Megvalósult autós rémálom, hepienddel

Segítettem egy peches német autósnak

Szerző: Rácz Tamás levél küldés 
Dátum: 2014.09.03. 12.00

Beláthatatlan kanyarban törik ki a kocsid kereke, csúszós úton, esőben, külföldön – mit teszel? Reménykedj, hogy jön két szőrös mentőangyal!

Első napja volt a gyerekeknek az iskolában, őket vittem haza délben az évnyitó után, amikor Zsámbék és Bicske között egy karját lengető férfi tűnt fel egy jobbos kanyarban. Lassítottam, mire a fazon integetni kezdett, hogy menjek tovább, és odaszaladt egy kocsihoz, ami az úttesten állt. Egy pillanatig azt hittem, valami falu bolondja szórakozik az autósokkal, de aztán rájöttem: egy nagyon vacak helyen elakadt autó miatt figyelmeztetett.

Elég szűk, a bozót miatt nem jól belátható kanyarban állt a német rendszámos Peugeot 807, vészvillogóval, félkeresztben, teljesen elfoglalva az én sávomat (az ívbelső sávot), ketten pedig matatnak a jobb első keréknél. Defekt? De akkor miért nem húzódott le a padkára jobban?

Megvalósult autós rémálom, hepienddel 1

Ahogy a korábbi integető hapsi mellé értem, megismertem: lányom osztálytársának apukája, ő bütyköli a kereket, mellette pedig a kezét tördeli egy öreg papa. A lerobbant kocsi előtt állt az osztálytárs-apuka Zafirája. Nahát, ezt nem hagyom ennyiben, már csak a szakmai kíváncsiság miatt sem. Megfordultam, visszamentem, megint megfordultam, és vészvillogóval leálltam félig a padkára, fentebb, a Peugeot mögött. Kiszálltam, leüvöltöztük az ismerős apukával, hogy majd én integetek a többi autósnak, hogy vigyázzanak, ő csak szereljen, és hamar megértettem, mi történt valójában.

A német bácsi a kanyarban kapott defektet, de a futómű is szétesett, a kerékre rátérdelt a kocsi. A Peugeot csúszva megállt, a padkára lehúzódni már nem tudott. Nem sokkal később érkezett az ismerősöm, aki mellesleg Angliából költözött hozzánk (igen, ilyen is van, Nagy-Britannia-Magyarország: 500 000-1, egyelőre ők vezetnek), és kint pont közúti műszaki mentéseknél dolgozott. Őt sem hagyta nyugodni a szakmai érdeklődés, meg persze az emberbaráti szeretet. Megállt megkérdezni, segíthet-e, és kiderült, hogy a német papa nincs épp a helyzet magaslatán. Az angol srác átlátta, hogy a dolomitzúzalékos, a köznyelv által fehér aszfaltnak nevezett úton, ami ráadásul pont a Peugeot irányába lejtős is ezen a szakaszon, a szemerkélő esőben pillanatok alatt bele fog szállni valaki a döglött 807-be, vagy, ami még rosszabb, a beláthatatlan kanyarban kikerülés közben ütközik majd bele frontálisan egy szembejövőbe.

Megvalósult autós rémálom, hepienddel 2

Leparkolta autóját a Peugeot előtt – azért nem mögötte, mert az ő gyerekei is a kocsiban ültek, és nem akart kockáztatni, hogy őket pöccintse az árokba egy fentről érkező, túl későn fékező kamion. Látta, hogy segíteni kell a bácsinak, megpróbálta kicserélni a kereket, hátha a nem lapos pótkeréken legalább a padkára le tud mászni a kocsi. Nem ment túl szaporán a munka, mert minden érkező kocsi hangjára abba kellett hagyni a szerelést és kiszaladni integetni, nehogy nekik menjen valaki. A német papára láthatóan egyáltalán nem lehetett számítani.

Ekkor érkeztem én. Mivel én már folyamatosan tudtam biztosítani, a Mazdát az én gyerekeimmel nem volt akkora para az út szélén hagyni, jó előre le tudtam inteni, lelassíttatni a fentről jövő kocsikat. Vagy tíz percig integettem, az angol srác szerelt, aztán – miután a móka kedvéért ez emelőről egy kicsit a kezére is esett a Peugeot – kiderült, hogy a másik kerék nem fér be a kerékjáratba a széthullott futómű miatt, ide tréler kell.

Megvalósult autós rémálom, hepienddel 3
Fehér aszfalt – esőben szinte jég

A német papa teljesen tehetetlennek bizonyult a bajban, csak nézett a szemével szomorúan, nekünk kellett tovább dolgozni az országimázs javításán. Nekem megvolt egy bicskei szerviz száma a telefonomban, de Murphy sosem alszik: a szám műszaki hiba miatt pont akkor nem volt kapcsolható. Sebaj, pár perc csak a kisváros, megdumáltuk, hogy ők lemennek a papával trélerért, én meg maradok biztosítani.

Elmentek, Murphy pedig remek tempóérzékkel abban a pillanatban kéjes vigyorral rátolta az utánégetőt a szitura: elkezdett szakadni az eső. De tényleg szakadni, pillanatok alatt konkrét vízátfolyás alakult ki a lábam alatt. Az érkező kamionok meg-megcsúsztak, ahogy az integetésemre a fehér aszfalton megfékezték a negyven tonnákat, én pedig úgy éreztem, most jött el az ideje a telefonos segítségkérésnek.

Bepötyögtem a 107-et, elmondtam, mi a helyzet, és példás gyorsasággal, alig 7-8 perccel később meg is érkezett a kék-piros villogós Astra Bicske felől. A rendőrök is hamar levették, mi a helyzet, megköszönték, hogy addig ilyen derekasan helytálltam, és minden hivataloskodás nélkül beálltak biztosítani, amíg visszatér a tulaj meg az angol srác a trélerrel.

Megvalósult autós rémálom, hepienddel 4

Lefejtettem magamról a ronggyá ázott inget és egyenesen a fürdőkádunk felé vettem az irányt a Mazdával. Pár perc múlva már a hepiendről is értesülhettem: feleségem épp arra autózott munkaügyben Bicske-Budakeszi viszonylatban, és jelentette, hogy már húzzák fel egy trélerre a Peugeot-t.

Hát ennyi a sztori, a tanulságok a szokásos közhelyes dolgok: ha baj van, ne habozzunk segíteni a bajbajutottnak, mindig első a helyszín biztosítása, illetve, ha igazán komoly a baj, ne habozzuk hívni azokat, akiknek az a dolguk, hogy segítsenek.

További kis jópofaságok itt.

(Ez itt a NapiTomi, a mindig fényképezőgéppel közlekedő Rácz Tamás autós újságíró és autóbuzi barátai mikroblogja a vezessen kis közlekedési abszurditásokról.)

Kommentek

  • kraft

    Királyok voltatok mindannyian! Respect!!!

  • v_Petya25

    Jó a sztori és önzetlen a segítség. Le a kalappal!

  • Vorserie

    Rácz úr!

    Elakadást jelző háromszög??
    Frankó a mazda műszerfala….
    Ez milyen tapintás érzetre?

    Genyózást félretéve becsületre méltó,példás viselkedés ,hogy ennyien próbáltok segíteni egy elakadt külföldinek.Kár,hogy a magyarok nagy része nem ilyen segítőkész egymással szemben.

  • Rácz Tamás

    Vorserie: a háromszöget kirakta a peugeot-s ember, látszik is a képen a Mazda előtt, én pedig ugye lehúzódva álltam meg.
    A Mazda műszerfalának tapintása pont olyan sprőd, amilyennek egy kb. 400ezres melósautóénak lenni kell, teljesen elégedett vagyok vele ár-érték viszonylatban, de ha egy tízmilliós Golfé lenne ilyen, azt hiszem, szóvá tenném :-)

  • Vérmacy

    “a magyarok nagy része nem ilyen segítőkész egymással szemben.”

    Miért is van ez?
    Van olyan település Mo-on, ahol Én is visszab*szom kettesbe a benyást és tolom Neki a 30-as táblánál. Ha elütök vkit, majd feladom magam a legközelebbi rendőrségen. DE! Ez egy olyan település, ahol nem ritkán két család (változó, hogy melyek) ~50-50 fő kaszával, mezőgazdasági eszközökkel mennek megbeszélni az ügyes-bajos dolgaikat. Átélsz egy ilyen eszmecserét ~10 méterről (kolléganőm a Tarbantjában ült, amikor közre fogták és szerencsére vele nem volt dolguk) és segítségnyújtás előtt háromszor is meggondolod, hogy lassíts-e. Lehet, csak Én képzelem oda, de Rácz Úr is azért állt meg, mert ismerős autó is érintett volt.
    Nem egyszer álltam meg Én is segíteni az út szélen, de páromnak szóltam, hogy zárkózzon be fiúnkkal ésha bármi gond lenne hajtson el és kérjen segítséget, ki ne merjen szállni!
    Ilyen esetekben, amikor a segítségkérés szándéka is lehet kétes az ember hamar leszokik, hogy megálljon…
    Egyébként, amikor egyedül vagyok és nincs segítség mindenképpen megállok, családdal már megfontolom. Balesetnél pedig kötelezően félre állok és biztosítom a helyszínt a “profik” érkezéséig ill. ha tudok, segítek az érintetteknek.

F1: Elcsábítják a Mercedes nagyágyúját?

Brit sajtóértesülések szerint fennáll a lehetősége, hogy a Mercedes technikai főnöke, Paddy Lowe az egyik rivális csapathoz igazoljon.

Másfélszer hasznosabb az elektromos Kangoo

Ahogy a Renault Zoe, a franciák Z.E. villanyautó-családjának hasznos tagja, a Kangoo is másfélszeresére növelt hatótávolsággal fut neki a következő modellévnek.

Az autó, ami 2,5 literrel beéri

Nincs megelégedve az alternatív járművek jelenlegi felhozatalával? Mit szól a tüzelőanyagcellás Toyota Mirai-hoz? Kipufogóján csakis forró levegő távozik, azaz gőz.

Nagyképű, de van mire

A faceliften átesett Fiorino mosolyában van némi önteltség, ami nem csoda, hiszen van mire beképzeltnek lenni.

Már el is készült a legdurvább Fiesta

Az új Ford Fiesta máris megvadult és rallyautóként még elődjénél is sikeresebb szeretne lenni, amihez mindene adott.

F1: Rosberg ennyi milliárdról mondott le önként

Nico Rosberg nagyon sok pénzről mondott le önként és dalolva a visszavonulással.

F1: A Williams hibákat vár az újonctól

A Williamsnél fel vannak készülve rá, hogy a jövőre bemutatkozó 18 éves versenyzőjük, Lance Stroll bukdácsol majd a Forma-1-ben.

Szebb, jobb Daciák jönnek

Közepes erejű ráncfelvarráson esett át jó néhány Dacia-modell. A szokásos plasztikázáson kívül új motor és automatikus váltó is érkezett a frissítéssel.

Ennyivel lesz gyorsabb az F1 jövőre

Valtteri Bottas, a Williams pilótája szerint a 2017-es autókkal kettő-öt másodperccel javulhatnak a köridők az idei szezonhoz képest. Max Verstappen nagyobb fizikai megterhelést vár.

Csak a baj van a szigorúbb fogyasztási tesztekkel

Az emissziós tesztekkel szemben támasztott követelmények szigorításának lassított ütemezését kéri az Európai Bizottságtól az európai autógyártók szakmai képviseleti szervezete, az ACEA.

Elektromos LiAZ-t tesztelnek Moszkvában

Bár Oroszország hatalmas gázkészleten csücsül, egyre több elektromos autóbusz prototípusa nő ki a földből. A legújabbhoz a Siemens szállított eszközöket.

F1: A Merci hibázott, amikor rászólt Hamiltonra

Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke egy interjúban azt mondta, hogy rossz döntést hozott az alakulat, amikor a szezonzáró Abu-dzabi Nagydíjon gyorsításra kérte Lewis Hamiltont.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.