Peugeot a Ferrari ellen

Autó a francia autósport fénykorából

Szerző: Erdős Norti levél küldés 
Dátum: 2015.05.13. 13.15

A nyolcvanas években születtek a francia autósport legizgalmasabb modelljei, párat most részletesen megismerhettek.

Peugeot a Ferrari ellen
Nagyjából négy évvel ezelőtt a Peugeot bemutatta azt a tanulmányt, ami könnyen a Ferrarik és Lamborghinik ellenfelévé válhatott, ha eljut a sorozatgyártási fázisba. A 2012-es Párizsi Autószalon leplezték le az Onyx névre keresztelt sportautót. A középmotoros jármű 3,7 literes turbódízel erőforrását villanymotor támogatja. Előbbi 600 lóerős V8-as, az elektromos motor pedig 80 lóerővel segíti rá.
De nem ez volt az első próbálkozása a francia márkának, a nyolcvanas évek végén készült egy másik tanulmány, amely nagyon hasonlít az Onyxra, vagy helyesebben az Onyx hasonlít a régebbi koncepcióra, amelyet anno Oxiára keresztelt a Peugeot.
Az 1988-as középmotoros Peugeot Oxia technikai adatai igen impozánsak. Motorháza alatt V6-os duplaturbós blokk csücsül, ami 670 lóerő teljesítményű, nyomatéka pedig 720 Nm. Az összkerékhajtású sportgép súlya 1374 kilogramm, végsebessége pedig 350 kilométer/óra. Összesen két darab készült belőle, melyek megépítése akkoriban 8 millió francia frankot emésztett fel, azaz mintegy 360 millió forintot.
Akkortájt a Peugeot csúcson járt a versenysportban, gondoljunk csak a 205 T16-ra, ami a ’80-as évek számos komoly megmérettetésben remekül szerepelt, zsinórban nyerte a versenyeket a B-csoportban, és miután azt megszüntették, a Talbot Sport csapat Jean Todt irányításával új kihívások után nézett, és szó szerint melegebb éghajlatra küldte a T16-osokat. Megnyerte az 1987-es és 1988-as Dakart, de Észak-Amerikában is megrázta magát a 600 lóerő felett teljesítő 205-ös, aminek Pikes Peak-i győzelem volt az eredménye.
Az Oxia előfutáraként, és a franciák versenysport iránti elhivatottságaként lehet még megemlíteni a WM P88-as modellt, ami az 1988-as Le Mans-i versenyen 407 km/órás sebességrekordot ért el a Mulsanne egyenesben, amit azóta sem tudott senki megdönteni (Persze azért sem, mert már egy sikánt is beépítettek). Ennek a versenyautónak a 2,9 literes V6-os motorja került az Oxiába is, mely eredetileg durván 900 lóerős volt.
Nem a levegőbe beszélt a Peugeot, az Oxia 350 km/órás végsebességét hivatalosan is lemérték, mégpedig a Nardo tesztpályán, melynek legismertebb része a 12,5 kilométeres nagy sebességű, döntött körpálya, ahol többek közt a Koenigsegg CCR csúcssebességét is ki tudták próbálni (388 km/óra). A Peugeot szupersport-koncepciójával a Michelin tesztpilótája, Jean-Philippe Vittecocq érte el a fent említett csúcssebességet.
Az autó formatervéért az a Paul Bracq a felelős, aki számos klasszikus Mercedes-Benz vonalait is megálmodta.

Az Oxia posztere valószínű, hogy ott díszeleg az igazgatóság tárgyalótermében, hogy ne feledjék el: “meg kell valósítanunk ezeket a terveket, nem hagyhatjuk veszni a remek koncepciót”. Lehet, hogy így született meg a Onyx?   A cikk eredetileg 2013-ban jelent meg. Frissítve 2015.05.13

Kommentek

F1: Ilyen, amikor Verstappen nagyon hülyén néz ki

A Red Bullnál Mikulás-napi rendezvény volt december 6-án, Max Verstappennek sikerült hülyét csinálnia magából.

F1: A pechvogel is jelentkezett a Mercinél – videó

A Forma-1 történetének egyik legmókásabb balesetét produkáló japán sereghajtó, Taki Inoue is bejelentkezett Nico Rosberg mercedeses üléséért.

Keresztbe vágva jön az Alpine

Megérkezett az első gyári videó a Renault jövőre érkező sportkocsijáról, az hátsókerekes Alpine A120-ról.

F1: Ferrari-uralmat a Mercedesé helyett!

Monisha Kaltenborn, a Sauber csapatfőnöke szerint jobb lenne, ha a Ferrari, és nem a Mercedes lenne egyeduralkodó a Forma-1-ben.

Hamilton: Furcsa dolgok történtek a Mercedesnél

Lewis Hamilton nem áll le a célozgatásokkal, az angol szerint különös dolgok is történtek idén a Mercedesnél.

F1: Meglepetés volt a Francia Nagydíj feltámasztása

A Francia Nagydíj újjáélesztése még a Forma-1 uraként ismert Bernie Ecclestone-t is meglepte egy kicsit, de úgy fest, a Paul Ricard pálya jó otthona lesz a versenynek.

Top 10: puncimágnesek használtan

Jobb lenne egy új Volvo XC90, de nem mindenkinek telik rá, a nőknek mégis imponálni kell valamivel. Szoknyavadász hatással bíró autókat kerestünk, kétmillióig.

F1: Verstappennek önkritika kell

1997 világbajnoka, Jacques Villeneuve úgy véli, Max Verstappen kiemelkedően teljesített idén, de igazán jó Forma-1-es csak akkor lesz belőle, ha képes szembenézni a hibáival és fejlődni.

F1: Rosberg visszaszólt Laudának

Nico Rosberg nem érti, miért akadt ki annyira a Mercedes-csapat elnöke, Niki Lauda a visszavonulásán A világbajnok azt is elárulta, mennyit kivett belőle Lewis Hamilton megverése.

Megállás közben szippant fel áramot a svédek hibrid busza

Olyan dízel-elektromos buszt fejlesztett ki a svéd Scania, melynek akkumulátora a buszmegálló aszfaltjából feltölthető.

Használtan villanyautót? Várj még ezzel pár évet!

Új elektromos modelljének dokumentációjában érdekes adatot tett közzé a General Motors. Röviden: egy évtized múlva a kocsi használati értéke töredéke lesz a mostaninak.

F1: Pilótaszavazást a fejvédőről?

A Toro Rossó-s Danyiil Kvjat szerint az őszi tesztek után a versenyzőknek kellene szavazniuk arról, bevezessék-e a Forma-1-ben 2018-ben a fejvédő gyűrűt.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.