Fél évszázados a cseh remek

50 éves a Škoda 1000 MB

Szerző: Erdős Norti levél küldés 
Dátum: 2014.03.25. 12.15

Pár nappal ezelőtt ünnepelhette a Škoda 1000 MB az 50. születésnapját, a modell jelentős mérföldkőnek számított a gyár életében.

A Škoda igazi sikertörténet az autógyártásban, főleg ha a kelet-európai autókat vesszük alapul. A régi konkurensek és kortársak, mint a Wartburg vagy a Trabant, lassan kikopnak az utakról, a Škoda viszont – hála a Volkswagennek – fennmaradt, és második virágkorát éli napjainkban. 
A Škoda Auto ma Csehország legnagyobb személyautó-gyártója. A céget 1899-ben alapította Emil Škoda, az 1920-as évekre pedig már Csehország legnagyobb ipari vállalatává vált. Gyártottak személy- és tehergépkocsit, illetve tömegközlekedési járműveket, mozdonyokat, hidat, fegyvert és traktort is.
Pár nappal ezelőtt ünnepelhette a Škoda 1000 MB az 50. születésnapját, hiszen 1964. március 21-én mutatkozott be a modell, amely jelentős mérföldkőnek számított a gyár életében. 
Már 1956-ban elkezdődött az új prototípus tervezése, aminek eredetileg a 990 és a Favorit nevet szánták, de a gyár ekkor érte el az 1 milliomodik legyártott autót, és az új motor is majdnem 1000 cm3-es volt, így kapta az 1000 MB nevet a jármű. A Škoda úgy döntött, hogy a Nyugat-Európában akkor nagyon divatos farmotoros felépítést fogja alkalmazni a típusnál, így a saját készítésű önhordó karosszéria ellenére is sokan hasonlítgatták a Renault Dauphine-hez és a Volkswagen Bogárhoz a modellt. 
A hatvanas évek elején egy teljesen új gyártócsarnokot húztak fel Mladá Boleslavban, kifejezetten az 1000 MB gyártására. Több mint 40 épület készült, összesen 13 kilométernyi új úttal egyetemben, és 10 kilométer hosszan kellett átépíteni a vasútpályát is. Az itt felhúzott új kohóban készültek a motorblokkok és a váltóházak.
A konstrukció megbízhatóságát 50 autós tesztflottával bizonyították, amik összesen 1,6 millió kilométert futottak 1962-ben, a Szovjetunió területén sarkvidéki körülmények között, és a Kaukázus forró égövi magas hegységeiben is bizonyítaniuk kellett az új Škodáknak.
Kényelmes utasterének, és a négyhengeres, 37 lóerős 1 literes motor teljesítményének köszönhetően nagyon népszerűvé vállt az 1000 MB, 1964 és 1969 között 443 141 darabot készítettek az autóból (1966 után készült nagyobb motorral is, 1100 MB néven), ennek a mennyiségnek a fele az országhatáron kívül talált gazdára – még Új-Zélandra is jutott néhány darab. 
755 kilogrammos súlyának köszönhetően az 1000 MB mindössze 7-8 litert fogyasztott el 100 kilométeren, csúcssebessége pedig elérte a 120 km/órát. Az 1100-as modell (1,1 literes) már 43 lóerőt szabadított az utakra. 
További érdekessége a típusnak, hogy az ülések lehajtásával az utasteret ággyá lehetett alakítani, ahol kényelmesen elférhetett két ember, köszönhetően az autó 4,17 méteres hosszának és 1,63 méteres szélességnek. Csomagtere 220 liter kapacitású volt. 
Érdekességek: 

1000 MBX - Az egyik legritkább, és a rajongók körében legnépszerűbb Škoda. Az egyenes tetős kupéban még az elefántfül ablakokat is tekerővel lehetett nyitni. 2517 darabot készítettek belőle 1966-1968 között.

Az 1000 MB kombi prototípus - Sorozatgyártása nem valósult meg, mert a motor mellett lévő csomagok túlságosan farnehézzé tették volna a járművet.

Kommentek

  • Guevara

    “1966 után a nagyobb motorral, már 1100 MB néven futott”

    Végig volt 1000MB, ehhez jött 66-ban az 1100.

Hamilton: Undorító, amit Ricciardo csinál

Lewis Hamilton azt mondja, kizárt, hogy Daniel Ricciardóhoz hasonlóan cipőből pezsgőzzön a dobogón.

Olasz fordítás

Egy legendás név, egy legendás roadster, 170 lóerős turbómotor, vászontető, és közvetlen kormányzás. Ugye milyen jól hangzik? Kipróbáltuk az MX-5 felpaprikázott olasz testvérét.

Karambollal végződött a robotautók első versenye

Mindössze két autó indult az új Roborace széria legelső futamán. Egyikük karambolozott és kiesett a versenyből, a másik gond nélkül teljesítette a távot.

Lotus 007: leghíresebb márkatársát köszönti az Evora különkiadása

Különleges kezelésnek vetette alá a fél éve bemutatott Evora Sport 410 modellt a Lotus. Az egyedi munka a világ talán leghíresebb Lotusa előtt tiszteleg.

Megvennéd Niki Lauda BMW M1-esét?

Bőven több, mint 500 millió forintot érhet Niki Lauda egykori BMW M1-ese, ami légitársasága alapítása miatt adott el.

Furcsa platós Mazda MX-5 keresi új gazdáját

Megnyújtották a Mazda MX-5-ös tengelytávját, hogy platós hordárként üzemelhessen. Most pedig éppen eladó a szokatlan mű.

Így vágnak szét egy Porsche Panamerát a tűzoltók

A présgépbe dobás helyett inkább a tűzoltóknak adták az előszériás autót, hogy gyakorolják a mentést.

Egyre népszerűbb Oroszországban a Kamaz

Az orosz gyártó 2016-ban tovább növelte piaci részesedését. A legkeresettebb modellek között szinte csak Kamaz gyártmányokat találunk.

Hajmeresztő, mire képes 1 perc alatt az új Bugatti

Nem csak felgyorsul 400 km/órás sebességre a Bugatti Chiron, hanem meg is áll majd. Mindezt egy percen belül.

F1: Bottasnak megígérték, hogy mehet a Mercedeshez

A Williams főnöknője, Claire Williams elárulta, hogy fel sem merült, hogy Valtteri Bottast ne engedjék el a Mercedeshez, tavaly ugyanis ígéretet tettek neki, ha alkalom adódik, mehet egy nagycsapathoz.

Legendás francia filmet forgatott újra a Ford

40 éves filmet forgatott újra a Ford modern formában és egy piros Mustanggal a főszerepben.

Motorháztetőre vetette magát egy félnótás gyalogos

Rávetette magát a vétlen autósra, majd felháborodott, mint akit valóban elütöttek.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.