9 tipp a biztonságos téli autózáshoz

Kicsit másként

Szerző: Erdős Norti levél küldés 
Dátum: 2014.11.18. 14.15

Hátha azoknak is megragad valami, akik azt hiszik, hogy rutinnal bármilyen helyzetet meg lehet oldani, és a téli gumi is csak marketingfogás.

Minden idény előtt ellepik az internetet a téli autózással kapcsolatos tanácsok, tippek, technikai okosságok, amiket hasznos végigolvasni, jó, ha tisztában van velük minden autós, de legtöbbször baromi unalmas formában tálalják ezeket. 
A Vezess.hu most megpróbálja kicsit feldobni a témát, a mozgóképek segítségével hátha azoknak is megragad valami, akik azt hiszik, hogy rutinnal bármilyen helyzetet meg lehet oldani, és a téli gumi is csak marketingfogás.
1.- Az egyik fő szabály, hogy tartósan 7 Celsius-fok alatti hőmérséklet esetén téli gumira kell váltani – az autón, nem a hálószobában. Tévhit, hogy a téli abroncsoknak főként a havas utakon veszik hasznát a sofőrök, a nyári gumik már a hűvös őszi időben is veszélyesek lehetnek. Számos összehasonlítás bizonyította, hogy az ilyen gumikkal futó autók fékútja 65 km/órás sebesség esetén is több mint négy méterrel hosszabb, mint téli gumis társaiké.
9 tipp a biztonságos téli autózáshoz 1
2.- Ajánlott az abroncsokat újonnan megvenni, illetve durván 8-10 évenként vagy kopottságtól függően lecserélni azokat. A 8-10 év akkor érvényes, ha megfelelően van tárolva az abroncs.
9 tipp a biztonságos téli autózáshoz 2
3.- A használt gumik vásárlásánál körültekintően kell eljárni, hiszen sokszor nehéz megállapítani megfelelő-e az állapotuk, a rejtett hibák könnyen megbosszulhatják magukat. Ha mégis a használt mellett döntünk – a pénz beszél ugyebár –, vigyük el az abroncsokat egy közeli gumishoz, ahol szakemberek mondhatják rá az áment. Ha ebbe nem egyezik bele az eladó, ott valami sumákság van.
9 tipp a biztonságos téli autózáshoz 3
4.- Nem helyes és balesetveszélyes is az a gyakori megoldás, mikor a tulajdonosok egyszerre használnak nyári és téli gumikat az autójukon. A télieket általában a hajtott tengelyre szerelik, míg a másikon ott figyel a nyári. Ez a szükségmegoldás azonban még mindig jobb, mintha az összes felnin a nyári szett feszülne.
9 tipp a biztonságos téli autózáshoz 4
5.- Komolyabb havazás esetén javasolt a hólánc felszerelése is – egyes országokban, például a szomszédos Ausztriában kötelező a használata, amit a hatóságok ellenőriznek. A szabály ellen vétő autósok komoly büntetésre számíthatnak, amit nem korbácsütések, hanem egy kövér csekk formájában szabnak ki. Döntsétek el melyik a rosszabb…
9 tipp a biztonságos téli autózáshoz 5
6.- Már az őszi hónapokban ajánlott a hűtőfolyadék dermedéspontjának mérése, illetve 2-3 évenként lecserélni a fagyálló hűtőfolyadékot. Higgyétek el, nincs annál kellemetlenebb, mint mikor szétreped a belefagyott folyadék miatt a blokk.
9 tipp a biztonságos téli autózáshoz 6
7.- Ha idősebb autót használunk – netalán veterán a kicsike és utcára merészkedünk vele télen -, motorolajból is érdemes speciális, hidegnek ellenálló kenőanyagot töltetni a megfelelő nyílásba.
9 tipp a biztonságos téli autózáshoz 7
8.- Ablakmosó folyadékból is fagyállót használjunk, ha a hőmérséklet tartósan fagypont alá csökken. Így akár -15 fokban sem kell a folyadék magfagyásától tartanunk. Ha a tartály nem is reped szét, télen a felverődő latyakot nem fogja magától letakarítani az ablaktörlő, kell neki a rásegítés.
9 tipp a biztonságos téli autózáshoz 8
9.- Öt Celsius-fok alatt gázolajjal működő autók esetében érdemes jobb minőségű üzemanyagot tankolni. Visszaemlékszem apám arcára, mikor reggelente nem jutott el a munkába időben, mert megdermedt a gázolaj. Ha nem szeretnél idő előtt szívinfarktust kapni, inkább ne spórolj azon a pár forinton. (hála az égnek erre édesapám is időben rájött)
9 tipp a biztonságos téli autózáshoz 9

Kommentek

  • Robcsek07

    Fantasztikus tanácsok!!!
    1., Télen hol lehet kapni “nyári” gázolajat?
    2., Van még 1 fokozatú motorolaj? Mutasson már a szerző egy olyan márkaszervízt, vagy szervízt, ahol ilyet tesznek autókba!
    HAHÓ 2014 van és nem 1984!!!

  • pqowieurzt

    “4-5 évenete gumicsere”

    na persze, már a gyártók is (legalábbis a nevesebbek) azt mondják, hogy bírják azok jóval tovább is, és inkább csak a kopottság számít mint a kor.
    Nyilván megfelelő tárolási körülmények között.

  • menőmanó

    “Ha mégis a használt mellett döntünk – a pénz beszél ugyebár -, vigyük el az abroncsokat egy közeli gumishoz, ahol szakemberek mondhatják rá az áment. Ha ebbe nem egyezik bele az eladó, ott valami sumákság van.”

    Ez a kedvencem a kedvenc tanácsom. Olyan életszagú és logikus. :DDD

    Viszont egy fontos dolog kimaradt!
    Mindig a jobb minőségű abroncs kerüljön hátulra, mert a vezetéstechnikai szakértők megmondták, hogy az úgy jó. :)

  • apaarpi

    Robcsek és pqowieurzt hozzászólásával is egyetértek, nagyon ovis szint, és régmúlti stílus lett ez. További észrevételek:
    Pl. elöl téli, hátul nyári – vagy fordítva – garnitúra is ritka ma már, a legtöbben szerencsére már cserélik télire mintd a 4-et, de aki nyárin marad, az többnyire mind a 4 gumival.
    A Michelin saját honlapján is 10 évet ad meg, ha használaton kívül helyesen tároljuk (pl. nem a napon), és még nem kopott.
    Azt, hogy hűvös őszi időben – tehát nem fagyban -, szárazon hosszabb méterekkel a nyári gumi fékútja, kíváncsi vagyok, milyen számos összehasonlítás igazolta, mérésekkel. Nem számosra, csak egyre.
    Épp a “kopottságtól függően” lett ennyivel elmaszatolva, holott itt nagyon fontos, hogy ne a Kresz szerint megengedett 1.6 mm-es kopottságot értsük alatta, hanem télinél a minimum 4 mm-t. Ez elsősorban biztonsági, másrészt pl. az említett osztrákoknál büntetés megelőzése okából is javasollt, mivel a téli időszakban, nov.1.-től nem csak a téli gumi kötelező náluk, hanem ez az elfogadott minimális profil mélység, amit szintén ellenőriznek. Igazuk is van.

  • Kempelen
  • menőmanó

    Gondolom az nem zavar, hogy az almát hasonlítod a körtével.
    Használt nyári még vizes úton is előbb áll meg mint a használt téli.

  • menõmanó

    Bocs elnéztem, a teszten valóban egy kicsit jobb a használt téli.
    Egyébként én is furcsának találom ezt, mert a prémium nyári az én tapasztalataim szerint jobb mint a normál téli száraz úton.

  • Kempelen

    menőmanó, amikor esetedben a hülyeség szorgalommal párosul ugye?
    Nincs harag, megint megnevettettél. Eleget szórakoztattad már a nagyérdeműt.
    :-DDD

  • Vorserie

    kempelen!

    A kutya nem hátrál ha vicsorog..;)

    A kutya attól hűséges,hogy ha baj van nem enged semmilyen vicsorgásnak.

    Ez a hasonlat ide nem jó!

    Ide az kell,hogy hátrál mint egy felnőtt férfi aki rájött hogy még sincs igaza.

  • apaarpi

    Kempelen:

    ne vicceljünk már, azt a “tesztet” gumikereskedő csinálta.

Meglépett az autóval a kisfiú, kecskét is vitt magával

Ennek a fiúnak az apja szerint a vezetést nem lehet elég korán elkezdeni. A csomagtartóban utazó kecske ennek tükrében már nem is olyan meglepő.

Hihetetlen balesetet úszott meg egy kamionos

Nehéz napja volt annak az őrangyalnak, aki erre a kamionosra vigyázott. Az utolsó pillanatban állt meg a szerelvény a szakadék felett.

Könnyfakasztó vadászautó Lada Niva helyett

Csupán három darab ilyen Aston Martin V8 vadászkombi készült az angliai gyárban, most pedig eladó az egyik legjobb kondícióban lévő példány.

Nincs ma ennél menőbb Porsche az interneten!

Aligha létezik még egy ilyen Porsche 911 Carrera RSR 3.8-as a világon. Kívánatos patina, merész színek és 10 futott kilométer.

Fényképezz lyukkal!

Lehet-e fóliába szúrt lyukkal és egy dobozzal fényképezni? Kipróbáltuk

F1: Hamilton ezen a hétvégén csak statisztált

Lewis Hamilton a tavalyi bakui szerepléséhez hasonlította idei szocsi teljesítményét, a Mercedes angolja a 4. helynek is örülhetett az Orosz Nagydíj végén.

F1: Alonso szeretne legalább a rajtig jutni

Továbbra is vergődik a McLaren-Honda, az Orosz Nagydíjon a Fernando Alonso alatt már a futam előtt megállt az autó.

F1: A kocsmából gratuláltak Bottasnak

A kétszeres világbajnok Mika Häkkinen egy kocsmából küldött üzenetet immár futamgyőztes honfitársának, Valtteri Bottasnak.

F1: Vettel a középső ujjával üzent Massának – videó

Sebastian Vettelnek a legkevésbé sem tetszett, hogy az utolsó körön Felipe Massa feltartása miatt nem volt lehetősége, hogy megpróbálkozzon a végül az első helyen beérő Valtteri Bottas megelőzésével.

F1: A Ferrari-főnök nem volt csalódott, csak pisilnie kellett

Vicces közjáték zajlott a brit Sky Sports riportere és a Ferrari csapatfőnöke között az Orosz Nagydíj leintése után.

Bottas: Elképesztő érzés az első Forma-1-es győzelem!

Valtteri Bottas lett a nap versenyzője, miután megszerezte élete első F1-es futamgyőzelmét az Orosz Nagydíjon. Mögötte Sebastian Vettel és Kimi Räikkönen állhatott a dobogóra. Futam utáni interjúk Szocsiból.

F1: Szocsiban Bottas a nagyok közé került

A mercedeses Valtteri Bottas óriási rajt után magabiztos vezetéssel szerezte meg első Forma-1-es futamgyőzelmét az Orosz Nagydíjon. A Ferrarinak be kellett érnie a 2-3. hellyel Szocsiban.

Megépítette, amit a BMW nem mert

A tökéletes családi autót építette meg magának, amihez fogott egy BMW 540i Touringot és mindent belepréselt az M5-ösből. Megszületett a 400 lóerős kombi, aminek apa örülhet a legjobban.

Spéci pótkocsikat vásárol a Waberer’s

100 darab spéci pótkocsival bővíti flottáját az egyik legnagyobb magyar fuvarozótársaság, a Waberer’s.

Első helytől lökték el Micheliszt

A harmadik körben már az első helyért küzdött Michelisz Norbert a WTCC monzai futamán, Bennani azonban ráhúzta az autót, így mindketten feladták a versenyt.

F1: Bottas nyerte az Orosz Nagydíjat

Behúzza Sebastian Vettel az idei harmadik futamgyőzelmét? Nyerhet Kimi Räikkönen? Mire lesz képes Lewis Hamilton a 4. helyről rajtolva? Élő szöveges közvetítés a Forma-1-es Orosz Nagydíjról.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.