Tolass, tolass az életedért!

Szerző: Kovács Miklós levél küldés 
Dátum: 2015.01.13. 08.45

Tolattál már azért, hogy megmenekülj egy balesettől? A videó főszereplője tolatott, és nem cserélnénk vele. Nagyon nem!

Tolattál már azért, hogy megmenekülj egy balesettől? A videó főszereplője tolatott, és nem cserélnénk vele. Nagyon nem! A jeges domboldalon egy Toyota terepjáró kezdett el csúszni felé. Pörögve, egyre gyorsulva közeledett, emberünk pedig hátrált ahogy csak bírt.

A Toyotában ülőnek pedig kijár a nap pancsere díj, ennyire jeges úton a fékre állni egyenlő az irányíthatatlanul sodródó autóval, de a legjobb az lett volna, ha meg se próbálja az ereszkedést. Ami érdekes még, hogy egy olyan Toyota Land Cruisert látunk, amit 2002 és 2009 között gyártottak, tehát biztosan blokkolásgátlóval hagyta el a gyárkaput, mégis álló kerekekkel csúszik irányíthatatlanul lefelé.

Így lehet, hogy a sofőr csak az általa tanultakat alkalmazta, és taposta a féket, várta, hogy az elektronika tegye a dolgát, ami jelen esetben felmondta a szolgálatot (vagy lefulladt az autó, ezért nem működött az ABS). Vagy, ahogy Rácz Tamás rávilágított, lehetséges, hogy már álló helyzetből kezdett csúszni a Toyota. Így nem old ki automatikusan a fék újra, hogy kattoghasson az ABS, mert a számítógép nem ?tudja?, hogy mozog az autó.


Ilyen esetben bármennyire is nehéz, legjobb, ha higgadtan, kimérten cselekszünk. A hirtelen kormánymozdulatok, erős fékezés, és gázadás azt a leheletnyi tapadást, irányíthatóságot is elveszi, amire halvány esélyünk lenne. A felvételen látszik, hogy a tolató autó irányítható (eleve sikerült feljutnia), valamint a végén félreáll a lesikló terepjáró elől, tehát lett volna esély megakadályozni az egyre gyorsuló csúszást, de nehéz feloldani az agyban lévő erős kötést a fékpedál irdatlan erejű taposása, és az autó megállítása között.

Kommentek

  • zoldfulu2000

    Szerintem a megoldás egyszerű, a kretén csóka slick nyári gumival indult el, mert ő úgy gondolta hogy annyira jani hogy a ‘Cruiser azzal is mindenkit lenyom.

  • gabetdi

    Az ABS csak 10-20 km/h-ig működik, az alatt ugyanúgy blokkolnak a kerekek mintha nem lenne benne ABS. Tekintve, hogy a fényszóró ég az autón kicsi a valószínűsége, hogy lefulladt. Mivel ezeknek az autóknak a 2/3-át automata váltóval adták el még kisebb az esély rá, hogy lefulladt volna.

    Az érdekes ebben a videóban inkább az, hogy a Land Cruiser egy jó terepjáró, a vezető pedig már a videó elején keresi az út szélén a havat, hogy ne csússzon. A nagy batár mégis megállíthatatlanul sodródik. Ennek ellenére amiből kameráznak az pedig könnyedén megy fel az emelkedőn majd tolat… :D

  • Vorserie

    Gabe!

    A fényszóró nem ég hanem világít.
    Emellett felfelé elég nehéz bármivel is csúszni….
    De az ABS-t illetően igazad van.
    Mostani hóban én is jártam így lefelé hogy 5km/h környékés simán blokkolva csúsztam,közben én azért fel engedtem a féket és próbáltam érzéssel addig nyomni,hogy a lehető legjobban fékezzen,de ne blokkoljon.
    Egyébként jégen mit sem ér az ABS.
    Kb ugyanilyen tempóban jött volna lefelé ha működik is legfeljebb,valamelyest jobban tudta volna irányítani,talán.

  • Guevara

    zf2k : A szög bizony az ő fején lett találva! Te jó ég, mennyi összkerekes divatterepjárót látok télen is nyári gumival…

  • Guevara

    Akkor az én ABS-sem rossz, az ugyanis sosem engedi blokkolni a kereket. Lépésben haladásból sem lehet megcsúsztatni a kerekeket, máris érzem a pedál birizgálását.

  • Vorserie

    Guevara!

    Bizony a tied a legszuperebb!:)
    Áruld már el,hogy mitől működne abban az esetben az ABS ha nem érzékeli hogy mozog az auto?!
    Lassítasz,teljesen állóra fékezed az autót,nem szállsz le a fékről mikor már megálltál de kisvártatva mégis elkezd tovább csúszni az autó miközben még mindig nyomod a féket.
    Na ebben az esetben egyetlen ABS sem fog működni mivel az autó azt hiszi hogy áll.
    Az lehet hogy ha felengeded a féket és csak kicsit is megmozdul a kerék akkor már érzékeli a csúszást.
    Ezt az érzékenységet nyílván autója válogatja.
    Lehet hogy a tiéd érzékenyebb.
    De tükörjégen és hóbam nekem nem különösebben hiányzik az ABS főleg nem 5km/h alatt.Nem sok mindent segít,sőt jégen drasztikusan növeli a fékutat.
    Száraz úton veszélyhezet elkerülésekor, vészfékezéskor tökéletes.

F1: A Mercedes tarolt az első tesztnapon

Az első Forma-1-es előszezoni tesztnapon a Mercedes a legtöbb és leggyorsabb kört is elkönyvelhette. A Ferrari is tisztességgel dolgozott, a McLarennél viszont nem festenek jól a dolgok.

Nem lesz EU-s vizsgálat az F1 eladása miatt

Margrethe Vestager versenypolitikáért felelős európai biztos úgy döntött, hogy nem indítanak vizsgálatot a Forma-1 eladása miatt.

A modern autók rákfenéje, a méregdrága kettős tömegű lendkerék

Gajdán Miklós kollégánk a modern, turbós autókban már kopóalkatrészként számon tartott kettős tömegű lendkerék alkalmazásának okát járja körbe. Ezért van szükség erre a drága alkatrészre.

Képcunami a Forma-1-es tesztről

Több tucatnyi fotó és számos videó a 2017-es Forma-1-es autók első napjáról Barcelonából.

Citroën C4 Cactus OneTone : Darth Vader városi járgánya

Április elsejétől forgalmazzák, mégsem tréfa a Citroën szurokfekete kompakt modellje. Félő, hogy csak Angliában lesz kapható.

F1: Máris leírta az évet a Williams?

Claire Williams csapatfőnök szerint “nagy kihívást jelentő” szezon előtt áll a Williams az idén, ami ritkán szokott jót jelenteni.

Kis elektromos terepjárót építene a Bentley

A Jaguar i-Pace mintájára kisebb, villanymotoros szabadidőjárművet állítana fő SUV-terméke mellé a Bentley.

F1: A Mercedes máris ledarált egy versenytávot

Az első 2017-es Forma-1-es teszt első délelőttjén a Mercedes több mint egy versenytávot lehúzott Valtteri Bottasszal, a leggyorsabb viszont a Ferrari volt. Gondban a McLaren és a Red Bull.

F1: Trumphoz hasonlították a McLarent, kiakadt a net

Az egyik Forma-1-gyel foglalkozó Twitter-csatornán Donald Trump amerikai elnökhöz hasonlították a McLarent.

Hároméves autók, amik nem hagynak cserben

A világ legnagyobb autós ügyfélelégedettségi felmérésekkel foglalkozó ügynöksége, a J.D. Power megnézte, a 2014-es eresztésből melyek ma a legmegbízhatóbb járművek.

Egyszerre áremelés és árcsökkentés a kutakon

A Mol szerdán emeli a benzin árát, a gázolajé ugyanakkor csökkenni fog.

Így spórol a gázolajjal a Škoda

Négy gázüzemű teherautót állított munkába a Škoda a Mladá Boleslav-i gyárában. Ily módon nemcsak a károsanyag-kibocsátás, de a gázolajra fordítandó összegek is csökkenhetnek.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.