Anyám, mekkora gumi! És 380-ig jó!

Repülőabroncs a legnagyobb madárra

Szerző: Rácz Tamás levél küldés 
Dátum: 2014.03.30. 18.20

Ha egy ilyen gumi mellé odaáll a magamfajta autóbuzi, hamar rájön, hogy nem az autóipar a technika csúcsa.

Az úgy van, hogy a vezess.hu és az AutóMagazin kiadója ugyanaz a cég itt Magyarországon: a Sanoma. A szerkesztőség is átfedéses, így amikor az AutóMagazin német licensztulajdonosa, az Auto Motor und Sport meghívta a Magazint egy jó kis nemzetközi csoporttesztre, nekem jutott a munka. Rómába utaztam, hogy bulgár, román, mexikói és még megannyi országból való kollégámmal részt vegyek két nagyszabású összehasonlító teszten. Az egyiken az új Merci GLÁ-t vetettük össze konkurenseivel, a másikon pedig – hát azt még nem mondhatom el, mert 17-ig embargós, egy szót sem szólhatunk róla.

A rendezvényt a Bridgestone szponzorálta, egyebek mellett azzal, hogy használhattuk a Róma melletti tesztpályáját, amelyen csak az egyik jópofa dolog a két végében emelt oválpálya, a parabolika felső szakaszán akár 200-zal is simán visszafordulnak az autók. (A rekord egy Ferrari volt, 315-tel, de nem most: mi 195-ig merészkedtünk.) A tesztek eredményeiről is beszámolunk majd, de a sok jövés-menés, gumicsikorgás, kanyargás közepette láttam egy olyan jópofát, amit muszáj megmutatnom nektek. Ezt a gumit, la:

Ha nincs mellette ember méretaránynak, akár rollerkeréknek is tűnhet, csak a sok kerékcsavar gyanús

A Bridgestone a tesztpálya mellett álló oktatóközpontban állította ki ezt az abroncsot, és meg is értem, hogy büszke rá. Paraméterei mellett eltörpülnek a megszokott autós dimenziók:

380 km/h-ig és 34 tonnáig jó a gumi

A méretadatok is rajta vannak, ami alapján könnyen kinyomozhattam, milyen szörny visel ilyen papucsokat:

A méret: 1400x530 R 23. Meggugliztam, mire való. Hát a polgári légiközlekedés legnagyobbikára, az Airbus A380-ra

Végezetül a centrírsúly; azt már a fantáziátokra bízom, mekkora gumisműhely lehet az, ahol ilyen kerekeket egyensúlyoznak ki:

Az a kis fémszilánk ott a centrírsúly


És valahogy így működik élesben:

Kommentek

  • Guevara

    Az Antonov An-225-ös még az A380-asnál is nagyobb, igaz előbbit eredetileg nem a polgári repülés számára szánták, de ma már, a Buran űrrepülő-program leállítása után, csak polgári (teherszállító) feladatokat lát el. Annál nagyobb repülőgép viszont még katonai célokra sem létezik.

  • husky

    Még egy jópofa adat a repcsikerekekhez. Nem levegő van benne hanem tiszta nitrogén gáz, mert szinte érzéketlen a hőmérsékletre, nem tűzveszélyes (nem táplálja a tüzet)és úgy 18-24 bar körüli nyomásra kell felfújni! Persze nagy a szórás típustól, terheléstől függően.

  • Guevara

    Husky: Úgy igaz! A tiszta nitrogén kevésbé hajlamos “elszökni” a gumiból a fizikailag nagyobb méretű molekulái miatt. Az oxigén viszont át tud diffundálni olyan anyagokon is amiről el nem hinnénk, ilyen többek közt a gumiabroncsok anyaga.

  • Rácz Tamás

    Akkor, ha szorgalmasan fujogatom mindig fel a gumikat a kocsin, elobb-utobb abban is csak a nitrogen marad a levegobol? :-)

  • Guillotinee

    ” Miért jobb a NITROGÉN a hagyományos kompresszoros levegőnél?
    Oxigénmentes!
    Az oxigén az anyag öregedéséhez vezet, illetve a magas hőmérséklet és az oxigén jelenléte nyomásvesztéshez vezet.
    Olajmentes!
    A kompresszorok kenéséhez rendszerint olajat használnak, az olajpára jelenléte a gumiabroncs belsejében kifejezetten meggyorsítja az öregedést, ráadásul az oxigénnel együtt gyúlékony gázkeverék létrejöttéhez vezet, amelyek öngyulladást okozhatnak.
    Nedvességmentes!
    A hagyományos kompresszorok használatával a gumiabroncs belsejébe nedvességet is juttatunk. A nedvesség előfordulása nemcsak hőmérsékletfüggő nyomásingadozást okoz, hanem az abroncs belső részeinek (szelep, keréktárcsa) öregedéséhez és oxidációjához is vezet. A NITROGÉN gáz nem tartalmaz oxigént, olajat, port és nedvességet, így teljes mértékben kiküszöböli a negatív hatásokat.”

    Ennyit találtam amit érdemes tudni a témáról.

    Már ha igaz amit írnak.

34 évet vezetett jogosítvány nélkül a magyar férfi

Próbálkozott a vizsgával, végül nem jött össze, így 34 évig vezetett jogsi nélkül, most kapták el a rendőrök.

F1: Az év végéig meglesz Rosberg utódja?

A Mercedes-csapat elnöke, Niki Lauda azt mondja, nem akarják sokáig húzni a váratlanul visszavonuló világbajnok, Nico Rosberg utódjának kiválasztását.

Önvezető autóban gondolkozik az Apple

Komolyan gondolkozik az önvezető autó fejlesztésén az Apple, de ehhez a hatóságok és a többi fejlesztő segítsége is szükséges lesz.

F1: Valaki óriási ajándékot kapott Rosbergtől

A Red Bull-os Daniel Ricciardo szerint Nico Rosberg a visszavonulással valamelyik pilótának nagyon szép karácsonyi adott – nem valószínű, hogy az ausztrál lesz az.

Elektromos buszt álmodott meg a Škodák tervezője

A Czechbus kiállításon megtekintettük a csehek legújabb büszkeségét, melyet az a férfi tervezett, aki korábban Škoda buszokat is megálmodott.

F1: Rosberg vállalná Hamilton oktatását

Lewis Hamilton azt tervezi, hogy még 10 évig marad a Mercedesnél, és később már németül szólhat a márka hazai szurkolóihoz. A visszavonuló Nico Rosberg vállalná a nyelvtanári szerepet.

Csak egy darab készült ebből a Ferrariból

Dr. Rick Workman nem szeretett volna olyan Ferrarit, amilyen bárkinek lehet, inkább felkérte az olasz gyártót, hogy építsenek egyet csakis neki.

Jelentősen drágulhat az üzemanyagok ára

Akár 10 forinttal is drágulhat az üzemanyagok ára a jövő héten a piaci változások alapján.

Új 5-ös BMW – Káprázat és parasztvakítás

Ne higgyétek, hogy a gazdagok élete csupa játék és mese! A Harman Kardon vagy Bowers & Wilkins hifi csak az egyik kérdés, amit a G30 kódú új BMW 5 kapcsán el kell dönteni.

Vége a pénzbehajtásnak Újpesten

Pár hete írutunk arról a sokak szerint nem egyértelmű forgalmi helyzetről, ahol csak úgy hullottak az 50 ezres büntetések. Mára változott a helyzet.

Rosberg autójában Wehrlein: Köszi, Nico!

Nem dőlt még el a visszavonuló Nico Rosberg helyének sorsa. Az egyik legesélyesebb versenyző azonban olyan fotót posztolt, amin a világbajnok autójában ülve látható.

F1: A fél mezőny bejelentkezett a Mercedesnél

A Mercedes-csapat elnöke, Niki Lauda azt mondja, óriási az érdeklődés Nico Rosberg megüresedett helye iránt, mégsem lesz könnyű betölteni a bajnoki ülést.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.