Megyünk Isztambulba, autókiállításra!

Attila és Tamás keletre nyit a Fiattal

Szerző: Rácz Tamás levél küldés 
Dátum: 2015.05.18. 15.00

A Vezess.hu két újságírója küldöttségbe indul török barátainkhoz, és megtekinti az Isztambuli Autókiállítást, valamint hazavisz szülővárosába egy Fiat Doblót. Kaland!

Az úgy volt, hogy pár hete jött egy email a szerkesztőségi listára, melyben egy kedves úr, akinek egyébként Kurukafa a vezetékneve, meginvitált bennünket az Isztambuli Autókiállításra. Nincs ebben semmi rendkívüli, a Vezess.hu benne van számos PR-cég címjegyzékében, hívnak minket Detroitba is meg Moszkvába, csak hát mindent nem lehet. Genf, Frankfurt és Párizs, ez a három fix pont van az életünkben, Európa legfontosabb három kiállítása. A világ összes autószalonjának lelátogatásához legalábbis TopGear vagy Auto Motor und Sport nagyságrendben kell működni.

De ez a török meghívás nem ment ki a fejemből. Eleve: az ember, ha kellően infantilis, nagyon szeretne találkozni valakivel, akinek Kurukafa a neve, ez egyértelmű. Meg aztán ott van az a sok egyéb fura név a fejemben, a Tofas Dogan, Tofas Sahín, az Otosan-féle csőrös Ford Transit, az Otokar buszok. Egyszer csak meg kéne nézni, milyen az a kiállítás, amit a jelen kor török autóinak szentelnek Isztambulban.

Tofas Dogan, Fiat 131-klón. Az eredeti nevében van farkinca is meg kalap némelyik betűn, de azt nem tudom ideírni, mert lefagyasztja a galériaszerverünket

Metró vagy villamos helyett buszok közlekednek zárt pályán Isztambulban

A Fiat Dobló gyártósora Bursában - megnézzük!

Meg persze itt a keleti nyitás! Az európai autóbemutatók 90 százalékát nyugaton tartják – de a hazai nagypolitika mostanában épp ellenkező irányban tapogatózik. Ki tudja, mi lesz a következő autógyár nálunk a Merci, Audi, Opel után. Legfőbb ideje volna meglátogatni régi-új barátainkat (mondjuk Hunyadi János most biztos megfordul a sírjában), és megnézni, hogyan autóznak ők, mennyibe kerül náluk a benzin, fizetős-e a körgyűrű a helyi M0-son, mivel járnak a török rendőrök, taxisok, NKH-s tisztviselők.

És akkor hirtelen beugrott még valami. Épp most voltam az új Fiat Dobló bemutatóján, Kecskeméten, ahol elhangzott, hogy a Doblót éppen Törökországban, egy Bursa nevű városban gyártják. Ha összekötnénk az autószalont egy gyárlátogatással, talán kaphatnánk egy Doblót a Fiattól, hogy hazavigyük a szülővárosába, ez pedig a maga 1700 kilométeres távjával még teljesíthető túra, de már van akkora kaland, hogy megérje belevágni. Úgyhogy elkezdtem levelezgetni, telefonálni.

Ikonikus helyi rendőrautó, Renault 19, GTA-stílusban a CFG Factorytól


Takszik, pardon, taksik: a Fiat Albea nagyon bejött a török személyfuvarozó-iparnak

Legnagyobb meglepetésemre a Fiat haszonjármű-üzletága, a Fiat Professional lelkesen fogadta az ötletet, az Isztambuli Autókiállításnak helyt adó Tüyap csarnok pedig még lelkesebben vállalta, hogy gyámolít bennünket a sajtónapokon és még el is szállásolnak, valahol a show közelében. Rémülten láttam, hogy a megpöccintett hógolyó lavinává dagad, és valahol a görgeteg közepén hamarosan ott sodródom majd én is Földes Attila kollégámmal a Balkánon át a Boszpurusz felé, egy Fiat Dobló Cargóban.

21-én lesz az első sajtónap, tehát hétfői rajttal három kényelmes napunk van odaérni. Útközben mindenre rásütjük majd hű kameráinkat, ami csak keréken mozog, és részletesen, gazdagon illusztrálva beszámolunk nektek a mi kis Keleti Nyitásunkról, itt, a Vezess.hu-n. Csak szélessáv legyen és térerő – a többit megoldjuk!

Majd vigyázunk, hova parkolunk, mert bizony keleti testvéreinknél is elszakad néha a cérna

Török biztosítás-reklám. Hm, érdekes

És, kedves olvasók, kérdezzetek! Mi az, amit autóügyben mindig is meg akartatok tudni Törökországról, de sosem mertétek megkérdezni a sarki kebabostól? Majd mi megkérdezzük az ottani kebabosoktól!

Amit mindenképpen kiderítünk:

Miért Fiat Albea szinte minden taxi Isztambulban?
Vajon Erdogan is VW Multivannal jár?
A törökök tudnak-e valamit a magyar autóiparról; mi az nekik, ami nekünk a Tofas Sahín vagy a Fiat Dobló?
Tudják-e, hogy épp feléjük nyitunk?
Mennyibe kerül az autópálya kint, mennyi a parkolás, a benzin – és persze mennyi az átlagkereset?

Kommentek

  • szaboata

    Az első kérdésre kb az lehet a válasz,hogy az Albea helyi gyártású autó,így a belső piac,mint biztos felvevő megjelenik a taxik szintjén.Erre tökéletesen meg is felel,olcsó és strapabíró.Nem fontos a statuszszimbólum.

  • szaboata

    Autópálya ügyben még az is érdekes lenne,hogyan jutott eszükbe országos hálozatot kialakítani,összekötni a nagyobb városokat,európai módra.Miért nem alakult ki a magyar skizófrén helyzet(Moszkva,Minszk analógia szerint)miszerint Budapest mindent visz.az ország kárára.

  • Piet

    Amúgy azt nem értem az Albea-val kapcsolatban hogy míg a Renault Thalia, Daewoo Kalos nevű “műalkotásokból” és társaikból itthon elég sok futkároz addig a Fiat puttonyosából szinte alig.

  • Holiday

    Tamás!
    A MetroBus csak az Atatürk reptér és a város között közlekedik, érdekes módon balra tartsban, de jobb kormányos kivitelben. Amúgy a központi kerületekben remek metro és busz vonalak vannak, érdemes őket használnotok majd. Gyorsak, tiszták.
    Párszor jártam Isztambulban, én az autót leparkolnám a helyetekben és a tömegközlekedésre hagyatkoznék. Nagyon kidolgozott, elképesztően gyors. Arra figyeljetek, hogy plasztik kártya a jegy, amire krediteket tölthettek. Ha kupont vesztek, az drágább. A kártyára 1 líra 1 kredit és a járműre, vagy metro, villamos esetén a megállóba belépve tudjátok lehúzni róla az utazás árát, ami minden esetben ugyanannyi (értsd: megállótól függetlenül)

    Remek hely, remek emberek, jó kaják….csak pénzt vigyetek, mert drága. Jó utat!

  • Holiday

    Még valami! Érdemes taxizni. A taxit nem hívod, hanem leinted pokoli jól látszik, mert sárga, mint Pesten, vagy el akar vinni oda, ahova mész, vagy nem (nem elfelejteni, hogy egy 14 milliós városról beszélünk őrületes távolságokkal). Viszont utazhattok millió km-t futott Renault-ban, Fiatban, ami alapjában tesz rendet az esetleges előítéletekben. Ami Törökországban ezt bírja, az mindent kibír, ezt üzenem az olasz és francia autók gyűlölőinek!

    A pesti busz színekkel bajlódóknak érdemes szétnézni Isztambulban. A fűzöldtől a pinkig a tarlós kéken át a sárgáig szolgáltatónként változik. Nagy szerencsével kifoghatók még ócska Ikarusok is.

  • Holiday

    A törökök nagyon kedvelnek minket. Majd megtapasztaljátok, remélem.
    Sört és sertés pörköltet viszont ne keressetek a büfé ebédben. :-)

  • Piet

    Holiday – 2015.05.19 17:04: “Viszont utazhattok millió km-t futott Renault-ban, Fiatban, ami alapjában tesz rendet az esetleges előítéletekben. Ami Törökországban ezt bírja, az mindent kibír, ezt üzenem az olasz és francia autók gyűlölőinek!”

    Szívemből szóltál!! :-)

  • menőmanó

    “Viszont utazhattok millió km-t futott Renault-ban, Fiatban, ami alapjában tesz rendet az esetleges előítéletekben. Ami Törökországban ezt bírja, az mindent kibír, ezt üzenem az olasz és francia autók gyűlölőinek!”

    A dilettantizmus nem szégyen csak kellemetlen. :)

  • szaboata

    menőmanó

    szimpatikus az öniróniád…

  • menőmanó

    szaboata

    Az a te dolgod, ha te is beállsz a sorba.
    Nagyon sokan vagytok. :)

    Minden autót sokáig életben lehet tartani.Csak az nem mindegy hogy mennyi szervizórát és pénzt kell rá költeni.
    De hangsúlyozom, sokaknak ezt nem érdemes magyarázni. :)

Tudod, miért hívják anyósülésnek?

Tudod, hogy az autóban a jobb első ülést miért hívják anyósülésnek? Van néhány teória.

A pesti autósok birkák, itt a fotós bizonyíték

Levelet kaptunk olvasónktól, akit – érthetően – bánt, hogy a pesti autósok nem tanulnak a büntetésekből, és direkt megszegik a szabályokat.

Filmbe illő balesetet videózott egy kamionos

Halálos iramban-i magaslatokat verdes az alábbi baleset, csak az a kár, hogy ez nem egy filmben történt.

Franciaországban magára hagytak egy Lada-kereskedést, tele autókkal

Úgy tűnik, Franciaországban tényleg a kutyának sem kellett a Lada, egy komplett kereskedés áll évek óta elhagyottan, autókkal együtt.

F1: Vettel szerint kamuzik a Mercedes

Sebastian Vettel nem hiszi, hogy a Mercedes tényleg annyira lassú Szocsiban, mint péntek délután mutatták. A ferraris német szerint az időmérőre gyorsak lesznek Hamiltonék.

F1: Ecclestone átvágott minket!

A Maláj Nagydíj igazgatója, Razlan Razali kiosztotta Bernie Ecclestone-t és a Forma-1 új tulajdonosát is.

F1: Vettelék taroltak, a Merci nem bír a Ferrarival

Komoly munka vár a Mercedesre péntek este, ugyanis a Forma-1-es Orosz Nagydíj második szabadedzésén meg sem tudták szorítani az új szocsi körrekordot futó Ferrarit.

Ideje beszélnünk a felnik egyik legfontosabb jellemzőjéről

Gajdán Miklós autóbúvár szakkörének legújabb epizódjában a kerekek felé kalandozunk el. Vaskos téma, ezért az általános ismeretek ismétlése után főképp egy jellemzőre, az ET-számra koncentrálunk.

F1: Hamiltont felzaklatta a lábát elveszítő tini

Lewis Hamiltont nagyon megérintette Billy Monger doningtoni Forma-4-es balesete.

F1: Büntetések felé tart a Ferrari?

Gyanús, hogy a Ferrari nem fogja kihúzni a szezon végéig a szabályok által engedélyezett számú erőforrás-részegységgel.

Újabb adag magyar tűzoltóautó állt forgalomba

Ma 14 új, magyar gyártású tűzoltóautót adtak át a Katasztrófavédelemnek. A járművek értéke megközelíti a kétmilliárd forintot. 

F1: A bőröndjében vitte az alkatrészt a Red Bull-főnök

A Red Bull-főnök Christian Horner Szocsiban elárulta, hogy a saját bőröndjében volt kénytelen alkatrészt vinni Max Verstappen erőforrásához a hétvégére.

Soha nem látott, kedves újítás a rendőrautókban

Játékmackókkal szereli fel az észt rendőrség a járőrautókat, hogy vigaszt nyújtsanak a kisgyerekeknek, akik balesetek vagy más, nagy traumát okozó helyzetek résztvevőivé válnak.

F1: 15 helyes hátrasorolás a McLaren-újoncnak

Kezdődik: a McLarennél már az idény negyedik fordulóján jönnek a motorcserés hátrasorolások, Stoffel Vandoorne az Orosz Nagydíjra 15 pozíciós büntetést kapott.

F1: Alonso azért se bánja, hogy otthagyta a Ferrarit

Fernando Alonso unja már a kérdést, de újra elmondta, hogy akkor sem bánja a Ferraritól való távozást, ha idén bajnoki esélyes az olasz csapat. A McLarennél javult az életminősége.

Tarlós bedurvult, ez lett a bírságkamera sorsa

Tarlós István főpolgármester leszereltette a Bécsi és Szépvölgyi út kereszteződésében felszerelt kamerát.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.