Július elsején a magyar fővárosban hakniznak a BBC Top Gear című tévéműsorának műsorvezetői. Még ha valaki nem is csípné a Top Gear házigazdáit, az élő showműsor az eddigiek alapján öröm minden autóbuzinak, vagy nevezzük magunkat udvariasabban benzinvérűnek.

A belépődíj a nyugati standardhoz igazodik (a Papp László Sportarénába 9900 és 33 000 Ft közötti összegért válthatunk jegyet), de pár videót végignézve a látvány sem lesz utolsó. A 2008 óta utazó, de itthon először látható műsor kapcsán Paul Swifttel, a show vezető kaszkadőrjével beszélgettünk, akit Angliában értünk utol telefonon.

Precíziós vezetés

Paul Swift hétévesen. Ezek az első szárnypróbálgatások a családi fűnyíró traktoron

Hétévesen. Ezek az első szárnypróbálgatások a családi fűnyíró traktoron


Paul Swift brit kaszkadőr 1979-ben született. Hétéves kora óta vezet látványossági célból, első szárnypróbálgatásait a család fűnyíró traktorán sikerült megejtenie. Később autóversenyzőként is sikeres volt különböző nagy-britanniai versenysorozatokban.

A gépészmérnök végzettségű volánfenomén saját weboldalán precíziós vezetésként határozza meg azt, amit művel. Valóban hajszálpontosan kell végrehajtani a gyakorlatokat, hogy ne az ő balfogásain mulasson az internet népe. Swift több Guinness-rekord gazdája illetve résztvevője, például párhuzamos parkolásban vagy egy helyben farolásban. Munkájáról érdemes megnézni videocsatornáját.

Édesapja is kaszkadőr. Mi az, amit tőle lesett el?

Mindig továbbfejlesztjük a gyakorlatokat és a technikát, de az alapokat tőle tanultam. Például a kézifékes fordulót.

Hidraulikus kéziféket használnak, mint a rali- vagy driftautókban?

Nem, meg kell tudni oldani a szériautó sima bowdenes fékjével.

Van valamilyen trükk, amivel felkészítik az autókat a showra?

Egyszerűen csak kiiktatjuk a menetstabilizáló elektronikát és alaposan túlfújjuk a kerekeket, hogy minél jobban sodródjanak a kocsik.

Egyre több modern autóban kikapcsolhatatlan az ESP. Ilyenkor kiveszik a biztosítékát?

Ó, ez nem gond.  Szerelőink a rali vébén WRC-versenyautókkal dolgoznak, nincs olyan, amit ne tudnának megoldani.

Paul Swift gyakorlatilag szinte megcsinál négy keréken. Eredetileg gépészmérnök, de elhagyta a pályát, hogy kaszkadőrként keresse kenyerét

Melyik hajtásmód a kedvence?

A műsorban nagyon sokféle autóval dolgozunk, nem szempont, hogy mit szeretnék. De legjobban a hátsókerék-hajtású autókat kedvelem.

Milyen autója van?

Nincs saját autóm, többnyire az aktuális szponzor kocsiját használom. Most épp egy ötajtós Focus ST-t hajtok.

Ki vezet legjobban a Top Gear három műsorvezetője közül?

Erre hirtelen nem tudok válaszolni.

Swift szerint a három műsorvezető tévésként jó, vezetni egyik sem tud. Arra ott van ő a csapatával

Jó, akkor válasszuk szét. Van köztük, aki zárt pályán gyors, esetleg valamelyikük tud rendesen farolni?

Igazából ők a tévézésben jók, sofőrként mindhárman tök bénák (eredetiben: rubbish). Ez a mi nagy szerencsénk, mert ha ők mindent meg tudnának csinálni az autókkal, nem volna munkánk (nevet).

Mi volt a legmenőbb és a legerőtlenebb autó, amivel dolga akadt a Top Gearnél?

Előbbi kapcsán a kompresszoros, V8-as Jaguar F-Type jut eszembe, annak a hangja is nagyon emlékezetes. A legkisebb teljesítményű egy Suzuki Swift volt. Könnyű megjegyezem, mert ugyanúgy hívják, mint engem.

Ha a Youtube kidobja, hogy Swift drift, ne gondoljunk hátsókerekesre átépített Suzukira! A kaszkadőr egy második generációs Ford Escort RS 1800-zal ralizik. Kétliteres motor van benne és szekvenciális váltó

Melyik a kedvenc mutatványa a műsorból?

Itt mindennek elsőre kell sikerülni, mert ez élő műsor. Az égő autós szám veszélyes és nagyon látványos is, de legjobban a szinkronszámokat szeretem, amikor négyen vezetünk együtt. Ez egy nagyon nehéz gyakorlat, olyan, mint a szinkronúszás, csak kocsival.


Van példaképe az autóversenyzők közül?

Igen, Colin McRae. Ő mindig mindent beleadott, sosem spórolta el a kanyarokat és élmény volt nézni, ahogy vezet.