6 autós élmény, amelyekről lemaradnak a mai fiatalok

Lélektelen automaták lettek az autók?

Szerző: Kovács Miklós levél küldés 
Dátum: 2014.08.18. 17.30

Belegondolva az autózás apró, mindennapi mozzanatai is megváltoztak, vagy tűntek el örökre.

“Mint telihold az éjszakával, együtt nőttünk fel a fákkal.” – Változik a világ, rohan az idő, és még mielőtt még több közhelyt hordok egy kupacba, térjünk a lényegre!

Életünk más mederben folyik ma, mint tíz-húsz évvel ezelőtt. Belegondolva az autózás apró, mindennapi mozzanatai is megváltoztak, vagy tűntek el örökre. Lehet némelyik bosszantó, fárasztó, feleslegesnek tűnik mára, de lehet mégis adtak valamit. Ha mást nem, legalább türelemre tanítottak, néha kreativitásra sarkalltak.

6 autós élmény, amelyekről lemaradnak a mai fiatalok 1
1. Keveréket tankolni. Kihaltak a kétütemű autók az utakról, eljárt felettük az idő. Simson bőven akad még, pár egyéb kétütemű kismotor mellett, de a jövő generációja nem fog már gondolkodni a benzin-olaj megfelelő arányán, a kenőanyag minőségét. Sőt talán egyáltalán nem fognak tankolni semmit.

6 autós élmény, amelyekről lemaradnak a mai fiatalok 2
2. Kézifékkel kanyarodni.
Még akad bőven mechanikus kézifékkel készült típus, de egyre inkább teret nyernek az elektronikusan vezérelt, gombbal reteszelhető-oldható fajták. Ezekkel senki sem fogja farolva hazavinni a diszkóban frissen megismert szíve hölgyét. A bolondbiztos vezérlés nem hagy teret a huligánkodásnak, ellátja feladatát, mint rögzítőfék, de a móka már elmarad.

6 autós élmény, amelyekről lemaradnak a mai fiatalok 3
3. Eltévedni, útbaigazítást kérni. Egy lépésre állunk attól, hogy szinte a világ minden pontján használatra alkalmas sebességű Internetet, és a pozíció meghatározáshoz elegendő műholdat érjünk el. Ez, és a minden zsebben ott lapuló okostelefon feleslegessé teszi, hogy az ablakon kihajolva szólítsuk meg a piacra kerékpározó nyugdíjast, vagy a kocsma előtti padon pihentető sört szürcsölő melóst.

6 autós élmény, amelyekről lemaradnak a mai fiatalok 4
4. Kulccsal motort indítani. Nagy műanyag gomb, Start-stop felirattal. Hát mi ez, mosógép? Oké, kényelmesebb ez a fejlődés útja, még a zsebünkből sem kell előkotorni a digitális jeladót, mert az túlizzasztó meló. DE! A slusszkulcs intimebb, mégis egy kemény célszerszámmal kell megtalálni a megfelelő nyílást. Közvetlenebb jelet adunk a gépnek, főleg ha kézi szivatóval, szertartásjellegű gázpedál pumpálással jár együtt a művelet.

6 autós élmény, amelyekről lemaradnak a mai fiatalok 5
5. Pár szerszámmal megszerelni az út szélén ragadt autót.
Nincs előttem statisztika, ami a lerobbant autók számait hasonlítja össze tíz évre visszamenőleg. Lehet több, lehet kevesebb, az viszont biztos, hogy ma már nincs esély arra, hogy a csomagtartóban tartott szerszámkészletet, némi ötletességet bevetve tovább induljunk.

6 autós élmény, amelyekről lemaradnak a mai fiatalok 6
6. Élvezni a motorhangot. Ezt éppen lehet orvosolni, de ha a gyártószalagról kiguruló autókat, sőt sportautókat nézzük, a legtöbb vérszegény akusztikai élményt nyújt. Vagyis pontosabban megfogalmazva, mesterkélt az egész. Túlszabályozzák, túltervezik, addig variálnak a szigetelőanyagokkal, és az utastérbe  vezetett membránnal ellátott csodacsövekkel, hogy csak a 2000-2800-as fordulatszám közötti fülnek kellemes robbanások hangja uralja el a fülünket.

Pedig az autózás élményéhez hozzátartozik némi mechanikai zaj! A nyitott pillangószeleppel habzsolt levegő hangja, az elégett üzemanyag alvilági fanfárja, ahogy a kipufogórendszeren a szabadba ér. Elég meghallgatni egy öregebb boxer Alfa Romeót, hathengeres BMW-t, vagy korai V-TEC Hondát (lehetne még több példa, hirtelen ezek jutottak eszembe), és hallható, mire akartam kilukadni.

Ennek ellenére a zárógondolat a következő: a mai autók minden tekintetben jobbak, fejlettebbek, mint évtizedekkel ezelőtt gyártott társaik. Ezen felesleges vitázni. Kényeztető komfortot kínálva, kevesebb üzemanyaggal jutnak messzebbre, mint elődeik. De hogy olyan élményeket, emlékeket adnának, mint szerethetően tökéletlen elődeik? Ez a kérdés már inkább okot ad a vitára!

Tetszett a cikk? Oszd meg Facebookon!

Kommentek

  • menőmanó

    “Ennek ellenére a zárógondolat a következő: a mai autók minden tekintetben jobbak, fejlettebbek, mint évtizedekkel ezelőtt gyártott társaik. Ezen felesleges vitázni.”

    Nem egészen, hiszen az hogy “jobb” igen csak tág fogalom. Ebben igen is lehet vitatkozni.

  • Guevara

    Tökéletesen egyetértek a cikkben leírtakkal, még hozzátenném viszont a listához a kézzel váltás élményét. Igazán drága autókban már nem is elérhető a három pedál-váltókar kombó. Nem kell már a fiataloknak az autó(zás), mikor vannak remek szimulátorok ha kell egy kis vezetési élmény.

  • Adcross

    Noha én még sosem vezettem autót (még nincs jogsim xd) kivéve mikor még kicsiként apám ölében ülve tekertem a kormányt, ő meg a többit irányítva engedte h élvezzem a vezetést, de már most rettegek szinte attól, hogy mire odáig eljutok, nem lesz mit szeretni az autóvezetésen :
    Mindenképp be fogok szerezni egy régebbi AUTÓT is… Még ha sokba kerül akkor is…

  • dokipapa

    Én a “régi” autók és motorok hive vagyok. Mindkettő van. R5 super, MZ Trophy. Házilag javithatók. A sebességváltás élményét, a maiak nem adják vissza. A sok elektronika, sok hibaforrást rejt, a javitás, drága.Régen megálltunk, az út szélén álló autók, motorok mellett. Segithetünk? Ma már nem is beszélünk egymással.A mai gyerek, a kádra azt mondja, jakuzzi, az aktatáskára, tablet tok, a könyvet nem tudja lapozni, tologatja az ujját az elején,azt hiszi, érintő képernyős. Ez az új világ……

  • Motorov

    Szerintem eltúlozzátok a dolgokat.

    Mondjuk én is ilyen vagyok, az lenne a jó, ami nincs. :)

  • Szőrős

    Pár év múlva a jogosítvány megszerzéséhez kapunk egy pár oldalas könyvet, amiben le van írva, hogy mikor melyik gombot kell megnyomni. A többit meg csinálja az autó maga.
    Elbutul a világ…

Idő előtt lelepleződött egy újabb Forma-1-es

Az autóbemutatót csak holnap tartják, de az amerikai Haas-csapat már szombaton filmezett Barcelonában. Lebukott a 2017-es autó.

F1: Verstappenék megkapták az új egyenruhát

Az autóra még holnapig várni kell, de a Red Bull versenyzői már megmutatták, mit viselnek majd a volánnál. Így fest Daniel Ricciardo és Max Verstappen új overallja.

F1: Stúdiófotókon a Mercedes új autója

A Mercedes szombaton stúdiófotókon is megmutatta csütörtökön leleplezett 2017-es autóját, a W08-ast.

Cristiano Ronaldo meghajtotta az új Bugattit

A Bugatti személyesen kínálta meg Christiano Ronaldot egy tesztvezetéssel, hogy megtapasztalja, milyen is az új Chiron.

Faágakat és szemetet állítanak a frissen javított kátyúkba Solymáron

Eszementek egy maréknyi csoportja tette pillanatok alatt tönkre a kijavított kátyúkat Solymáron.

Hajszárítóval riogatják a gyorshajtókat egy skóciai faluban

Kreatív csellel imitálnak sebességmérő rendőröket egy kis falu lakói Skóciában. Elegük lett a száguldozó autósokból.

Ilyen hülye miért vezet?

Minden arra utalt, hogy a vonat megállíthatatlanul közeledik, mégis a sínekre hajtott.

Stuttgart nem kér az öreg dízelekből

Csak Euro 6-os besorolású autók hajthatnak be 2018-től Stuttgart belvárosába, kivételt képeznek az áruszállítók.

100 új buszt kaptak a vidéki közlekedési központok

Összesen 100 vadonatúj, magyar gyártmányú Credo autóbusz állt forgalomba a vidéki közlekedési társaságoknál december vége óta.

Ilyen Saleen S7-es nincs több, ez pedig éppen eladó

Aki hajlandó kicsengetni ezért a Saleen S7-esért egy tetemes összeget, az nem csak egy ritkasággal, hanem egy vérbeli versenyautóval is gazdagabb lesz.

F1: Teljes valójában itt az új Williams

A Williams-csapat másodszor is leleplezte 2017-es autóját, ezúttal számítógépes grafika helyett már a valódi autóról készült fotókat nézhetjük.

Segítene parkolni a Magyar Telekom

A betonba épített szenzorok segítenének az autósoknak szabad parkolóhelyet találni a városokban.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.