy a Mercedes tényleg annyira lassú Szocsiban, mint péntek délután mutatták. A ferraris német szerint az időmérőre gyorsak lesznek Hamiltonék.

F1: Ecclestone átvágott minket!

A Maláj Nagydíj igazgatója, Razlan Razali kiosztotta Bernie Ecclestone-t és a Forma-1 új tulajdonosát is.

F1: Vettelék taroltak, a Merci nem bír a Ferrarival

Komoly munka vár a Mercedesre péntek este, ugyanis a Forma-1-es Orosz Nagydíj második szabadedzésén meg sem tudták szorítani az új szocsi körrekordot futó Ferrarit.

Ideje beszélnünk a felnik egyik legfontosabb jellemzőjéről

Gajdán Miklós autóbúvár szakkörének legújabb epizódjában a kerekek felé kalandozunk el. Vaskos téma, ezért az általános ismeretek ismétlése után főképp egy jellemzőre, az ET-számra koncentrálunk.

F1: Hamiltont felzaklatta a lábát elveszítő tini

Lewis Hamiltont nagyon megérintette Billy Monger doningtoni Forma-4-es balesete.

F1: Büntetések felé tart a Ferrari?

Gyanús, hogy a Ferrari nem fogja kihúzni a szezon végéig a szabályok által engedélyezett számú erőforrás-részegységgel.

Újabb adag magyar tűzoltóautó állt forgalomba

Ma 14 új, magyar gyártású tűzoltóautót adtak át a Katasztrófavédelemnek. A járművek értéke megközelíti a kétmilliárd forintot. 

F1: A bőröndjében vitte az alkatrészt a Red Bull-főnök

A Red Bull-főnök Christian Horner Szocsiban elárulta, hogy a saját bőröndjében volt kénytelen alkatrészt vinni Max Verstappen erőforrásához a hétvégére.

Soha nem látott, kedves újítás a rendőrautókban

Játékmackókkal szereli fel az észt rendőrség a járőrautókat, hogy vigaszt nyújtsanak a kisgyerekeknek, akik balesetek vagy más, nagy traumát okozó helyzetek résztvevőivé válnak.

F1: 15 helyes hátrasorolás a McLaren-újoncnak

Kezdődik: a McLarennél már az idény negyedik fordulóján jönnek a motorcserés hátrasorolások, Stoffel Vandoorne az Orosz Nagydíjra 15 pozíciós büntetést kapott.

F1: Alonso azért se bánja, hogy otthagyta a Ferrarit

Fernando Alonso unja már a kérdést, de újra elmondta, hogy akkor sem bánja a Ferraritól való távozást, ha idén bajnoki esélyes az olasz csapat. A McLarennél javult az életminősége.

Tarlós bedurvult, ez lett a bírságkamera sorsa

Tarlós István főpolgármester leszereltette a Bécsi és Szépvölgyi út kereszteződésében felszerelt kamerát.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.