Anyám, mekkora gumi! És 380-ig jó!

Repülőabroncs a legnagyobb madárra

Szerző: Rácz Tamás levél küldés 
Dátum: 2014.03.30. 18.20

Ha egy ilyen gumi mellé odaáll a magamfajta autóbuzi, hamar rájön, hogy nem az autóipar a technika csúcsa.

Az úgy van, hogy a vezess.hu és az AutóMagazin kiadója ugyanaz a cég itt Magyarországon: a Sanoma. A szerkesztőség is átfedéses, így amikor az AutóMagazin német licensztulajdonosa, az Auto Motor und Sport meghívta a Magazint egy jó kis nemzetközi csoporttesztre, nekem jutott a munka. Rómába utaztam, hogy bulgár, román, mexikói és még megannyi országból való kollégámmal részt vegyek két nagyszabású összehasonlító teszten. Az egyiken az új Merci GLÁ-t vetettük össze konkurenseivel, a másikon pedig – hát azt még nem mondhatom el, mert 17-ig embargós, egy szót sem szólhatunk róla.

A rendezvényt a Bridgestone szponzorálta, egyebek mellett azzal, hogy használhattuk a Róma melletti tesztpályáját, amelyen csak az egyik jópofa dolog a két végében emelt oválpálya, a parabolika felső szakaszán akár 200-zal is simán visszafordulnak az autók. (A rekord egy Ferrari volt, 315-tel, de nem most: mi 195-ig merészkedtünk.) A tesztek eredményeiről is beszámolunk majd, de a sok jövés-menés, gumicsikorgás, kanyargás közepette láttam egy olyan jópofát, amit muszáj megmutatnom nektek. Ezt a gumit, la:

Ha nincs mellette ember méretaránynak, akár rollerkeréknek is tűnhet, csak a sok kerékcsavar gyanús

A Bridgestone a tesztpálya mellett álló oktatóközpontban állította ki ezt az abroncsot, és meg is értem, hogy büszke rá. Paraméterei mellett eltörpülnek a megszokott autós dimenziók:

380 km/h-ig és 34 tonnáig jó a gumi

A méretadatok is rajta vannak, ami alapján könnyen kinyomozhattam, milyen szörny visel ilyen papucsokat:

A méret: 1400x530 R 23. Meggugliztam, mire való. Hát a polgári légiközlekedés legnagyobbikára, az Airbus A380-ra

Végezetül a centrírsúly; azt már a fantáziátokra bízom, mekkora gumisműhely lehet az, ahol ilyen kerekeket egyensúlyoznak ki:

Az a kis fémszilánk ott a centrírsúly


És valahogy így működik élesben:

Kommentek

  • Guevara

    Az Antonov An-225-ös még az A380-asnál is nagyobb, igaz előbbit eredetileg nem a polgári repülés számára szánták, de ma már, a Buran űrrepülő-program leállítása után, csak polgári (teherszállító) feladatokat lát el. Annál nagyobb repülőgép viszont még katonai célokra sem létezik.

  • husky

    Még egy jópofa adat a repcsikerekekhez. Nem levegő van benne hanem tiszta nitrogén gáz, mert szinte érzéketlen a hőmérsékletre, nem tűzveszélyes (nem táplálja a tüzet)és úgy 18-24 bar körüli nyomásra kell felfújni! Persze nagy a szórás típustól, terheléstől függően.

  • Guevara

    Husky: Úgy igaz! A tiszta nitrogén kevésbé hajlamos “elszökni” a gumiból a fizikailag nagyobb méretű molekulái miatt. Az oxigén viszont át tud diffundálni olyan anyagokon is amiről el nem hinnénk, ilyen többek közt a gumiabroncsok anyaga.

  • Rácz Tamás

    Akkor, ha szorgalmasan fujogatom mindig fel a gumikat a kocsin, elobb-utobb abban is csak a nitrogen marad a levegobol? :-)

  • Guillotinee

    ” Miért jobb a NITROGÉN a hagyományos kompresszoros levegőnél?
    Oxigénmentes!
    Az oxigén az anyag öregedéséhez vezet, illetve a magas hőmérséklet és az oxigén jelenléte nyomásvesztéshez vezet.
    Olajmentes!
    A kompresszorok kenéséhez rendszerint olajat használnak, az olajpára jelenléte a gumiabroncs belsejében kifejezetten meggyorsítja az öregedést, ráadásul az oxigénnel együtt gyúlékony gázkeverék létrejöttéhez vezet, amelyek öngyulladást okozhatnak.
    Nedvességmentes!
    A hagyományos kompresszorok használatával a gumiabroncs belsejébe nedvességet is juttatunk. A nedvesség előfordulása nemcsak hőmérsékletfüggő nyomásingadozást okoz, hanem az abroncs belső részeinek (szelep, keréktárcsa) öregedéséhez és oxidációjához is vezet. A NITROGÉN gáz nem tartalmaz oxigént, olajat, port és nedvességet, így teljes mértékben kiküszöböli a negatív hatásokat.”

    Ennyit találtam amit érdemes tudni a témáról.

    Már ha igaz amit írnak.

A lakótelep közepén sikerült elakadni egy szabadidő-autóval

Újabb eset bizonyítja, hogy a szabadidő-autó nem terepjáró, főleg utcai abroncsokkal nem.

Városban száguldozó kretének rontják a BMW-sek jó hírét

Az ilyen videók miatt romlik a bajor márka tulajdonosainak megítélése, mert ez már nem a használja-e az indexet szint. Ez közveszélyes szórakozás.

Felhők közé emel a magyar Trabant motor, és ez nem vicc

Magyarországon az épülő szocializmus találkozása a repülési vággyal érdekes szerkezeteket szült, a felhők közé vágyóknak köszönhetünk egy különleges Trabant motort, ami képes volt embereket égbe emelni.

Kereszteződésben ennél zseniálisabb dolgot még nem láttunk

Nem tudsz kihajtani a keresztező forgalom miatt, és senki nem enged ki? Van egy megoldás!

Audi RS3: Megnéztük hogy készül, és ki is próbáltuk

Évente egyszer biztosan van valami rendezvény a világ legnagyobb motorgyárában, Győrben. A mostani apropóját a március 10-től gyártott Audi RS3 Limousine adta 

Használt autó: nagypályás használt BMW egy új Škoda Octavia árában

2017. februárjában, az utód értékesítésének indulásával kifutott az F10-es BMW 5-ös. Öt-hatmillióval be lehet szállni, egy kompakt autó árából. Megéri kockáztatni a használt luxusautóval?

Egyszerűsítenék az újtdíjfizetést

Három multinacionális vállalat közös céget alapított a Európai Elektronikus Útdíjszedési Szolgáltatás (ETTS) hatékonyságának javítása érdekében. A Toll4Europe vállalkozás már minden szükséges hatóságtól zöld utat kapott.

Önjáró autók üzembe helyezését tervezik

Bő két év múlva már vezető nélküli autók közlekedhetnek a London és Oxford közti 100 kilométeres úton, ha valóra válnak egy frissen létrehozott brit konzorcium tervei.

F1: A Mercedes segíti ki a Hondát?

Brit sajtóértesülés szerint a Mercedes beszáll a Honda motorfejlesztésébe. A Red Bull nem örül a rivális felzárkóztatásának.

F1: Kínszenvedés lesz megegyezni az új motorokról

A Forma-1 új motorformulára vált 2021-től, sokan előre látják, hogy nem lesz könnyű megegyezni erről.

F1: Komoly veszélyben volt Wehrlein pályafutása

A Sauber versenyzője, Pascal Wehrlein szerint a Bajnokok Tornáján szerzett hátsérülésére a karrierje is rámehetett volna, ha nem adott volna magának elég időt a felépülésre.

Porsche: három visszahívás egy héten belül!

A német sportautógyár típusait különböző problémák sújtják, de mások sem immúnisak a péntekinadrág-szindrómára.

Figyelem, újra bírságolnak az óbudai kamerák

A III. kerület a polgármesteri iroda honlapján tette közzé, hogy mostantól megint küldik a csekkeket a szabálytalankodóknak, mert továbbra sem bizonyított, hogy jogtalanul bírságolnának kameráik felvételei alapján.

F1: Egyenlítésre készül a Mercedes

A hétvégi Orosz Nagydíjon a Mercedes szeretné 2-2-re felhozni az idei győzelmi arányt, Toto Wolff szerint az egész csapatnak fáj, amikor kikapnak a Ferraritól.

Barbár Mad Max-autó a Mitsubishitől

A Top Gear felkérésére félelmetes sivatagi versenyautót épített a Mitsubishi, majd elkészítették annak civil, megvásárolható kiadását is.

Visszatért a lépcsőshátú Swift!

Bemutatkozott és három hét múlva már meg is vásárolható a Suzuki Swift szedán – igaz, nem Suzuki, nem Swift, és nem is kapható Európában.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.