Így ment életet az ABS

Elképesztő mentés

Szerző: Erdős Norti levél küldés 
Dátum: 2014.11.13. 20.15

Tudod miért jó, ha vészfékezéskor nem blokkolnak a kerekek? Majd most megtudod!

Sokan vannak, akik nem tekintenek túl nagy jelentőséget az ABS-nek, ami valószínűleg azért lehet mert szerencsére még nem kerültek olyan helyzetbe, hogy szükség legyen rá. Nem úgy, mint a videón látható autós, akinek lehet az életét mentette meg a blokkolásgátló.
Szépen hallani ahogy dolgozik az ABS, mikor emberünk tövig nyomja a fékpedált, ennek köszönhetően tudja irányítani az autót. Különben nyílegyenesen beleszállt volna a kamionba.
A vészfékezést mindig hirtelen, rúgásszerű lábmozdulattal kell indítani. A fék lenyomásával egy időben történjen meg a kuplung lenyomása is, ugyanis egy tárcsafék durván 3 tized másodperc alatt blokkolja a kereket, majd 5 tizeden belül leáll a motor, ha nem tapostunk a kuplungra. Járó motor nélkül pedig nincs szervokormány, sem ABS. 
A fékpedált erősen, folyamatosan kell nyomni. Ilyenkor a pedál ugrálhat, remeghet a lábunk alatt, illetve kattogó, kerregő hangot adhat ki (ez a videón jól hallható). Ilyenkor sem szabad felengedni, sőt ha lehet, még erősebben kell taposni. ABS-szel szerelt járművekben nem szabad alkalmazni a korábban tanított, úgynevezett pumpáló fékezést, ugyanis ez a módszer összezavarja a központi egységet. Tehát a rendszer lényege, hogy megakadályozza a kerekek teljes blokkolását, így nagyobb esélyünk van kikerülni az akadályt, ami vészfékezésre késztetett minket.
A korabeli kép remekül ábrázolja az ABS lényegét:
Így ment életet az ABS 1
1964-ben készült el az első generációs blokkolásgátló, melynek megbízhatósága még nem volt teljes. Azonban 1978-ra megkezdődött az ABS fékrendszerek sorozatgyártása (a Mercedes-Benz és a BMW számára), immár tökéletesen megbízható rendszerrel. 1981-re elkészült a százezredik ABS is.

Kommentek

  • gabetdi

    “A fék lenyomásával egy időben történjen meg a kuplung lenyomása is, ugyanis egy tárcsafék durván 3 tized másodperc alatt blokkolja a kereket, majd 5 tizeden belül leáll a motor…” Ahahahhahahah ezt tényleg egy autós oldalon írjátok le??? :D

    “… motor nélkül meg nincs szervokormány és ABS se…”

    Hát ezt azért gondoljátok át szerintem még párszor, ha nem jön magától a megoldás. ABS-es autónál nyugodtan tövig nyomhatod a féket, kuplung kinyomása nélkül, amíg a motor fordulatszáma a sebesség függvényében nem esik az alapjárat alá, addig egészen biztosan nem fog leállni a motor. Ráadásul nagyobb tempónál 100km/h felett, pl 200km/h-ról fékezve elég buta dolog azonnal kinyomni a kuplungot. Teljesen elveszíted az autó stabilitását, ráadásul, ha olyan helyzet adódik közben amit gázadással tudsz kezelni, még keresheted a helyes fokozatot a váltón, ami egy vészhelyzetben súlyos tized vagy akár másodpercekbe kerül. Ezen az életed is múlhat….

  • Kempelen

    Szerintem ezt kérdezd meg vezetéstechnikai trénertől, ne a fotelből döntsd el.
    Te 200-ról vészfékezésnél semmit nem korrigálsz gázzal. Még kevésbé váltogatsz. Valószínűleg életedben nem kerültél még ilyen helyzetbe.
    Azért nyomd ki a kuplungot, mert a dolgok gyorsan történnek még 200-ról is. A cél a megállás, nem a váltogatás. A megállás. Ha nem kell megállnod, akkor pedig lesz időd váltani.
    Menj el egy tanfolyamra, rád fér.

  • DTF

    Itt az Abs max 25-30% ban segit be, a tobbi az a vezetoi tudas es szerencse. Ig smegfogni az autot, a kamion mellett csuszvanagy bravur!

  • gabetdi

    Kedves Kempelen.

    Lehet személyeskedni, 500.000+ levezetett km után, pont a vezess.hu-s gokart verseny 5. végeredményével (64 induló), néhány Hungaroringes és Euroringes pályanap után úgy gondolom, nem a fotelből beszélek. Sajnos nem sajnos voltak már vészhelyzetek, amikor mondjuk autópályán előttem dobta el valaki az autót és 180-ról kellett vészfékezni, de nem nem nyomtam ki a kuplungot és jól is tettem, mert megállni már nem lehetett volna a roncs előtt, így kerülni kellett. Kinyomott kuplunggal (nem tudom, hogy más autók hogy viselkednek), de az én első kerék hajtású, front motoros autóm igen is könnyebben keresztbe áll, mint ha a motorfék is működik.

    Személyeskedéstől függetlenül nem a vezetéstechnikai trénert, de akár egy autószerelőt meg lehet kérdezni, hogy egy ABS-el felszerelt autónak mennyi idő alatt áll le a motorja, ha beletaposol a fékbe :D :D Van egy tippem, hogy azt fogja mondani, hogy amikor a fordulatszám leesik… és ha csak nem alapjáraton jársz az autóddal, nem 5 tized másodperc lesz.

    Az autó stabilitásáról, pedig próbáld ki egyszer lehetőleg kis forgalmú hegyi úton, ha gurulsz lefelé a lejtőn, hogy a kanyarokat üresbe tett autóval veszed, vagy motorfékkel. Azért mondom a kis forgalmút, mert ha határokat feszegeted, üresbe garantálom hogy bizonytalan lesz az autó és az veszélyes a szembe jövőkre. Abban meg azért gondolom egyet értünk, hogy ha kontrollált körülmények között az egyik megoldással magabiztosabban oldasz meg egy helyzetet, akkor arra kell törekedni, hogy vészhelyzetbe is ezt alkalmazd.

  • Xebulon

    Szerintem a rugásszerű fékezés autón sem jó, de motoron meg főleg nem – legfeljebb a Forma 1-ben (ott a légterelő miatt leszorító erő brutális, elől meg nincs rugóút)… Szóval szerintem autónál is jobb, ha hagyunk időt összeülni az első rugóstagot, és ahogy a súly előrebillen úgy tudunk egyre nagyobbat fékezni. Legalábbis az én tapasztalatom, hogy ha eszetlenül belerúgta a fékben akkor előbb megcsúszott a kerék, majd az ABS visszavett a fékből – de ha jó ütemben kicsit lassabban nyomtam tövig a féket, akkor az autó előbb leszorította az orrát a betonra, majd akkorát fékezett, hogy megnyaltam a szélvédőt, miközben az ABS alig avatkozott be.

  • Vorserie

    Xebulon!

    Az elmélet nem rossz de ez eléggé gumifüggő.

Tudod, miért hívják anyósülésnek?

Tudod, hogy az autóban a jobb első ülést miért hívják anyósülésnek? Van néhány teória.

A pesti autósok birkák, itt a fotós bizonyíték

Levelet kaptunk olvasónktól, akit – érthetően – bánt, hogy a pesti autósok nem tanulnak a büntetésekből, és direkt megszegik a szabályokat.

Filmbe illő balesetet videózott egy kamionos

Halálos iramban-i magaslatokat verdes az alábbi baleset, csak az a kár, hogy ez nem egy filmben történt.

Franciaországban magára hagytak egy Lada-kereskedést, tele autókkal

Úgy tűnik, Franciaországban tényleg a kutyának sem kellett a Lada, egy komplett kereskedés áll évek óta elhagyottan, autókkal együtt.

F1: Vettel szerint kamuzik a Mercedes

Sebastian Vettel nem hiszi, hogy a Mercedes tényleg annyira lassú Szocsiban, mint péntek délután mutatták. A ferraris német szerint az időmérőre gyorsak lesznek Hamiltonék.

F1: Ecclestone átvágott minket!

A Maláj Nagydíj igazgatója, Razlan Razali kiosztotta Bernie Ecclestone-t és a Forma-1 új tulajdonosát is.

F1: Vettelék taroltak, a Merci nem bír a Ferrarival

Komoly munka vár a Mercedesre péntek este, ugyanis a Forma-1-es Orosz Nagydíj második szabadedzésén meg sem tudták szorítani az új szocsi körrekordot futó Ferrarit.

Ideje beszélnünk a felnik egyik legfontosabb jellemzőjéről

Gajdán Miklós autóbúvár szakkörének legújabb epizódjában a kerekek felé kalandozunk el. Vaskos téma, ezért az általános ismeretek ismétlése után főképp egy jellemzőre, az ET-számra koncentrálunk.

F1: Hamiltont felzaklatta a lábát elveszítő tini

Lewis Hamiltont nagyon megérintette Billy Monger doningtoni Forma-4-es balesete.

F1: Büntetések felé tart a Ferrari?

Gyanús, hogy a Ferrari nem fogja kihúzni a szezon végéig a szabályok által engedélyezett számú erőforrás-részegységgel.

Újabb adag magyar tűzoltóautó állt forgalomba

Ma 14 új, magyar gyártású tűzoltóautót adtak át a Katasztrófavédelemnek. A járművek értéke megközelíti a kétmilliárd forintot. 

F1: A bőröndjében vitte az alkatrészt a Red Bull-főnök

A Red Bull-főnök Christian Horner Szocsiban elárulta, hogy a saját bőröndjében volt kénytelen alkatrészt vinni Max Verstappen erőforrásához a hétvégére.

Soha nem látott, kedves újítás a rendőrautókban

Játékmackókkal szereli fel az észt rendőrség a járőrautókat, hogy vigaszt nyújtsanak a kisgyerekeknek, akik balesetek vagy más, nagy traumát okozó helyzetek résztvevőivé válnak.

F1: 15 helyes hátrasorolás a McLaren-újoncnak

Kezdődik: a McLarennél már az idény negyedik fordulóján jönnek a motorcserés hátrasorolások, Stoffel Vandoorne az Orosz Nagydíjra 15 pozíciós büntetést kapott.

F1: Alonso azért se bánja, hogy otthagyta a Ferrarit

Fernando Alonso unja már a kérdést, de újra elmondta, hogy akkor sem bánja a Ferraritól való távozást, ha idén bajnoki esélyes az olasz csapat. A McLarennél javult az életminősége.

Tarlós bedurvult, ez lett a bírságkamera sorsa

Tarlós István főpolgármester leszereltette a Bécsi és Szépvölgyi út kereszteződésében felszerelt kamerát.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.