Száguldás 1700 lóerővel

Szabadesés akármeddig

Szerző: Földes Attila levél küldés 
Dátum: 2014.05.15. 17.45

Szélcsatornáról az autótervezés ugrik be elsőre. Pedig sokkal szórakoztatóbb dolgokra is lehet használni, csak el kell forgatni

Szélcsatornáról az autótervezés ugrik be elsőre, pedig sokkal szórakoztatóbb dolgokra is lehet használni, csak függőlegesen el kell forgatni 90 fokkal. Szerencsére voltak olyanok, akik ezt meg is tették. És még messzire sem kell menni érte, csupán Csepelre.

Szabadesés

Talpig overálban sétálok felfelé a csupasz acéllépcsőn, hónom alatt bukósisak, előttem égig érő, furcsa építmény, amelyből baljós morajlás hallatszik. Pulzusom valahol 120 körül lehet, és leginkább úgy érzem magam, ahogy komótosan szedem a fokokat, mint Bruce Willis amint kis pajtásaival épp az űrhajója felé baktat. Pedig semmiféle hőstettre nem készülök, csak egy szélcsatornába fogok hamarosan beugrani. Csak ez függőleges és nem tudományos célokat szolgál, hanem sokkal inkább mókára való. A szabadesést lehet benne kipróbálni, olyan, mint egy ejtőernyős ugrás, csak itt a végtelenségig lehet repülni, sosem érünk földet.

Nem, nem az első sikeres emberklónozás végterméke lebeg az üvegcsőben

Kell félni?

Fenét. Aki látott már valamire való akciófilmet, az tudja, hogy a szabadesés gyerekjáték. Csak kiugrassz a gépből, és minden gyakorlat nélkül, vigyorogva zuhanhatsz hosszú percekig, miközben az ernyő nélkül kiugrott csajt is megmentheted, vagy a gonosz főhőssel is ráérősen seggrepacsizhatsz. Igazából viszont baromira nem így néz ki a dolog. Akkor fogtam gyanút, amikor várakozás közben a korábban készült videófelvételeket néztem a falon lévő kijelzőn. Egy fekete és egy fehér ruhás alak küzdött egymással a szélben, pontosabban az oktató próbálta beállítani az elkeseredetten kapálódzó első bálozó végtagjait. Az egész jelenet valahol félúton lehetett egy modern balett és egy zsé kategóriás pankrátor előadás között. Na, itt kezdtem aggódni.

Van, akinek egész jól megy elsőre is

Biztonság

Zsebeket kiüríteni, órát, gyűrűt, testékszereket a szekrénybe. Mivel a szerkezet körbeforgatja a levegőt, amit elejtünk, az fölfelé elhagyja a csatornát, majd pár pillanat múlva megérkezik 230-cal alulról. És ez senkinek nem jó. Szóval sallangok a szekrénybe, füldugó a fülbe, szemüveg és sisak a fejre. Praktikus még a cipőt is dupla csomóra kötni. Pár alapvető kézjelzést még megpróbálnak belénk verni, de amint belépünk a csatornába, alig emlékezünk ezekre. Az adrenalin törli a memóriánk nagy részét.

130 kiló vagyok. Engem is elbír?

Az előttem lévő csapatban akadt egy hegyomlásnyi figura. 130 kilogrammnyi izom, némi sallanggal kiegészítve. Tőle sem esnek pánikba, adnak egy kis gázt a padló alatt remegő gépeknek, és a jóember máris bevetheti magát a hajszárítóba. Parádésan repül, testalkatához illően sziklaszilárdan áll a levegőben. Öröm nézni. Még pár vállalkozó – köztük rengeteg fiatal lány – és végre én jövök.
Szánalmas kezdő vergődés, másfél percben:
Odalépek az ajtóhoz, és a jelre arccal bevetem magam. Az első meglepetés az volt, hogy simán lehet levegőt venni, nem fullad meg az ember a 200 km/órás szembe szélben. Aztán hamar kiderült az is, hogy a kaszáspók alkatom nem szélcsatornába való. Idétlen hosszú végtagjaim tehetetlen csápokként lobognak a szélben, keservesen küzdök az életemért, de reménytelennek tűnik, hogy úgy repüljek, mint James Bond. Alig mozdulok egy kicsit és minden nagyon megváltozik. Szerencsére az oktató biztosan fog, beállítja a kezemet, lábamat a megfelelő pózba. Sokat javul a helyzet, kezdem élvezni a dolgot, pedig közel nem olyan könnyű zuhanni, mint ahogy a Laid Back videóklippjében látszik. 
Elegáns zuhanás, mindenféle hülyeséggel nehezítve:
Sőt, rohadt nehéz elsőre elegánsan, könnyedén zuhanni. De rá lehet érezni. A másfél perc hamar letelik, fülig érő szájjal megyek a pihenőbe, hogy miközben várom a következő menetet, próbáljam megfejteni, mit kell jobban csinálnom. 

Mitől van huzat?

Az egész építmény saját fejlesztés. Szélcsatornát ugyan lehet igazi boltban is venni ? világszerte pár cég foglalkozik csak szélcsatorna építéssel, és elképesztő, milliárdos összegeket kérnek el érte ? ez mégis, vagy tán éppen ezért, magyar termék. Komoly munka van mögötte, mert az állandó erősségű, homogén szél előállítása nem könnyű feladat, a Budapesti Műszaki Egyetem áramlástechnikai tanszéke is besegített a tervezésbe és több év kísérletezgetés áll a csapat háta mögött. 
A szélcsatorna rendeltetésszerű használata:
Maga a szélcsatorna 4,1 méter átmérőjű, nyolcszög keresztmetszetű, 9 méteres belmagassággal, amelyből 3 méter üvegfal, 6 méter pedig táguló tér, diffúzor.  A szelet 4 darab, egyenként 315 kW-os villanymotor hajtja, ami együtt 1,7 millió lóerő 1700 lóerő. (Igen, közben beírtam magamnak az elégtelent átváltásból…) Gondoljunk bele,  hogy egy Kamov K2-es 650 lóerővel is simán repül, megpakolva. A szélsebesség 200-240 km/órás, szabályozható, így az ötéves gyerektől a gyúrós hústoronyig bárkit falevélként képes lebegtetni.  Ja és persze TÜV engedélye is van, így nem kell attól tartani, hogy a világűrben, vagy a Tesco akciós húspultjában végezzük, előélettől függően darált marha, vagy disznóhúsként. 
A tapasztalatok szerint – többek között külföldi szélcsatorna tulajdonosok véleményei alapján  – a magyar szélcsatorna kiválóra sikerült, állítólag ennél egyenletesebb szél szinte nincs is.  
A 007-es így csinálja:

Kipróbálnád?

Nincs akadálya. Nem olcsó mulatság, – a 2×1,5 perces zuhanás 15 ezer forint – de egy próbát biztos megér. Aztán ha rákap az ember, igazi tandemugrásra is befizethet. Vagy megtanulhat ejtőernyőzni, itt minden megoldható. További részletek, időpont foglalás itt.

Szavazás

Te kipróbálnád a szabadesést?

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

  • ker51

    Tisztelt Attila!

    Azt hiszem hogy egy kicsit elszámoltad magad.
    Én úgy tudom, hogy 1KW=1.36 LE-vel.
    És akkor csak 1700 körüli lóerőről van szó, és nem 1,7 millióról.

    Üdv Sándor

  • interkozmosz

    Hát igen, nagyon gáz ekkora baki a címben, főleg autózással foglalkozó szakoldalon. Sosem látott még forgalmit?

  • hanyistok

    Köszönöm, valóban elírtam.
    Drága interkozmosz, de láttam forgalmit, sőt, váltottam már kW-ot lóerőre ezerszer és vissza is, ezt elszámoltam. 8 év alatt elősör. Megöljem magam? :)

  • Kempelen10.

    interkozmosz! Hát igen, nagyon gáz egy ilyen hozzászólás, főleg egy nem könyvmolyoknak szóló honlapon. Sosem hallott még tévedésről?

F1: 95 százalékban új a Renault motorja

Nem csak a Honda, a Renault is szinte teljesen új erőforrást épített a 2017-es Forma-1-es idényre. Az év végére szeretnék beérni a Mercedest.

Újabb autógyártót kebelezne be a PSA

A malajziai Proton autógyár megvásárlása iránt is érdeklődik az Opel leendő új tulajdonosa, a PSA Peugeot-Citroën konszern.

Végzetes SMS-ek és Facebook-üzenetek

Tudjátok, min múlhat, hogy az egész család meghal a kamion pótkocsija alatt vagy sikerül megmenekülni? Én már igen: egy-két tizedmásodpercnyi kihagyáson és a kicsit mélyebbre nyomott gázpedálon.

Nekimegy a Škoda Octaviának a Hyundai i30 kombi

Minden modern kényelmi és biztonsági vezetőtámogató funkcióval rendelkezik, emellett a szegmens egyik legnagyobb csomagtartóját kínálja a Hyundai i30 kombi.

Range Rover Velar: feljebb lép a Land Rover

Új, előzmények nélküli modellt vezet be a Land Rover. Egyelőre alig mutatnak meg belőle valamit

Elektromos teherautókat tesztelnek az osztrákok

Elektromos teherautók kísérleti üzemét kezdi meg városi forgalomban a MAN Truck & Bus haszonjármű-gyártó Ausztriában.

F1: Te jó ég, mit neveztek el Bottasról!

A Mercedes új pilótája, Valtteri Bottas bemutatta a Bottas-Burgert, amit róla neveztek el egy büfében.

Fejek hullanak az Audinál

Négy mérnököt is kirúgtak a dízelfejlesztő részlegről. A dízelbotrány miatt vált nem kívánatossá a jelenlétük.

Aston Martin Vantage S Red Bull Racing Edition

Az Aston Martin és a Red Bull Racing közötti együttműködés örömére limitált szériát adtak ki a Vantage modellcsaládból.

F1: A Red Bull is kukázná az állítható szárnyat

A Red Bull támogatja azokat a törekvéseket, amelyek száműznék a Forma-1-ből a DRS-t.

Fekete-sárga a Renault új Forma-1-ese

Kedd délután Londonban a Renault leleplezte új, 2017-es Forma-1-es autóját. Színében, formájában is sokat változott a tavalyi modellhez képest.

Itt a vég, jönnek a vicceket mesélő autók

Szakértők szerint a jövőben járműveink akár az érzelmeinkből is olvasni fognak – még akkor is, ha egyetlen szót sem szólunk.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.