Így készültek kedvenc autóink

Betekintés a keleti blokk autógyártásának kulisszái mögé

Szerző: Erdős Norti levél küldés 
Dátum: 2014.04.02. 14.45

Lassan kikopnak az utakról ezek az autócsodák, de mindig jó érzéssel fogunk visszagondolni rájuk. Nézzétek meg, hogyan készültek a Ladák, Trabantok és társaik.

Így készültek kedvenc autóink
Ugye jól gondolom, hogy nehezen találnék Magyarországon olyan családot, akinek ne lenne legalább egy olyan rokona – közeli vagy távoli az mindegy – aki ne a keleti blokk autógyárainak egyik gyöngyszemével járt volna nap mit nap, vagy teszi azt még most is. Sajnos manapság már egyre ritkábban jönnek szembe velünk ezek az autók, a mai gyerekek pedig már úgy nőnek fel, hogy szinte semmit nem tudnak róluk.
Ezen a szomorú tényen elindulva szedtünk össze néhány videót, ami bemutatja hogyan is készültek azok az autók, amivel szüleink, nagyszüleink, esetleg dédszüleink jártak. Arra kérném a cikket olvasókat, bátran ültessék ölükbe a csemetéket (ha van), és mutassák meg nekik ezeket a felvételeket.

Lada

A Lada az orosz AvtoVAZ járműgyártó vállalat márkája. A szovjet időszakban ezt a márkanevet csak az exportra szánt járműveknél használták, ugyanazokat a modelleket a belső szovjet piacon Zsiguli márkanéven forgalmazták. Az első VAZ 2101 és a kombi VAZ 2102 típusoknak az 1967-es év autója, a Fiat 124 volt az alapja, melyből az olasz mérnökök fejlesztették ki a 124R jelzésű, a Zsiguli alapjaként szolgáló típusváltozatot.
Csak a 2101-ből 4 847 000 darabot gyártottak, de több oldal is egy kalap alá veszi a klasszikus Ladákat, mert műszakilag nincs komoly eltérés a kivitelek között. Ezt alapul véve szédítő a végeredmény: 1970-2012 között 17 572 000 darabot gyártottak a 2101-ből és leszármazottaiból.

Trabant

A Trabant keletnémet modell, ímelyet a német VEB Sachsenring gyártott. Az első Trabant 1957. november 7-én gurult le a futószalagról, a legelterjedtebb autó volt Kelet-Németországban, és a többi szocialista országba is exportáltak belőle. A Trabant volt az első jármű a Német Demokratikus Köztársaságból, és a keleti közlekedés szimbólumává vált. Régebbi kiadású autós szakkönyvek még törpeautónak nevezték, hiszen – egyes tévhitek szerint – eredetileg nem is kocsinak készült, hanem fedett motornak. 1957 és 1991 között összesen 6 generáció látta meg a napvilágot.
A 601-es modellt népautónak tervezték, és elérte a célját. Az olcsó, mára legendás, 26 lóerős, kétütemű motorral pöfögő kisautó 2 774 821 példányban hagyta el a zwickaui gyárépületet.

Dacia

A román személyautó-gyártás első szériamodellje a Dacia 1100 volt, 1967 augusztusától. A francia Renault céggel kötött megállapodás alapján épült gyárban két modell gyártása kezdődött meg: az egyik a Renault 8 modellen, a másik a Renault 12 modellen alapult. Az elsőkerék-hajtású, akkoriban igen korszerű gépkocsit négyhengeres, felül szelepelt, 1289 cm3-es lökettérfogatú soros motor hajtotta. A legnagyobb motorteljesítmény 39,7 kW (54 lóerő) volt, míg végsebesség 145 km/óra.
1984 augusztusában készült el a 900 ezredik példány a Dacia típusból. A svájci Automobile Revue adata szerint a gyár évi termelése ekkor 70 ezer darab volt. 1969-2004 között kisebb módosításokkal folyamatosan gyártották. Ez a kitartás meghozta gyümölcsét, 1 959 730 darabot készítetek Mioveniben

Škoda

A Škoda Auto ma Csehország legnagyobb személyautógyára, a Volkswagen cégcsoport tagja. A céget 1899-ben alapította Emil Škoda, és az 1920-as évekre Csehország legnagyobb ipari vállalatává vált. Gyártottak személy- és tehergépkocsit, illetve tömegközlekedési járműveket, mozdonyt, hidat, fegyvert, traktort.
A legendás Škoda 105-ösből 839 811, a 120-asból 1 068 189 darabot gyártottak Csehországban – pontosabban Csehszlovákiában -, 44-54 lóerős motorokkal.

Wartburg

A nevét a gyárnak otthont adó Eisenach városban található, az UNESCO Világörökség részét képező váráról kapta. A márka története 1898-ban kezdődött, amikor az Automobilwerk Eisenach (eisenachi autógyár) először nevezte így egyik modelljét, amely ezen a néven 1904-ig készült. 1956-ban a VEB Automobilwerk Eisenach az IFA F9 alapjaira épülő új autó neveként kelt újra életre. Az első modell, a 311-es típus 1965-ig készült nagy sikerrel, köztük olyan változatokkal, mint a kétüléses 313-1 Sport, amelyből Magyarországra összesen néhány darab került, elsősorban színészekhez (például Kazal Lászlónak volt egy).
Az 1966-ban megjelent Wartburg 1000 szögletes karosszériájával új korszakot nyitott, ami egészen 1991-ig tartott. Motorja 1000 köbcentiméteres, 50 lóerős volt, és aki mert, annak akár a 130 km/órás sebesség elérése sem volt lehetetlen. Az utolsó kétütemű kivitel 1988-ban készült el, így 1 224 662 darab 353-as gurult ki a gyárkapun.
Végezetül pedig egy csodálatos IFA Wartburg 1.3 reklám magyar nyelven. Kötelező anyag, manapság már nem látsz ilyet!
Cikkindító képünk forrása: egykor.hu
FRISS – Bemutatjuk a Lada teljes jövőjét, kattints a képre!
 
70444_572389_1000x700

Kommentek

A lakótelep közepén sikerült elakadni egy szabadidő-autóval

Újabb eset bizonyítja, hogy a szabadidő-autó nem terepjáró, főleg utcai abroncsokkal nem.

Városban száguldozó kretének rontják a BMW-sek jó hírét

Az ilyen videók miatt romlik a bajor márka tulajdonosainak megítélése, mert ez már nem a használja-e az indexet szint. Ez közveszélyes szórakozás.

Felhők közé emel a magyar Trabant motor, és ez nem vicc

Magyarországon az épülő szocializmus találkozása a repülési vággyal érdekes szerkezeteket szült, a felhők közé vágyóknak köszönhetünk egy különleges Trabant motort, ami képes volt embereket égbe emelni.

Kereszteződésben ennél zseniálisabb dolgot még nem láttunk

Nem tudsz kihajtani a keresztező forgalom miatt, és senki nem enged ki? Van egy megoldás!

Használt autó: nagypályás használt BMW egy új Octavia árában

2017. februárjában, az utód értékesítésének indulásával kifutott az F10-es BMW 5-ös. Öt-hatmillióval be lehet szállni, egy kompakt autó árából. Megéri kockáztatni a használt luxusautóval?

Egyszerűsítenék az újtdíjfizetést

Három multinacionális vállalat közös céget alapított a Európai Elektronikus Útdíjszedési Szolgáltatás (ETTS) hatékonyságának javítása érdekében. A Toll4Europe vállalkozás már minden szükséges hatóságtól zöld utat kapott.

Önjáró autók üzembe helyezését tervezik

Bő két év múlva már vezető nélküli autók közlekedhetnek a London és Oxford közti 100 kilométeres úton, ha valóra válnak egy frissen létrehozott brit konzorcium tervei.

F1: A Mercedes segíti ki a Hondát?

Brit sajtóértesülés szerint a Mercedes beszáll a Honda motorfejlesztésébe. A Red Bull nem örül a rivális felzárkóztatásának.

F1: Kínszenvedés lesz megegyezni az új motorokról

A Forma-1 új motorformulára vált 2021-től, sokan előre látják, hogy nem lesz könnyű megegyezni erről.

F1: Komoly veszélyben volt Wehrlein pályafutása

A Sauber versenyzője, Pascal Wehrlein szerint a Bajnokok Tornáján szerzett hátsérülésére a karrierje is rámehetett volna, ha nem adott volna magának elég időt a felépülésre.

Porsche: három visszahívás egy héten belül!

A német sportautógyár típusait különböző problémák sújtják, de mások sem immúnisak a péntekinadrág-szindrómára.

Figyelem, újra bírságolnak az óbudai kamerák

A III. kerület a polgármesteri iroda honlapján tette közzé, hogy mostantól megint küldik a csekkeket a szabálytalankodóknak, mert továbbra sem bizonyított, hogy jogtalanul bírságolnának kameráik felvételei alapján.

F1: Egyenlítésre készül a Mercedes

A hétvégi Orosz Nagydíjon a Mercedes szeretné 2-2-re felhozni az idei győzelmi arányt, Toto Wolff szerint az egész csapatnak fáj, amikor kikapnak a Ferraritól.

Barbár Mad Max-autó a Mitsubishitől

A Top Gear felkérésére félelmetes sivatagi versenyautót épített a Mitsubishi, majd elkészítették annak civil, megvásárolható kiadását is.

Visszatért a lépcsőshátú Swift!

Bemutatkozott és három hét múlva már meg is vásárolható a Suzuki Swift szedán – igaz, nem Suzuki, nem Swift, és nem is kapható Európában.

F1: Alonso rátette a kezét az Indy-trófeára

Hétfőn az Andretti Motorsport főhadiszállásán járt Fernando Alonso.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.