16 digitális csoda-műszerfal a nyolcvanas évekből

Szerző: Kovács Miklós levél küldés 
Dátum: 2015.05.15. 19.05

Egyre több autóban LCD panelt találunk az analóg műszerek helyett. Nagy lépés, de nem ez az első ilyen hullám. A nyolcvanas évek sokkal nagyobb ugrás volt.

Egyre több autóban LCD panelt találunk az analóg műszerek helyett. Nagy lépés, de nem ez az első ilyen hullám, a nyolcvanas években már lezajlott egyszer a folyadékkristályos kijelzők forradalma. Akkor szinte minden gyártó eldobta a régi számlapokat, műszereket, hogy helyettük színes, világító panelek, digitális karakterek közöljék az információt. 

Ezért nem is lehet teljes körű a gyűjtésünk, rengeteg típust szereltek ilyen műszerfallal, ám előbb-utóbb szinte mindig visszatértek a jó öreg analóg mutatók. 
Az 1980-as években még volt annyira fejlett a technológia, hogy ezek a megoldások hosszú távon is működőképesek legyenek, és egy jól tervezett kilométeróra még mindig könnyebben leolvasható, mint egy képernyőre rajzolt, virtuális másolat. 
Hogy a mostani divathullám megtörik-e, vagy az olcsó, magas felbontású TFT kijelzők végleg elsöprik a hagyományos órákat, azt nehéz megjósolni. Mindenesetre egy halott vízhőfokjelzővel még el lehet autózni, de amikor a mindent mutató képernyő adja meg magát, akkor már nehezen indulunk útnak…

Corvette C4 (1984) - Egy új kor hajnala, a modern, vadászgépeket idéző Corvette. Ma már az egyik megvetett generáció a C4, pedig iszonyat menő volt ez a digitális műszerfal. Ami iszonyat könnyen meg is hibásodott, ezért, és a nehéz javítás miatt sokan lecserélték analóg óracsoportra.

Citroen BX Digit - A BX digit a nyolcvanas évek közepén, 5000 példányban készült különkiadás volt. A ledek mellé távirányítós központi zár és digitális tuneres Pioneer rádió, valamint DIGIT feliratos hamutál járt.

Renault 11 Electronic - Nem csak a digitális műszerfal léte miatt érdekes, hanem azért, mert az egyik első olyan autó volt, amely beszélni is tudott.

Cadillac Allante (1987)

Mazda MX-03 (1987) - Szíj helyett itt már beérték egy Knight Rider szerű megoldással a Mazdánál, az MX-03 beltere igazi kiborg vágyálom, annyi villogó digitális kütyüvel, hogy még a Robotzsaru nyála is elcseppen.

Mazda Mx-81 - Erről a Mazda tanulmányról bővebben is írni fogok, mert annyira beteg. A CRT monitor középen még hagyján, de a japánok és a Bertone stúdió úgy döntöttek, itt az ideje leszámolni a bevált kormány koncepcióval. A kerék helyett egy szíjat biggyesztettek a műszerfalra. Használhatatlan, de jól néz ki.

Citroën Karin (1980) - Lehet, hogy alig akad digitális panel ebben a belsőben, de a forma miatt kihagyhatatlan a francia tanulmányautó.

Oldsmobile Inca Ital Design (1986) - Repülőgépeket idéző kijelzők, és botkormány. Nehezen hihető, de ezt tényleg komolyan gondolták a nyolcvanas évek közepén, mivel több kutatás is azt mutatta, hogy a videojátékokon felnövő új generációnak bejön a joystick stílus. Tévedtek.

Opel Senator

Vector W12 - Felesleges minden szó.

Chrysler Le Baron (1982)

Chrysler Laser (1984)

B+B (Dinfos) Golf - A B+B tuningcég nagy dobással rukkolt elő 1985-ben. Az általuk épített Volkswagen Golf II-ben teljes digitális információs rendszer, hangvezérlés (!) tette magasra a lécet.

Opel Kadett GSi - Avagy a Corvette hangulat európai módra. Négyhengeres, elől kapar, de a miénk, és ugyanúgy pörögnek a számok az LCD panelen, mint az amerikai izomautókban!

Lancia Orca - Az olaszok tervezte prototípus előrevetítette a multikormányok korát, rengeteg gomb ül a volán közepén, a műszerfal pedig hipertérugrásra tervezett űrhajókat idéz.

Cadillac Séville (1986) - Amerikában volt igazán nagy divat a digitális műszerfal az 1980-as években.

Kommentek

  • SATUKA

    Hát az AUDI QUATTRO műszerfala hol marad?

  • v_Tomi11

    És a Fiat Tipoé?

  • KoboldInside
  • Kema1

    Azért még a Fiat Tipo meg a Lancia Dedra is beférhetett volna…

  • TaaT

    Abban mondjuk biztos voltam hogy a golf 2 digifiz nem kerül be, és igazam is lett :)

A lakótelep közepén sikerült elakadni egy szabadidő-autóval

Újabb eset bizonyítja, hogy a szabadidő-autó nem terepjáró, főleg utcai abroncsokkal nem.

Városban száguldozó kretének rontják a BMW-sek jó hírét

Az ilyen videók miatt romlik a bajor márka tulajdonosainak megítélése, mert ez már nem a használja-e az indexet szint. Ez közveszélyes szórakozás.

Felhők közé emel a magyar Trabant motor, és ez nem vicc

Magyarországon az épülő szocializmus találkozása a repülési vággyal érdekes szerkezeteket szült, a felhők közé vágyóknak köszönhetünk egy különleges Trabant motort, ami képes volt embereket égbe emelni.

Kereszteződésben ennél zseniálisabb dolgot még nem láttunk

Nem tudsz kihajtani a keresztező forgalom miatt, és senki nem enged ki? Van egy megoldás!

Használt autó: nagypályás használt BMW egy új Octavia árában

2017. februárjában, az utód értékesítésének indulásával kifutott az F10-es BMW 5-ös. Öt-hatmillióval be lehet szállni, egy kompakt autó árából. Megéri kockáztatni a használt luxusautóval?

Egyszerűsítenék az újtdíjfizetést

Három multinacionális vállalat közös céget alapított a Európai Elektronikus Útdíjszedési Szolgáltatás (ETTS) hatékonyságának javítása érdekében. A Toll4Europe vállalkozás már minden szükséges hatóságtól zöld utat kapott.

Önjáró autók üzembe helyezését tervezik

Bő két év múlva már vezető nélküli autók közlekedhetnek a London és Oxford közti 100 kilométeres úton, ha valóra válnak egy frissen létrehozott brit konzorcium tervei.

F1: A Mercedes segíti ki a Hondát?

Brit sajtóértesülés szerint a Mercedes beszáll a Honda motorfejlesztésébe. A Red Bull nem örül a rivális felzárkóztatásának.

F1: Kínszenvedés lesz megegyezni az új motorokról

A Forma-1 új motorformulára vált 2021-től, sokan előre látják, hogy nem lesz könnyű megegyezni erről.

F1: Komoly veszélyben volt Wehrlein pályafutása

A Sauber versenyzője, Pascal Wehrlein szerint a Bajnokok Tornáján szerzett hátsérülésére a karrierje is rámehetett volna, ha nem adott volna magának elég időt a felépülésre.

Porsche: három visszahívás egy héten belül!

A német sportautógyár típusait különböző problémák sújtják, de mások sem immúnisak a péntekinadrág-szindrómára.

Figyelem, újra bírságolnak az óbudai kamerák

A III. kerület a polgármesteri iroda honlapján tette közzé, hogy mostantól megint küldik a csekkeket a szabálytalankodóknak, mert továbbra sem bizonyított, hogy jogtalanul bírságolnának kameráik felvételei alapján.

F1: Egyenlítésre készül a Mercedes

A hétvégi Orosz Nagydíjon a Mercedes szeretné 2-2-re felhozni az idei győzelmi arányt, Toto Wolff szerint az egész csapatnak fáj, amikor kikapnak a Ferraritól.

Barbár Mad Max-autó a Mitsubishitől

A Top Gear felkérésére félelmetes sivatagi versenyautót épített a Mitsubishi, majd elkészítették annak civil, megvásárolható kiadását is.

Visszatért a lépcsőshátú Swift!

Bemutatkozott és három hét múlva már meg is vásárolható a Suzuki Swift szedán – igaz, nem Suzuki, nem Swift, és nem is kapható Európában.

F1: Alonso rátette a kezét az Indy-trófeára

Hétfőn az Andretti Motorsport főhadiszállásán járt Fernando Alonso.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.