Száguldás 1700 lóerővel

Szabadesés akármeddig

Szerző: Földes Attila levél küldés 
Dátum: 2014.05.15. 17.45

Szélcsatornáról az autótervezés ugrik be elsőre. Pedig sokkal szórakoztatóbb dolgokra is lehet használni, csak el kell forgatni

Szélcsatornáról az autótervezés ugrik be elsőre, pedig sokkal szórakoztatóbb dolgokra is lehet használni, csak függőlegesen el kell forgatni 90 fokkal. Szerencsére voltak olyanok, akik ezt meg is tették. És még messzire sem kell menni érte, csupán Csepelre.

Szabadesés

Talpig overálban sétálok felfelé a csupasz acéllépcsőn, hónom alatt bukósisak, előttem égig érő, furcsa építmény, amelyből baljós morajlás hallatszik. Pulzusom valahol 120 körül lehet, és leginkább úgy érzem magam, ahogy komótosan szedem a fokokat, mint Bruce Willis amint kis pajtásaival épp az űrhajója felé baktat. Pedig semmiféle hőstettre nem készülök, csak egy szélcsatornába fogok hamarosan beugrani. Csak ez függőleges és nem tudományos célokat szolgál, hanem sokkal inkább mókára való. A szabadesést lehet benne kipróbálni, olyan, mint egy ejtőernyős ugrás, csak itt a végtelenségig lehet repülni, sosem érünk földet.

Nem, nem az első sikeres emberklónozás végterméke lebeg az üvegcsőben

Kell félni?

Fenét. Aki látott már valamire való akciófilmet, az tudja, hogy a szabadesés gyerekjáték. Csak kiugrassz a gépből, és minden gyakorlat nélkül, vigyorogva zuhanhatsz hosszú percekig, miközben az ernyő nélkül kiugrott csajt is megmentheted, vagy a gonosz főhőssel is ráérősen seggrepacsizhatsz. Igazából viszont baromira nem így néz ki a dolog. Akkor fogtam gyanút, amikor várakozás közben a korábban készült videófelvételeket néztem a falon lévő kijelzőn. Egy fekete és egy fehér ruhás alak küzdött egymással a szélben, pontosabban az oktató próbálta beállítani az elkeseredetten kapálódzó első bálozó végtagjait. Az egész jelenet valahol félúton lehetett egy modern balett és egy zsé kategóriás pankrátor előadás között. Na, itt kezdtem aggódni.

Van, akinek egész jól megy elsőre is

Biztonság

Zsebeket kiüríteni, órát, gyűrűt, testékszereket a szekrénybe. Mivel a szerkezet körbeforgatja a levegőt, amit elejtünk, az fölfelé elhagyja a csatornát, majd pár pillanat múlva megérkezik 230-cal alulról. És ez senkinek nem jó. Szóval sallangok a szekrénybe, füldugó a fülbe, szemüveg és sisak a fejre. Praktikus még a cipőt is dupla csomóra kötni. Pár alapvető kézjelzést még megpróbálnak belénk verni, de amint belépünk a csatornába, alig emlékezünk ezekre. Az adrenalin törli a memóriánk nagy részét.

130 kiló vagyok. Engem is elbír?

Az előttem lévő csapatban akadt egy hegyomlásnyi figura. 130 kilogrammnyi izom, némi sallanggal kiegészítve. Tőle sem esnek pánikba, adnak egy kis gázt a padló alatt remegő gépeknek, és a jóember máris bevetheti magát a hajszárítóba. Parádésan repül, testalkatához illően sziklaszilárdan áll a levegőben. Öröm nézni. Még pár vállalkozó – köztük rengeteg fiatal lány – és végre én jövök.
Szánalmas kezdő vergődés, másfél percben:
Odalépek az ajtóhoz, és a jelre arccal bevetem magam. Az első meglepetés az volt, hogy simán lehet levegőt venni, nem fullad meg az ember a 200 km/órás szembe szélben. Aztán hamar kiderült az is, hogy a kaszáspók alkatom nem szélcsatornába való. Idétlen hosszú végtagjaim tehetetlen csápokként lobognak a szélben, keservesen küzdök az életemért, de reménytelennek tűnik, hogy úgy repüljek, mint James Bond. Alig mozdulok egy kicsit és minden nagyon megváltozik. Szerencsére az oktató biztosan fog, beállítja a kezemet, lábamat a megfelelő pózba. Sokat javul a helyzet, kezdem élvezni a dolgot, pedig közel nem olyan könnyű zuhanni, mint ahogy a Laid Back videóklippjében látszik. 
Elegáns zuhanás, mindenféle hülyeséggel nehezítve:
Sőt, rohadt nehéz elsőre elegánsan, könnyedén zuhanni. De rá lehet érezni. A másfél perc hamar letelik, fülig érő szájjal megyek a pihenőbe, hogy miközben várom a következő menetet, próbáljam megfejteni, mit kell jobban csinálnom. 

Mitől van huzat?

Az egész építmény saját fejlesztés. Szélcsatornát ugyan lehet igazi boltban is venni ? világszerte pár cég foglalkozik csak szélcsatorna építéssel, és elképesztő, milliárdos összegeket kérnek el érte ? ez mégis, vagy tán éppen ezért, magyar termék. Komoly munka van mögötte, mert az állandó erősségű, homogén szél előállítása nem könnyű feladat, a Budapesti Műszaki Egyetem áramlástechnikai tanszéke is besegített a tervezésbe és több év kísérletezgetés áll a csapat háta mögött. 
A szélcsatorna rendeltetésszerű használata:
Maga a szélcsatorna 4,1 méter átmérőjű, nyolcszög keresztmetszetű, 9 méteres belmagassággal, amelyből 3 méter üvegfal, 6 méter pedig táguló tér, diffúzor.  A szelet 4 darab, egyenként 315 kW-os villanymotor hajtja, ami együtt 1,7 millió lóerő 1700 lóerő. (Igen, közben beírtam magamnak az elégtelent átváltásból…) Gondoljunk bele,  hogy egy Kamov K2-es 650 lóerővel is simán repül, megpakolva. A szélsebesség 200-240 km/órás, szabályozható, így az ötéves gyerektől a gyúrós hústoronyig bárkit falevélként képes lebegtetni.  Ja és persze TÜV engedélye is van, így nem kell attól tartani, hogy a világűrben, vagy a Tesco akciós húspultjában végezzük, előélettől függően darált marha, vagy disznóhúsként. 
A tapasztalatok szerint – többek között külföldi szélcsatorna tulajdonosok véleményei alapján  – a magyar szélcsatorna kiválóra sikerült, állítólag ennél egyenletesebb szél szinte nincs is.  
A 007-es így csinálja:

Kipróbálnád?

Nincs akadálya. Nem olcsó mulatság, – a 2×1,5 perces zuhanás 15 ezer forint – de egy próbát biztos megér. Aztán ha rákap az ember, igazi tandemugrásra is befizethet. Vagy megtanulhat ejtőernyőzni, itt minden megoldható. További részletek, időpont foglalás itt.

Szavazás

Te kipróbálnád a szabadesést?

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

  • ker51

    Tisztelt Attila!

    Azt hiszem hogy egy kicsit elszámoltad magad.
    Én úgy tudom, hogy 1KW=1.36 LE-vel.
    És akkor csak 1700 körüli lóerőről van szó, és nem 1,7 millióról.

    Üdv Sándor

  • interkozmosz

    Hát igen, nagyon gáz ekkora baki a címben, főleg autózással foglalkozó szakoldalon. Sosem látott még forgalmit?

  • hanyistok

    Köszönöm, valóban elírtam.
    Drága interkozmosz, de láttam forgalmit, sőt, váltottam már kW-ot lóerőre ezerszer és vissza is, ezt elszámoltam. 8 év alatt elősör. Megöljem magam? :)

  • Kempelen10.

    interkozmosz! Hát igen, nagyon gáz egy ilyen hozzászólás, főleg egy nem könyvmolyoknak szóló honlapon. Sosem hallott még tévedésről?

KRESZ-oktatás, amire régóta vártunk

Ez a két videó a legkisebbeknek tanítja meg a KRESZ alapjait, és ennek nagyon örülünk.

Szabálytalan előzés egy körforgalomban, van, aki szerint ez még belefér

Az esetet Angliában vették videóra. A BMW türelmetlen sofőrje megunta a kamion mögötti tötyörgést, és szándékosan rossz irányban hajtott be a körforgalomba.

Bődületes kasszasiker a Halálos iramban 8

A Halálos iramban 8. megint lekörözte a mezőnyt az észak-amerikai mozikban a hétvégén. Az autós akciófilm globális bevételei a csillagok közé repítik a filmet.

Egy kiscica miatt zárták le az ország legfontosabb útját

Elárvult kölyökmacska nyávogott egy nyolcsávos szupersztráda elválasztó sávján Abu-Dzabiban. A tűzoltóság nem teketóriázott, irdatlan torlódás árán megmentették az állatot.

F1: A szabad gumiválasztást el lehet felejteni!

A Pirelli motorsportfőnöke azt mondja, kizárt, hogy teljesen a csapatokra-pilótákra bízzák, ki milyen gumit használ a versenyhétvégéken.

Csökken az üzemanyagok ára

Szerdán megáll az üzemanyagok árának emelkedése, a benzin és a gázolaj is olcsóbb lesz.

Ősszel jön az 1000 lóerős Mercedes hibrid!

Szeptemberben mutatja be eddigi legextrémebb autóját a Mercedes-AMG. A Project One több mint ezer lóerős lesz.

F1: Átírhatják a túl szigorú motorszabályt

A Forma-1 szabályait előkészítő Stratégiai Munkacsoport mai ülésén lazíthatnak egy motorszabályon, emellett a Honda hóna alá is nyúlhatnak a riválisok.

F1: A Renault nem fog Alonsóért kapkodni

A Renault Forma-1-es főnöke nincs meggyőződve arról, hogy 2018-ra meg kellene szerezniük a McLaren-Hondától valószínűleg távozó Fernando Alonsót.

Elképesztő világcsúcsot futott a Honda

Mostantól a Honda Civic Type R tartja az elsőkerék-hajtású autók pályacsúcsát a Nürburgringen. Nem kevéssel verte meg az eddigi bajnokot.

F1: Ecclestone Hamiltonra fogad 2017-ben

A Forma-1 volt irányítója, Bernie Ecclestone szerint a Mercedes angol pilótája kerül majd ki győztesen a ferraris Sebastian Vettellel folytatott bajnoki küzdelemből idén.

Alonso benézett az Indycar-futamra

Az idei Indy 500-on induló Fernando Alonso a hétvégén az amerikai versenyszéria egyik fordulóján járt körülnézni. Elmondta, hogy miért vág előbb az Indynek, és miért jöhet később Le Mans.

1300 kilométert vezetett egyedül egy gyerek

Ezerháromszáz kilométert vezetett egyedül egy 12 éves fiú Ausztráliában, mielőtt a rendőrök vasárnap lekapcsolták volna, mivel az autó egyik lökhárítója leszakadt.

Meghalt egy kisfiú Alonso gokartpályáján

Fernando Alonsót is megrázta az eset, a balesetet kivizsgálják.

Elrajtolt a Hankook Racer Cup új idénye

Izgalmas csatákkal indult el a Hankook Racer Cup bajnokság a hétvégén.

Ésszerű szabadidőautó: Dacia Sandero Stepway

Jó árával, vállalható megjelenésével és élvezetes motorjával a Dacia Sandero Stepway valószínűleg a legolcsóbb szabadidő-autó.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.