Fél évszázados a cseh remek

50 éves a Škoda 1000 MB

Szerző: Erdős Norti levél küldés 
Dátum: 2014.03.25. 12.15

Pár nappal ezelőtt ünnepelhette a Škoda 1000 MB az 50. születésnapját, a modell jelentős mérföldkőnek számított a gyár életében.

A Škoda igazi sikertörténet az autógyártásban, főleg ha a kelet-európai autókat vesszük alapul. A régi konkurensek és kortársak, mint a Wartburg vagy a Trabant, lassan kikopnak az utakról, a Škoda viszont – hála a Volkswagennek – fennmaradt, és második virágkorát éli napjainkban. 
A Škoda Auto ma Csehország legnagyobb személyautó-gyártója. A céget 1899-ben alapította Emil Škoda, az 1920-as évekre pedig már Csehország legnagyobb ipari vállalatává vált. Gyártottak személy- és tehergépkocsit, illetve tömegközlekedési járműveket, mozdonyokat, hidat, fegyvert és traktort is.
Pár nappal ezelőtt ünnepelhette a Škoda 1000 MB az 50. születésnapját, hiszen 1964. március 21-én mutatkozott be a modell, amely jelentős mérföldkőnek számított a gyár életében. 
Már 1956-ban elkezdődött az új prototípus tervezése, aminek eredetileg a 990 és a Favorit nevet szánták, de a gyár ekkor érte el az 1 milliomodik legyártott autót, és az új motor is majdnem 1000 cm3-es volt, így kapta az 1000 MB nevet a jármű. A Škoda úgy döntött, hogy a Nyugat-Európában akkor nagyon divatos farmotoros felépítést fogja alkalmazni a típusnál, így a saját készítésű önhordó karosszéria ellenére is sokan hasonlítgatták a Renault Dauphine-hez és a Volkswagen Bogárhoz a modellt. 
A hatvanas évek elején egy teljesen új gyártócsarnokot húztak fel Mladá Boleslavban, kifejezetten az 1000 MB gyártására. Több mint 40 épület készült, összesen 13 kilométernyi új úttal egyetemben, és 10 kilométer hosszan kellett átépíteni a vasútpályát is. Az itt felhúzott új kohóban készültek a motorblokkok és a váltóházak.
A konstrukció megbízhatóságát 50 autós tesztflottával bizonyították, amik összesen 1,6 millió kilométert futottak 1962-ben, a Szovjetunió területén sarkvidéki körülmények között, és a Kaukázus forró égövi magas hegységeiben is bizonyítaniuk kellett az új Škodáknak.
Kényelmes utasterének, és a négyhengeres, 37 lóerős 1 literes motor teljesítményének köszönhetően nagyon népszerűvé vállt az 1000 MB, 1964 és 1969 között 443 141 darabot készítettek az autóból (1966 után készült nagyobb motorral is, 1100 MB néven), ennek a mennyiségnek a fele az országhatáron kívül talált gazdára – még Új-Zélandra is jutott néhány darab. 
755 kilogrammos súlyának köszönhetően az 1000 MB mindössze 7-8 litert fogyasztott el 100 kilométeren, csúcssebessége pedig elérte a 120 km/órát. Az 1100-as modell (1,1 literes) már 43 lóerőt szabadított az utakra. 
További érdekessége a típusnak, hogy az ülések lehajtásával az utasteret ággyá lehetett alakítani, ahol kényelmesen elférhetett két ember, köszönhetően az autó 4,17 méteres hosszának és 1,63 méteres szélességnek. Csomagtere 220 liter kapacitású volt. 
Érdekességek: 

1000 MBX - Az egyik legritkább, és a rajongók körében legnépszerűbb Škoda. Az egyenes tetős kupéban még az elefántfül ablakokat is tekerővel lehetett nyitni. 2517 darabot készítettek belőle 1966-1968 között.

Az 1000 MB kombi prototípus - Sorozatgyártása nem valósult meg, mert a motor mellett lévő csomagok túlságosan farnehézzé tették volna a járművet.

Kommentek

  • Guevara

    “1966 után a nagyobb motorral, már 1100 MB néven futott”

    Végig volt 1000MB, ehhez jött 66-ban az 1100.

Könnyfakasztó vadászautó Lada Niva helyett

Csupán három darab ilyen Aston Martin V8 vadászkombi készült az angliai gyárban, most pedig eladó az egyik legjobb kondícióban lévő példány.

Nincs ma ennél menőbb Porsche az interneten!

Aligha létezik még egy ilyen Porsche 911 Carrera RSR 3.8-as a világon. Kívánatos patina, merész színek és 10 futott kilométer.

Tudod, miért hívják anyósülésnek?

Tudod, hogy az autóban a jobb első ülést miért hívják anyósülésnek? Van néhány teória.

A pesti autósok birkák, itt a fotós bizonyíték

Levelet kaptunk olvasónktól, akit – érthetően – bánt, hogy a pesti autósok nem tanulnak a büntetésekből, és direkt megszegik a szabályokat.

F1: Alonso oda megy, ahol nyerhet

Fernando Alonso egyértelmű üzenetet küldött a McLaren-Hondának, ha csak nem történik valami csoda, távozni fog, ugyanis olyan csapatnál akar vezetni, ahol lehetősége van a győzelemre.

F1: Massa csak tette, amit a mérnök mondott

Felipe Massa nagyon elégedetten nyilatkozott az Orosz Nagydíj időmérője után, a 6. helye azt mutatja, hogy a Williams immár versenyben van a Red Bull-lal.

Ricciardo: Az ötödik hely volt a mai maximum

A Red Bull továbbra is csak fut az élmezőny után, de Daniel Ricciardo igyekszik pozitívan hozzáállni a szezonhoz. Csapattársa, Max Verstappen viszont továbbra is küzd az autójával.

F1: Lakáscserében fogadott Massa, Ricciardo és Verstappen

A Red Bull pilótái és a williamses Felipe Massa a vasárnapi Orosz Nagydíjon az valószínűleg egymással küzd majd, a “házon belüli” csatának érdekes tétje lesz.

F1: Hamilton szuboptimális formában

Lewis Hamilton elismerte, hogy a Forma-1-es Orosz Nagydíj időmérőjén egyszerűen nem volt elég gyors, ugyanakkor az előzmények alapján a futamtól sem remélhet sokat.

Mindent túlél a Citroën WRC gépe

Igazán szédítő bukfenc után tért vissza Kris Meeke Citroën C3 WRC-je az argentin rali futamán.

Alonso: Megint tökéletes időmérőm volt

Fernando Alonso sosem fogy ki az öndicséretből, a szocsi kvalifikáció után a Honda-motort szidta és annak örült, hogy újonc csapattársát héttizeddel verte.

Kimi: Azért az első sor nem rossz a csapatnak

A Orosz Nagydíj időmérőjén Sebastian Vettel biztosította be a vasárnapi pole pozíciót, mögötte Kimi Raikkönen és Valtteri Bottas végzett. Az első három nyilatkozatai Szocsiból.

F1: A Ferrari kiütötte a Mercedest az időmérőn

A Forma-1-es Orosz Nagydíj időmérőjén a Ferrari “robbantott”, Sebastian Vettelé lett a pole-t, Kimi Räikkönen 2. helyével meglett a teljes első sor. A mercedeses Valtteri Bottas a 3., Lewis Hamilton szétesett.

Ritka Ferrarit emésztettek fel a lángok

Porrá égett egy korai Ferrari F40-es, az anyagi kár jelentős, az autó pótolhatatlan darabja az olasz sportkocsigyár történelmének.

Újabb hajmeresztő ötlettel állt elő a Tesla-vezér

Föld alatt utaztatná az embereket Elon Musk, amivel teljesen megreformálná a városi közlekedést. A dugók csökkennének és az emberek gyorsabban jutnának el a célhoz.

Meglepte leghűségesebb vevőjét a Lexus

100 évesen a 25-ödik Lexusát készült megvásárolni, ezért a japán gyártó egy igazán különleges darabot készített hűséges vevőjének.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.