9 tipp a biztonságos téli autózáshoz

Kicsit másként

Szerző: Erdős Norti levél küldés 
Dátum: 2014.11.18. 14.15

Hátha azoknak is megragad valami, akik azt hiszik, hogy rutinnal bármilyen helyzetet meg lehet oldani, és a téli gumi is csak marketingfogás.

Minden idény előtt ellepik az internetet a téli autózással kapcsolatos tanácsok, tippek, technikai okosságok, amiket hasznos végigolvasni, jó, ha tisztában van velük minden autós, de legtöbbször baromi unalmas formában tálalják ezeket. 
A Vezess.hu most megpróbálja kicsit feldobni a témát, a mozgóképek segítségével hátha azoknak is megragad valami, akik azt hiszik, hogy rutinnal bármilyen helyzetet meg lehet oldani, és a téli gumi is csak marketingfogás.
1.- Az egyik fő szabály, hogy tartósan 7 Celsius-fok alatti hőmérséklet esetén téli gumira kell váltani – az autón, nem a hálószobában. Tévhit, hogy a téli abroncsoknak főként a havas utakon veszik hasznát a sofőrök, a nyári gumik már a hűvös őszi időben is veszélyesek lehetnek. Számos összehasonlítás bizonyította, hogy az ilyen gumikkal futó autók fékútja 65 km/órás sebesség esetén is több mint négy méterrel hosszabb, mint téli gumis társaiké.
9 tipp a biztonságos téli autózáshoz 1
2.- Ajánlott az abroncsokat újonnan megvenni, illetve durván 8-10 évenként vagy kopottságtól függően lecserélni azokat. A 8-10 év akkor érvényes, ha megfelelően van tárolva az abroncs.
9 tipp a biztonságos téli autózáshoz 2
3.- A használt gumik vásárlásánál körültekintően kell eljárni, hiszen sokszor nehéz megállapítani megfelelő-e az állapotuk, a rejtett hibák könnyen megbosszulhatják magukat. Ha mégis a használt mellett döntünk – a pénz beszél ugyebár –, vigyük el az abroncsokat egy közeli gumishoz, ahol szakemberek mondhatják rá az áment. Ha ebbe nem egyezik bele az eladó, ott valami sumákság van.
9 tipp a biztonságos téli autózáshoz 3
4.- Nem helyes és balesetveszélyes is az a gyakori megoldás, mikor a tulajdonosok egyszerre használnak nyári és téli gumikat az autójukon. A télieket általában a hajtott tengelyre szerelik, míg a másikon ott figyel a nyári. Ez a szükségmegoldás azonban még mindig jobb, mintha az összes felnin a nyári szett feszülne.
9 tipp a biztonságos téli autózáshoz 4
5.- Komolyabb havazás esetén javasolt a hólánc felszerelése is – egyes országokban, például a szomszédos Ausztriában kötelező a használata, amit a hatóságok ellenőriznek. A szabály ellen vétő autósok komoly büntetésre számíthatnak, amit nem korbácsütések, hanem egy kövér csekk formájában szabnak ki. Döntsétek el melyik a rosszabb…
9 tipp a biztonságos téli autózáshoz 5
6.- Már az őszi hónapokban ajánlott a hűtőfolyadék dermedéspontjának mérése, illetve 2-3 évenként lecserélni a fagyálló hűtőfolyadékot. Higgyétek el, nincs annál kellemetlenebb, mint mikor szétreped a belefagyott folyadék miatt a blokk.
9 tipp a biztonságos téli autózáshoz 6
7.- Ha idősebb autót használunk – netalán veterán a kicsike és utcára merészkedünk vele télen -, motorolajból is érdemes speciális, hidegnek ellenálló kenőanyagot töltetni a megfelelő nyílásba.
9 tipp a biztonságos téli autózáshoz 7
8.- Ablakmosó folyadékból is fagyállót használjunk, ha a hőmérséklet tartósan fagypont alá csökken. Így akár -15 fokban sem kell a folyadék magfagyásától tartanunk. Ha a tartály nem is reped szét, télen a felverődő latyakot nem fogja magától letakarítani az ablaktörlő, kell neki a rásegítés.
9 tipp a biztonságos téli autózáshoz 8
9.- Öt Celsius-fok alatt gázolajjal működő autók esetében érdemes jobb minőségű üzemanyagot tankolni. Visszaemlékszem apám arcára, mikor reggelente nem jutott el a munkába időben, mert megdermedt a gázolaj. Ha nem szeretnél idő előtt szívinfarktust kapni, inkább ne spórolj azon a pár forinton. (hála az égnek erre édesapám is időben rájött)
9 tipp a biztonságos téli autózáshoz 9

Kommentek

  • Robcsek07

    Fantasztikus tanácsok!!!
    1., Télen hol lehet kapni “nyári” gázolajat?
    2., Van még 1 fokozatú motorolaj? Mutasson már a szerző egy olyan márkaszervízt, vagy szervízt, ahol ilyet tesznek autókba!
    HAHÓ 2014 van és nem 1984!!!

  • pqowieurzt

    “4-5 évenete gumicsere”

    na persze, már a gyártók is (legalábbis a nevesebbek) azt mondják, hogy bírják azok jóval tovább is, és inkább csak a kopottság számít mint a kor.
    Nyilván megfelelő tárolási körülmények között.

  • menőmanó

    “Ha mégis a használt mellett döntünk – a pénz beszél ugyebár -, vigyük el az abroncsokat egy közeli gumishoz, ahol szakemberek mondhatják rá az áment. Ha ebbe nem egyezik bele az eladó, ott valami sumákság van.”

    Ez a kedvencem a kedvenc tanácsom. Olyan életszagú és logikus. :DDD

    Viszont egy fontos dolog kimaradt!
    Mindig a jobb minőségű abroncs kerüljön hátulra, mert a vezetéstechnikai szakértők megmondták, hogy az úgy jó. :)

  • apaarpi

    Robcsek és pqowieurzt hozzászólásával is egyetértek, nagyon ovis szint, és régmúlti stílus lett ez. További észrevételek:
    Pl. elöl téli, hátul nyári – vagy fordítva – garnitúra is ritka ma már, a legtöbben szerencsére már cserélik télire mintd a 4-et, de aki nyárin marad, az többnyire mind a 4 gumival.
    A Michelin saját honlapján is 10 évet ad meg, ha használaton kívül helyesen tároljuk (pl. nem a napon), és még nem kopott.
    Azt, hogy hűvös őszi időben – tehát nem fagyban -, szárazon hosszabb méterekkel a nyári gumi fékútja, kíváncsi vagyok, milyen számos összehasonlítás igazolta, mérésekkel. Nem számosra, csak egyre.
    Épp a “kopottságtól függően” lett ennyivel elmaszatolva, holott itt nagyon fontos, hogy ne a Kresz szerint megengedett 1.6 mm-es kopottságot értsük alatta, hanem télinél a minimum 4 mm-t. Ez elsősorban biztonsági, másrészt pl. az említett osztrákoknál büntetés megelőzése okából is javasollt, mivel a téli időszakban, nov.1.-től nem csak a téli gumi kötelező náluk, hanem ez az elfogadott minimális profil mélység, amit szintén ellenőriznek. Igazuk is van.

  • Kempelen
  • menőmanó

    Gondolom az nem zavar, hogy az almát hasonlítod a körtével.
    Használt nyári még vizes úton is előbb áll meg mint a használt téli.

  • menõmanó

    Bocs elnéztem, a teszten valóban egy kicsit jobb a használt téli.
    Egyébként én is furcsának találom ezt, mert a prémium nyári az én tapasztalataim szerint jobb mint a normál téli száraz úton.

  • Kempelen

    menőmanó, amikor esetedben a hülyeség szorgalommal párosul ugye?
    Nincs harag, megint megnevettettél. Eleget szórakoztattad már a nagyérdeműt.
    :-DDD

  • Vorserie

    kempelen!

    A kutya nem hátrál ha vicsorog..;)

    A kutya attól hűséges,hogy ha baj van nem enged semmilyen vicsorgásnak.

    Ez a hasonlat ide nem jó!

    Ide az kell,hogy hátrál mint egy felnőtt férfi aki rájött hogy még sincs igaza.

  • apaarpi

    Kempelen:

    ne vicceljünk már, azt a “tesztet” gumikereskedő csinálta.

Megjött az utolsó új Forma-1-es

Az új modellhez új szín is jár: a Toro Rosso által leleplezett STR12-est nem lehet majd összekeverni az elődeivel.

F1: Szürke gyilkost mutatott be az amerikai csapat

A mezőnyből utolsó előttiként bemutatkozott az amerikai Haas-csapat új autója is, a VF-17-es.

F1: Itt a (bal)szerencsés új Red Bull – videó

A Red Bull Racing-csapat vasárnap 13 óra 13 perckor leleplezte 2017-es Forma-1-es autóját, az RB13-ast. Tesznek a babonákra.

Így veszélyeztethetik egészségünket a trükköző európai fuvarozók

Az európai teherautó gyártók az AdBlue adalék-anyaggal történő mahinálás megállítását szorgalmazzák. A buherálók az állampolgárok egészségével szórakoznak.

F1: Pályán a McLaren és a Renault

Barcelonában a McLaren-Honda és a Renault is pályára küldte új Forma-1-es autóját.

Olcsó középmotoros sportkocsi érkezik

A legváratlanabb helyen: Indiában születik meg a középmotoros autók piacának legújabb és legolcsóbb képviselője. Genfben is ott lesz a Tata Tamo Futuro.

Így nyílik az új Mercedes E-osztály kabrió teteje!

Hamarosan teljes szépségében megláthatjuk az E-kabriót, addig is itt egy animált kép a tetőnyitásról.

Sok magyar még mindig így autózik

Minden ötödik magyar autós az évszaknak nem megfelelő gumit használ járművén – derült ki egy márkafüggetlen gumikereskedő felmérése alapján.

Peugeot Instinct: nagy szájú GT-tanulmány

Kiszivárgott a Peugeot új tanulmányautójának egy fotója. Az impozáns gran turismo minden valószínűség szerint elektromos hajtást kapott.

Idő előtt lelepleződött egy újabb Forma-1-es

Az autóbemutatót csak holnap tartják, de az amerikai Haas-csapat már szombaton filmezett Barcelonában. Lebukott a 2017-es autó.

Hogyan telepíthetnék játékot az autómra? Itt a válasz!

Számítógépes játékot telepített a Porsche 911 kabrió fedélzeti rendszerére. Az irányításhoz és lövöldözéshez szintén az autó kezelőszerveit használja.

F1: Verstappenék megkapták az új egyenruhát

Az autóra még holnapig várni kell, de a Red Bull versenyzői már megmutatták, mit viselnek majd a volánnál. Így fest Daniel Ricciardo és Max Verstappen új overallja.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.