Targa Florio – Szenvedély, sebesség, halál

Szerző: Kovács Miklós levél küldés 
Dátum: 2014.02.07. 19.00

Érdemes végignézni a cikkbe ágyazott videókat a versenyzés aranykorából. Azt javallom, szánjátok rá az időt, megéri.

Az igazi, országúti száguldás mára már csak legenda. Vagy illegális istenkísértés. Egyszerűen túl nagyra hízott a népesség, zsúfolásig telve autóval és biztonsági előírásokkal. Nem lehetünk vakmerően hülyék, és kenhetjük szét gazdag agyvelőnket egy Ferrari műszerfalán, szakadékba zuhanva.

Természetesen régen ezt is szabad volt, vagyis inkább adatott alkalom a kiválasztottaknak, hogy játszanak a tűzzel. Nem mintha ma nem lenne veszélyes az autósport, de azért egy klasszikus Ford Gt40 nem említhető egy lapon a biztonsággal. Ennek az őrületnek adott festői környezetet a Targa Florio versenye.

Targa Florio – Szenvedély, sebesség, halál 1

A történet 1906-ig nyúlik vissza, amikor az olasz sebességmániás Vincenzo Florio elhatározta versenyt szervez a szörnyként füstöt okádó automobiloknak. Nem máshol, mint Szicília vadregényes hegyi útjain, tele hajtűkanyarokkal, és veszélyes szakaszokkal. Így indult útjára a Targa Florio, igazi hosszútávú versenyként, hiszen az első győztes Alessandro Cagno 9 óra alatt tette meg a 446 kilométeres távot. Az 1920-as évekre a legrangosabb viadalok közé emelkedett, a Le Mans-i 24 órás verseny és Mille Miglia mellett itt gyűltek össze a győzelmi babérokra áhítozó pilóták.


Minden nagy név megfordult a kanyargós hegyi versenyen. Juan Manuel Fangio, Stirling Moss, Tazio Nuvolari, Rudolf Caracciola is kövér gázfröccsökkel zörgette a sziklás hegyoldalakat. A versenytáv rövidült, a sebesség nőt, az idő teltével, végül 72 kilométeres távot kellett legyűrni a versenyzőknek, ám a teljesítmény brutális növekedése miatt, ez nem volt egyszerű feladat. Nem vasárnapi pónilovakra kell gondolni. Igazi seggszűkítő, torokgombócgyártó 4-500 lóerős pillekönnyű versenygépekre, vékony és ütközéskor azonnal halált okozó fémből.


A kor nagyjai a Ferrari 312PB a Porsche 908 és az Alfa Romeo Tipo 33/3 voltak. És egyik sem volt nehezebb egy grammal sem az akkor előírt 650 kilogrammos alsó súlyhatártól. Erre jött a közel ötszáz ló, bovdenekkel és tolórudakkal az emberi idegrendszerhez kötve. Semmi elektronikai hókuszpókusz, csak tehetség, bátorság és hit. Mert itt már arra is szükség van, lehet bármilyen ügyes a pilóta egy ilyen hosszú szabad pályán bármi előfordulhat, ha 130 km/h-s átlaggal tesznek meg 72 kilométert (ja és majdnem elfelejtettem megemlíteni, a srácok azért gyakoroltak a verseny előtt, természetesen forgalomban, a helyi parasztok szekereit kerülgetve…).

Az elkerülhetetlen balesetek jöttek is sorban, az 1973-as volt az utolsó hivatalos verseny Itália déli csücskében, bár az útszakaszok egy része még szerepel az olasz ralinaptárban. Most nagyjából sejthető, miért érdemes végignézni a cikkbe ágyazott videókat a versenyzés aranykorából. Azt javallom, szánjátok rá az időt, megéri.

Kommentek

  • Ádám31

    Szimulátorban próbálkoztam a pálya teljesítésével, 35 percek jöttek ki szintidőnek :D Focus RS-el, Escort RS Cosworth-al, Mni Cooper JCW-vel, ilyesmikkel próbálkoztam. Még szimulátorban is durva pálya.

  • husky

    Fantasztikus felvételek, tényleg durva így versenyezni, gazda, szamár, teherautó és parkoló autók…
    Ha javasolhatom idézzük föl a budapesti Népligeti futamokat is, mert bizony az is egy versenypálya volt eredetileg, de ott más nem volt a versenykor. A nézőket ott sem védete semmi, csak a reflex meg szalmabála!

  • cloverfield

    Azt lehet tudni hogy mi a játék neve?

Nincs ma ennél menőbb Porsche az interneten!

Aligha létezik még egy ilyen Porsche 911 Carrera RSR 3.8-as a világon. Kívánatos patina, merész színek és 10 futott kilométer.

Tudod, miért hívják anyósülésnek?

Tudod, hogy az autóban a jobb első ülést miért hívják anyósülésnek? Van néhány teória.

A pesti autósok birkák, itt a fotós bizonyíték

Levelet kaptunk olvasónktól, akit – érthetően – bánt, hogy a pesti autósok nem tanulnak a büntetésekből, és direkt megszegik a szabályokat.

Filmbe illő balesetet videózott egy kamionos

Halálos iramban-i magaslatokat verdes az alábbi baleset, csak az a kár, hogy ez nem egy filmben történt.

F1: Massa csak tette, amit a mérnök mondott

Felipe Massa nagyon elégedetten nyilatkozott az Orosz Nagydíj időmérője után, a 6. helye azt mutatja, hogy a Williams immár versenyben van a Red Bull-lal.

Ricciardo: Az ötödik hely a legjobb, amit megszerezhetünk

A Red Bull továbbra is csak fut az élmezőny után, de Daniel Ricciardo igyekszik pozitívan hozzáállni a szezonhoz. Csapattársa, Max Verstappen viszont továbbra is küzd az autójával.

F1: Lakáscserében fogadott Massa, Ricciardo és Verstappen

A Red Bull pilótái és a williamses Felipe Massa a vasárnapi Orosz Nagydíjon az valószínűleg egymással küzd majd, a “házon belüli” csatának érdekes tétje lesz.

F1: Hamilton szuboptimális formában

Lewis Hamilton elismerte, hogy a Forma-1-es Orosz Nagydíj időmérőjén egyszerűen nem volt elég gyors, ugyanakkor az előzmények alapján a futamtól sem remélhet sokat.

Mindent túlél a Citroën WRC gépe

Igazán szédítő bukfenc után tért vissza Kris Meeke Citroën C3 WRC-je az argentin rali futamán.

Alonso: Megint tökéletes időmérőm volt

Fernando Alonso sosem fogy ki az öndicséretből, a szocsi kvalifikáció után a Honda-motort szidta és annak örült, hogy újonc csapattársát héttizeddel verte.

Kimi: Azért az első sor nem rossz a csapatnak

A Orosz Nagydíj időmérőjén Sebastian Vettel biztosította be a vasárnapi pole pozíciót, mögötte Kimi Raikkönen és Valtteri Bottas végzett. Az első három nyilatkozatai Szocsiból.

F1: A Ferrari kiütötte a Mercedest az időmérőn

A Forma-1-es Orosz Nagydíj időmérőjén a Ferrari “robbantott”, Sebastian Vettelé lett a pole-t, Kimi Räikkönen 2. helyével meglett a teljes első sor. A mercedeses Valtteri Bottas a 3., Lewis Hamilton szétesett.

Ritka Ferrarit emésztettek fel a lángok

Porrá égett egy korai Ferrari F40-es, az anyagi kár jelentős, az autó pótolhatatlan darabja az olasz sportkocsigyár történelmének.

Újabb hajmeresztő ötlettel állt elő a Tesla-vezér

Föld alatt utaztatná az embereket Elon Musk, amivel teljesen megreformálná a városi közlekedést. A dugók csökkennének és az emberek gyorsabban jutnának el a célhoz.

Meglepte leghűségesebb vevőjét a Lexus

100 évesen a 25-ödik Lexusát készült megvásárolni, ezért a japán gyártó egy igazán különleges darabot készített hűséges vevőjének.

F1: A Ferrari megint verte a Mercedest

A Forma-1-es Orosz Nagydíj utolsó szabadedzésén is határozott előnnyel verte a Ferrari a Mercedest, Sebastian Vettel a leggyorsabb, Lewis Hamilton csak a 4.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.