6 autós élmény, amelyekről lemaradnak a mai fiatalok

Lélektelen automaták lettek az autók?

Szerző: Kovács Miklós levél küldés 
Dátum: 2014.08.18. 17.30

Belegondolva az autózás apró, mindennapi mozzanatai is megváltoztak, vagy tűntek el örökre.

“Mint telihold az éjszakával, együtt nőttünk fel a fákkal.” – Változik a világ, rohan az idő, és még mielőtt még több közhelyt hordok egy kupacba, térjünk a lényegre!

Életünk más mederben folyik ma, mint tíz-húsz évvel ezelőtt. Belegondolva az autózás apró, mindennapi mozzanatai is megváltoztak, vagy tűntek el örökre. Lehet némelyik bosszantó, fárasztó, feleslegesnek tűnik mára, de lehet mégis adtak valamit. Ha mást nem, legalább türelemre tanítottak, néha kreativitásra sarkalltak.

6 autós élmény, amelyekről lemaradnak a mai fiatalok 1
1. Keveréket tankolni. Kihaltak a kétütemű autók az utakról, eljárt felettük az idő. Simson bőven akad még, pár egyéb kétütemű kismotor mellett, de a jövő generációja nem fog már gondolkodni a benzin-olaj megfelelő arányán, a kenőanyag minőségét. Sőt talán egyáltalán nem fognak tankolni semmit.

6 autós élmény, amelyekről lemaradnak a mai fiatalok 2
2. Kézifékkel kanyarodni.
Még akad bőven mechanikus kézifékkel készült típus, de egyre inkább teret nyernek az elektronikusan vezérelt, gombbal reteszelhető-oldható fajták. Ezekkel senki sem fogja farolva hazavinni a diszkóban frissen megismert szíve hölgyét. A bolondbiztos vezérlés nem hagy teret a huligánkodásnak, ellátja feladatát, mint rögzítőfék, de a móka már elmarad.

6 autós élmény, amelyekről lemaradnak a mai fiatalok 3
3. Eltévedni, útbaigazítást kérni. Egy lépésre állunk attól, hogy szinte a világ minden pontján használatra alkalmas sebességű Internetet, és a pozíció meghatározáshoz elegendő műholdat érjünk el. Ez, és a minden zsebben ott lapuló okostelefon feleslegessé teszi, hogy az ablakon kihajolva szólítsuk meg a piacra kerékpározó nyugdíjast, vagy a kocsma előtti padon pihentető sört szürcsölő melóst.

6 autós élmény, amelyekről lemaradnak a mai fiatalok 4
4. Kulccsal motort indítani. Nagy műanyag gomb, Start-stop felirattal. Hát mi ez, mosógép? Oké, kényelmesebb ez a fejlődés útja, még a zsebünkből sem kell előkotorni a digitális jeladót, mert az túlizzasztó meló. DE! A slusszkulcs intimebb, mégis egy kemény célszerszámmal kell megtalálni a megfelelő nyílást. Közvetlenebb jelet adunk a gépnek, főleg ha kézi szivatóval, szertartásjellegű gázpedál pumpálással jár együtt a művelet.

6 autós élmény, amelyekről lemaradnak a mai fiatalok 5
5. Pár szerszámmal megszerelni az út szélén ragadt autót.
Nincs előttem statisztika, ami a lerobbant autók számait hasonlítja össze tíz évre visszamenőleg. Lehet több, lehet kevesebb, az viszont biztos, hogy ma már nincs esély arra, hogy a csomagtartóban tartott szerszámkészletet, némi ötletességet bevetve tovább induljunk.

6 autós élmény, amelyekről lemaradnak a mai fiatalok 6
6. Élvezni a motorhangot. Ezt éppen lehet orvosolni, de ha a gyártószalagról kiguruló autókat, sőt sportautókat nézzük, a legtöbb vérszegény akusztikai élményt nyújt. Vagyis pontosabban megfogalmazva, mesterkélt az egész. Túlszabályozzák, túltervezik, addig variálnak a szigetelőanyagokkal, és az utastérbe  vezetett membránnal ellátott csodacsövekkel, hogy csak a 2000-2800-as fordulatszám közötti fülnek kellemes robbanások hangja uralja el a fülünket.

Pedig az autózás élményéhez hozzátartozik némi mechanikai zaj! A nyitott pillangószeleppel habzsolt levegő hangja, az elégett üzemanyag alvilági fanfárja, ahogy a kipufogórendszeren a szabadba ér. Elég meghallgatni egy öregebb boxer Alfa Romeót, hathengeres BMW-t, vagy korai V-TEC Hondát (lehetne még több példa, hirtelen ezek jutottak eszembe), és hallható, mire akartam kilukadni.

Ennek ellenére a zárógondolat a következő: a mai autók minden tekintetben jobbak, fejlettebbek, mint évtizedekkel ezelőtt gyártott társaik. Ezen felesleges vitázni. Kényeztető komfortot kínálva, kevesebb üzemanyaggal jutnak messzebbre, mint elődeik. De hogy olyan élményeket, emlékeket adnának, mint szerethetően tökéletlen elődeik? Ez a kérdés már inkább okot ad a vitára!

Tetszett a cikk? Oszd meg Facebookon!

Kommentek

  • menőmanó

    “Ennek ellenére a zárógondolat a következő: a mai autók minden tekintetben jobbak, fejlettebbek, mint évtizedekkel ezelőtt gyártott társaik. Ezen felesleges vitázni.”

    Nem egészen, hiszen az hogy “jobb” igen csak tág fogalom. Ebben igen is lehet vitatkozni.

  • Guevara

    Tökéletesen egyetértek a cikkben leírtakkal, még hozzátenném viszont a listához a kézzel váltás élményét. Igazán drága autókban már nem is elérhető a három pedál-váltókar kombó. Nem kell már a fiataloknak az autó(zás), mikor vannak remek szimulátorok ha kell egy kis vezetési élmény.

  • Adcross

    Noha én még sosem vezettem autót (még nincs jogsim xd) kivéve mikor még kicsiként apám ölében ülve tekertem a kormányt, ő meg a többit irányítva engedte h élvezzem a vezetést, de már most rettegek szinte attól, hogy mire odáig eljutok, nem lesz mit szeretni az autóvezetésen :
    Mindenképp be fogok szerezni egy régebbi AUTÓT is… Még ha sokba kerül akkor is…

  • dokipapa

    Én a “régi” autók és motorok hive vagyok. Mindkettő van. R5 super, MZ Trophy. Házilag javithatók. A sebességváltás élményét, a maiak nem adják vissza. A sok elektronika, sok hibaforrást rejt, a javitás, drága.Régen megálltunk, az út szélén álló autók, motorok mellett. Segithetünk? Ma már nem is beszélünk egymással.A mai gyerek, a kádra azt mondja, jakuzzi, az aktatáskára, tablet tok, a könyvet nem tudja lapozni, tologatja az ujját az elején,azt hiszi, érintő képernyős. Ez az új világ……

  • Motorov

    Szerintem eltúlozzátok a dolgokat.

    Mondjuk én is ilyen vagyok, az lenne a jó, ami nincs. :)

  • Szőrős

    Pár év múlva a jogosítvány megszerzéséhez kapunk egy pár oldalas könyvet, amiben le van írva, hogy mikor melyik gombot kell megnyomni. A többit meg csinálja az autó maga.
    Elbutul a világ…

F1: Rosbergből filmszínész lesz?

A Forma-1 váratlanul visszavonult világbajnoka csendes karácsonyt tervez, de később akár filmszínészettel is megpróbálkozna. Tucatnyi utódot is szeretne.

Festővászon lett a városi törpeautó

Párbeszéd a festés és a formatervezés, a technológia és a művészet az alkotó és a Renault között: indiai származású francia képzőművész nézte festővászonnak a Renault legkisebb típusát.

Pazar fotókon a budapesti fényvillamos

Talán még soha nem készültek ennyire jó képek az ünnepi járatról. Nem csoda, hogy világhírű lett a fényvillamos.

Melyik a jobb zöld rendszámos luxus-SUV?

400 lóerő körül rendszerteljesítmény, kényeztető felszereltség és papíron 2 liter körüli átlagfogyasztás: az Audi Q7 e-tron 3,0 TDI quattro vagy a Volvo XC90 T8 Twin Engine AWD egyesíti hatékonyabban két világ előnyeit?

A nők vagy a férfiak cserélnek hamarabb gumit?

Az idén, október végéig, 1,9 százalékkal nőtt a téli gumiabroncs-piac a tavalyi év azonos időszakához képest Magyarországon, közép-európai szinten 6,4 százalékos növekedést mértek.

Többet keresnek majd a kecskeméti Mercedes gyárban dolgozók

Sztrájk is volt a kecskeméti Mercedes gyárban, mostanra azonban sikerült megállapodnia a szakszervezetnek, így jövőre 10 százalékkal nőhet a dolgozók alapbére.

Ragadozót készítettek a Mercedes Sprinterből

Nyomokban Sprintert is tartalmaz az a koncepció teherautó, melyet extrém terepre terveztek. Nem bányamunkás, de akár köveket is lehet vele hordani.

F1: Elcsábítják a Mercedes nagyágyúját?

Brit sajtóértesülések szerint fennáll a lehetősége, hogy a Mercedes technikai főnöke, Paddy Lowe az egyik rivális csapathoz igazoljon.

Másfélszer hasznosabb az elektromos Kangoo

Ahogy a Renault Zoe, a franciák Z.E. villanyautó-családjának hasznos tagja, a Kangoo is másfélszeresére növelt hatótávolsággal fut neki a következő modellévnek.

Az autó, ami 2,5 literrel beéri

Nincs megelégedve az alternatív járművek jelenlegi felhozatalával? Mit szól a tüzelőanyagcellás Toyota Mirai-hoz? Kipufogóján csakis forró levegő távozik, azaz gőz.

Nagyképű, de van mire

A faceliften átesett Fiorino mosolyában van némi önteltség, ami nem csoda, hiszen van mire beképzeltnek lenni.

Már el is készült a legdurvább Fiesta

Az új Ford Fiesta máris megvadult és rallyautóként még elődjénél is sikeresebb szeretne lenni, amihez mindene adott.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.