Nem tud vezetni a Top Gear-es Clarkson

Swfit a főszerepben - Interjú a Top Gear vezető kaszkadőrével

Szerző: Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2014.06.12. 15.00

Budapestre érkezik a Top Gear élő showja a műsorvezetőkkel és a kaszkadőrbrigáddal. Ebből az alkalomból Paul Swift vezető kaszkadőrrel beszélgettünk.

Július elsején a magyar fővárosban hakniznak a BBC Top Gear című tévéműsorának műsorvezetői. Még ha valaki nem is csípné a Top Gear házigazdáit, az élő showműsor az eddigiek alapján öröm minden autóbuzinak, vagy nevezzük magunkat udvariasabban benzinvérűnek.

A belépődíj a nyugati standardhoz igazodik (a Papp László Sportarénába 9900 és 33 000 Ft közötti összegért válthatunk jegyet), de pár videót végignézve a látvány sem lesz utolsó. A 2008 óta utazó, de itthon először látható műsor kapcsán Paul Swifttel, a show vezető kaszkadőrjével beszélgettünk, akit Angliában értünk utol telefonon.

Precíziós vezetés

Paul Swift hétévesen. Ezek az első szárnypróbálgatások a családi fűnyíró traktoron

Hétévesen. Ezek az első szárnypróbálgatások a családi fűnyíró traktoron


Paul Swift brit kaszkadőr 1979-ben született. Hétéves kora óta vezet látványossági célból, első szárnypróbálgatásait a család fűnyíró traktorán sikerült megejtenie. Később autóversenyzőként is sikeres volt különböző nagy-britanniai versenysorozatokban.

A gépészmérnök végzettségű volánfenomén saját weboldalán precíziós vezetésként határozza meg azt, amit művel. Valóban hajszálpontosan kell végrehajtani a gyakorlatokat, hogy ne az ő balfogásain mulasson az internet népe. Swift több Guinness-rekord gazdája illetve résztvevője, például párhuzamos parkolásban vagy egy helyben farolásban. Munkájáról érdemes megnézni videocsatornáját.

Édesapja is kaszkadőr. Mi az, amit tőle lesett el?

Mindig továbbfejlesztjük a gyakorlatokat és a technikát, de az alapokat tőle tanultam. Például a kézifékes fordulót.

Hidraulikus kéziféket használnak, mint a rali- vagy driftautókban?

Nem, meg kell tudni oldani a szériautó sima bowdenes fékjével.

Van valamilyen trükk, amivel felkészítik az autókat a showra?

Egyszerűen csak kiiktatjuk a menetstabilizáló elektronikát és alaposan túlfújjuk a kerekeket, hogy minél jobban sodródjanak a kocsik.

Egyre több modern autóban kikapcsolhatatlan az ESP. Ilyenkor kiveszik a biztosítékát?

Ó, ez nem gond.  Szerelőink a rali vébén WRC-versenyautókkal dolgoznak, nincs olyan, amit ne tudnának megoldani.

Paul Swift gyakorlatilag szinte megcsinál négy keréken. Eredetileg gépészmérnök, de elhagyta a pályát, hogy kaszkadőrként keresse kenyerét

Melyik hajtásmód a kedvence?

A műsorban nagyon sokféle autóval dolgozunk, nem szempont, hogy mit szeretnék. De legjobban a hátsókerék-hajtású autókat kedvelem.

Milyen autója van?

Nincs saját autóm, többnyire az aktuális szponzor kocsiját használom. Most épp egy ötajtós Focus ST-t hajtok.

Ki vezet legjobban a Top Gear három műsorvezetője közül?

Erre hirtelen nem tudok válaszolni.

Swift szerint a három műsorvezető tévésként jó, vezetni egyik sem tud. Arra ott van ő a csapatával

Jó, akkor válasszuk szét. Van köztük, aki zárt pályán gyors, esetleg valamelyikük tud rendesen farolni?

Igazából ők a tévézésben jók, sofőrként mindhárman tök bénák (eredetiben: rubbish). Ez a mi nagy szerencsénk, mert ha ők mindent meg tudnának csinálni az autókkal, nem volna munkánk (nevet).

Mi volt a legmenőbb és a legerőtlenebb autó, amivel dolga akadt a Top Gearnél?

Előbbi kapcsán a kompresszoros, V8-as Jaguar F-Type jut eszembe, annak a hangja is nagyon emlékezetes. A legkisebb teljesítményű egy Suzuki Swift volt. Könnyű megjegyezem, mert ugyanúgy hívják, mint engem.

Ha a Youtube kidobja, hogy Swift drift, ne gondoljunk hátsókerekesre átépített Suzukira! A kaszkadőr egy második generációs Ford Escort RS 1800-zal ralizik. Kétliteres motor van benne és szekvenciális váltó

Melyik a kedvenc mutatványa a műsorból?

Itt mindennek elsőre kell sikerülni, mert ez élő műsor. Az égő autós szám veszélyes és nagyon látványos is, de legjobban a szinkronszámokat szeretem, amikor négyen vezetünk együtt. Ez egy nagyon nehéz gyakorlat, olyan, mint a szinkronúszás, csak kocsival.


Van példaképe az autóversenyzők közül?

Igen, Colin McRae. Ő mindig mindent beleadott, sosem spórolta el a kanyarokat és élmény volt nézni, ahogy vezet.

Kommentek

  • Kempelen

    A cím a műsorhoz méltó. Pont olyan szar, mint az!

  • a.szorenyi

    Kedves Olvasók!

    Én hivatalból nem üthetek meg olyan hangnemet, mint Fogash73, de megjegyezném, hogy az információ első kézből származik és igazán autentikus ítésztől, ráadásul elsőként közöltük, saját interjú alapján.

    Üdvözlettel, Szörényi András

  • Guevara

    Azon a Ferraris képen úgy néz ki mintha James May driftelne vele, de csak simán furdul (balra), nem?

  • Kanyaró Malvin

    Az szerintem is sima balkanyar. Ha úsztatná, akkor a másik irányba dőlne az autó.

F1: Alonsót sem zárja ki a Mercedes-főnök

A Mercedes csapatfőnöke, Toto Wolff szerint mindenképpen meg kell fontolniuk a mclarenes Fernando Alonsót is Nico Rosberg lehetséges utódjaként. Pascal Wehrlein előléptetése messze nem garantált.

F1: A Mercedes leigazolja a kis Schumachert?

Német sajtóértesülés szerint a hétszeres világbajnok Michael Shumacher fia, Mick hamarosan bekerül a Mercedes Forma-1-es istállójába.

F1: Mindkét pilótáját elveszítheti a Ferrari

A Ferrari elnöke, Sergio Marchionne nem zárja ki, hogy 2018-ban már Sebastian Vettel és Kimi Räikkönen sem lesz a csapatnál.

Vérlázító pofátlanság az útdíjszolgáltatónál

Egy kiszivárgott levelezés szerint a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. csak azért engedett el egy büntetést, mert a szabálytalankodó testvére a cégnél dolgozik.

Rákaptak a magyarok a villanyautókra

Az állami támogatás nyomán megnőtt az érdeklődés az elektromos autók iránt, de idén várhatóan már nem sok, támogatással vásárolt autót helyeznek üzembe.

F1: Jules Bianchinak ajánlják az új Francia Nagydíjat

Mostantól hivatalos: 2018-tól újra lesz Francia Nagydíj a Forma-1-ben, a Paul Ricard-i versenyt a tavaly elhunyt Jules Bianchi emlékének ajánlják.

Nem épített még ilyen autót a Ferrari

A Ferrari saját márkakupájának következő, jubileumi évadára építette meg a 488 Challenge modellt. A mostani az elmúlt huszonöt év legerősebb autója, egyben az első, amely feltöltött motort kapott.

Lefotózta a traffipax? Segítünk!

Átírattuk a rendőrség honlapját, pedig nem akartuk. Csak egy hús-vér rendőrt kértünk.

F1: Videón Rosberg mercis búcsúkörei

A Mercedes a hétvégén Sindelfingenben ünnepelt, a visszavonuló Nico Rosberg megtette utolsó métereit a csapat színeiben.

Nem kerüli ki többé a Mercedes a csirkeadót

Teljes egészében amerikai kezek által összerakott Sprintereket kaphat a jövőben az USA. Legalábbis a következő generációtól kezdve.

F1: A Ferrari szerint nem gyengül a Mercedes

A Ferrari vezetője, Sergio Marchionne szerint a Mercedes nem lesz gyengébb attól, hogy Nico Rosberg a visszavonulás mellett döntött.

Kipróbáltuk a legnagyobb Škodát

Ismeretlen terepre merészkedtek a csehek, a Škoda Kodiaq mégis minden részében ismerős. A hétszemélyes újdonságot Mallorca szigetén vezettük először.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.