Miért csal minden kilométeróra?

Szerző: Kovács Miklós levél küldés 
Dátum: 2015.05.06. 10.20

Életed hazugság. Amikor azt hiszed, végre elérted a két kilót a német autópályán, lehet, hogy csak illúzióba ringatnak a műszerek. Mert csalnak, mind, egytől egyig.

Életed hazugság. Amikor azt hiszed, végre elérted a két kilót a német autópályán, lehet, hogy csak illúzióba ringatnak a műszerek. Mert csalnak, mind, egytől egyig. Mióta mindenki zsebében ott lapul az ellenőrzésre alkalmas GPS-szel rendelkező mobil, könnyen bizonyítható, hogy nincs pontos kilométeróra. De vajon miért? 

Egyrészt, sebességet mérni, valós időben nem nagy feladat. Mindezt hajszálpontosan tenni már annál inkább. A régi mechanikus szerkezeteket könnyen koptatta az idő, a remegő mutató szinte minden öreg autó velejárója. Az elvileg pontosabb, elektronikus rendszereknél már csak az eltérő abroncsméter jelenthet gondot, de ha beleülünk egy gyári abroncsokon guruló, teljesen új autóba, és síkon, tempomattal gurulunk azonos tempóval, a mérési eltérést akkor is tapasztalni fogjuk. 
Ha nincs technikai bökkenő, miért ne lehetne pontos a kilométeróra? 
Itt jön képbe a politika, az Európai Unió, és annak egy szabályozása. Az ENSZ Európai Gazdasági Bizottságnak van egy vaskos paksamétája, a 39-es. Tele számokkal, és mindenre kiterjedő útmutatóval a gyártók számára sebességmérő ügyben. 
Még azt is meghatározzák, hogy a sebességmérő kalibrálását 23 fokos (5 fokos maximális eltéréssel) hőmérsékleten végezze a gyártó. 
Na de jöjjön a lényeg: a szabályzat világosan kimondja, hogy a sebességmérő sohasem mutathat kevesebbet a valós tempónál. Különben nem kerülhet forgalomba, el is felejtheti a piacra dobást a cég. 
Felfelé viszont engedélyezett a hiba, a valós sebesség 110 százalékával is haladhat akár a jármű, plusz 4-6 km/óra típustól függően. Vagyis 92-nél még simán előfordulhat, hogy csak 80-al haladunk, és így tovább. Minden gyártó így lövi be a műszereit, a pontossággal nem kockáztatják, hogy egy esetleges vizsgálattal a torkukra léphessen az Unió. 

Kommentek

  • zoldfulu2000

    Nem értem a hőzöngést. Nem hiszem hogy bárki is azt szeretné hogy kevesebbet mutasson a kmóra, ennek jogi következményei is lennének.

    Minden gyártó eltérően pontos, a volvóim pl elég keveset csalnak, az Alfáim elég sokat.

    Aki kíváncsi amúgy felragasztja a tapadókorongos navit és ahhoz viszonyít, nem is árt egyszer lemérni, mert kockázatos automatikusan rátenni a 10%-ot, lehet nem csak annyit a kocsi (lásd márkafüggő mértékű eltérés, plusz a gumi kopása is beleszámíthat).

    Ja igen és srácok, nem tudom ti hogy vagytok vele, de én 160 felett már nem arra figyelek megvan-e a 200 (utólag szoktam megnézni a csúcssebességet a navin, ami ráadásul pontos is), hanem markolom két kézzel a kormányt és az utat nézem!!!!

  • szabojgy

    Ugyan már! Hajszál pontos eredmény csak elméletben létezik. Mindenféle mérőeszközzel csak megközelítik a hajszálpontos eredményt ilyen vagy olyan mértékben.

  • MC Pite

    Tudnak egész pontos órát is ha akarnak. A Picassomon minden sebességnél 2km/h-át csal csak a műszer.

  • apaarpi

    Az AMS korábban írt erről, ott jogosan írták, az is fontos, hogy egy esetleges traffizásnál, ha kevesebbet mutatott az óra a valóságnál, joggal perelhetnéd be a gyártót, sokkal egyszerűbb, ha kicsit többet mutat.
    Meg ugye jobban is érzi magát sok tulaj, ha a 185-190 körüli végsebességű autójából (és ilyen rengeteg van 100 le körül) lejtőn, hátszéllel kicsikarja az óra szerinti 200-at, lehet vele hencegni.
    Anno jellemzően a Dacia órák csaltak legtöbbet, az 1400-as TLX-ek mutattak 170-et is. Olyankor – megtörtént eset, 2 autóval voltunk -, mikor én a 155-et mutató ezeröcsivel kicsit közelítettem rá, tehát kb. 20-at csalt a Dacia óra, ha a Ladáé csak minimálisat, akkor is.

  • myself

    régi autóknál 8-10 kmh-s eltérés volt a jellemző , az új préiumkategóriás kocsik estében viszont már csak 1-2 kmh a fölémérés ( 100 kmh-nál, új gumikkal ).

    ezért van, hogy az öreg autós 42-vel cammog a városban, az órája valszeg 50 et mutat, míg mögötte az új audis ott türelmetlenkedik, mert az ő órája szerint ez csak 43.

    na meg ha a gumi kopott ,lapos vagy esetleg kisebb átmérőjűt tettek rá, akkor még durvább a fölémérés.

  • rusty

    Van egy Nissan Maximám az 10 Km csal mínuszba és van egy Konda Accordom az meg halál pontos, mind kettőt GPS-el mértem be sőt meg a rendőr is le radarozott mikor a Maximát mértem tehát a GPS nem hazudik!

Januárban jön a Lexus új zászlóshajója

28 évvel az első, eredeti Lexus LS megjelenése után színre lép a modell ötödik generációja. Még nem sok mindent tudunk róla.

Üdvözöl a pokol

Rájöttem a titokra: minél hosszabb egy Mercedes neve, annál nagyobb a móka; és az új E 63 neve bizony piszok hosszú. Portugáliában teszteltük minden idők legerősebb E-osztályát.

F1: Ilyen, amikor Verstappen nagyon hülyén néz ki

A Red Bullnál Mikulás-napi rendezvény volt december 6-án, Max Verstappennek sikerült hülyét csinálnia magából.

F1: A pechvogel is jelentkezett a Mercinél – videó

A Forma-1 történetének egyik legmókásabb balesetét produkáló japán sereghajtó, Taki Inoue is bejelentkezett Nico Rosberg mercedeses üléséért.

Keresztbe vágva jön az Alpine

Megérkezett az első gyári videó a Renault jövőre érkező sportkocsijáról, a hátsókerekes Alpine A120-ról.

F1: Ferrari-uralmat a Mercedesé helyett!

Monisha Kaltenborn, a Sauber csapatfőnöke szerint jobb lenne, ha a Ferrari, és nem a Mercedes lenne egyeduralkodó a Forma-1-ben.

Hamilton: Furcsa dolgok történtek a Mercedesnél

Lewis Hamilton nem áll le a célozgatásokkal, az angol szerint különös dolgok is történtek idén a Mercedesnél.

F1: Meglepetés volt a Francia Nagydíj feltámasztása

A Francia Nagydíj újjáélesztése még a Forma-1 uraként ismert Bernie Ecclestone-t is meglepte egy kicsit, de úgy fest, a Paul Ricard pálya jó otthona lesz a versenynek.

Top 10: puncimágnesek használtan

Jobb lenne egy új Volvo XC90, de nem mindenkinek telik rá, a nőknek mégis imponálni kell valamivel. Szoknyavadász hatással bíró autókat kerestünk, kétmillióig.

F1: Verstappennek önkritika kell

1997 világbajnoka, Jacques Villeneuve úgy véli, Max Verstappen kiemelkedően teljesített idén, de igazán jó Forma-1-es csak akkor lesz belőle, ha képes szembenézni a hibáival és fejlődni.

F1: Rosberg visszaszólt Laudának

Nico Rosberg nem érti, miért akadt ki annyira a Mercedes-csapat elnöke, Niki Lauda a visszavonulásán A világbajnok azt is elárulta, mennyit kivett belőle Lewis Hamilton megverése.

Megállás közben szippant fel áramot a svédek hibrid busza

Olyan dízel-elektromos buszt fejlesztett ki a svéd Scania, melynek akkumulátora a buszmegálló aszfaltjából feltölthető.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.