Így ment életet az ABS

Elképesztő mentés

Szerző: Erdős Norti levél küldés 
Dátum: 2014.11.13. 20.15

Tudod miért jó, ha vészfékezéskor nem blokkolnak a kerekek? Majd most megtudod!

Sokan vannak, akik nem tekintenek túl nagy jelentőséget az ABS-nek, ami valószínűleg azért lehet mert szerencsére még nem kerültek olyan helyzetbe, hogy szükség legyen rá. Nem úgy, mint a videón látható autós, akinek lehet az életét mentette meg a blokkolásgátló.
Szépen hallani ahogy dolgozik az ABS, mikor emberünk tövig nyomja a fékpedált, ennek köszönhetően tudja irányítani az autót. Különben nyílegyenesen beleszállt volna a kamionba.
A vészfékezést mindig hirtelen, rúgásszerű lábmozdulattal kell indítani. A fék lenyomásával egy időben történjen meg a kuplung lenyomása is, ugyanis egy tárcsafék durván 3 tized másodperc alatt blokkolja a kereket, majd 5 tizeden belül leáll a motor, ha nem tapostunk a kuplungra. Járó motor nélkül pedig nincs szervokormány, sem ABS. 
A fékpedált erősen, folyamatosan kell nyomni. Ilyenkor a pedál ugrálhat, remeghet a lábunk alatt, illetve kattogó, kerregő hangot adhat ki (ez a videón jól hallható). Ilyenkor sem szabad felengedni, sőt ha lehet, még erősebben kell taposni. ABS-szel szerelt járművekben nem szabad alkalmazni a korábban tanított, úgynevezett pumpáló fékezést, ugyanis ez a módszer összezavarja a központi egységet. Tehát a rendszer lényege, hogy megakadályozza a kerekek teljes blokkolását, így nagyobb esélyünk van kikerülni az akadályt, ami vészfékezésre késztetett minket.
A korabeli kép remekül ábrázolja az ABS lényegét:
Így ment életet az ABS 1
1964-ben készült el az első generációs blokkolásgátló, melynek megbízhatósága még nem volt teljes. Azonban 1978-ra megkezdődött az ABS fékrendszerek sorozatgyártása (a Mercedes-Benz és a BMW számára), immár tökéletesen megbízható rendszerrel. 1981-re elkészült a százezredik ABS is.

Kommentek

  • gabetdi

    “A fék lenyomásával egy időben történjen meg a kuplung lenyomása is, ugyanis egy tárcsafék durván 3 tized másodperc alatt blokkolja a kereket, majd 5 tizeden belül leáll a motor…” Ahahahhahahah ezt tényleg egy autós oldalon írjátok le??? :D

    “… motor nélkül meg nincs szervokormány és ABS se…”

    Hát ezt azért gondoljátok át szerintem még párszor, ha nem jön magától a megoldás. ABS-es autónál nyugodtan tövig nyomhatod a féket, kuplung kinyomása nélkül, amíg a motor fordulatszáma a sebesség függvényében nem esik az alapjárat alá, addig egészen biztosan nem fog leállni a motor. Ráadásul nagyobb tempónál 100km/h felett, pl 200km/h-ról fékezve elég buta dolog azonnal kinyomni a kuplungot. Teljesen elveszíted az autó stabilitását, ráadásul, ha olyan helyzet adódik közben amit gázadással tudsz kezelni, még keresheted a helyes fokozatot a váltón, ami egy vészhelyzetben súlyos tized vagy akár másodpercekbe kerül. Ezen az életed is múlhat….

  • Kempelen

    Szerintem ezt kérdezd meg vezetéstechnikai trénertől, ne a fotelből döntsd el.
    Te 200-ról vészfékezésnél semmit nem korrigálsz gázzal. Még kevésbé váltogatsz. Valószínűleg életedben nem kerültél még ilyen helyzetbe.
    Azért nyomd ki a kuplungot, mert a dolgok gyorsan történnek még 200-ról is. A cél a megállás, nem a váltogatás. A megállás. Ha nem kell megállnod, akkor pedig lesz időd váltani.
    Menj el egy tanfolyamra, rád fér.

  • DTF

    Itt az Abs max 25-30% ban segit be, a tobbi az a vezetoi tudas es szerencse. Ig smegfogni az autot, a kamion mellett csuszvanagy bravur!

  • gabetdi

    Kedves Kempelen.

    Lehet személyeskedni, 500.000+ levezetett km után, pont a vezess.hu-s gokart verseny 5. végeredményével (64 induló), néhány Hungaroringes és Euroringes pályanap után úgy gondolom, nem a fotelből beszélek. Sajnos nem sajnos voltak már vészhelyzetek, amikor mondjuk autópályán előttem dobta el valaki az autót és 180-ról kellett vészfékezni, de nem nem nyomtam ki a kuplungot és jól is tettem, mert megállni már nem lehetett volna a roncs előtt, így kerülni kellett. Kinyomott kuplunggal (nem tudom, hogy más autók hogy viselkednek), de az én első kerék hajtású, front motoros autóm igen is könnyebben keresztbe áll, mint ha a motorfék is működik.

    Személyeskedéstől függetlenül nem a vezetéstechnikai trénert, de akár egy autószerelőt meg lehet kérdezni, hogy egy ABS-el felszerelt autónak mennyi idő alatt áll le a motorja, ha beletaposol a fékbe :D :D Van egy tippem, hogy azt fogja mondani, hogy amikor a fordulatszám leesik… és ha csak nem alapjáraton jársz az autóddal, nem 5 tized másodperc lesz.

    Az autó stabilitásáról, pedig próbáld ki egyszer lehetőleg kis forgalmú hegyi úton, ha gurulsz lefelé a lejtőn, hogy a kanyarokat üresbe tett autóval veszed, vagy motorfékkel. Azért mondom a kis forgalmút, mert ha határokat feszegeted, üresbe garantálom hogy bizonytalan lesz az autó és az veszélyes a szembe jövőkre. Abban meg azért gondolom egyet értünk, hogy ha kontrollált körülmények között az egyik megoldással magabiztosabban oldasz meg egy helyzetet, akkor arra kell törekedni, hogy vészhelyzetbe is ezt alkalmazd.

  • Xebulon

    Szerintem a rugásszerű fékezés autón sem jó, de motoron meg főleg nem – legfeljebb a Forma 1-ben (ott a légterelő miatt leszorító erő brutális, elől meg nincs rugóút)… Szóval szerintem autónál is jobb, ha hagyunk időt összeülni az első rugóstagot, és ahogy a súly előrebillen úgy tudunk egyre nagyobbat fékezni. Legalábbis az én tapasztalatom, hogy ha eszetlenül belerúgta a fékben akkor előbb megcsúszott a kerék, majd az ABS visszavett a fékből – de ha jó ütemben kicsit lassabban nyomtam tövig a féket, akkor az autó előbb leszorította az orrát a betonra, majd akkorát fékezett, hogy megnyaltam a szélvédőt, miközben az ABS alig avatkozott be.

  • Vorserie

    Xebulon!

    Az elmélet nem rossz de ez eléggé gumifüggő.

Vége a pénzbehajtásnak Újpesten

Pár hete írutunk arról a sokak szerint nem egyértelmű forgalmi helyzetről, ahol csak úgy hullottak az 50 ezres büntetések. Mára változott a helyzet.

Rosberg autójában Wehrlein: Köszi, Nico!

Nem dőlt még el a visszavonuló Nico Rosberg helyének sorsa. Az egyik legesélyesebb versenyző azonban olyan fotót posztolt, amin a világbajnok autójában ülve látható.

F1: A fél mezőny bejelentkezett a Mercedesnél

A Mercedes-csapat elnöke, Niki Lauda azt mondja, óriási az érdeklődés Nico Rosberg megüresedett helye iránt, mégsem lesz könnyű betölteni a bajnoki ülést.

Kitiltják a dízeleket több nagyvárosból

Párizs, Madrid, Athén és Mexikóváros összefogott, majd közösen bejelentette: 2025-től kitiltják az útjaikról a dízelüzemű járműveket.

F1: A Mercedes tényleg számolhat Alonsóval?

A Mercedes még egyetlen nevet sem említett a nagy meglepetésre visszavonulását bejelentő Nico Rosberg utódjaként, de a korábbi nyilatkozatok alapján Fernando Alonso tényleg a listájukon lehet.

Tíz autó ütközött az M1-esen

Két balesetben hat és négy autó ütközött össze egymástól pár száz méterre.

Hegyszorosban reptetett siklóernyőst a Volvo

Ez a világon az első olyan mutatvány, amelyben egy teherautó és egy siklóernyős szerepel. De arra sem volt még példa, hogy siklóernyőst keresztül vontassak egy híd alatt.

F1: 15-ször sírta el magát Rosberg

Négy nap alatt tizenötödször sírta el magát, mondta a Forma-1 visszavonuló bajnoka, majd olyat tett a trófeával, mint előtte soha, senki.

Szebb is, erősebb is a Hyundai új raliautója

Bemutatta WRC versenyautójának harmadik kiadását a Hyundai. Nagyobb teljesítményét az új WRC szabályzatnak, dögös külsejét a kupé karosszériának köszönheti

Buszbaleset Győrben, súlyos sérültek

Turistabusszal ütközött egy taxi és egy személyautó Győr belvárosában.

Megmérték a halálút szélességét

Sorra történnek halálos balesetek a Győrt Pápával összekötő 83-as főút lakott területen kívüli részén, amiben az ott lakók szerint benne van az út is.

F1: Rosberg átvette a bajnoki kupát – videó

Pénteken este Bécsben megtartották a Nemzetközi Automobil Szövetség díjkiosztó gáláját, amelyen a visszavonuló Forma-1-es világbajnok, Nico Rosberg is átvette a kupáját. Képek és videó az eseményről.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.