6 autós élmény, amelyekről lemaradnak a mai fiatalok

Lélektelen automaták lettek az autók?

Szerző: Kovács Miklós levél küldés 
Dátum: 2014.08.18. 17.30

Belegondolva az autózás apró, mindennapi mozzanatai is megváltoztak, vagy tűntek el örökre.

“Mint telihold az éjszakával, együtt nőttünk fel a fákkal.” – Változik a világ, rohan az idő, és még mielőtt még több közhelyt hordok egy kupacba, térjünk a lényegre!

Életünk más mederben folyik ma, mint tíz-húsz évvel ezelőtt. Belegondolva az autózás apró, mindennapi mozzanatai is megváltoztak, vagy tűntek el örökre. Lehet némelyik bosszantó, fárasztó, feleslegesnek tűnik mára, de lehet mégis adtak valamit. Ha mást nem, legalább türelemre tanítottak, néha kreativitásra sarkalltak.

6 autós élmény, amelyekről lemaradnak a mai fiatalok 1
1. Keveréket tankolni. Kihaltak a kétütemű autók az utakról, eljárt felettük az idő. Simson bőven akad még, pár egyéb kétütemű kismotor mellett, de a jövő generációja nem fog már gondolkodni a benzin-olaj megfelelő arányán, a kenőanyag minőségét. Sőt talán egyáltalán nem fognak tankolni semmit.

6 autós élmény, amelyekről lemaradnak a mai fiatalok 2
2. Kézifékkel kanyarodni.
Még akad bőven mechanikus kézifékkel készült típus, de egyre inkább teret nyernek az elektronikusan vezérelt, gombbal reteszelhető-oldható fajták. Ezekkel senki sem fogja farolva hazavinni a diszkóban frissen megismert szíve hölgyét. A bolondbiztos vezérlés nem hagy teret a huligánkodásnak, ellátja feladatát, mint rögzítőfék, de a móka már elmarad.

6 autós élmény, amelyekről lemaradnak a mai fiatalok 3
3. Eltévedni, útbaigazítást kérni. Egy lépésre állunk attól, hogy szinte a világ minden pontján használatra alkalmas sebességű Internetet, és a pozíció meghatározáshoz elegendő műholdat érjünk el. Ez, és a minden zsebben ott lapuló okostelefon feleslegessé teszi, hogy az ablakon kihajolva szólítsuk meg a piacra kerékpározó nyugdíjast, vagy a kocsma előtti padon pihentető sört szürcsölő melóst.

6 autós élmény, amelyekről lemaradnak a mai fiatalok 4
4. Kulccsal motort indítani. Nagy műanyag gomb, Start-stop felirattal. Hát mi ez, mosógép? Oké, kényelmesebb ez a fejlődés útja, még a zsebünkből sem kell előkotorni a digitális jeladót, mert az túlizzasztó meló. DE! A slusszkulcs intimebb, mégis egy kemény célszerszámmal kell megtalálni a megfelelő nyílást. Közvetlenebb jelet adunk a gépnek, főleg ha kézi szivatóval, szertartásjellegű gázpedál pumpálással jár együtt a művelet.

6 autós élmény, amelyekről lemaradnak a mai fiatalok 5
5. Pár szerszámmal megszerelni az út szélén ragadt autót.
Nincs előttem statisztika, ami a lerobbant autók számait hasonlítja össze tíz évre visszamenőleg. Lehet több, lehet kevesebb, az viszont biztos, hogy ma már nincs esély arra, hogy a csomagtartóban tartott szerszámkészletet, némi ötletességet bevetve tovább induljunk.

6 autós élmény, amelyekről lemaradnak a mai fiatalok 6
6. Élvezni a motorhangot. Ezt éppen lehet orvosolni, de ha a gyártószalagról kiguruló autókat, sőt sportautókat nézzük, a legtöbb vérszegény akusztikai élményt nyújt. Vagyis pontosabban megfogalmazva, mesterkélt az egész. Túlszabályozzák, túltervezik, addig variálnak a szigetelőanyagokkal, és az utastérbe  vezetett membránnal ellátott csodacsövekkel, hogy csak a 2000-2800-as fordulatszám közötti fülnek kellemes robbanások hangja uralja el a fülünket.

Pedig az autózás élményéhez hozzátartozik némi mechanikai zaj! A nyitott pillangószeleppel habzsolt levegő hangja, az elégett üzemanyag alvilági fanfárja, ahogy a kipufogórendszeren a szabadba ér. Elég meghallgatni egy öregebb boxer Alfa Romeót, hathengeres BMW-t, vagy korai V-TEC Hondát (lehetne még több példa, hirtelen ezek jutottak eszembe), és hallható, mire akartam kilukadni.

Ennek ellenére a zárógondolat a következő: a mai autók minden tekintetben jobbak, fejlettebbek, mint évtizedekkel ezelőtt gyártott társaik. Ezen felesleges vitázni. Kényeztető komfortot kínálva, kevesebb üzemanyaggal jutnak messzebbre, mint elődeik. De hogy olyan élményeket, emlékeket adnának, mint szerethetően tökéletlen elődeik? Ez a kérdés már inkább okot ad a vitára!

Tetszett a cikk? Oszd meg Facebookon!

Kommentek

  • menőmanó

    “Ennek ellenére a zárógondolat a következő: a mai autók minden tekintetben jobbak, fejlettebbek, mint évtizedekkel ezelőtt gyártott társaik. Ezen felesleges vitázni.”

    Nem egészen, hiszen az hogy “jobb” igen csak tág fogalom. Ebben igen is lehet vitatkozni.

  • Guevara

    Tökéletesen egyetértek a cikkben leírtakkal, még hozzátenném viszont a listához a kézzel váltás élményét. Igazán drága autókban már nem is elérhető a három pedál-váltókar kombó. Nem kell már a fiataloknak az autó(zás), mikor vannak remek szimulátorok ha kell egy kis vezetési élmény.

  • Adcross

    Noha én még sosem vezettem autót (még nincs jogsim xd) kivéve mikor még kicsiként apám ölében ülve tekertem a kormányt, ő meg a többit irányítva engedte h élvezzem a vezetést, de már most rettegek szinte attól, hogy mire odáig eljutok, nem lesz mit szeretni az autóvezetésen :
    Mindenképp be fogok szerezni egy régebbi AUTÓT is… Még ha sokba kerül akkor is…

  • dokipapa

    Én a “régi” autók és motorok hive vagyok. Mindkettő van. R5 super, MZ Trophy. Házilag javithatók. A sebességváltás élményét, a maiak nem adják vissza. A sok elektronika, sok hibaforrást rejt, a javitás, drága.Régen megálltunk, az út szélén álló autók, motorok mellett. Segithetünk? Ma már nem is beszélünk egymással.A mai gyerek, a kádra azt mondja, jakuzzi, az aktatáskára, tablet tok, a könyvet nem tudja lapozni, tologatja az ujját az elején,azt hiszi, érintő képernyős. Ez az új világ……

  • Motorov

    Szerintem eltúlozzátok a dolgokat.

    Mondjuk én is ilyen vagyok, az lenne a jó, ami nincs. :)

  • Szőrős

    Pár év múlva a jogosítvány megszerzéséhez kapunk egy pár oldalas könyvet, amiben le van írva, hogy mikor melyik gombot kell megnyomni. A többit meg csinálja az autó maga.
    Elbutul a világ…

Könnyfakasztó vadászautó Lada Niva helyett

Csupán három darab ilyen Aston Martin V8 vadászkombi készült az angliai gyárban, most pedig eladó az egyik legjobb kondícióban lévő példány.

Nincs ma ennél menőbb Porsche az interneten!

Aligha létezik még egy ilyen Porsche 911 Carrera RSR 3.8-as a világon. Kívánatos patina, merész színek és 10 futott kilométer.

Tudod, miért hívják anyósülésnek?

Tudod, hogy az autóban a jobb első ülést miért hívják anyósülésnek? Van néhány teória.

A pesti autósok birkák, itt a fotós bizonyíték

Levelet kaptunk olvasónktól, akit – érthetően – bánt, hogy a pesti autósok nem tanulnak a büntetésekből, és direkt megszegik a szabályokat.

F1: Alonso oda megy, ahol nyerhet

Fernando Alonso egyértelmű üzenetet küldött a McLaren-Hondának, ha csak nem történik valami csoda, távozni fog, ugyanis olyan csapatnál akar vezetni, ahol lehetősége van a győzelemre.

F1: Massa csak tette, amit a mérnök mondott

Felipe Massa nagyon elégedetten nyilatkozott az Orosz Nagydíj időmérője után, a 6. helye azt mutatja, hogy a Williams immár versenyben van a Red Bull-lal.

Ricciardo: Az ötödik hely volt a mai maximum

A Red Bull továbbra is csak fut az élmezőny után, de Daniel Ricciardo igyekszik pozitívan hozzáállni a szezonhoz. Csapattársa, Max Verstappen viszont továbbra is küzd az autójával.

F1: Lakáscserében fogadott Massa, Ricciardo és Verstappen

A Red Bull pilótái és a williamses Felipe Massa a vasárnapi Orosz Nagydíjon az valószínűleg egymással küzd majd, a “házon belüli” csatának érdekes tétje lesz.

F1: Hamilton szuboptimális formában

Lewis Hamilton elismerte, hogy a Forma-1-es Orosz Nagydíj időmérőjén egyszerűen nem volt elég gyors, ugyanakkor az előzmények alapján a futamtól sem remélhet sokat.

Mindent túlél a Citroën WRC gépe

Igazán szédítő bukfenc után tért vissza Kris Meeke Citroën C3 WRC-je az argentin rali futamán.

Alonso: Megint tökéletes időmérőm volt

Fernando Alonso sosem fogy ki az öndicséretből, a szocsi kvalifikáció után a Honda-motort szidta és annak örült, hogy újonc csapattársát héttizeddel verte.

Kimi: Azért az első sor nem rossz a csapatnak

A Orosz Nagydíj időmérőjén Sebastian Vettel biztosította be a vasárnapi pole pozíciót, mögötte Kimi Raikkönen és Valtteri Bottas végzett. Az első három nyilatkozatai Szocsiból.

F1: A Ferrari kiütötte a Mercedest az időmérőn

A Forma-1-es Orosz Nagydíj időmérőjén a Ferrari “robbantott”, Sebastian Vettelé lett a pole-t, Kimi Räikkönen 2. helyével meglett a teljes első sor. A mercedeses Valtteri Bottas a 3., Lewis Hamilton szétesett.

Ritka Ferrarit emésztettek fel a lángok

Porrá égett egy korai Ferrari F40-es, az anyagi kár jelentős, az autó pótolhatatlan darabja az olasz sportkocsigyár történelmének.

Újabb hajmeresztő ötlettel állt elő a Tesla-vezér

Föld alatt utaztatná az embereket Elon Musk, amivel teljesen megreformálná a városi közlekedést. A dugók csökkennének és az emberek gyorsabban jutnának el a célhoz.

Meglepte leghűségesebb vevőjét a Lexus

100 évesen a 25-ödik Lexusát készült megvásárolni, ezért a japán gyártó egy igazán különleges darabot készített hűséges vevőjének.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.