6 dolog, amiért visszasírjuk a 90-es évek autóit

Szerző: Kovács Miklós levél küldés 
Dátum: 2014.08.13. 10.15

Keserű nosztalgia? Korántsem! A kilencvenes évek autói még tényleg több, nyersebb, őszintébb vezetési élményt adtak, mint mai társaik.

Keserű nosztalgia? Korántsem! A kilencvenes évek autói még tényleg több, nyersebb, őszintébb vezetési élményt adtak, mint mai társaik.

6 dolog, amiért visszasírjuk a 90-es évek autóit 1
6. Lehúzhattuk az ablakot.
A kötelező légkondícionálás, és fejlett hangszigetelés korában szinte lehetetlen lehúzott ablakkal autózni, dobhártyaszaggató dübögés a végeredmény. Bezzeg régen 80 km/óránál is kikönyökölve élvezhettük a szelet.

6 dolog, amiért visszasírjuk a 90-es évek autóit 2
5. A kevesebb néha több. A könnyebb, gyengébb autókkal is lehetett jót csapatni. Nem kellett őrült tempó egy jó kis gumicsikorgatós kanyarodáshoz, és az eseményeket minden érzékszervünkkel élénkebben élhettük át. A kanyar amit akkor 50-el bevéve császárnak éreztük magunkat, ma 80-al elvállalva még csak a pulzusunk sem emelkedik meg.

6 dolog, amiért visszasírjuk a 90-es évek autóit 3
4. Egyszerűség. Az autó arra van, hogy faljuk a kilométereket. Eljussunk a célig, élvezzük az utat. Ezt hozták a kilencvenes évek autói, néha érdekes, digitális kütyükkel kiegészítve (no meg sok-sok analóg műszeregységgel). Csakhogy ma az autó egésze egy digitális kütyü. Telefont párosítunk, állítjuk félfokonként, oldalanként az érintőképernyőre költöztetett klímát, játszunk a kormányra telepített 63 nyomógombbal, ahelyett hogy vezetnénk.  

6 dolog, amiért visszasírjuk a 90-es évek autóit 4
3. Őszinte közvetlenség. Nem kellett parasztvakító hat menüből állítható üzemmód, ami meghatározta, hogy az autó hogy harap a gázra. Ha volt erő, akkor az mindig ott mocorgott, nem lehetett elküldeni a sarokba, kukoricára térdepelni. Ma már hiányzik ez a nyers őszinteség, az állandóan figyelő elektronikus őrangyalok elrántják a kormányt, beletaposnak a fékbe, elveszik a gázt, de főleg elveszik az élményt.

6 dolog, amiért visszasírjuk a 90-es évek autóit 5
2. Brutális szuperautók. Mára az ezer lóerő körüli hiperhibridek jelentik a csúcsot, a maguk végtelenül bonyolult, de kezelhetővé szelídített erőműveikkel. Ellenben mi volt akkor? Mclaren F1, Jaguar XJ220, Dodge Viper! Ezekben minden apró hiba instant életveszélyt hozott, nem volt a háttérben egy állandóan tapadást figyelő számítógép, ami megmentett az utolsó pillanatban.

6 dolog, amiért visszasírjuk a 90-es évek autóit 6
1. Elérhető élményautók. Ekkor még megvolt a japánok becsípődése, hogy sportkupét aránylag elérhető áron gyártani jó üzlet! Nem volt olyan cég a felkelő nap országában, ami ne kínált volna sportos modellt. Soroljam? Toyota Celica és Supra, Honda Integra és Prelude, Mitsubishi Eclipse és 3000GT Nissan 240SX és 300ZX, Mazda MX-3 és MX-5, RX7.

De az európai konkurencia sem ült a babérjain, csak néhány példa: Opel Calibra, Peugeot 406 kupé, Alfa Romeo GTV, Fiat Coupe, Volkswagen Corrado. Ma szinte csak a Toyota GT-86 hoz némi reménysugárt a szintén kitartó Mazda MX-5 mellett.

Tetszett a cikk? Oszd meg Facebook-on!

Kommentek

  • Funkyman

    Mondjuk a Suprát, az RX7-et, a 3000GT-t és a 300ZX-et én nem nevezném elérhetőnek. A többi meg pár kivétellel elsőkerekes.
    Jó, sportos elsőkerekes meg ma is van elérhető áron.

    Viszont az egyszerűség… na, azzal maximálisan tudok azonosulni.
    10 éves a kocsim, de a modell 99-ben került a piacra, azaz még a 90-es évek gyermeke.
    Mostanában nem tervezem a cseréjét, de ha évek múlva váltok, nem tudom, mire. Érintőképernyős központi egység, gombos indítás, villanykézifék, LCD-s műszerpanel… ezektől mind kiráz a hideg, és akkor még el se jutottam odáig, hogy a benzinmotorok evolúciója se igazán tart jó irányba.
    Nem mintha különösebben szeretném ezeket a motorokat, de egy VW, egy PSA 1.6 8V-t, egy szívó Honda- vagy Mazda motort simán meg mernék venni 300ezer kilométerrel, ha a kasztni jó körülötte. De meg mertem venni a 2004-es évjáratú benzinturbóst is. Ehelyett ma mi van? Ha peched van, 70ezernél szedetheted szét a motort.

  • menőmanó

    Én igazán a turbó nélküli sportmotorok kihalását sajnálom.
    Mivel jelenleg ilyet használok, sokáig nem fogom eladni, mert ilyen már nem lesz több.
    A vicc az egészben, hogy számomra még most is (kb. 12 éves fejlesztés) jobb, mint ezek az újabb fejlesztésű turbó motorok.
    Tudom, haladni kell a korral, csak ez az irány nekem nem tetszik.

  • Atex13

    ha tehetném hogy bármit is veszek tuti valami 90-es évek rejtett darabja lenne :) supra vagy nsx. Egyedi és a mai kocsik java részét is maga mögé söpri.

  • zoldfulu2000

    Én mondjuk nem pont ezeket az autókat emeltem volna ki, de tény az egyik legszebb kor, amikor 3-4 évente forradalmi modellváltásokkal jöttek föl a japánok és minden övön aluli és felüli fegyverre szükség volt hogy felvegyék velük a harcot. De az autógyrátásnak és a vevőknek jó tett, a világ se dőlt össze, sőt épp a japánok omlottak össze a korszak végére egy gazdasági “dolchstoss”-szal.

    De ez a kor pont az ekletronikai forradalomról szólt (elektromos ablakoktól a ESP-n át a motorvezérlésig, és a számítógépes tervezésig), pont itt kezdett elnmúlni a tiszta mechanikus korszak. OLyan volt mint a 1800as évek ásdik felében az Ironclad-ek korszaka.

    A VIper pont rossz példa, de a 3000GT vagy az NSX bizony már az új korszak hírnöke volt. 92-es Galant mekkora királyság volt, turbó V6, AWD, elelktroniks satibiltásvezérlés (még nem ESPnéven), első navik, és a sok fotrradalmi gyártátechnikai újítás (lásd Toyota Just in Time módszer).

  • ikaroly

    Elég bugyuta volt a felsorolás,ezek a régebbi kocsik rohadtak,az újak már jobban vannak kezelve.A legfőbb gond az újakkal,hogy amit népautónak árulnak,ahhoz is méregdrága az alkatrész,egyszerűen bizonyos kilométer után szemétté válik,tele vannak elektromos kütyükkel,ami ha bedöglik elég fejtörést okoz a javíttatása.

  • Vorserie

    Igen ez jó téma!

    Nagyon hiányzik az az egyszerűség és közvetlenség ami akkoriban volt.
    Akkoriban a Vipereken még killincs is csak belül volt.
    De egy 911 Carrera is sokkal közvetlenebb volt mint manapság.
    Egyszerűen alapjáraton járva is érezte az ember,hogy azok a az autók dübörögnek,élnek,lélegzenek.
    Túlzásba vitték a sterilitást mára.

    Szép emlékek meg maradnak.

  • HERCULES

    A legfontosabb, hogy ha az úton véletlenül kiégett egy biztosíték, elszakadt a generátort hajtó szíj, vagy a gázbowden, akkor azt helyben tudta orvosolni bárki, aki egy kicsit műszakilag fel volt vértezve. Ha most egy izzó ki ég, lehet vinni a szervizbe, mert olyan helyen van, hogy képtelenség hozzáférni, ha meg véletlenül lejár az olajcsere intervallum, akkor úgy letilt a központi számítógépe az autónak, hogy csak tréler viszi tovább (arról már nem szólok, hogy a régi autók simán elmentek 4-500 ezer Km-t, ha meg volt becsülve, a mostaniak, meg már 200 fölött “köhögnek”, még a nagyobb kategóriások is)!

  • Sokéves

    Én 2 éve lecseréltem a 8 éves autómat egy 90-es évjáratú W124 300E Mercire. Azt kérdezték a barátaim, ha több pénzem lesz majd lecserélem egy fiatalabbra? Azt válaszoltam, ha több pénzem lesz, veszek egy öregebbet. :) 90 után jött a tervezett élettartam és a túlbonyolított technika. Az enyém még igazi élmény autó. Igaz, csak a gyengébbik változat, de akkor is sor6, 3 liter és hátsó kerék. Nincs kipörgésgátló, csak ABS. Minden alkatrész kapható hozzá gyári minőségben, megfizethető áron. Soha nem szeretném eladni…

  • bubibeka1.6

    Sok minden kimaradt a listából, de amik számomra is hiányoznak a listából azok a következők:

    1. Chevy Corvette, bármelyik V8-al, sokkal jobb autó mint a Viper, és fele annyiba is kerül, az USA-ban simán megvehető volt (és ma is az) egy jobb fizetésből. Használtan pedig akár itthon is elérhető, sokkal többet gyártottak belőle mint a Viper-ből, nincs is körülötte ez a mítosz, hogy az igazi sofőrök Viper-t vezetnek, mert az rögtön büntet ha hibázol…

    2. Első generációs Subaru Impreza WRX STI-k, és Mitsu Lancer-EVO-k.

    3. Mazda Xedox 6 és 9

    4. Audi Quattro

    Ekkor még a ma sikeres és remek felélesztett izomautó kategória csak senyvedett a túl súlyos kasztnikkal, lefolytott régi motorokkal, és ronda formákkal, ez viszont az egyik legjobb dolog ami visszajött a 2000-res évek első évtizedének végétől.

  • bubibeka1.6

    Személy szerint úgy érzem magam a mai autókban, hogy az autógyártók még mindig nem értik, hogy a vásárlók mit is akarnak a kocsikban.
    A személyre szabhatóság kimerül a csomagokban, és a kötött extra listában, valamint a minimális szín és felni választékban.

    Tele vannak felesleges, drága, és irgalmatlan pénzért kifejlesztett biztonsági és kényelmi extrákkal, amik sokszor kötelezően járnak bizonyos felszereltségi szintekhez vagy csomagokhoz.

    Ott vannak példáúl a tárolórekeszek, és a szellőzőnyílások: olyan rekeszek vannak a kocsikban, amibe a 1,5 es palack már feszül, és karcol, az 1 literes pedig lötyög, és zörög egész úton. Én meg bűvészkedhetek a 10-es papírzsepi csomagokkal, hogy kipárnázzam, és végre megint csönd legyen.

    Szinte minden új autóban van már napszemüveg tartó, általában fent középen, a középső visszapillantó körül. De ez a tároló sima rideg, kemény, karcoló műanyagból készül, amibe még egy kínai párezer Ft-os szemöveget se tennék bele. Mennyibe kerül volna azt a tárolót gumiréteggel bevonni ? Nem karcolódna a lencse, és nem zörögne az éppen nem használt tárgy sem benne ?!?!? 5 ezer Ft-ba ? Ez már nem fér bele egy átlagosan 6 -8 millió Ft-os új autó árába ?
    Vagy ha nem fér bele, akkor miért nem lehet kérni extraként ?

    A szellőzőnyílások pedig túl nagyok, és túl kevés van belőlük, a hátul ülőknek pedig maximum a kardánalagúton elhelyezett térdüket lefagyasztó megoldást kinálják.

    Volvo-kban láttam, hogy a B oszlopból jön a levegő, az már sokkal jobb megoldás, mert azt lehet a forró üvegre irányítani, de az optimális az lenne, ha a tetőből érkezne sok apró nyíláson.

    Ezek filléres, de nagyon zavaró dolgok, és otthoni megoldást kíván, már aki ért hozzá, és nem fél elrondítani, elrontani a gyári megoldásokat.

  • swattos

    Hercules: A szerviz intervallum dologgal vitába szállnék veled, mert bár igaz, hogy jelez amikor cserélni kell az olajat, de letiltani nem fog soha. A bömösömben már vagy öt éve nincs kiütve és már 5x cseréltem olajat benne, a B63C Passatomban meg simán a menüből tudom lenullázni a ciklusjelzőt. A többivel egyetértek veled, bár a múltkor a szervizben a szerelőm egy Ford Kakával szívott majdnem 1,5 órát míg ki tudta benne cserélni a fényszóró izzóját. Én is megnéztem és elhüledezve láttam, hogy a barom tervezők annyi helyet hagytak, hogy a lámpatest kiszerelése nélkül csak egy Thaiföldi 14 éves szűzlány vékony keze fér csak be.

Nagyképű, de van mire

A faceliften átesett Fiorino mosolyában van némi önteltség, ami nem csoda, hiszen van mire beképzeltnek lenni.

Már el is készült a legdurvább Fiesta

Az új Ford Fiesta máris megvadult és rallyautóként még elődjénél is sikeresebb szeretne lenni, amihez mindene adott.

F1: Rosberg ennyi milliárdról mondott le önként

Nico Rosberg nagyon sok pénzről mondott le önként és dalolva a visszavonulással.

F1: A Williams hibákat vár az újonctól

A Williamsnél fel vannak készülve rá, hogy a jövőre bemutatkozó 18 éves versenyzőjük, Lance Stroll bukdácsol majd a Forma-1-ben.

Szebb, jobb Daciák jönnek

Közepes erejű ráncfelvarráson esett át jó néhány Dacia-modell. A szokásos plasztikázáson kívül új motor és automatikus váltó is érkezett a frissítéssel.

Ennyivel lesz gyorsabb az F1 jövőre

Valtteri Bottas, a Williams pilótája szerint a 2017-es autókkal kettő-öt másodperccel javulhatnak a köridők az idei szezonhoz képest. Max Verstappen nagyobb fizikai megterhelést vár.

Csak a baj van a szigorúbb fogyasztási tesztekkel

Az emissziós tesztekkel szemben támasztott követelmények szigorításának lassított ütemezését kéri az Európai Bizottságtól az európai autógyártók szakmai képviseleti szervezete, az ACEA.

Elektromos LiAZ-t tesztelnek Moszkvában

Bár Oroszország hatalmas gázkészleten csücsül, egyre több elektromos autóbusz prototípusa nő ki a földből. A legújabbhoz a Siemens szállított eszközöket.

F1: A Merci hibázott, amikor rászólt Hamiltonra

Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke egy interjúban azt mondta, hogy rossz döntést hozott az alakulat, amikor a szezonzáró Abu-dzabi Nagydíjon gyorsításra kérte Lewis Hamiltont.

Kocsisor, ami Budapesttől a Balatonig ér

Ha egymás mögé állítanánk a 15 ezer autót, akkor a kocsisor Budapest határától majdnem a Balatonig érne – márpedig idén a Ford várhatóan ennyi járművet ad el Magyarországon.

F1: Alonso nem megy a Mercedeshez

Fernando Alonso felfedezője, menedzsere, “második apja”, Flavio Briatore azt állítja, hogy a spanyol biztosan nem megy a Mercedeshez 2017-re, tiszteletben tartják a mclarenes szerződést.

Leszavazhatják a Forma-1 megvásárlását?

A Forma-1 új tulajdonosaként emlegetett Liberty Media akár még ki is hátrálhat az üzletből, csak januárban szavaznak róla, hogy végigvigyék-e a felvásárlást.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.