Így ment életet az ABS

Elképesztő mentés

Szerző: Erdős Norti levél küldés 
Dátum: 2014.11.13. 20.15

Tudod miért jó, ha vészfékezéskor nem blokkolnak a kerekek? Majd most megtudod!

Sokan vannak, akik nem tekintenek túl nagy jelentőséget az ABS-nek, ami valószínűleg azért lehet mert szerencsére még nem kerültek olyan helyzetbe, hogy szükség legyen rá. Nem úgy, mint a videón látható autós, akinek lehet az életét mentette meg a blokkolásgátló.
Szépen hallani ahogy dolgozik az ABS, mikor emberünk tövig nyomja a fékpedált, ennek köszönhetően tudja irányítani az autót. Különben nyílegyenesen beleszállt volna a kamionba.
A vészfékezést mindig hirtelen, rúgásszerű lábmozdulattal kell indítani. A fék lenyomásával egy időben történjen meg a kuplung lenyomása is, ugyanis egy tárcsafék durván 3 tized másodperc alatt blokkolja a kereket, majd 5 tizeden belül leáll a motor, ha nem tapostunk a kuplungra. Járó motor nélkül pedig nincs szervokormány, sem ABS. 
A fékpedált erősen, folyamatosan kell nyomni. Ilyenkor a pedál ugrálhat, remeghet a lábunk alatt, illetve kattogó, kerregő hangot adhat ki (ez a videón jól hallható). Ilyenkor sem szabad felengedni, sőt ha lehet, még erősebben kell taposni. ABS-szel szerelt járművekben nem szabad alkalmazni a korábban tanított, úgynevezett pumpáló fékezést, ugyanis ez a módszer összezavarja a központi egységet. Tehát a rendszer lényege, hogy megakadályozza a kerekek teljes blokkolását, így nagyobb esélyünk van kikerülni az akadályt, ami vészfékezésre késztetett minket.
A korabeli kép remekül ábrázolja az ABS lényegét:
Így ment életet az ABS 1
1964-ben készült el az első generációs blokkolásgátló, melynek megbízhatósága még nem volt teljes. Azonban 1978-ra megkezdődött az ABS fékrendszerek sorozatgyártása (a Mercedes-Benz és a BMW számára), immár tökéletesen megbízható rendszerrel. 1981-re elkészült a százezredik ABS is.

Kommentek

  • gabetdi

    “A fék lenyomásával egy időben történjen meg a kuplung lenyomása is, ugyanis egy tárcsafék durván 3 tized másodperc alatt blokkolja a kereket, majd 5 tizeden belül leáll a motor…” Ahahahhahahah ezt tényleg egy autós oldalon írjátok le??? :D

    “… motor nélkül meg nincs szervokormány és ABS se…”

    Hát ezt azért gondoljátok át szerintem még párszor, ha nem jön magától a megoldás. ABS-es autónál nyugodtan tövig nyomhatod a féket, kuplung kinyomása nélkül, amíg a motor fordulatszáma a sebesség függvényében nem esik az alapjárat alá, addig egészen biztosan nem fog leállni a motor. Ráadásul nagyobb tempónál 100km/h felett, pl 200km/h-ról fékezve elég buta dolog azonnal kinyomni a kuplungot. Teljesen elveszíted az autó stabilitását, ráadásul, ha olyan helyzet adódik közben amit gázadással tudsz kezelni, még keresheted a helyes fokozatot a váltón, ami egy vészhelyzetben súlyos tized vagy akár másodpercekbe kerül. Ezen az életed is múlhat….

  • Kempelen

    Szerintem ezt kérdezd meg vezetéstechnikai trénertől, ne a fotelből döntsd el.
    Te 200-ról vészfékezésnél semmit nem korrigálsz gázzal. Még kevésbé váltogatsz. Valószínűleg életedben nem kerültél még ilyen helyzetbe.
    Azért nyomd ki a kuplungot, mert a dolgok gyorsan történnek még 200-ról is. A cél a megállás, nem a váltogatás. A megállás. Ha nem kell megállnod, akkor pedig lesz időd váltani.
    Menj el egy tanfolyamra, rád fér.

  • DTF

    Itt az Abs max 25-30% ban segit be, a tobbi az a vezetoi tudas es szerencse. Ig smegfogni az autot, a kamion mellett csuszvanagy bravur!

  • gabetdi

    Kedves Kempelen.

    Lehet személyeskedni, 500.000+ levezetett km után, pont a vezess.hu-s gokart verseny 5. végeredményével (64 induló), néhány Hungaroringes és Euroringes pályanap után úgy gondolom, nem a fotelből beszélek. Sajnos nem sajnos voltak már vészhelyzetek, amikor mondjuk autópályán előttem dobta el valaki az autót és 180-ról kellett vészfékezni, de nem nem nyomtam ki a kuplungot és jól is tettem, mert megállni már nem lehetett volna a roncs előtt, így kerülni kellett. Kinyomott kuplunggal (nem tudom, hogy más autók hogy viselkednek), de az én első kerék hajtású, front motoros autóm igen is könnyebben keresztbe áll, mint ha a motorfék is működik.

    Személyeskedéstől függetlenül nem a vezetéstechnikai trénert, de akár egy autószerelőt meg lehet kérdezni, hogy egy ABS-el felszerelt autónak mennyi idő alatt áll le a motorja, ha beletaposol a fékbe :D :D Van egy tippem, hogy azt fogja mondani, hogy amikor a fordulatszám leesik… és ha csak nem alapjáraton jársz az autóddal, nem 5 tized másodperc lesz.

    Az autó stabilitásáról, pedig próbáld ki egyszer lehetőleg kis forgalmú hegyi úton, ha gurulsz lefelé a lejtőn, hogy a kanyarokat üresbe tett autóval veszed, vagy motorfékkel. Azért mondom a kis forgalmút, mert ha határokat feszegeted, üresbe garantálom hogy bizonytalan lesz az autó és az veszélyes a szembe jövőkre. Abban meg azért gondolom egyet értünk, hogy ha kontrollált körülmények között az egyik megoldással magabiztosabban oldasz meg egy helyzetet, akkor arra kell törekedni, hogy vészhelyzetbe is ezt alkalmazd.

  • Xebulon

    Szerintem a rugásszerű fékezés autón sem jó, de motoron meg főleg nem – legfeljebb a Forma 1-ben (ott a légterelő miatt leszorító erő brutális, elől meg nincs rugóút)… Szóval szerintem autónál is jobb, ha hagyunk időt összeülni az első rugóstagot, és ahogy a súly előrebillen úgy tudunk egyre nagyobbat fékezni. Legalábbis az én tapasztalatom, hogy ha eszetlenül belerúgta a fékben akkor előbb megcsúszott a kerék, majd az ABS visszavett a fékből – de ha jó ütemben kicsit lassabban nyomtam tövig a féket, akkor az autó előbb leszorította az orrát a betonra, majd akkorát fékezett, hogy megnyaltam a szélvédőt, miközben az ABS alig avatkozott be.

  • Vorserie

    Xebulon!

    Az elmélet nem rossz de ez eléggé gumifüggő.

Ennyibe kerül az új Lada itthon, holnaptól lehet venni

Bemutatták Magyarországon is a Lada Vestát, és végre kiderült, hogy mennyibe fog kerülni. A forgalmazás március első napján, azaz szerdán kezdődik.

F1: Az FIA üzent a csapatoknak, érik a botrány

A Nemzetközi Automobil Szövetség megüzente a Forma-1-es csapatoknak, hogy a vitatott futóműkonstrukciók megváltoztatására kényszerítheti őket.

Kipróbáltuk a világ legcsúnyább autóját

A csúnyaautó-válogatások örök dobogósa, legendás autóipari kudarc, túl hamar jött zseniális koncepció, tákolt borzalom, a világ leghíresebb kémiatanár-droggyárosának ikonikus járműve: hölgyeim és uraim, íme, egy igazi, ráadásul Magyarországon futó Pontiac Aztek!

F1: Videón, ahogy rögtön kicsúszott az újonc

Lance Strollt nem törte össze, hogy az első tesztnapján rögtön hibázott a Williamsszel. Elveszett egy egész nap.

Újabb női tesztpilóta a Forma-1-ben

A svájci Sauber-csapat a kolumbiai GP3-versenyzőnőt, Tatiana Calderont igazolta fejlesztőpilótaként.

F1: Nézd meg mozgásban az összes idei autót!

Hétfőn elkezdődött az előszezoni tesztelés Barcelonában, az összes F1 csapat 2017-es autója bemutatkozott már pályán.

F1: Folytatódik a McLaren vergődése

A második barcelonai tesztnap délelőttje is a Mercedesé volt, miközben több csapat autója is a garázsban vesztegelt. A McLarennél megint motort kellett cserélni.

F1: A Ferrari megtanult hallgatni, máris támadják miatta

Olaszországban nem vették jó néven, hogy a Ferrari az idei előszezonban hallgatásba burkolózik.

Bűnös és fizet a gyilkos légzsákok gyártója

A Takata hivatalosan is bűnösnek vallotta magát az általa gyártott, világszerte legalább 15 emberéletet követelő hibás légzsákok miatt, és beleegyezett az egymilliárd dolláros büntetőbírság kifizetésébe – közölte az amerikai igazságügyi minisztérium.

F1: 2025-ig marad az Orosz Nagydíj

Az Orosz Nagydíj szervezői szerződést hosszabbítottak, 2025-ig biztosan marad Szocsiban a Forma-1. Éjszakai futam is lehet.

Magyar ötlettel alakulhat át az autós kárrendezés

A gépjármű-kárrendezési folyamatokat támogatja a KárWeb nevű hazai startup. A szolgáltatás próbaüzeméhez már csatlakozott az egyik vezető biztosító.

Nagy változás jön egy Budapestet érintő viszonylaton

Másfél év után végleg kivonul a Lux Express busztársaság a közép-európai térségből. Csak a Varsót a Baltikummal összekötő járatok maradnak meg. Megszűnik a Budapest-Krakkó-Varsó buszjárat is.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.