Peugeot a Ferrari ellen

Autó a francia autósport fénykorából

Szerző: Erdős Norti levél küldés 
Dátum: 2015.05.13. 13.15

A nyolcvanas években születtek a francia autósport legizgalmasabb modelljei, párat most részletesen megismerhettek.

Peugeot a Ferrari ellen
Nagyjából négy évvel ezelőtt a Peugeot bemutatta azt a tanulmányt, ami könnyen a Ferrarik és Lamborghinik ellenfelévé válhatott, ha eljut a sorozatgyártási fázisba. A 2012-es Párizsi Autószalon leplezték le az Onyx névre keresztelt sportautót. A középmotoros jármű 3,7 literes turbódízel erőforrását villanymotor támogatja. Előbbi 600 lóerős V8-as, az elektromos motor pedig 80 lóerővel segíti rá.
De nem ez volt az első próbálkozása a francia márkának, a nyolcvanas évek végén készült egy másik tanulmány, amely nagyon hasonlít az Onyxra, vagy helyesebben az Onyx hasonlít a régebbi koncepcióra, amelyet anno Oxiára keresztelt a Peugeot.
Az 1988-as középmotoros Peugeot Oxia technikai adatai igen impozánsak. Motorháza alatt V6-os duplaturbós blokk csücsül, ami 670 lóerő teljesítményű, nyomatéka pedig 720 Nm. Az összkerékhajtású sportgép súlya 1374 kilogramm, végsebessége pedig 350 kilométer/óra. Összesen két darab készült belőle, melyek megépítése akkoriban 8 millió francia frankot emésztett fel, azaz mintegy 360 millió forintot.
Akkortájt a Peugeot csúcson járt a versenysportban, gondoljunk csak a 205 T16-ra, ami a ’80-as évek számos komoly megmérettetésben remekül szerepelt, zsinórban nyerte a versenyeket a B-csoportban, és miután azt megszüntették, a Talbot Sport csapat Jean Todt irányításával új kihívások után nézett, és szó szerint melegebb éghajlatra küldte a T16-osokat. Megnyerte az 1987-es és 1988-as Dakart, de Észak-Amerikában is megrázta magát a 600 lóerő felett teljesítő 205-ös, aminek Pikes Peak-i győzelem volt az eredménye.
Az Oxia előfutáraként, és a franciák versenysport iránti elhivatottságaként lehet még megemlíteni a WM P88-as modellt, ami az 1988-as Le Mans-i versenyen 407 km/órás sebességrekordot ért el a Mulsanne egyenesben, amit azóta sem tudott senki megdönteni (Persze azért sem, mert már egy sikánt is beépítettek). Ennek a versenyautónak a 2,9 literes V6-os motorja került az Oxiába is, mely eredetileg durván 900 lóerős volt.
Nem a levegőbe beszélt a Peugeot, az Oxia 350 km/órás végsebességét hivatalosan is lemérték, mégpedig a Nardo tesztpályán, melynek legismertebb része a 12,5 kilométeres nagy sebességű, döntött körpálya, ahol többek közt a Koenigsegg CCR csúcssebességét is ki tudták próbálni (388 km/óra). A Peugeot szupersport-koncepciójával a Michelin tesztpilótája, Jean-Philippe Vittecocq érte el a fent említett csúcssebességet.
Az autó formatervéért az a Paul Bracq a felelős, aki számos klasszikus Mercedes-Benz vonalait is megálmodta.

Az Oxia posztere valószínű, hogy ott díszeleg az igazgatóság tárgyalótermében, hogy ne feledjék el: “meg kell valósítanunk ezeket a terveket, nem hagyhatjuk veszni a remek koncepciót”. Lehet, hogy így született meg a Onyx?   A cikk eredetileg 2013-ban jelent meg. Frissítve 2015.05.13

Kommentek

Lopás miatt pereskedik a Google-cég

Ipari kémkedés, ellopott találmányok: az autonóm mobilitási piac sem a tiszta lelkű Grál-lovagok játéktere.

Luxus-Passatot épít a Volkswagen

A Passat fölé pozícionált kupélimuzinnal kecsegtet a Volkswagen. Az Arteon prémium középkategóriás termék lesz, ha úgy tetszik, az Audi A5 Sportback házon belüli konkurense.

Betiltanák a dízelautók árusítását Magyarországon

Egy most benyújtott parlamenti indítvány azt kezdeményezi, hogy 2020-tól a dízel, majd 2025-től minden belső égésű motoros jármű forgalmazása szűnjön meg Magyarországon.

Spanyol Wunderwaffe, 300 lóerővel: SEAT Leon Cupra

A SEAT Leon frissítése most lett teljes, megérkezett a legerősebb, leggyorsabb modell, a Cupra is.

F1: Hamilton aggódik az előzések miatt

Lewis Hamilton bízik benne, hogy a mérnökök tévednek, és az új szabályok nem nehezítik meg az előzéseket.

F1: Pályán a Mercedes új autója

A Forma-1-es címvédő Mercedes AMG csütörtök délelőtt pályára küldte 2017-es modelljét, a W08-ast Silverstone-ban.

F1: Soha nem látott lépést tett előre a Mercedes

A riválisok számára rossz hír, hogy a Force India szerint akkora lépést tett előre a motorjával a Mercedes, mint még soha.

F1: Az első videó az új Mercedesről

Magyar idő szerint 13.10-kor kezdődik a Mercedes 2017-es autójának bemutatója, de a csapat már kitett egy videót a Twitterre.

Top 10: nyitható tetejű, de nem kabrió, mi az?

Az új MX-5 furcsa, elektromos mozgatású, se nem kabrió, se nem egészen targa teteje adta az ihletet, hogy összegyűjtsük a tíz – szerintünk – legizgalmasabb nem kabrió és nem CC tetőt az autótörténelemből.

Hamilton: A Forma-1 “szomorú”, “elavult”

A háromszoros világbajnok Lewis Hamilton szerint a Forma-1-re nagyon ráfér a ráncfelvarrás, a megújulás, reméli, hogy az új tulajdonos tesz majd ennek érdekében.

Két hét múlva jön a kabrió Mercedes E-osztály

A kirakós utolsó darabja is a helyére kerül: a Mercedes-Benz a Genfi Autószalonon mutatja be az E-osztály kabrió kivitelét.

F1: Balhéval indulhat az új idény

A Force India technikai főnöke szerint a szezonnyitó Ausztrál Nagydíjon óvást nyújthat be a Ferrari a Mercedes és a Red Bull trükkös felfüggesztése miatt.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.