Viccel az útdíjjal az internet népe

Szerző: Kovács Miklós levél küldés 
Dátum: 2015.01.07. 18.00

Az idén életbe lépett új útdíjfizetési szabályok felkavarták az autós társadalmat, többen vicces képek gyártásával állítottak emléket az első napok káoszának.

Az idén életbe lépett új útdíjfizetési szabályok felkavarták az autós társadalmat, többen vicces képek, újabb képtelen adónemek gyártásával állítottak emléket az első napok káoszának. De ne szaladjunk ennyire előre, inkább foglaljuk össze, időrendi sorrendben, hogyan jutottunk el egy kormányintézkedéstől a megyei matricán dilemmázó Zsákos Frodóig.

Az útdíj-rendszer változásai

2014.12.11. – Az útdíj még csak munkaterv. “A kormányszóvivő szerint a megyei útdíjmatricák bevezetése jelentős könnyebbséget jelent a forgalomban részt vevőknek, az M0-s autóút egy részére kiterjesztett térítési kötelezettség miatt pedig nem nő a budapesti belvárosi forgalom. Kiemelte: a közösségi közlekedés nyújtotta lehetőségek és az összeg nagysága miatt nincs olyan aggályuk, hogy a forgalom a belvárosi utakra terelődik. A kormányszóvivő közlése szerint egyelőre munkatervezet van az útdíjfizetés kiterjesztéséről, a várható bevételekkel összefüggésben pedig még tart a kalkuláció.”

2014.12.15. – Évek óta tervezik, vannak hatástanulmányok. A mai állapotot elnézve nem mondható tökéletesnek az évekig húzódó ötletelés, pedig még december közepén így nyilatkozott a kormányszóvivő: “A kormány évek óta foglalkozik a megyei matricák kérdésével, vannak hatástanulmányok, és ezek elérhetőek lesznek. Kurucz Éva szerint a kiindulópont a megyei matricák bevezetése, nem a budapesti agglomeráció megadóztatása, a kormány célja a közlekedők helyzetének javítása.”

2014.12.29. – A bevezetés előtti napokban még senki sem tud semmit. “A kormány szándéka szerint január elsejétől már csak autópálya-matricával lehet felhajtani az M0-s több szakaszára, számos települést elkerülő pályaszakaszára és a fővárosba bevezető autópályákra a városhatáron kívül, de még nem tudni, mikortól lehet megyei engedélyt vásárolni. Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. honlapján vasárnap még semmi nem utalt a változásra. A benzinkutaknál is azt közölték, arra készülnek, hogy január elsején a jelenleg kaphatók mellett árulják majd a megyei matricát is, de a pontos szabályokról még nem kaptak tájékoztatást.”

2015.01.02. – A rendszer beindul, rengeteg hibával és ellentmondással. “Nagybetűs trehányság, hogy december 30-án 21 óra 55-kor hozták nyilvánosságra a térképet a fizetős szakaszokról, persze a jó munkához idő kell. Sokáig babráltak vele – így is tele van hibákkal.” – írtuk az első napok tapasztalatait összefoglaló cikkünkben.

A képtelen helyzetben könnyen lódult a kollektív fantázia, a fórumok, komment-folyamok között egyre több valóságtól elrugaszkodott sarc ötlete bukkant fel. Egy ponton a Vezess.hu céges levelezésében is elszabadult a keserű humor, és egymásra licitálva próbáltunk olyan adónemeket kitalálni, amelyek bevezetésre kerülhetnek egy sarkaiból kifordult világban.



Többek között ilyen agyrémekkel riogattuk egymást, ne adja senki tovább, még a végén valósággá válnak!

Ingyenes kör: Minden autós a bejelentett lakóhelyének 100 kilométeres körzetében ingyenesen használhatja a közutakat. Ezt elhagyva jelez a kocsiba államilag telepített GPS nyomkövető, és kilométerenként 9 forinttal járulunk hozzá az ország finanszírozásához.

Arányos fizetés a gépkocsi tömege alapján: Elavult a 3,5 tonnás határ (A D1 és D2 úgyis keveredik eléggé), immár ötven kilogrammonként sávosan emelkedő súlyadót kell fizetni az autósoknak. Akinek telik hatalmas, nehéz, és nagy terepjárókra, több személy szállítására alkalmas járműre az zsebbe tud nyúlni, nemde bár?

Panorámadíj: Magyar tájunk bámészkodása nincs ingyen, aki történelmileg kiemelt, a világörökség részét képező tájon halad, az fizessen, mondjuk…évi ötezret! A befolyó összeg mehet a kulturális alapba, hogy ezek a területek még szebb fényükben csilloghassanak.

Lejtőadó: Aki fent lakik, annak le is kell jönni. Tehát a dombon lakók előnyt élveznek a kigurulásokkal, nekik extra teher jár a lejtő százalékos erősségéhez mérten, mivel a törvényt elkerülve próbálták kihasználni a gravitáció előnyeit.

Alacsony fogyasztású autó-adó:  Aki 4-5 literrel eljár, hol csenget ki arányosan annyi adót, mint aki kénytelen 9-10 liternyi üzemanyagot elégetni száz kilométerenként? Az arányos közteherviselés jegyében 2015. februárjától minden autó egységesen 8,76 literes átlagot köteles teljesíteni száz kilométeren. Jöhetnek az állami üzemanyag-átfolyás-mérők, és az eltérő értékekre mehet a sarc, mert csak így valósulhat meg a minden.

A kerülőutak adóztatása: A fizetős utakkal párhuzamos útszakaszokon fekvő városok behajtási díjat szedhetnek, pl. Budaörsre 2500 forint/év a behajtás, kivéve helyi lakosoknak.

VIP sáv az egyenlőbbeknek: Ma már bárki magyar állampolgár lehet, csak pénzkérdés az egész. Akkor miért ne lehetne valaki a dugómentes élet élvezője? Húszezer forintért VIP hozzáférés egy hónapra, külön gyorsforgalmi sávval, amit a villamos pályán alakítanának ki, a garantáltan dugómentes átkeléshez.

Kommentek

  • hova

    Jóóóóóóóó! Rengeteget nevettem- és beszkenneltem a matricákat!!

Most minden kiderül egy F1-es kormány titkairól

A Haas versenyzője, Romain Grosjean ad egy kis eligazítást a Forma-1-es kormányok titkairól.

Százszámra gyártanák az elektromos buszokat a lengyelek

2025-től évente ezer buszt gyártanának Lengyelországban. Ennek alapjait most fektethetik le a lengyelek.

Hamilton: Az új Merci olyan, mint egy hajó

Lewis Hamilton elmondta, hogy mit gondol a Mercedes 2017-es autójáról, a W08-asról.

Kiderült, hol vannak a legdurvább dugók

A Los Angeles-i autósok vesztegeltek az utakon legtöbbet torlódások miatt 2016-ban a világon: fejenként 104 órát ültek dugókban.

F1: Gyönyörű autót tervezett a Red Bull

Christian Horner csapatfőnök szerint a Red Bull 2017-es autója az egyik “legcsinosabb”, amit valaha tervezett a csapat.

Minden benne van az új Volkswagen Golfban

Kipróbáltuk a felfrissített Golfot! A jóból még jobb lett, a vezetői asszisztensek és a műszaki megoldások száma és fajtája luxusautókat idéz.

F1: A sztármérnök is kevesebb előzést jósol

A Red Bull sztártervezője, Adrian Newey szerint a 2017-es Forma-1-es szabályok továbbra is egészségtelen mértékben jutalmazzák majd a motorerőt, emellett az előzések számát is csökkentik.

A múltba megy előre a kínai szupersportkocsi 

Olasz formatervvel érkezik a kínai Techrules fantasztikus sportautója. A múltidéző vonalak mögött fejlett elektromos hajtáslánc-technológia rejlik.

Újjászületett a nyolcvanas évek egyik legfurcsább járműve

Sir Clive Sinclair fekvő robogója, a kultikus, de életképtelen C5 valamivel praktikusabb formában térhet vissza. Az Iris Sinclair unokaöccsének a munkája.

F1: Hamilton magyarázkodni kényszerült

Lewis Hamilton hétfőn tisztázta a hétvégén a csapaton belüli adatmegosztással kapcsolatos nyilatkozatát. Nincs baja a Mercedesszel és Valtteri Botasszal.

F1: Minden ellenféltől fél a Mercedes

Hiába nyertek zsinórban három világbajnoki címet, a Mercedes csapatfőnöke azt mondja, a 2017-es idény előtt majdnem ugyanúgy tart minden riválistól, mint amikor először munkába állt.

Csökken az üzemanyag ára

Szerdán megáll az üzemanyag árának emelkedése, sőt a gázolaj még olcsóbb is lesz.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.