5 Lada, ami nem szórakozik, büntet!

Szerző: Erdős Norti levél küldés 
Dátum: 2014.09.19. 16.00

Tudtátok, hogy az egyik legnépszerűbb Lada versenyautót egy titkos tengeralattjáró-üzemben készítették? És ez még nem minden!

Szeretjük mikor a lemezen pattogó kavicsok hangja a Subaru morgásával vegyül, de amikor a VFTS megérkezik nyélgázon, az utánozhatatlan. És a WTCC-t sem csak Michelisz Norbi miatt nézzük, reménykedünk, hogy James Thomson vagy Rob Huff csodát tesz az orosz géppel. Ezért aztán összegyűjtöttünk néhány népszerű versenyautót, amelyek Ladából készültek. 

VFTS

A VFTS (Vilnius Fabrik Tuning Sport) versenyautókat Litvánia fővárosában, Vilniusban készítették egy titkos tengeralattjáró-üzem lezárt részében. A projektet Sztaszisz Brundza vezette, aki nem csak az autóépítéshez, de a versenyzéshez is konyított. 
Mivel a Szovjetunióban az autóversenyzés a honvédelmi sportok közé tartozott, igen sok rubelt költhettek fejlesztésre, ennek eredményeként a VFTS típusjelzéssel futó, 1600 köbcentis, két duplatorkú Weber karburátorral ellátott, 160 lóerős orosz, a keleti blokk legsikeresebb versenygépe lett, és azonnal meghódította a nézőket. Magyarországon a Lada VFTS verziója gyakorlatilag minden rali-, illetve pályaversenyen indult, és rendkívüli népszerűségnek örvend a mai napig.

Niva 4×4

A Ladákat főként ralira és hegyi versenyzésre használták, majd a Niva megjelenése után a terepraliba is belekóstolt az AutoVAZ. A nyolcvanas évek elején gyári csapat indult a Párizs-Dakaron, legjobb eredményük pedig egy második helyezés volt, Jacky Ickx Mercedese mögött. Később egy importőr erősen átalakított Niva-karosszériába Porsche-motorokat szerelve alkotta meg a második generációs versenyautókat, amelyek azonban nem lettek annyira sikeresek, mint elődeik.
A Dakaron versenyző egyik Niva szerepelt a Magyar Televízióban is vetített T.I.R. 1987-es tv-sorozatban, ami két kamionos kalandos útját mutatja be a logisztikai akadályok útvesztőjében. A negyedik epizódban a két főhős benevez a Párizs-Dakarra, ekkor tűnik fel az orosz technika, egy másik csapat versenyzőjeként.



112 VK S2000 Rally

Az összkerékhajtású, 260 lóerős Lada S2000 az orosz bajnokság befejező futamán debütált 2005-ben, ahol az abszolút értékelésben a harmadik helyet szerezte meg. 
A versenyautóban az Opel jól bevált 2,0 literes, C20XE motorját szerelték, ami már bizonyította képességeit a Lada 110-ből épített versenyautóban is, amely 1999-ben, 2000-ben és 2001-ben is győzelmet szerzett az orosz ralibajnokságban. Természetesen a karosszéria erősítésen esett át, és a szabályoknak megfelelően bekerült a 70 literes, tűzálló üzemanyag-tartály is. A kerékjáratokat úgy alakították ki, hogy a beáramló levegő fokozza a motortér hűtését.

21106 WTCC

2008-ban a Russian Bears Motorsport két darab Lada 21106-sal nevezett a Túraautó világbajnokságba (WTCC). Az egyik pilótájuk Jaap van Lagen a másik pedig Viktor Sapovalov volt. 
Az autóban szintén az Opel kétliteres szívómotorja kapott helyet, ami 275 lóerőt és 265 Nm-t teljesített. Az év utolsó három futamán már három Ladát láthattunk, ugyanis csatlakozott Kirill Ladygin is a csapathoz, aki többszörös bajnoka volt az orosz Lada Revolution kupának, ahol a Revolution II. névre keresztelt autókkal versenyzett.


Granta WTCC 2014

Végül pedig az AutoVAZ idén márciusban bemutatott 400 lóerős versenyautója, ami a Túraautó-világbajnokságon bizonyíthat. Ránézésre nem sok különbség van a tavalyi Granta és az idei között, ami picit meglepő, hiszen a 2014-es szabályok új aerodinamikai kiegészítőket, szélesebb nyomtávot, erősebb 1,6-os turbómotort, nagyobb kerekek és fékek használatát engedélyezik. 
A kevés változtatásnak az lehet az oka, hogy a Lada 2015-ben szeretné bemutatni vadonatúj versenyautóját, amit a Grantával párhuzamosan fejlesztenek, így vélhetően a következő évben durrantják el a petárdát. Az autó mellett  a csapat két pilótája Robert Huff (2012-es WTCC világbajnok) és James Thompson látható.


2015 WTCC Vesta koncepció
Sokat nem árultak még el róla az oroszok, de elvileg ez válthatja a Grantát

Kommentek

A lakótelep közepén sikerült elakadni egy szabadidő-autóval

Újabb eset bizonyítja, hogy a szabadidő-autó nem terepjáró, főleg utcai abroncsokkal nem.

Városban száguldozó kretének rontják a BMW-sek jó hírét

Az ilyen videók miatt romlik a bajor márka tulajdonosainak megítélése, mert ez már nem a használja-e az indexet szint. Ez közveszélyes szórakozás.

Felhők közé emel a magyar Trabant motor, és ez nem vicc

Magyarországon az épülő szocializmus találkozása a repülési vággyal érdekes szerkezeteket szült, a felhők közé vágyóknak köszönhetünk egy különleges Trabant motort, ami képes volt embereket égbe emelni.

Kereszteződésben ennél zseniálisabb dolgot még nem láttunk

Nem tudsz kihajtani a keresztező forgalom miatt, és senki nem enged ki? Van egy megoldás!

Önjáró autók üzembe helyezését tervezik

Bő két év múlva már vezető nélküli autók közlekedhetnek a London és Oxford közti 100 kilométeres úton, ha valóra válnak egy frissen létrehozott brit konzorcium tervei.

F1: A Mercedes segíti ki a Hondát?

Brit sajtóértesülés szerint a Mercedes beszáll a Honda motorfejlesztésébe. A Red Bull nem örül a rivális felzárkóztatásának.

F1: Kínszenvedés lesz megegyezni az új motorokról

A Forma-1 új motorformulára vált 2021-től, sokan előre látják, hogy nem lesz könnyű megegyezni erről.

F1: Komoly veszélyben volt Wehrlein pályafutása

A Sauber versenyzője, Pascal Wehrlein szerint a Bajnokok Tornáján szerzett hátsérülésére a karrierje is rámehetett volna, ha nem adott volna magának elég időt a felépülésre.

Porsche: három visszahívás egy héten belül!

A német sportautógyár típusait különböző problémák sújtják, de mások sem immúnisak a péntekinadrág-szindrómára.

Figyelem, újra bírságolnak az óbudai kamerák

A III. kerület a polgármesteri iroda honlapján tette közzé, hogy mostantól megint küldik a csekkeket a szabálytalankodóknak, mert továbbra sem bizonyított, hogy jogtalanul bírságolnának kameráik felvételei alapján.

F1: Egyenlítésre készül a Mercedes

A hétvégi Orosz Nagydíjon a Mercedes szeretné 2-2-re felhozni az idei győzelmi arányt, Toto Wolff szerint az egész csapatnak fáj, amikor kikapnak a Ferraritól.

Barbár Mad Max-autó a Mitsubishitől

A Top Gear felkérésére félelmetes sivatagi versenyautót épített a Mitsubishi, majd elkészítették annak civil, megvásárolható kiadását is.

Visszatért a lépcsőshátú Swift!

Bemutatkozott és három hét múlva már meg is vásárolható a Suzuki Swift szedán – igaz, nem Suzuki, nem Swift, és nem is kapható Európában.

F1: Alonso rátette a kezét az Indy-trófeára

Hétfőn az Andretti Motorsport főhadiszállásán járt Fernando Alonso.

F1: Buttonnak elég lesz 10 kör!

A McLarennél nagyon bíznak a Monacóban Fernando Alonso helyére beugró Jenson Buttonban, úgy gondolják, a pályás tesztelésnek nem lett volna haszna számára.

Magyarországon épít szupertöltőt a Tesla

Nagyszabású töltőinfrastruktúra-fejlesztést jelentett be a Tesla. Az akciónak van hazai vonatkozása is.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.