A Škoda ismerői és rajongói a “Rally Sport” szavak kezdőbetűiből származó rövidítést a legsportosabb cseh autókkal azonosítják. Az RS története 1974-ben kezdődött a Škoda 180 RS és a 200 RS versenyautókkal. Korának pedig egyik legsikeresebb modellje volt a 130 RS. 
Az új korszak első RS modellje, az Octavia RS 2000-ben mutatkozott be, majd 2003-ban Csehország legnagyobb személyautógyára piacra dobta a Fabia RS modellet is.
“RS modelljeink a márka erőgépei” – nyilatkozta Winfried Vahland, a Škoda igazgatótanácsának elnöke. “Ez ma ugyanúgy igaz, mint 40 évvel ezelőtt. Az RS jelölés egyaránt jelzi a motorsportban elért sikereinket, és a szériagyártású autóink közül kiemelkedő modellek nagy teljesítményét.” – tette hozzá Vahland.

Škoda 180 RS és 200 RS

Már 40 éve hasít a Škoda RS 1
Először 1974-ben használták az RS rövidítést, a 180 és 200 RS modelleken. A motorháztető alatt kétliteres, 163 lóerő teljesítményű motort találunk, felül elhelyezett vezérműtengellyel. A 200 RS legnagyobb sebessége 210 km/h volt, váltóját a Porschétől örökölte. Fejlesztésük hátterében az az igény állt, hogy magasabb presztízsű és több versenyautóval felálló versenysorozatban méresse meg magát a márka.

Škoda 130 RS 

Korának egyik legsikeresebb versenyautója volt, kemény ellenfélnek számított mind a rali-, mind az egyéb versenyek világában egészen az 1980-as évek kezdetéig. Rengeteg motorsportrajongó a “Kelet Porschéjaként” emlegeti a 130 RS-t. 

Már 40 éve hasít a Škoda RS 2

Legnagyobb sikere egy kettős győzelem volt az 1977-es Monte Carlo Rally-n, a maximum 1,3 literes autók mezőnyében, illetve az Európai Túraautó Bajnokságban (ETCC) szerzett első hely 1981-ben. A hátsókerék-hajtású versenyautót négyhengeres, 140 lóerős blokk hajtotta. A sikeres versenybeállítás többek között a Weber karburátornak, a nyolc csatornás hengerfejnek és a száraz karteres olajozásnak volt köszönhető. Az autó, amely kereken 4 méter hosszú, 1,72 méter széles és 1,34 méter magas volt, 220 km/órás maximális sebességet tudott elérni. 
Amikor a 130 RS gyártása 1980-ban befejeződött, az RS-korszak a cseh márkánál közel 20 évre megszakadt.

Napjainkban

2000-ben bemutatták az Octavia RS-t, amit 1,8 literes, négyhengeres turbómotor hajt, melynek teljesítménye 180 lóerő. Nulláról száz km/órára 7,9 másodperc alatt gyorsul fel, maximális sebessége pedig 235 km/óra. Az első generációs Octavia RS modellt 2000 és 2005 között gyártották. 2001-ben, a Škoda Motorsport 100 éves jubileumára kiadott Octavia RS WRC Edition modellből limitált darabszám, összesen 100 autó készült.
Már 40 éve hasít a Škoda RS 3
A második generációt egészen 2013-ig gyártották, ami a lépcsőshátú kivitel mellett kombiként is elérhető volt. Ezen felül már kétféle motor közül választhattak az ügyfelek: a 200 LE teljesítményű kétliteres benzines turbómotor, vagy a kétliteres turbódízel, utóbbi teljesítménye 170 lóerő. A benzines kivitel a korábbi 7,9 másodperchez képest 7,2 másodperc alatt gyorsult 0-ról 100 km/órára, legnagyobb sebessége pedig 240 km/óra.
A legfrissebb generációban kétliteres TSI benzinmotor (220 lóerő) és egy kétliteres turbófeltöltésű dízelmotor (183 lóerő) alkotja a kínálatot. A benzines változat legnagyobb sebessége 248 km/óra, amely a valaha volt leggyorsabb sorozatgyártású autóvá avatja az Octavia családon belül.
De nem csak a Škoda RS ünneppel idén kerek évfordulót, a Ford Mustang 2014-ben lépett be az ötvenes klubba. Olvasd el az amerikai izomautóról szóló anyagunkat is: 

Már 40 éve hasít a Škoda RS 4