Már 40 éve hasít a Škoda RS

Szerző: Erdős Norti levél küldés 
Dátum: 2014.06.04. 07.45

A Škoda RS története 1974-ben kezdődött, vajon a legfiatalabb modell is lesz olyan legendás, mint ősei?

A Škoda ismerői és rajongói a “Rally Sport” szavak kezdőbetűiből származó rövidítést a legsportosabb cseh autókkal azonosítják. Az RS története 1974-ben kezdődött a Škoda 180 RS és a 200 RS versenyautókkal. Korának pedig egyik legsikeresebb modellje volt a 130 RS. 
Az új korszak első RS modellje, az Octavia RS 2000-ben mutatkozott be, majd 2003-ban Csehország legnagyobb személyautógyára piacra dobta a Fabia RS modellet is.
“RS modelljeink a márka erőgépei” – nyilatkozta Winfried Vahland, a Škoda igazgatótanácsának elnöke. “Ez ma ugyanúgy igaz, mint 40 évvel ezelőtt. Az RS jelölés egyaránt jelzi a motorsportban elért sikereinket, és a szériagyártású autóink közül kiemelkedő modellek nagy teljesítményét.” – tette hozzá Vahland.

Škoda 180 RS és 200 RS

Már 40 éve hasít a Škoda RS 1
Először 1974-ben használták az RS rövidítést, a 180 és 200 RS modelleken. A motorháztető alatt kétliteres, 163 lóerő teljesítményű motort találunk, felül elhelyezett vezérműtengellyel. A 200 RS legnagyobb sebessége 210 km/h volt, váltóját a Porschétől örökölte. Fejlesztésük hátterében az az igény állt, hogy magasabb presztízsű és több versenyautóval felálló versenysorozatban méresse meg magát a márka.

Škoda 130 RS 

Korának egyik legsikeresebb versenyautója volt, kemény ellenfélnek számított mind a rali-, mind az egyéb versenyek világában egészen az 1980-as évek kezdetéig. Rengeteg motorsportrajongó a “Kelet Porschéjaként” emlegeti a 130 RS-t. 

Már 40 éve hasít a Škoda RS 2

Legnagyobb sikere egy kettős győzelem volt az 1977-es Monte Carlo Rally-n, a maximum 1,3 literes autók mezőnyében, illetve az Európai Túraautó Bajnokságban (ETCC) szerzett első hely 1981-ben. A hátsókerék-hajtású versenyautót négyhengeres, 140 lóerős blokk hajtotta. A sikeres versenybeállítás többek között a Weber karburátornak, a nyolc csatornás hengerfejnek és a száraz karteres olajozásnak volt köszönhető. Az autó, amely kereken 4 méter hosszú, 1,72 méter széles és 1,34 méter magas volt, 220 km/órás maximális sebességet tudott elérni. 
Amikor a 130 RS gyártása 1980-ban befejeződött, az RS-korszak a cseh márkánál közel 20 évre megszakadt.

Napjainkban

2000-ben bemutatták az Octavia RS-t, amit 1,8 literes, négyhengeres turbómotor hajt, melynek teljesítménye 180 lóerő. Nulláról száz km/órára 7,9 másodperc alatt gyorsul fel, maximális sebessége pedig 235 km/óra. Az első generációs Octavia RS modellt 2000 és 2005 között gyártották. 2001-ben, a Škoda Motorsport 100 éves jubileumára kiadott Octavia RS WRC Edition modellből limitált darabszám, összesen 100 autó készült.
Már 40 éve hasít a Škoda RS 3
A második generációt egészen 2013-ig gyártották, ami a lépcsőshátú kivitel mellett kombiként is elérhető volt. Ezen felül már kétféle motor közül választhattak az ügyfelek: a 200 LE teljesítményű kétliteres benzines turbómotor, vagy a kétliteres turbódízel, utóbbi teljesítménye 170 lóerő. A benzines kivitel a korábbi 7,9 másodperchez képest 7,2 másodperc alatt gyorsult 0-ról 100 km/órára, legnagyobb sebessége pedig 240 km/óra.
A legfrissebb generációban kétliteres TSI benzinmotor (220 lóerő) és egy kétliteres turbófeltöltésű dízelmotor (183 lóerő) alkotja a kínálatot. A benzines változat legnagyobb sebessége 248 km/óra, amely a valaha volt leggyorsabb sorozatgyártású autóvá avatja az Octavia családon belül.
De nem csak a Škoda RS ünneppel idén kerek évfordulót, a Ford Mustang 2014-ben lépett be az ötvenes klubba. Olvasd el az amerikai izomautóról szóló anyagunkat is: 

Már 40 éve hasít a Škoda RS 4

Kommentek

  • péloday

    Akár hogyan számolom, csak 19 év az a 40-n ! :-)

  • Imti75

    Ha 74 ben kezdődött és 2014 van nálam valamiért kijön a 40..

Franciaországban magára hagytak egy Lada-kereskedést, tele autókkal

Úgy tűnik, Franciaországban tényleg a kutyának sem kellett a Lada, egy komplett kereskedés áll évek óta elhagyottan, autókkal együtt.

Nem akárhogy loptak szét egy magyar Ladát

Nem lopták el az autót, csak a számukra értékesebb alkatrészeket nyúlták le az épített Ladából. Segíts te is, hogy előkerüljön a tettes!

Vajon hány garázsban pihen még ilyen makulátlan veterán, mint ez a Volga?

A Volga M21-esből komoly mennyiséget, 639 000 darabot gyártottak, így nem meglepő, hogy a kitartó kutatók még mindig találnak egy-egy megkímélt példányt.

Zsír új BMW E30 M3-ast valaki?

Egészen hihetetlen, ahogy időről-időre előbukkannak olyan autók, amik évtizedeket töltöttek egy garázsban, miután megvásárolták őket.

Mit ér a Lada, ha nem segíti nosztalgia?

Sokak szerint a Lada eddig fogadtatása a Kádár-kor iránt egyesekben élő nosztalgiából fakad. A Vesta azonban egy új korszak autója, amit olyan embereknek mutattunk meg, akiknek ez pont olyan modern kori autó, mint az összes többi.

Kipakol egy kamionsofőr, ezért hagyja ott a pályát

Egy férfi nemrég azzal kereste meg szerkesztőségünket, hogy elmondja miért hagyja abba a kamionvezetést. A hatóságok utaznak a teherautókra, az autósok pedig szidják a kamionsofőröket.

F1: Megmutatjuk Vettel kedvenc zenéit

Szokatlan playlisteket állítottak össze Sebastian Vettelel kapcsolatban, de a rádiós beszólásai alapján telitalálat a két lista.

F1: Torpedóval a fején indul az orosz pilóta

A hazai versenyére érdekes sisakfestést választott a Toro Rosso versenyzője, Danyiil Kvjat. A Vettel-balesettel viccel az orosz pilóta, torpedóval a fején versenyez majd.

Lengén öltözött hölgyek olasz autókra gerjednek

Az életet igenlő szenvedély, a nagy kanállal habzsolt élvezet minden valamire való olasz autóban megbújik, és az alábbi képek alapján nagyon úgy tűnik, hogy a hölgyek tisztában vannak ezzel a ténnyel. Hiába, egy Ferrari V8-as hörgése többet mond ezer szerelmes szónál.

Ezért változott a lámpaprogram a Nagykörúton

A Budapest Közút szerint a nagykörúti lámpaprogram módosítása a közlekedők érdekében történik, aminek a tömegközlekedéssel és a közúti közlekedéssel közlekedők is kedvezményezettjei lehetnek.

F1: Megosztottak a pilóták az új fejvédőről

A héten eldőlt, hogy a glóriának nevezett fejvédő rendszer végleg süllyesztőbe kerül, helyette a pajzs névre keresztelt eszközzel kezdenek kísérletezni.

TOP10: Halott márkák örökéletű szépségei

Biztos lehet benne mindenki, nem az ő szépségükön múlt gyártójuk megszűnése. Halott autómárkák egykori csodálatos alkotásaiból következik szubjektív válogatás.

Halálos baleset a veteránautó-versenyen

Egy pilóta meghalt, utasa pedig életveszélyes sérüléseket szenvedett, amikor veterán Jaguarjuk fának ütközött egy amerikai túraralin.

F1: Meglepő dolgot mondtak a Mercedes-motorról

Sergio Perez, a Force India pilótája szerint a Mercedes motorelőnye eltűnt, csak a Hondát előzik biztosan a németek.

F1: Egyéves problémát oldhat meg a Haas

A fékekkel a tavalyi bemutatkozás óta küszködő Haas-csapat az Orosz Nagydíjnak új beszállító termékével vág neki.

F1: Túl kicsi a rajtszám? Nem indulhat az autó!

A Nemzetközi Automobil Szövetség megszigorította a rajtszámok és versenyzői nevek megjelenítésére vonatkozó előírásait, a Spanyol Nagydíjtól elvileg képesek lehetünk messzebbről azonosítani a pilótákat.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.