Már 40 éve hasít a Škoda RS

Szerző: Erdős Norti levél küldés 
Dátum: 2014.06.04. 07.45

A Škoda RS története 1974-ben kezdődött, vajon a legfiatalabb modell is lesz olyan legendás, mint ősei?

A Škoda ismerői és rajongói a “Rally Sport” szavak kezdőbetűiből származó rövidítést a legsportosabb cseh autókkal azonosítják. Az RS története 1974-ben kezdődött a Škoda 180 RS és a 200 RS versenyautókkal. Korának pedig egyik legsikeresebb modellje volt a 130 RS. 
Az új korszak első RS modellje, az Octavia RS 2000-ben mutatkozott be, majd 2003-ban Csehország legnagyobb személyautógyára piacra dobta a Fabia RS modellet is.
“RS modelljeink a márka erőgépei” – nyilatkozta Winfried Vahland, a Škoda igazgatótanácsának elnöke. “Ez ma ugyanúgy igaz, mint 40 évvel ezelőtt. Az RS jelölés egyaránt jelzi a motorsportban elért sikereinket, és a szériagyártású autóink közül kiemelkedő modellek nagy teljesítményét.” – tette hozzá Vahland.

Škoda 180 RS és 200 RS

Már 40 éve hasít a Škoda RS 1
Először 1974-ben használták az RS rövidítést, a 180 és 200 RS modelleken. A motorháztető alatt kétliteres, 163 lóerő teljesítményű motort találunk, felül elhelyezett vezérműtengellyel. A 200 RS legnagyobb sebessége 210 km/h volt, váltóját a Porschétől örökölte. Fejlesztésük hátterében az az igény állt, hogy magasabb presztízsű és több versenyautóval felálló versenysorozatban méresse meg magát a márka.

Škoda 130 RS 

Korának egyik legsikeresebb versenyautója volt, kemény ellenfélnek számított mind a rali-, mind az egyéb versenyek világában egészen az 1980-as évek kezdetéig. Rengeteg motorsportrajongó a “Kelet Porschéjaként” emlegeti a 130 RS-t. 

Már 40 éve hasít a Škoda RS 2

Legnagyobb sikere egy kettős győzelem volt az 1977-es Monte Carlo Rally-n, a maximum 1,3 literes autók mezőnyében, illetve az Európai Túraautó Bajnokságban (ETCC) szerzett első hely 1981-ben. A hátsókerék-hajtású versenyautót négyhengeres, 140 lóerős blokk hajtotta. A sikeres versenybeállítás többek között a Weber karburátornak, a nyolc csatornás hengerfejnek és a száraz karteres olajozásnak volt köszönhető. Az autó, amely kereken 4 méter hosszú, 1,72 méter széles és 1,34 méter magas volt, 220 km/órás maximális sebességet tudott elérni. 
Amikor a 130 RS gyártása 1980-ban befejeződött, az RS-korszak a cseh márkánál közel 20 évre megszakadt.

Napjainkban

2000-ben bemutatták az Octavia RS-t, amit 1,8 literes, négyhengeres turbómotor hajt, melynek teljesítménye 180 lóerő. Nulláról száz km/órára 7,9 másodperc alatt gyorsul fel, maximális sebessége pedig 235 km/óra. Az első generációs Octavia RS modellt 2000 és 2005 között gyártották. 2001-ben, a Škoda Motorsport 100 éves jubileumára kiadott Octavia RS WRC Edition modellből limitált darabszám, összesen 100 autó készült.
Már 40 éve hasít a Škoda RS 3
A második generációt egészen 2013-ig gyártották, ami a lépcsőshátú kivitel mellett kombiként is elérhető volt. Ezen felül már kétféle motor közül választhattak az ügyfelek: a 200 LE teljesítményű kétliteres benzines turbómotor, vagy a kétliteres turbódízel, utóbbi teljesítménye 170 lóerő. A benzines kivitel a korábbi 7,9 másodperchez képest 7,2 másodperc alatt gyorsult 0-ról 100 km/órára, legnagyobb sebessége pedig 240 km/óra.
A legfrissebb generációban kétliteres TSI benzinmotor (220 lóerő) és egy kétliteres turbófeltöltésű dízelmotor (183 lóerő) alkotja a kínálatot. A benzines változat legnagyobb sebessége 248 km/óra, amely a valaha volt leggyorsabb sorozatgyártású autóvá avatja az Octavia családon belül.
De nem csak a Škoda RS ünneppel idén kerek évfordulót, a Ford Mustang 2014-ben lépett be az ötvenes klubba. Olvasd el az amerikai izomautóról szóló anyagunkat is: 

Már 40 éve hasít a Škoda RS 4

Kommentek

  • péloday

    Akár hogyan számolom, csak 19 év az a 40-n ! :-)

  • Imti75

    Ha 74 ben kezdődött és 2014 van nálam valamiért kijön a 40..

F1: A Mercedes tarolt az első tesztnapon

Az első Forma-1-es előszezoni tesztnapon a Mercedes a legtöbb és leggyorsabb kört is elkönyvelhette. A Ferrari is tisztességgel dolgozott, a McLarennél viszont nem festenek jól a dolgok.

Nem lesz EU-s vizsgálat az F1 eladása miatt

Margrethe Vestager versenypolitikáért felelős európai biztos úgy döntött, hogy nem indítanak vizsgálatot a Forma-1 eladása miatt.

A modern autók rákfenéje, a méregdrága kettős tömegű lendkerék

Gajdán Miklós kollégánk a modern, turbós autókban már kopóalkatrészként számon tartott kettős tömegű lendkerék alkalmazásának okát járja körbe. Ezért van szükség erre a drága alkatrészre.

Képcunami a Forma-1-es tesztről

Több tucatnyi fotó és számos videó a 2017-es Forma-1-es autók első napjáról Barcelonából.

Citroën C4 Cactus OneTone : Darth Vader városi járgánya

Április elsejétől forgalmazzák, mégsem tréfa a Citroën szurokfekete kompakt modellje. Félő, hogy csak Angliában lesz kapható.

F1: Máris leírta az évet a Williams?

Claire Williams csapatfőnök szerint “nagy kihívást jelentő” szezon előtt áll a Williams az idén, ami ritkán szokott jót jelenteni.

Kis elektromos terepjárót építene a Bentley

A Jaguar i-Pace mintájára kisebb, villanymotoros szabadidőjárművet állítana fő SUV-terméke mellé a Bentley.

F1: A Mercedes máris ledarált egy versenytávot

Az első 2017-es Forma-1-es teszt első délelőttjén a Mercedes több mint egy versenytávot lehúzott Valtteri Bottasszal, a leggyorsabb viszont a Ferrari volt. Gondban a McLaren és a Red Bull.

F1: Trumphoz hasonlították a McLarent, kiakadt a net

Az egyik Forma-1-gyel foglalkozó Twitter-csatornán Donald Trump amerikai elnökhöz hasonlították a McLarent.

Hároméves autók, amik nem hagynak cserben

A világ legnagyobb autós ügyfélelégedettségi felmérésekkel foglalkozó ügynöksége, a J.D. Power megnézte, a 2014-es eresztésből melyek ma a legmegbízhatóbb járművek.

Egyszerre áremelés és árcsökkentés a kutakon

A Mol szerdán emeli a benzin árát, a gázolajé ugyanakkor csökkenni fog.

Így spórol a gázolajjal a Škoda

Négy gázüzemű teherautót állított munkába a Škoda a Mladá Boleslav-i gyárában. Ily módon nemcsak a károsanyag-kibocsátás, de a gázolajra fordítandó összegek is csökkenhetnek.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.