Nosztalgikus szándékkal válogattam össze ezt a néhány érdekességet, amit ha igazi Trabant-rajongó vagy, mindenképp látnod kell. Azt pedig ne felejtsük el, hogy a 601-es modell – minden idők legnépszerűbb Trabantja -, idén 50 éves! 

A P50-es Trabi napellenzővel a fején. A legelső szériák még az AWZ P50-es jelzést és emblémát viselték. Az ezek után következő széria már Trabant-típusú volt. Az első darabokat az NDK-ban 8 360 márkáért árulták, összesen 131 434 db készült belőlük.

Népautónak tervezték a Trabantot, és ezt sikerült is elérnie a keletnémet VEB Sachsenring gyártónak, a legnépszerűbb modelljük a 601-es sorozat volt, amiből 2 774 821 darab készült.

Ránézésre simán elhiszem, hogy ennél tökéletesebb autó nincs, ha beköszönt az apokalipszis. Két ütem, két henger, 4 sebesség, 26 lóerő. Mi kellhet még?

Jelent a Go Trabi Go című filmből. A történet főszereplője a világoskék Trabant, mellyel Velence felé száguldanak. Az apa, Udo örökös szlogenje, melyet a Trabant csomagtartójára fest: "Nápolyt látni és meghalni!" No persze odáig még hosszú az út, ami Trabival meg különösen az.

Nagyon népszerű volt a németeknél ez a megoldás, ilyen tetőre szerelhető sátrakkal indultak kempingezni. Így védték magukat attól, hogy a vadon élő állatok bemásszanak a sátorba.

Ezzel járőrözni inkább élmény lehetett, mint kiváltság, hiszen nem éppen egy tekintélyparancsoló járműről beszélünk. 1987-ben, kísérleti jelleggel 5 darab rendőrautó készült, amelyek Drezdában, Lipcsében és Eberswalde-Finow-ban szolgáltak.

A 601-esből készült az úgynevezett Tramp, amely kabrió volt, és eredetileg a határőrség számára készült.

A Trabant legfiatalabb generációja, az 1.1, amiben már 4 ütemű motor duruzsolt. Műszakilag teljes átalakításon ment keresztül, kivétel a hátsó felfüggesztés. Motorját kicserélték egy kisebb típusú Volkswagen Polo blokkot szereltek bele. Készült belőle puck up is, amiből összesen 2 darabot gyártottak. A négyüteműekből összesen 38 122 darab hagyta el a gyárat.

2009-ben mutatták be a jövő Trabant tanulmányát Frankfurtban. A villanymotoros prototípus jól néz ki, olcsón autózhatnánk vele, helyi károsanyag-kibocsátás nélkül, csak az ára volna piszok magas. A környezetvédelem jegyében egy 47 kW (64 LE) teljesítményű villanymotor suttog az orrban. Az aszinkron villanymotorral 130 km/órás végsebességet ad meg a márkatulajdonos, hatótávolságként 160 kilométert. A sorozatgyártást 2012-re jósolták anno, de sajnos nem volt kapó az ötletre egyetlen nagyobb gyártó sem.

Ez az igazán bizarr, sétáló Trabant David Černý cseh szobrász alkotása.


Azt olvastad, micsoda bujálkodás zajlott fényes nappal Budapesten?