Az úgy volt, hogy pár hete jött egy email a szerkesztőségi listára, melyben egy kedves úr, akinek egyébként Kurukafa a vezetékneve, meginvitált bennünket az Isztambuli Autókiállításra. Nincs ebben semmi rendkívüli, a Vezess.hu benne van számos PR-cég címjegyzékében, hívnak minket Detroitba is meg Moszkvába, csak hát mindent nem lehet. Genf, Frankfurt és Párizs, ez a három fix pont van az életünkben, Európa legfontosabb három kiállítása. A világ összes autószalonjának lelátogatásához legalábbis TopGear vagy Auto Motor und Sport nagyságrendben kell működni.

De ez a török meghívás nem ment ki a fejemből. Eleve: az ember, ha kellően infantilis, nagyon szeretne találkozni valakivel, akinek Kurukafa a neve, ez egyértelmű. Meg aztán ott van az a sok egyéb fura név a fejemben, a Tofas Dogan, Tofas Sahín, az Otosan-féle csőrös Ford Transit, az Otokar buszok. Egyszer csak meg kéne nézni, milyen az a kiállítás, amit a jelen kor török autóinak szentelnek Isztambulban.

Tofas Dogan, Fiat 131-klón. Az eredeti nevében van farkinca is meg kalap némelyik betűn, de azt nem tudom ideírni, mert lefagyasztja a galériaszerverünket

Metró vagy villamos helyett buszok közlekednek zárt pályán Isztambulban

A Fiat Dobló gyártósora Bursában - megnézzük!

Meg persze itt a keleti nyitás! Az európai autóbemutatók 90 százalékát nyugaton tartják – de a hazai nagypolitika mostanában épp ellenkező irányban tapogatózik. Ki tudja, mi lesz a következő autógyár nálunk a Merci, Audi, Opel után. Legfőbb ideje volna meglátogatni régi-új barátainkat (mondjuk Hunyadi János most biztos megfordul a sírjában), és megnézni, hogyan autóznak ők, mennyibe kerül náluk a benzin, fizetős-e a körgyűrű a helyi M0-son, mivel járnak a török rendőrök, taxisok, NKH-s tisztviselők.

És akkor hirtelen beugrott még valami. Épp most voltam az új Fiat Dobló bemutatóján, Kecskeméten, ahol elhangzott, hogy a Doblót éppen Törökországban, egy Bursa nevű városban gyártják. Ha összekötnénk az autószalont egy gyárlátogatással, talán kaphatnánk egy Doblót a Fiattól, hogy hazavigyük a szülővárosába, ez pedig a maga 1700 kilométeres távjával még teljesíthető túra, de már van akkora kaland, hogy megérje belevágni. Úgyhogy elkezdtem levelezgetni, telefonálni.

Ikonikus helyi rendőrautó, Renault 19, GTA-stílusban a CFG Factorytól


Takszik, pardon, taksik: a Fiat Albea nagyon bejött a török személyfuvarozó-iparnak

Legnagyobb meglepetésemre a Fiat haszonjármű-üzletága, a Fiat Professional lelkesen fogadta az ötletet, az Isztambuli Autókiállításnak helyt adó Tüyap csarnok pedig még lelkesebben vállalta, hogy gyámolít bennünket a sajtónapokon és még el is szállásolnak, valahol a show közelében. Rémülten láttam, hogy a megpöccintett hógolyó lavinává dagad, és valahol a görgeteg közepén hamarosan ott sodródom majd én is Földes Attila kollégámmal a Balkánon át a Boszpurusz felé, egy Fiat Dobló Cargóban.

21-én lesz az első sajtónap, tehát hétfői rajttal három kényelmes napunk van odaérni. Útközben mindenre rásütjük majd hű kameráinkat, ami csak keréken mozog, és részletesen, gazdagon illusztrálva beszámolunk nektek a mi kis Keleti Nyitásunkról, itt, a Vezess.hu-n. Csak szélessáv legyen és térerő – a többit megoldjuk!

Majd vigyázunk, hova parkolunk, mert bizony keleti testvéreinknél is elszakad néha a cérna

Török biztosítás-reklám. Hm, érdekes

És, kedves olvasók, kérdezzetek! Mi az, amit autóügyben mindig is meg akartatok tudni Törökországról, de sosem mertétek megkérdezni a sarki kebabostól? Majd mi megkérdezzük az ottani kebabosoktól!

Amit mindenképpen kiderítünk:

Miért Fiat Albea szinte minden taxi Isztambulban?
Vajon Erdogan is VW Multivannal jár?
A törökök tudnak-e valamit a magyar autóiparról; mi az nekik, ami nekünk a Tofas Sahín vagy a Fiat Dobló?
Tudják-e, hogy épp feléjük nyitunk?
Mennyibe kerül az autópálya kint, mennyi a parkolás, a benzin – és persze mennyi az átlagkereset?