Már 40 éve hasít a Škoda RS

Szerző: Erdős Norti levél küldés 
Dátum: 2014.06.04. 07.45

A Škoda RS története 1974-ben kezdődött, vajon a legfiatalabb modell is lesz olyan legendás, mint ősei?

A Škoda ismerői és rajongói a “Rally Sport” szavak kezdőbetűiből származó rövidítést a legsportosabb cseh autókkal azonosítják. Az RS története 1974-ben kezdődött a Škoda 180 RS és a 200 RS versenyautókkal. Korának pedig egyik legsikeresebb modellje volt a 130 RS. 
Az új korszak első RS modellje, az Octavia RS 2000-ben mutatkozott be, majd 2003-ban Csehország legnagyobb személyautógyára piacra dobta a Fabia RS modellet is.
“RS modelljeink a márka erőgépei” – nyilatkozta Winfried Vahland, a Škoda igazgatótanácsának elnöke. “Ez ma ugyanúgy igaz, mint 40 évvel ezelőtt. Az RS jelölés egyaránt jelzi a motorsportban elért sikereinket, és a szériagyártású autóink közül kiemelkedő modellek nagy teljesítményét.” – tette hozzá Vahland.

Škoda 180 RS és 200 RS

Már 40 éve hasít a Škoda RS 1
Először 1974-ben használták az RS rövidítést, a 180 és 200 RS modelleken. A motorháztető alatt kétliteres, 163 lóerő teljesítményű motort találunk, felül elhelyezett vezérműtengellyel. A 200 RS legnagyobb sebessége 210 km/h volt, váltóját a Porschétől örökölte. Fejlesztésük hátterében az az igény állt, hogy magasabb presztízsű és több versenyautóval felálló versenysorozatban méresse meg magát a márka.

Škoda 130 RS 

Korának egyik legsikeresebb versenyautója volt, kemény ellenfélnek számított mind a rali-, mind az egyéb versenyek világában egészen az 1980-as évek kezdetéig. Rengeteg motorsportrajongó a “Kelet Porschéjaként” emlegeti a 130 RS-t. 

Már 40 éve hasít a Škoda RS 2

Legnagyobb sikere egy kettős győzelem volt az 1977-es Monte Carlo Rally-n, a maximum 1,3 literes autók mezőnyében, illetve az Európai Túraautó Bajnokságban (ETCC) szerzett első hely 1981-ben. A hátsókerék-hajtású versenyautót négyhengeres, 140 lóerős blokk hajtotta. A sikeres versenybeállítás többek között a Weber karburátornak, a nyolc csatornás hengerfejnek és a száraz karteres olajozásnak volt köszönhető. Az autó, amely kereken 4 méter hosszú, 1,72 méter széles és 1,34 méter magas volt, 220 km/órás maximális sebességet tudott elérni. 
Amikor a 130 RS gyártása 1980-ban befejeződött, az RS-korszak a cseh márkánál közel 20 évre megszakadt.

Napjainkban

2000-ben bemutatták az Octavia RS-t, amit 1,8 literes, négyhengeres turbómotor hajt, melynek teljesítménye 180 lóerő. Nulláról száz km/órára 7,9 másodperc alatt gyorsul fel, maximális sebessége pedig 235 km/óra. Az első generációs Octavia RS modellt 2000 és 2005 között gyártották. 2001-ben, a Škoda Motorsport 100 éves jubileumára kiadott Octavia RS WRC Edition modellből limitált darabszám, összesen 100 autó készült.
Már 40 éve hasít a Škoda RS 3
A második generációt egészen 2013-ig gyártották, ami a lépcsőshátú kivitel mellett kombiként is elérhető volt. Ezen felül már kétféle motor közül választhattak az ügyfelek: a 200 LE teljesítményű kétliteres benzines turbómotor, vagy a kétliteres turbódízel, utóbbi teljesítménye 170 lóerő. A benzines kivitel a korábbi 7,9 másodperchez képest 7,2 másodperc alatt gyorsult 0-ról 100 km/órára, legnagyobb sebessége pedig 240 km/óra.
A legfrissebb generációban kétliteres TSI benzinmotor (220 lóerő) és egy kétliteres turbófeltöltésű dízelmotor (183 lóerő) alkotja a kínálatot. A benzines változat legnagyobb sebessége 248 km/óra, amely a valaha volt leggyorsabb sorozatgyártású autóvá avatja az Octavia családon belül.
De nem csak a Škoda RS ünneppel idén kerek évfordulót, a Ford Mustang 2014-ben lépett be az ötvenes klubba. Olvasd el az amerikai izomautóról szóló anyagunkat is: 

Már 40 éve hasít a Škoda RS 4

Kommentek

  • péloday

    Akár hogyan számolom, csak 19 év az a 40-n ! :-)

  • Imti75

    Ha 74 ben kezdődött és 2014 van nálam valamiért kijön a 40..

F1: A Mercedes leigazolja a kis Schumachert?

Német sajtóértesülés szerint a hétszeres világbajnok Michael Shumacher fia, Mick hamarosan bekerül a Mercedes Forma-1-es istállójába.

F1: Mindkét pilótáját elveszítheti a Ferrari

A Ferrari elnöke, Sergio Marchionne nem zárja ki, hogy 2018-ban már Sebastian Vettel és Kimi Räikkönen sem lesz a csapatnál.

Vérlázító pofátlanság az útdíjszolgáltatónál

Egy kiszivárgott levelezés szerint a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. csak azért engedett el egy büntetést, mert a szabálytalankodó testvére a cégnél dolgozik.

Rákaptak a magyarok a villanyautókra

Az állami támogatás nyomán megnőtt az érdeklődés az elektromos autók iránt, de idén várhatóan már nem sok, támogatással vásárolt autót helyeznek üzembe.

F1: Jules Bianchinak ajánlják az új Francia Nagydíjat

Mostantól hivatalos: 2018-tól újra lesz Francia Nagydíj a Forma-1-ben, a Paul Ricard-i versenyt a tavaly elhunyt Jules Bianchi emlékének ajánlják.

Nem épített még ilyen autót a Ferrari

A Ferrari saját márkakupájának következő, jubileumi évadára építette meg a 488 Challenge modellt. A mostani az elmúlt huszonöt év legerősebb autója, egyben az első, amely feltöltött motort kapott.

Lefotózta a traffipax? Segítünk!

Átírattuk a rendőrség honlapját, pedig nem akartuk. Csak egy hús-vér rendőrt kértünk.

F1: Videón Rosberg mercis búcsúkörei

A Mercedes a hétvégén Sindelfingenben ünnepelt, a visszavonuló Nico Rosberg megtette utolsó métereit a csapat színeiben.

Nem kerüli ki többé a Mercedes a csirkeadót

Teljes egészében amerikai kezek által összerakott Sprintereket kaphat a jövőben az USA. Legalábbis a következő generációtól kezdve.

F1: A Ferrari szerint nem gyengül a Mercedes

A Ferrari vezetője, Sergio Marchionne szerint a Mercedes nem lesz gyengébb attól, hogy Nico Rosberg a visszavonulás mellett döntött.

Kipróbáltuk a legnagyobb Škodát

Ismeretlen terepre merészkedtek a csehek, a Škoda Kodiaq mégis minden részében ismerős. A hétszemélyes újdonságot Mallorca szigetén vezettük először.

F1: “50 százalék”, hogy Alonso megy a Mercedeshez

A McLaren-Honda főnöke szerint kizárt, hogy Fernando Alonso legyen Nico Rosberg utódja a Mercedesnél, a pilóta honfitársa másképp gondolja.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.