Peugeot a Ferrari ellen

Autó a francia autósport fénykorából

Szerző: Erdős Norti levél küldés 
Dátum: 2015.05.13. 13.15

A nyolcvanas években születtek a francia autósport legizgalmasabb modelljei, párat most részletesen megismerhettek.

Peugeot a Ferrari ellen
Nagyjából négy évvel ezelőtt a Peugeot bemutatta azt a tanulmányt, ami könnyen a Ferrarik és Lamborghinik ellenfelévé válhatott, ha eljut a sorozatgyártási fázisba. A 2012-es Párizsi Autószalon leplezték le az Onyx névre keresztelt sportautót. A középmotoros jármű 3,7 literes turbódízel erőforrását villanymotor támogatja. Előbbi 600 lóerős V8-as, az elektromos motor pedig 80 lóerővel segíti rá.
De nem ez volt az első próbálkozása a francia márkának, a nyolcvanas évek végén készült egy másik tanulmány, amely nagyon hasonlít az Onyxra, vagy helyesebben az Onyx hasonlít a régebbi koncepcióra, amelyet anno Oxiára keresztelt a Peugeot.
Az 1988-as középmotoros Peugeot Oxia technikai adatai igen impozánsak. Motorháza alatt V6-os duplaturbós blokk csücsül, ami 670 lóerő teljesítményű, nyomatéka pedig 720 Nm. Az összkerékhajtású sportgép súlya 1374 kilogramm, végsebessége pedig 350 kilométer/óra. Összesen két darab készült belőle, melyek megépítése akkoriban 8 millió francia frankot emésztett fel, azaz mintegy 360 millió forintot.
Akkortájt a Peugeot csúcson járt a versenysportban, gondoljunk csak a 205 T16-ra, ami a ’80-as évek számos komoly megmérettetésben remekül szerepelt, zsinórban nyerte a versenyeket a B-csoportban, és miután azt megszüntették, a Talbot Sport csapat Jean Todt irányításával új kihívások után nézett, és szó szerint melegebb éghajlatra küldte a T16-osokat. Megnyerte az 1987-es és 1988-as Dakart, de Észak-Amerikában is megrázta magát a 600 lóerő felett teljesítő 205-ös, aminek Pikes Peak-i győzelem volt az eredménye.
Az Oxia előfutáraként, és a franciák versenysport iránti elhivatottságaként lehet még megemlíteni a WM P88-as modellt, ami az 1988-as Le Mans-i versenyen 407 km/órás sebességrekordot ért el a Mulsanne egyenesben, amit azóta sem tudott senki megdönteni (Persze azért sem, mert már egy sikánt is beépítettek). Ennek a versenyautónak a 2,9 literes V6-os motorja került az Oxiába is, mely eredetileg durván 900 lóerős volt.
Nem a levegőbe beszélt a Peugeot, az Oxia 350 km/órás végsebességét hivatalosan is lemérték, mégpedig a Nardo tesztpályán, melynek legismertebb része a 12,5 kilométeres nagy sebességű, döntött körpálya, ahol többek közt a Koenigsegg CCR csúcssebességét is ki tudták próbálni (388 km/óra). A Peugeot szupersport-koncepciójával a Michelin tesztpilótája, Jean-Philippe Vittecocq érte el a fent említett csúcssebességet.
Az autó formatervéért az a Paul Bracq a felelős, aki számos klasszikus Mercedes-Benz vonalait is megálmodta.

Az Oxia posztere valószínű, hogy ott díszeleg az igazgatóság tárgyalótermében, hogy ne feledjék el: “meg kell valósítanunk ezeket a terveket, nem hagyhatjuk veszni a remek koncepciót”. Lehet, hogy így született meg a Onyx?   A cikk eredetileg 2013-ban jelent meg. Frissítve 2015.05.13

Kommentek

Tudod, miért hívják anyósülésnek?

Tudod, hogy az autóban a jobb első ülést miért hívják anyósülésnek? Van néhány teória.

A pesti autósok birkák, itt a fotós bizonyíték

Levelet kaptunk olvasónktól, akit – érthetően – bánt, hogy a pesti autósok nem tanulnak a büntetésekből, és direkt megszegik a szabályokat.

Filmbe illő balesetet videózott egy kamionos

Halálos iramban-i magaslatokat verdes az alábbi baleset, csak az a kár, hogy ez nem egy filmben történt.

Franciaországban magára hagytak egy Lada-kereskedést, tele autókkal

Úgy tűnik, Franciaországban tényleg a kutyának sem kellett a Lada, egy komplett kereskedés áll évek óta elhagyottan, autókkal együtt.

F1: Háromtizeden belül a Mercedes, a Ferrari és a Renault

A Nemzetközi Automobil Szövetség számításai szerint három gyártó erőforrása egyenlő szintre ért, csak a Honda van lemaradásban.

Így lopnak el pár perc alatt egy X5-ös BMW-t

Pár perc alatt lopnak nagy értékű autókat Angliában, a módszer végtelenül egyszerű.

F1: Vettel szerint kamuzik a Mercedes

Sebastian Vettel nem hiszi, hogy a Mercedes tényleg annyira lassú Szocsiban, mint péntek délután mutatták. A ferraris német szerint az időmérőre gyorsak lesznek Hamiltonék.

F1: Ecclestone átvágott minket!

A Maláj Nagydíj igazgatója, Razlan Razali kiosztotta Bernie Ecclestone-t és a Forma-1 új tulajdonosát is.

F1: Vettelék taroltak, a Merci nem bír a Ferrarival

Komoly munka vár a Mercedesre péntek este, ugyanis a Forma-1-es Orosz Nagydíj második szabadedzésén meg sem tudták szorítani az új szocsi körrekordot futó Ferrarit.

Ideje beszélnünk a felnik egyik legfontosabb jellemzőjéről

Gajdán Miklós autóbúvár szakkörének legújabb epizódjában a kerekek felé kalandozunk el. Vaskos téma, ezért az általános ismeretek ismétlése után főképp egy jellemzőre, az ET-számra koncentrálunk.

F1: Hamiltont felzaklatta a lábát elveszítő tini

Lewis Hamiltont nagyon megérintette Billy Monger doningtoni Forma-4-es balesete.

F1: Büntetések felé tart a Ferrari?

Gyanús, hogy a Ferrari nem fogja kihúzni a szezon végéig a szabályok által engedélyezett számú erőforrás-részegységgel.

Újabb adag magyar tűzoltóautó állt forgalomba

Ma 14 új, magyar gyártású tűzoltóautót adtak át a Katasztrófavédelemnek. A járművek értéke megközelíti a kétmilliárd forintot. 

F1: A bőröndjében vitte az alkatrészt a Red Bull-főnök

A Red Bull-főnök Christian Horner Szocsiban elárulta, hogy a saját bőröndjében volt kénytelen alkatrészt vinni Max Verstappen erőforrásához a hétvégére.

Soha nem látott, kedves újítás a rendőrautókban

Játékmackókkal szereli fel az észt rendőrség a járőrautókat, hogy vigaszt nyújtsanak a kisgyerekeknek, akik balesetek vagy más, nagy traumát okozó helyzetek résztvevőivé válnak.

F1: 15 helyes hátrasorolás a McLaren-újoncnak

Kezdődik: a McLarennél már az idény negyedik fordulóján jönnek a motorcserés hátrasorolások, Stoffel Vandoorne az Orosz Nagydíjra 15 pozíciós büntetést kapott.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.