9 tipp a biztonságos téli autózáshoz

Kicsit másként

Szerző: Erdős Norti levél küldés 
Dátum: 2014.11.18. 14.15

Hátha azoknak is megragad valami, akik azt hiszik, hogy rutinnal bármilyen helyzetet meg lehet oldani, és a téli gumi is csak marketingfogás.

Minden idény előtt ellepik az internetet a téli autózással kapcsolatos tanácsok, tippek, technikai okosságok, amiket hasznos végigolvasni, jó, ha tisztában van velük minden autós, de legtöbbször baromi unalmas formában tálalják ezeket. 
A Vezess.hu most megpróbálja kicsit feldobni a témát, a mozgóképek segítségével hátha azoknak is megragad valami, akik azt hiszik, hogy rutinnal bármilyen helyzetet meg lehet oldani, és a téli gumi is csak marketingfogás.
1.- Az egyik fő szabály, hogy tartósan 7 Celsius-fok alatti hőmérséklet esetén téli gumira kell váltani – az autón, nem a hálószobában. Tévhit, hogy a téli abroncsoknak főként a havas utakon veszik hasznát a sofőrök, a nyári gumik már a hűvös őszi időben is veszélyesek lehetnek. Számos összehasonlítás bizonyította, hogy az ilyen gumikkal futó autók fékútja 65 km/órás sebesség esetén is több mint négy méterrel hosszabb, mint téli gumis társaiké.
9 tipp a biztonságos téli autózáshoz 1
2.- Ajánlott az abroncsokat újonnan megvenni, illetve durván 8-10 évenként vagy kopottságtól függően lecserélni azokat. A 8-10 év akkor érvényes, ha megfelelően van tárolva az abroncs.
9 tipp a biztonságos téli autózáshoz 2
3.- A használt gumik vásárlásánál körültekintően kell eljárni, hiszen sokszor nehéz megállapítani megfelelő-e az állapotuk, a rejtett hibák könnyen megbosszulhatják magukat. Ha mégis a használt mellett döntünk – a pénz beszél ugyebár –, vigyük el az abroncsokat egy közeli gumishoz, ahol szakemberek mondhatják rá az áment. Ha ebbe nem egyezik bele az eladó, ott valami sumákság van.
9 tipp a biztonságos téli autózáshoz 3
4.- Nem helyes és balesetveszélyes is az a gyakori megoldás, mikor a tulajdonosok egyszerre használnak nyári és téli gumikat az autójukon. A télieket általában a hajtott tengelyre szerelik, míg a másikon ott figyel a nyári. Ez a szükségmegoldás azonban még mindig jobb, mintha az összes felnin a nyári szett feszülne.
9 tipp a biztonságos téli autózáshoz 4
5.- Komolyabb havazás esetén javasolt a hólánc felszerelése is – egyes országokban, például a szomszédos Ausztriában kötelező a használata, amit a hatóságok ellenőriznek. A szabály ellen vétő autósok komoly büntetésre számíthatnak, amit nem korbácsütések, hanem egy kövér csekk formájában szabnak ki. Döntsétek el melyik a rosszabb…
9 tipp a biztonságos téli autózáshoz 5
6.- Már az őszi hónapokban ajánlott a hűtőfolyadék dermedéspontjának mérése, illetve 2-3 évenként lecserélni a fagyálló hűtőfolyadékot. Higgyétek el, nincs annál kellemetlenebb, mint mikor szétreped a belefagyott folyadék miatt a blokk.
9 tipp a biztonságos téli autózáshoz 6
7.- Ha idősebb autót használunk – netalán veterán a kicsike és utcára merészkedünk vele télen -, motorolajból is érdemes speciális, hidegnek ellenálló kenőanyagot töltetni a megfelelő nyílásba.
9 tipp a biztonságos téli autózáshoz 7
8.- Ablakmosó folyadékból is fagyállót használjunk, ha a hőmérséklet tartósan fagypont alá csökken. Így akár -15 fokban sem kell a folyadék magfagyásától tartanunk. Ha a tartály nem is reped szét, télen a felverődő latyakot nem fogja magától letakarítani az ablaktörlő, kell neki a rásegítés.
9 tipp a biztonságos téli autózáshoz 8
9.- Öt Celsius-fok alatt gázolajjal működő autók esetében érdemes jobb minőségű üzemanyagot tankolni. Visszaemlékszem apám arcára, mikor reggelente nem jutott el a munkába időben, mert megdermedt a gázolaj. Ha nem szeretnél idő előtt szívinfarktust kapni, inkább ne spórolj azon a pár forinton. (hála az égnek erre édesapám is időben rájött)
9 tipp a biztonságos téli autózáshoz 9

Kommentek

  • Robcsek07

    Fantasztikus tanácsok!!!
    1., Télen hol lehet kapni “nyári” gázolajat?
    2., Van még 1 fokozatú motorolaj? Mutasson már a szerző egy olyan márkaszervízt, vagy szervízt, ahol ilyet tesznek autókba!
    HAHÓ 2014 van és nem 1984!!!

  • pqowieurzt

    “4-5 évenete gumicsere”

    na persze, már a gyártók is (legalábbis a nevesebbek) azt mondják, hogy bírják azok jóval tovább is, és inkább csak a kopottság számít mint a kor.
    Nyilván megfelelő tárolási körülmények között.

  • menőmanó

    “Ha mégis a használt mellett döntünk – a pénz beszél ugyebár -, vigyük el az abroncsokat egy közeli gumishoz, ahol szakemberek mondhatják rá az áment. Ha ebbe nem egyezik bele az eladó, ott valami sumákság van.”

    Ez a kedvencem a kedvenc tanácsom. Olyan életszagú és logikus. :DDD

    Viszont egy fontos dolog kimaradt!
    Mindig a jobb minőségű abroncs kerüljön hátulra, mert a vezetéstechnikai szakértők megmondták, hogy az úgy jó. :)

  • apaarpi

    Robcsek és pqowieurzt hozzászólásával is egyetértek, nagyon ovis szint, és régmúlti stílus lett ez. További észrevételek:
    Pl. elöl téli, hátul nyári – vagy fordítva – garnitúra is ritka ma már, a legtöbben szerencsére már cserélik télire mintd a 4-et, de aki nyárin marad, az többnyire mind a 4 gumival.
    A Michelin saját honlapján is 10 évet ad meg, ha használaton kívül helyesen tároljuk (pl. nem a napon), és még nem kopott.
    Azt, hogy hűvös őszi időben – tehát nem fagyban -, szárazon hosszabb méterekkel a nyári gumi fékútja, kíváncsi vagyok, milyen számos összehasonlítás igazolta, mérésekkel. Nem számosra, csak egyre.
    Épp a “kopottságtól függően” lett ennyivel elmaszatolva, holott itt nagyon fontos, hogy ne a Kresz szerint megengedett 1.6 mm-es kopottságot értsük alatta, hanem télinél a minimum 4 mm-t. Ez elsősorban biztonsági, másrészt pl. az említett osztrákoknál büntetés megelőzése okából is javasollt, mivel a téli időszakban, nov.1.-től nem csak a téli gumi kötelező náluk, hanem ez az elfogadott minimális profil mélység, amit szintén ellenőriznek. Igazuk is van.

  • Kempelen
  • menőmanó

    Gondolom az nem zavar, hogy az almát hasonlítod a körtével.
    Használt nyári még vizes úton is előbb áll meg mint a használt téli.

  • menõmanó

    Bocs elnéztem, a teszten valóban egy kicsit jobb a használt téli.
    Egyébként én is furcsának találom ezt, mert a prémium nyári az én tapasztalataim szerint jobb mint a normál téli száraz úton.

  • Kempelen

    menőmanó, amikor esetedben a hülyeség szorgalommal párosul ugye?
    Nincs harag, megint megnevettettél. Eleget szórakoztattad már a nagyérdeműt.
    :-DDD

  • Vorserie

    kempelen!

    A kutya nem hátrál ha vicsorog..;)

    A kutya attól hűséges,hogy ha baj van nem enged semmilyen vicsorgásnak.

    Ez a hasonlat ide nem jó!

    Ide az kell,hogy hátrál mint egy felnőtt férfi aki rájött hogy még sincs igaza.

  • apaarpi

    Kempelen:

    ne vicceljünk már, azt a “tesztet” gumikereskedő csinálta.

F1: Rosberg ennyi milliárdról mondott le önként

Nico Rosberg nagyon sok pénzről mondott le önként és dalolva a visszavonulással.

F1: A Williams hibákat vár az újonctól

A Williamsnél fel vannak készülve rá, hogy a jövőre bemutatkozó 18 éves versenyzőjük, Lance Stroll bukdácsol majd a Forma-1-ben.

Szebb, jobb Daciák jönnek

Közepes erejű ráncfelvarráson esett át jó néhány Dacia-modell. A szokásos plasztikázáson kívül új motor és automatikus váltó is érkezett a frissítéssel.

Ennyivel lesz gyorsabb az F1 jövőre

Valtteri Bottas, a Williams pilótája szerint a 2017-es autókkal kettő-öt másodperccel javulhatnak a köridők az idei szezonhoz képest. Max Verstappen nagyobb fizikai megterhelést vár.

Csak a baj van a szigorúbb fogyasztási tesztekkel

Az emissziós tesztekkel szemben támasztott követelmények szigorításának lassított ütemezését kéri az Európai Bizottságtól az európai autógyártók szakmai képviseleti szervezete, az ACEA.

Elektromos LiAZ-t tesztelnek Moszkvában

Bár Oroszország hatalmas gázkészleten csücsül, egyre több elektromos autóbusz prototípusa nő ki a földből. A legújabbhoz a Siemens szállított eszközöket.

F1: A Merci hibázott, amikor rászólt Hamiltonra

Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke egy interjúban azt mondta, hogy rossz döntést hozott az alakulat, amikor a szezonzáró Abu-dzabi Nagydíjon gyorsításra kérte Lewis Hamiltont.

Kocsisor, ami Budapesttől a Balatonig ér

Ha egymás mögé állítanánk a 15 ezer autót, akkor a kocsisor Budapest határától majdnem a Balatonig érne – márpedig idén a Ford várhatóan ennyi járművet ad el Magyarországon.

F1: Alonso nem megy a Mercedeshez

Fernando Alonso felfedezője, menedzsere, “második apja”, Flavio Briatore azt állítja, hogy a spanyol biztosan nem megy a Mercedeshez 2017-re, tiszteletben tartják a mclarenes szerződést.

Leszavazhatják a Forma-1 megvásárlását?

A Forma-1 új tulajdonosaként emlegetett Liberty Media akár még ki is hátrálhat az üzletből, csak januárban szavaznak róla, hogy végigvigyék-e a felvásárlást.

F1: A McLarennek jövőre sem lesz főszponzora

A McLaren új főnöke, Zak Brown 2018-ra célozza az új névadó szponzor megszerzését. Nem lesz könnyű.

F1: Tízmilliárdos bukás az Osztrák Nagydíj

A Red Bull több tízmillió eurót veszített már a két évvel ezelőtt feltámasztott Osztrák Nagydíjon. Meddig nyelik le a veszteséget?

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.