Fél évszázados a cseh remek

50 éves a Škoda 1000 MB

Szerző: Erdős Norti levél küldés 
Dátum: 2014.03.25. 12.15

Pár nappal ezelőtt ünnepelhette a Škoda 1000 MB az 50. születésnapját, a modell jelentős mérföldkőnek számított a gyár életében.

A Škoda igazi sikertörténet az autógyártásban, főleg ha a kelet-európai autókat vesszük alapul. A régi konkurensek és kortársak, mint a Wartburg vagy a Trabant, lassan kikopnak az utakról, a Škoda viszont – hála a Volkswagennek – fennmaradt, és második virágkorát éli napjainkban. 
A Škoda Auto ma Csehország legnagyobb személyautó-gyártója. A céget 1899-ben alapította Emil Škoda, az 1920-as évekre pedig már Csehország legnagyobb ipari vállalatává vált. Gyártottak személy- és tehergépkocsit, illetve tömegközlekedési járműveket, mozdonyokat, hidat, fegyvert és traktort is.
Pár nappal ezelőtt ünnepelhette a Škoda 1000 MB az 50. születésnapját, hiszen 1964. március 21-én mutatkozott be a modell, amely jelentős mérföldkőnek számított a gyár életében. 
Már 1956-ban elkezdődött az új prototípus tervezése, aminek eredetileg a 990 és a Favorit nevet szánták, de a gyár ekkor érte el az 1 milliomodik legyártott autót, és az új motor is majdnem 1000 cm3-es volt, így kapta az 1000 MB nevet a jármű. A Škoda úgy döntött, hogy a Nyugat-Európában akkor nagyon divatos farmotoros felépítést fogja alkalmazni a típusnál, így a saját készítésű önhordó karosszéria ellenére is sokan hasonlítgatták a Renault Dauphine-hez és a Volkswagen Bogárhoz a modellt. 
A hatvanas évek elején egy teljesen új gyártócsarnokot húztak fel Mladá Boleslavban, kifejezetten az 1000 MB gyártására. Több mint 40 épület készült, összesen 13 kilométernyi új úttal egyetemben, és 10 kilométer hosszan kellett átépíteni a vasútpályát is. Az itt felhúzott új kohóban készültek a motorblokkok és a váltóházak.
A konstrukció megbízhatóságát 50 autós tesztflottával bizonyították, amik összesen 1,6 millió kilométert futottak 1962-ben, a Szovjetunió területén sarkvidéki körülmények között, és a Kaukázus forró égövi magas hegységeiben is bizonyítaniuk kellett az új Škodáknak.
Kényelmes utasterének, és a négyhengeres, 37 lóerős 1 literes motor teljesítményének köszönhetően nagyon népszerűvé vállt az 1000 MB, 1964 és 1969 között 443 141 darabot készítettek az autóból (1966 után készült nagyobb motorral is, 1100 MB néven), ennek a mennyiségnek a fele az országhatáron kívül talált gazdára – még Új-Zélandra is jutott néhány darab. 
755 kilogrammos súlyának köszönhetően az 1000 MB mindössze 7-8 litert fogyasztott el 100 kilométeren, csúcssebessége pedig elérte a 120 km/órát. Az 1100-as modell (1,1 literes) már 43 lóerőt szabadított az utakra. 
További érdekessége a típusnak, hogy az ülések lehajtásával az utasteret ággyá lehetett alakítani, ahol kényelmesen elférhetett két ember, köszönhetően az autó 4,17 méteres hosszának és 1,63 méteres szélességnek. Csomagtere 220 liter kapacitású volt. 
Érdekességek: 

1000 MBX - Az egyik legritkább, és a rajongók körében legnépszerűbb Škoda. Az egyenes tetős kupéban még az elefántfül ablakokat is tekerővel lehetett nyitni. 2517 darabot készítettek belőle 1966-1968 között.

Az 1000 MB kombi prototípus - Sorozatgyártása nem valósult meg, mert a motor mellett lévő csomagok túlságosan farnehézzé tették volna a járművet.

Kommentek

  • Guevara

    “1966 után a nagyobb motorral, már 1100 MB néven futott”

    Végig volt 1000MB, ehhez jött 66-ban az 1100.

Januárban jön a Lexus új zászlóshajója

28 évvel az első, eredeti Lexus LS megjelenése után színre lép a modell ötödik generációja. Még nem sok mindent tudunk róla.

Üdvözöl a pokol

Rájöttem a titokra: minél hosszabb egy Mercedes neve, annál nagyobb a móka; és az új E 63 neve bizony piszok hosszú. Portugáliában teszteltük minden idők legerősebb E-osztályát.

F1: Ilyen, amikor Verstappen nagyon hülyén néz ki

A Red Bullnál Mikulás-napi rendezvény volt december 6-án, Max Verstappennek sikerült hülyét csinálnia magából.

F1: A pechvogel is jelentkezett a Mercinél – videó

A Forma-1 történetének egyik legmókásabb balesetét produkáló japán sereghajtó, Taki Inoue is bejelentkezett Nico Rosberg mercedeses üléséért.

Keresztbe vágva jön az Alpine

Megérkezett az első gyári videó a Renault jövőre érkező sportkocsijáról, a hátsókerekes Alpine A120-ról.

F1: Ferrari-uralmat a Mercedesé helyett!

Monisha Kaltenborn, a Sauber csapatfőnöke szerint jobb lenne, ha a Ferrari, és nem a Mercedes lenne egyeduralkodó a Forma-1-ben.

Hamilton: Furcsa dolgok történtek a Mercedesnél

Lewis Hamilton nem áll le a célozgatásokkal, az angol szerint különös dolgok is történtek idén a Mercedesnél.

F1: Meglepetés volt a Francia Nagydíj feltámasztása

A Francia Nagydíj újjáélesztése még a Forma-1 uraként ismert Bernie Ecclestone-t is meglepte egy kicsit, de úgy fest, a Paul Ricard pálya jó otthona lesz a versenynek.

Top 10: puncimágnesek használtan

Jobb lenne egy új Volvo XC90, de nem mindenkinek telik rá, a nőknek mégis imponálni kell valamivel. Szoknyavadász hatással bíró autókat kerestünk, kétmillióig.

F1: Verstappennek önkritika kell

1997 világbajnoka, Jacques Villeneuve úgy véli, Max Verstappen kiemelkedően teljesített idén, de igazán jó Forma-1-es csak akkor lesz belőle, ha képes szembenézni a hibáival és fejlődni.

F1: Rosberg visszaszólt Laudának

Nico Rosberg nem érti, miért akadt ki annyira a Mercedes-csapat elnöke, Niki Lauda a visszavonulásán A világbajnok azt is elárulta, mennyit kivett belőle Lewis Hamilton megverése.

Megállás közben szippant fel áramot a svédek hibrid busza

Olyan dízel-elektromos buszt fejlesztett ki a svéd Scania, melynek akkumulátora a buszmegálló aszfaltjából feltölthető.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.