Nem tud vezetni a Top Gear-es Clarkson

Swfit a főszerepben - Interjú a Top Gear vezető kaszkadőrével

Szerző: Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2014.06.12. 15.00

Budapestre érkezik a Top Gear élő showja a műsorvezetőkkel és a kaszkadőrbrigáddal. Ebből az alkalomból Paul Swift vezető kaszkadőrrel beszélgettünk.

Július elsején a magyar fővárosban hakniznak a BBC Top Gear című tévéműsorának műsorvezetői. Még ha valaki nem is csípné a Top Gear házigazdáit, az élő showműsor az eddigiek alapján öröm minden autóbuzinak, vagy nevezzük magunkat udvariasabban benzinvérűnek.

A belépődíj a nyugati standardhoz igazodik (a Papp László Sportarénába 9900 és 33 000 Ft közötti összegért válthatunk jegyet), de pár videót végignézve a látvány sem lesz utolsó. A 2008 óta utazó, de itthon először látható műsor kapcsán Paul Swifttel, a show vezető kaszkadőrjével beszélgettünk, akit Angliában értünk utol telefonon.

Precíziós vezetés

Paul Swift hétévesen. Ezek az első szárnypróbálgatások a családi fűnyíró traktoron

Hétévesen. Ezek az első szárnypróbálgatások a családi fűnyíró traktoron


Paul Swift brit kaszkadőr 1979-ben született. Hétéves kora óta vezet látványossági célból, első szárnypróbálgatásait a család fűnyíró traktorán sikerült megejtenie. Később autóversenyzőként is sikeres volt különböző nagy-britanniai versenysorozatokban.

A gépészmérnök végzettségű volánfenomén saját weboldalán precíziós vezetésként határozza meg azt, amit művel. Valóban hajszálpontosan kell végrehajtani a gyakorlatokat, hogy ne az ő balfogásain mulasson az internet népe. Swift több Guinness-rekord gazdája illetve résztvevője, például párhuzamos parkolásban vagy egy helyben farolásban. Munkájáról érdemes megnézni videocsatornáját.

Édesapja is kaszkadőr. Mi az, amit tőle lesett el?

Mindig továbbfejlesztjük a gyakorlatokat és a technikát, de az alapokat tőle tanultam. Például a kézifékes fordulót.

Hidraulikus kéziféket használnak, mint a rali- vagy driftautókban?

Nem, meg kell tudni oldani a szériautó sima bowdenes fékjével.

Van valamilyen trükk, amivel felkészítik az autókat a showra?

Egyszerűen csak kiiktatjuk a menetstabilizáló elektronikát és alaposan túlfújjuk a kerekeket, hogy minél jobban sodródjanak a kocsik.

Egyre több modern autóban kikapcsolhatatlan az ESP. Ilyenkor kiveszik a biztosítékát?

Ó, ez nem gond.  Szerelőink a rali vébén WRC-versenyautókkal dolgoznak, nincs olyan, amit ne tudnának megoldani.

Paul Swift gyakorlatilag szinte megcsinál négy keréken. Eredetileg gépészmérnök, de elhagyta a pályát, hogy kaszkadőrként keresse kenyerét

Melyik hajtásmód a kedvence?

A műsorban nagyon sokféle autóval dolgozunk, nem szempont, hogy mit szeretnék. De legjobban a hátsókerék-hajtású autókat kedvelem.

Milyen autója van?

Nincs saját autóm, többnyire az aktuális szponzor kocsiját használom. Most épp egy ötajtós Focus ST-t hajtok.

Ki vezet legjobban a Top Gear három műsorvezetője közül?

Erre hirtelen nem tudok válaszolni.

Swift szerint a három műsorvezető tévésként jó, vezetni egyik sem tud. Arra ott van ő a csapatával

Jó, akkor válasszuk szét. Van köztük, aki zárt pályán gyors, esetleg valamelyikük tud rendesen farolni?

Igazából ők a tévézésben jók, sofőrként mindhárman tök bénák (eredetiben: rubbish). Ez a mi nagy szerencsénk, mert ha ők mindent meg tudnának csinálni az autókkal, nem volna munkánk (nevet).

Mi volt a legmenőbb és a legerőtlenebb autó, amivel dolga akadt a Top Gearnél?

Előbbi kapcsán a kompresszoros, V8-as Jaguar F-Type jut eszembe, annak a hangja is nagyon emlékezetes. A legkisebb teljesítményű egy Suzuki Swift volt. Könnyű megjegyezem, mert ugyanúgy hívják, mint engem.

Ha a Youtube kidobja, hogy Swift drift, ne gondoljunk hátsókerekesre átépített Suzukira! A kaszkadőr egy második generációs Ford Escort RS 1800-zal ralizik. Kétliteres motor van benne és szekvenciális váltó

Melyik a kedvenc mutatványa a műsorból?

Itt mindennek elsőre kell sikerülni, mert ez élő műsor. Az égő autós szám veszélyes és nagyon látványos is, de legjobban a szinkronszámokat szeretem, amikor négyen vezetünk együtt. Ez egy nagyon nehéz gyakorlat, olyan, mint a szinkronúszás, csak kocsival.


Van példaképe az autóversenyzők közül?

Igen, Colin McRae. Ő mindig mindent beleadott, sosem spórolta el a kanyarokat és élmény volt nézni, ahogy vezet.

Kommentek

  • Kempelen

    A cím a műsorhoz méltó. Pont olyan szar, mint az!

  • a.szorenyi

    Kedves Olvasók!

    Én hivatalból nem üthetek meg olyan hangnemet, mint Fogash73, de megjegyezném, hogy az információ első kézből származik és igazán autentikus ítésztől, ráadásul elsőként közöltük, saját interjú alapján.

    Üdvözlettel, Szörényi András

  • Guevara

    Azon a Ferraris képen úgy néz ki mintha James May driftelne vele, de csak simán furdul (balra), nem?

  • Kanyaró Malvin

    Az szerintem is sima balkanyar. Ha úsztatná, akkor a másik irányba dőlne az autó.

Kereszteződésben ennél zseniálisabb dolgot még nem láttunk

Nem tudsz kihajtani a keresztező forgalom miatt, és senki nem enged ki? Van egy megoldás!

A fehér oldalfalú abroncsok gyártása valódi kézműves meló

Öreg autókra új abroncs, avagy a veteránosok igényeit is ki kell szolgálni.

Finom kis KRESZ-anomáliára bukkantunk Budapesten

Tudod mi az a három úttestű út és hogy hol van ilyen? Mutatjuk.

KRESZ-oktatás, amire régóta vártunk

Ez a két videó a legkisebbeknek tanítja meg a KRESZ alapjait, és ennek nagyon örülünk.

Három lány egészen intim viszonyba került az új Suzukival

Az új Suzuki Ignist főleg a fiataloknak szánja a japán gyártó, közülük is a női vásárlókat fogták leginkább célkeresztbe. Nekünk sem kellett több: megkértünk három fiatal hölgyet, hogy szedjék ízekre az Ignist.

A Toyota felszámolja a közlekedési dugókat

Sikerrel zárult a Toyota Mobilitási Alapítvány (TMF) thaiföldi projektje, amelynek elsődleges célja a hatmilliós Bangkok utcáin gyakran tapasztalható közlekedési dugók enyhítése volt.

F1: Mégsem nyúlnak a DRS-zónákhoz

Bár az előzések száma jelentősen csökkent a Forma-1-ben 2016-hoz képest, a Nemzetközi Automobil Szövetség úgy döntött, nem módosít a DRS-zónákon.

Na, hány km új autópálya épül 100 milliárdból?

Az M4 Berettyóújfalu és Nagykereki közti szakaszának első üzeméhez hasonlóan a másodikat is a Duna Aszfalt és a Hódút építheti meg, ezúttal az A-Híd Zrt.-vel együtt.

F1: Napokon belül bejelenthetik a Sauber-Hondát

Ahogy közeleg a határidő, egyre erősebbek a Saubert a Hondával összekapcsoló hírek. Jövőre már két csapatnak szállíthat a japán gyártó.

Fontos változásokra készülhetnek az autósok

Változnak a műszaki vizsgát érintő szabályok és a jogosítvánnyal kapcsolatos rendelkezések.

SMS-ben rúgta ki munkásait az államosított gyár

Miután a General Motors venezuelai üzemére rátette a kezét a helyi kormány, a cég írásos üzenetben közölte alkalmazottaival: átutalták a végkielégítésüket, vehetik a kalapjukat.

Nagy a baj Szeged és Hódmezővásárhely között

A Miniszterelnökséget vezető Lázár János szerint ellehetetlenülni látszik a Hódmezővásárhelyt Szegeddel összekötő villamosvasúti rendszer, a tram-train.

Sosem látott fotókon az oroszok új tankja

Nézz be az orszok legújabb tankjának fülkéjébe, ezeket a fotókat még nem sokan látták, néhány napja kerültek fel a netre.

Százezerszer büntették meg az autósokat

Közel kétmilliárd forintot kellett fizetniük tavaly az autósoknak a fővárosi közterület-felügyelők intézkedései után. Olyan 70 ezer helyszíni bírságot róttak ki rájuk, bő 36 ezer alkalommal szereltek fel kerékbilincset, és közel 4600 autó elszállítását kezdeményezték.

F1: Ilyen, amikor Verstappen trollkodik

Max Verstappen rajongói csak egy életnagyságú bábúval akartak fotózkodni, de a függöny mögött bujkált az igazi is.

Ezzel a busszal új értelmet nyernek az éjszakai utazások

A Neoplan Skyliner hálóbusszal egészen más értelmet nyernek az éjszakai utazások. Sör és üdítő a hűtőben, a diszkrécióról pedig a kisfüggönyök gondoskodnak.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.