Miért csal minden kilométeróra?

Szerző: Kovács Miklós levél küldés 
Dátum: 2015.05.06. 10.20

Életed hazugság. Amikor azt hiszed, végre elérted a két kilót a német autópályán, lehet, hogy csak illúzióba ringatnak a műszerek. Mert csalnak, mind, egytől egyig.

Életed hazugság. Amikor azt hiszed, végre elérted a két kilót a német autópályán, lehet, hogy csak illúzióba ringatnak a műszerek. Mert csalnak, mind, egytől egyig. Mióta mindenki zsebében ott lapul az ellenőrzésre alkalmas GPS-szel rendelkező mobil, könnyen bizonyítható, hogy nincs pontos kilométeróra. De vajon miért? 

Egyrészt, sebességet mérni, valós időben nem nagy feladat. Mindezt hajszálpontosan tenni már annál inkább. A régi mechanikus szerkezeteket könnyen koptatta az idő, a remegő mutató szinte minden öreg autó velejárója. Az elvileg pontosabb, elektronikus rendszereknél már csak az eltérő abroncsméter jelenthet gondot, de ha beleülünk egy gyári abroncsokon guruló, teljesen új autóba, és síkon, tempomattal gurulunk azonos tempóval, a mérési eltérést akkor is tapasztalni fogjuk. 
Ha nincs technikai bökkenő, miért ne lehetne pontos a kilométeróra? 
Itt jön képbe a politika, az Európai Unió, és annak egy szabályozása. Az ENSZ Európai Gazdasági Bizottságnak van egy vaskos paksamétája, a 39-es. Tele számokkal, és mindenre kiterjedő útmutatóval a gyártók számára sebességmérő ügyben. 
Még azt is meghatározzák, hogy a sebességmérő kalibrálását 23 fokos (5 fokos maximális eltéréssel) hőmérsékleten végezze a gyártó. 
Na de jöjjön a lényeg: a szabályzat világosan kimondja, hogy a sebességmérő sohasem mutathat kevesebbet a valós tempónál. Különben nem kerülhet forgalomba, el is felejtheti a piacra dobást a cég. 
Felfelé viszont engedélyezett a hiba, a valós sebesség 110 százalékával is haladhat akár a jármű, plusz 4-6 km/óra típustól függően. Vagyis 92-nél még simán előfordulhat, hogy csak 80-al haladunk, és így tovább. Minden gyártó így lövi be a műszereit, a pontossággal nem kockáztatják, hogy egy esetleges vizsgálattal a torkukra léphessen az Unió. 

Kommentek

  • zoldfulu2000

    Nem értem a hőzöngést. Nem hiszem hogy bárki is azt szeretné hogy kevesebbet mutasson a kmóra, ennek jogi következményei is lennének.

    Minden gyártó eltérően pontos, a volvóim pl elég keveset csalnak, az Alfáim elég sokat.

    Aki kíváncsi amúgy felragasztja a tapadókorongos navit és ahhoz viszonyít, nem is árt egyszer lemérni, mert kockázatos automatikusan rátenni a 10%-ot, lehet nem csak annyit a kocsi (lásd márkafüggő mértékű eltérés, plusz a gumi kopása is beleszámíthat).

    Ja igen és srácok, nem tudom ti hogy vagytok vele, de én 160 felett már nem arra figyelek megvan-e a 200 (utólag szoktam megnézni a csúcssebességet a navin, ami ráadásul pontos is), hanem markolom két kézzel a kormányt és az utat nézem!!!!

  • szabojgy

    Ugyan már! Hajszál pontos eredmény csak elméletben létezik. Mindenféle mérőeszközzel csak megközelítik a hajszálpontos eredményt ilyen vagy olyan mértékben.

  • MC Pite

    Tudnak egész pontos órát is ha akarnak. A Picassomon minden sebességnél 2km/h-át csal csak a műszer.

  • apaarpi

    Az AMS korábban írt erről, ott jogosan írták, az is fontos, hogy egy esetleges traffizásnál, ha kevesebbet mutatott az óra a valóságnál, joggal perelhetnéd be a gyártót, sokkal egyszerűbb, ha kicsit többet mutat.
    Meg ugye jobban is érzi magát sok tulaj, ha a 185-190 körüli végsebességű autójából (és ilyen rengeteg van 100 le körül) lejtőn, hátszéllel kicsikarja az óra szerinti 200-at, lehet vele hencegni.
    Anno jellemzően a Dacia órák csaltak legtöbbet, az 1400-as TLX-ek mutattak 170-et is. Olyankor – megtörtént eset, 2 autóval voltunk -, mikor én a 155-et mutató ezeröcsivel kicsit közelítettem rá, tehát kb. 20-at csalt a Dacia óra, ha a Ladáé csak minimálisat, akkor is.

  • myself

    régi autóknál 8-10 kmh-s eltérés volt a jellemző , az új préiumkategóriás kocsik estében viszont már csak 1-2 kmh a fölémérés ( 100 kmh-nál, új gumikkal ).

    ezért van, hogy az öreg autós 42-vel cammog a városban, az órája valszeg 50 et mutat, míg mögötte az új audis ott türelmetlenkedik, mert az ő órája szerint ez csak 43.

    na meg ha a gumi kopott ,lapos vagy esetleg kisebb átmérőjűt tettek rá, akkor még durvább a fölémérés.

  • rusty

    Van egy Nissan Maximám az 10 Km csal mínuszba és van egy Konda Accordom az meg halál pontos, mind kettőt GPS-el mértem be sőt meg a rendőr is le radarozott mikor a Maximát mértem tehát a GPS nem hazudik!

Vajon hány garázsban pihen még ilyen makulátlan veterán, mint ez a Volga?

A Volga M21-esből komoly mennyiséget, 639 000 darabot gyártottak, így nem meglepő, hogy a kitartó kutatók még mindig találnak egy-egy megkímélt példányt.

Zsír új BMW E30 M3-ast valaki?

Egészen hihetetlen, ahogy időről-időre előbukkannak olyan autók, amik évtizedeket töltöttek egy garázsban, miután megvásárolták őket.

Ölében kisbabával vezetett egy nő, a videó miatt forrong a Facebook

A közösségi média mostanában kapta fel ezt a videót, és a vélemények megdöbbentően vegyesek.

Itt egy csokor tuskó, akik nem tudják, hogyan kell parkolni

Ha csak egy autós is meggondolja magát, már megérte.

Azért még az Ikarus az úr

Megannyi vadonatúj, luxus és kevésbé luxus kivitelű buszok között még mindig egy Ikarus a sztár. A zsámbéki Busexpón jártunk.

F1: Te jó ég, hát ezért olyan rossz a Honda-motor!

Így már minden világos, de ezzel a mindent megmagyarázó rajzzal hamarabb is elő lehetett volna állni!

Eszement adóra kényszerítenék a Forma-1-et

Az indiai legfelső bíróság úgy döntött, hogy a Forma-1-nek adót kell fizetnie a 2011-2013-ig rendezett három helyi futam után.

Vettel: A Ferrari tavaly alapozta meg az idei sikert

Sebastian Vettel szerint a Ferrari számára győzelem nélkül véget ért 2016-os idény alapozta meg az idei feltámadást.

Ez most a legjobb Suzuki!

Jó vezetni, alig eszik, igényes és komfortos belül, szép kívül. Ez most a legjobb Suzuki – pontosabban ez lehet, ha az ára is van olyan jó, mint a kocsi maga. De vajon van-e?

F1: Brazília elvesztésével riogat Ecclestone

A Brazil Nagydíj szerződéshosszabbítási tárgyalásainak lebonyolításával megbízott Bernie Ecclestone nem túl bizakodó az interlagosi futam jövőjét illetően.

F1: Szocsitól mamuszban versenyez Vettel

Az Orosz Nagydíjtól Sebastian Vettel cipő helyett versenymamuszban ül a Ferrariba.

Új gumikat kaptak a koraszülöttmentők

Hét mentőautóra szerelték fel azokat a nyári gumikat, amelyeket az Abroncs Kereskedőház adományozott a Magyar Koraszülött és Újszülött Mentő Alapítvány számára.

Ismét csökken az üzemanyagok ára

A szerdai árcsökkentés után pénteken folytatódik az áresés a hazai benzinkutakon.

Soha nem látott új rendszer jöhet az autókba

A Continental egy olyan rendszer kifejlesztésén dolgozik, amely felismeri a különböző útviszonyokat.

F1: Már jövőre jöhet a New Jersey-i futam?

Felpörögtek az események az USA-ban, három helyszínen is folyik a Forma-1-es futam előkészítése.

16 ezer kilométeres túrára indul a Nissan Leaf

Egy e-mobilitási szervezet benevezett egy Nissan Leafet a barátságos, de kíméletlen Mongol-ralira. 16 ezer kilométert kell megtennie a villanyautónak.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.