Anyám, mekkora gumi! És 380-ig jó!

Repülőabroncs a legnagyobb madárra

Szerző: Rácz Tamás levél küldés 
Dátum: 2014.03.30. 18.20

Ha egy ilyen gumi mellé odaáll a magamfajta autóbuzi, hamar rájön, hogy nem az autóipar a technika csúcsa.

Az úgy van, hogy a vezess.hu és az AutóMagazin kiadója ugyanaz a cég itt Magyarországon: a Sanoma. A szerkesztőség is átfedéses, így amikor az AutóMagazin német licensztulajdonosa, az Auto Motor und Sport meghívta a Magazint egy jó kis nemzetközi csoporttesztre, nekem jutott a munka. Rómába utaztam, hogy bulgár, román, mexikói és még megannyi országból való kollégámmal részt vegyek két nagyszabású összehasonlító teszten. Az egyiken az új Merci GLÁ-t vetettük össze konkurenseivel, a másikon pedig – hát azt még nem mondhatom el, mert 17-ig embargós, egy szót sem szólhatunk róla.

A rendezvényt a Bridgestone szponzorálta, egyebek mellett azzal, hogy használhattuk a Róma melletti tesztpályáját, amelyen csak az egyik jópofa dolog a két végében emelt oválpálya, a parabolika felső szakaszán akár 200-zal is simán visszafordulnak az autók. (A rekord egy Ferrari volt, 315-tel, de nem most: mi 195-ig merészkedtünk.) A tesztek eredményeiről is beszámolunk majd, de a sok jövés-menés, gumicsikorgás, kanyargás közepette láttam egy olyan jópofát, amit muszáj megmutatnom nektek. Ezt a gumit, la:

Ha nincs mellette ember méretaránynak, akár rollerkeréknek is tűnhet, csak a sok kerékcsavar gyanús

A Bridgestone a tesztpálya mellett álló oktatóközpontban állította ki ezt az abroncsot, és meg is értem, hogy büszke rá. Paraméterei mellett eltörpülnek a megszokott autós dimenziók:

380 km/h-ig és 34 tonnáig jó a gumi

A méretadatok is rajta vannak, ami alapján könnyen kinyomozhattam, milyen szörny visel ilyen papucsokat:

A méret: 1400x530 R 23. Meggugliztam, mire való. Hát a polgári légiközlekedés legnagyobbikára, az Airbus A380-ra

Végezetül a centrírsúly; azt már a fantáziátokra bízom, mekkora gumisműhely lehet az, ahol ilyen kerekeket egyensúlyoznak ki:

Az a kis fémszilánk ott a centrírsúly


És valahogy így működik élesben:

Kommentek

  • Guevara

    Az Antonov An-225-ös még az A380-asnál is nagyobb, igaz előbbit eredetileg nem a polgári repülés számára szánták, de ma már, a Buran űrrepülő-program leállítása után, csak polgári (teherszállító) feladatokat lát el. Annál nagyobb repülőgép viszont még katonai célokra sem létezik.

  • husky

    Még egy jópofa adat a repcsikerekekhez. Nem levegő van benne hanem tiszta nitrogén gáz, mert szinte érzéketlen a hőmérsékletre, nem tűzveszélyes (nem táplálja a tüzet)és úgy 18-24 bar körüli nyomásra kell felfújni! Persze nagy a szórás típustól, terheléstől függően.

  • Guevara

    Husky: Úgy igaz! A tiszta nitrogén kevésbé hajlamos “elszökni” a gumiból a fizikailag nagyobb méretű molekulái miatt. Az oxigén viszont át tud diffundálni olyan anyagokon is amiről el nem hinnénk, ilyen többek közt a gumiabroncsok anyaga.

  • Rácz Tamás

    Akkor, ha szorgalmasan fujogatom mindig fel a gumikat a kocsin, elobb-utobb abban is csak a nitrogen marad a levegobol? :-)

  • Guillotinee

    ” Miért jobb a NITROGÉN a hagyományos kompresszoros levegőnél?
    Oxigénmentes!
    Az oxigén az anyag öregedéséhez vezet, illetve a magas hőmérséklet és az oxigén jelenléte nyomásvesztéshez vezet.
    Olajmentes!
    A kompresszorok kenéséhez rendszerint olajat használnak, az olajpára jelenléte a gumiabroncs belsejében kifejezetten meggyorsítja az öregedést, ráadásul az oxigénnel együtt gyúlékony gázkeverék létrejöttéhez vezet, amelyek öngyulladást okozhatnak.
    Nedvességmentes!
    A hagyományos kompresszorok használatával a gumiabroncs belsejébe nedvességet is juttatunk. A nedvesség előfordulása nemcsak hőmérsékletfüggő nyomásingadozást okoz, hanem az abroncs belső részeinek (szelep, keréktárcsa) öregedéséhez és oxidációjához is vezet. A NITROGÉN gáz nem tartalmaz oxigént, olajat, port és nedvességet, így teljes mértékben kiküszöböli a negatív hatásokat.”

    Ennyit találtam amit érdemes tudni a témáról.

    Már ha igaz amit írnak.

Árokba lökte a nagyi a lassú motorost

Egy ideig türelmesen követte autójával a robogóst, majd úgy előzte meg, hogy közben belökte az árokba.

Nézd élőben a Renault F1-es bemutatóját

A Renault-csapat ma 15.30-kor leplezi le 2017-es Forma-1-es modelljét, az R.S. 17-est. Videós közvetítés a bemutatóról.

F1: Itt van Verstappen és Vandoorne bukója – videó

A Red Bull-os Max Verstappen és a McLaren újonca, Stoffel Vandoorne is megmutatta ma 2017-es sisakfestését.

F1: Film készült a McLarenről

Pontosabban az alapítójáról, Bruce McLarenről. Az alkotás hamarosan látható lesz a mozikban.

Beleszólhatsz, hol legyen lezárás a 3-as metró miatt

A BKK társadalmi egyeztetésre bocsátja az M3-as metróvonal – a jelenlegi tervek szerint – 2017 nyarától induló rekonstrukciójához kapcsolódó, a Kőbánya-Kispest-Nagyvárad tér közötti szakasz lezárásának idejére tervezett forgalmi rendre vonatkozó javaslatait.

F1: Verstappen idén még nem lesz bajnok

A Red Bull ifjoncának édesapja, Jos Verstappen szerint idén még korai lenne világbajnoki szezont várni a tinitől. Majd jövőre.

F1: Esőnapot hirdetett Barcelona

A jövő hétfőn kezdődik a Forma-1-es tesztelés, amelyen a Pirelli kérésére a nyolcból egy napon vizes pályán mennek majd az autók. A barcelonai pálya bejelentette, mikor locsolnak.

Milliárdos papával könnyebb az F1-be jutni

A Williamsnél idén bemutatkozó 18 éves újonc, Lance Stroll nem tagadja, hogy édesapja anyagi támogatása sokat segített a Forma-1-be való eljutásban, igaz, tehetséget azért nem ő vett neki.

F1: Ki lesz a Red Bull tartalékosa?

A Red Bull motorsportfőnöke, Helmut Marko elmondta, kit ültetnének a nagycsapat autójába, ha Daniel Ricciardo vagy Max Verstappen kidőlne valamiért.

Minden autóba nyomkövetőt kell szerelni Kínában

Minden gépjárműbe műholdas nyomkövetőt kell szerelni az északnyugat-kínai Hszincsiang-Ujgur autonóm körzet egyik prefektúrájában a terrorizmus elleni küzdelem keretében.

F1: Világbajnok tanácsadó segíti Bottast

A 2017-re a Mercedeshez szerződött Valtteri Bottas nagyon örül neki, hogy a kétszeres világbajnok Mika Häkkinen segíti majd őt a háttérből.

Hivatalosan is megvan Magyarország legtorzabb BMW-je

Ha valaki netán van olyan elvetemült és pénzt ad érte, egy dologra kérjük: bontsa szét és alkatrészenként adjon túl rajta, mert ez ebben a formában a márka meggyalázása.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.