Targa Florio – Szenvedély, sebesség, halál

Szerző: Kovács Miklós levél küldés 
Dátum: 2014.02.07. 19.00

Érdemes végignézni a cikkbe ágyazott videókat a versenyzés aranykorából. Azt javallom, szánjátok rá az időt, megéri.

Az igazi, országúti száguldás mára már csak legenda. Vagy illegális istenkísértés. Egyszerűen túl nagyra hízott a népesség, zsúfolásig telve autóval és biztonsági előírásokkal. Nem lehetünk vakmerően hülyék, és kenhetjük szét gazdag agyvelőnket egy Ferrari műszerfalán, szakadékba zuhanva.

Természetesen régen ezt is szabad volt, vagyis inkább adatott alkalom a kiválasztottaknak, hogy játszanak a tűzzel. Nem mintha ma nem lenne veszélyes az autósport, de azért egy klasszikus Ford Gt40 nem említhető egy lapon a biztonsággal. Ennek az őrületnek adott festői környezetet a Targa Florio versenye.

Targa Florio – Szenvedély, sebesség, halál 1

A történet 1906-ig nyúlik vissza, amikor az olasz sebességmániás Vincenzo Florio elhatározta versenyt szervez a szörnyként füstöt okádó automobiloknak. Nem máshol, mint Szicília vadregényes hegyi útjain, tele hajtűkanyarokkal, és veszélyes szakaszokkal. Így indult útjára a Targa Florio, igazi hosszútávú versenyként, hiszen az első győztes Alessandro Cagno 9 óra alatt tette meg a 446 kilométeres távot. Az 1920-as évekre a legrangosabb viadalok közé emelkedett, a Le Mans-i 24 órás verseny és Mille Miglia mellett itt gyűltek össze a győzelmi babérokra áhítozó pilóták.


Minden nagy név megfordult a kanyargós hegyi versenyen. Juan Manuel Fangio, Stirling Moss, Tazio Nuvolari, Rudolf Caracciola is kövér gázfröccsökkel zörgette a sziklás hegyoldalakat. A versenytáv rövidült, a sebesség nőt, az idő teltével, végül 72 kilométeres távot kellett legyűrni a versenyzőknek, ám a teljesítmény brutális növekedése miatt, ez nem volt egyszerű feladat. Nem vasárnapi pónilovakra kell gondolni. Igazi seggszűkítő, torokgombócgyártó 4-500 lóerős pillekönnyű versenygépekre, vékony és ütközéskor azonnal halált okozó fémből.


A kor nagyjai a Ferrari 312PB a Porsche 908 és az Alfa Romeo Tipo 33/3 voltak. És egyik sem volt nehezebb egy grammal sem az akkor előírt 650 kilogrammos alsó súlyhatártól. Erre jött a közel ötszáz ló, bovdenekkel és tolórudakkal az emberi idegrendszerhez kötve. Semmi elektronikai hókuszpókusz, csak tehetség, bátorság és hit. Mert itt már arra is szükség van, lehet bármilyen ügyes a pilóta egy ilyen hosszú szabad pályán bármi előfordulhat, ha 130 km/h-s átlaggal tesznek meg 72 kilométert (ja és majdnem elfelejtettem megemlíteni, a srácok azért gyakoroltak a verseny előtt, természetesen forgalomban, a helyi parasztok szekereit kerülgetve…).

Az elkerülhetetlen balesetek jöttek is sorban, az 1973-as volt az utolsó hivatalos verseny Itália déli csücskében, bár az útszakaszok egy része még szerepel az olasz ralinaptárban. Most nagyjából sejthető, miért érdemes végignézni a cikkbe ágyazott videókat a versenyzés aranykorából. Azt javallom, szánjátok rá az időt, megéri.

Kommentek

  • Ádám31

    Szimulátorban próbálkoztam a pálya teljesítésével, 35 percek jöttek ki szintidőnek :D Focus RS-el, Escort RS Cosworth-al, Mni Cooper JCW-vel, ilyesmikkel próbálkoztam. Még szimulátorban is durva pálya.

  • husky

    Fantasztikus felvételek, tényleg durva így versenyezni, gazda, szamár, teherautó és parkoló autók…
    Ha javasolhatom idézzük föl a budapesti Népligeti futamokat is, mert bizony az is egy versenypálya volt eredetileg, de ott más nem volt a versenykor. A nézőket ott sem védete semmi, csak a reflex meg szalmabála!

  • cloverfield

    Azt lehet tudni hogy mi a játék neve?

Betiltanák a dízelautók árusítását Magyarországon

Egy most benyújtott parlamenti indítvány azt kezdeményezi, hogy 2020-tól a dízel, majd 2025-től minden belső égésű motoros jármű forgalmazása szűnjön meg Magyarországon.

Spanyol Wunderwaffe, 300 lóerővel: SEAT Leon Cupra

A SEAT Leon frissítése most lett teljes, megérkezett a legerősebb, leggyorsabb modell, a Cupra is.

F1: Hamilton aggódik az előzések miatt

Lewis Hamilton bízik benne, hogy a mérnökök tévednek, és az új szabályok nem nehezítik meg az előzéseket.

F1: Pályán a Mercedes új autója

A Forma-1-es címvédő Mercedes AMG csütörtök délelőtt pályára küldte 2017-es modelljét, a W08-ast Silverstone-ban.

F1: Soha nem látott lépést tett előre a Mercedes

A riválisok számára rossz hír, hogy a Force India szerint akkora lépést tett előre a motorjával a Mercedes, mint még soha.

F1: Az első videó az új Mercedesről

Magyar idő szerint 13.10-kor kezdődik a Mercedes 2017-es autójának bemutatója, de a csapat már kitett egy videót a Twitterre.

Top 10: nyitható tetejű, de nem kabrió, mi az?

Az új MX-5 furcsa, elektromos mozgatású, se nem kabrió, se nem egészen targa teteje adta az ihletet, hogy összegyűjtsük a tíz – szerintünk – legizgalmasabb nem kabrió és nem CC tetőt az autótörténelemből.

Hamilton: A Forma-1 “szomorú”, “elavult”

A háromszoros világbajnok Lewis Hamilton szerint a Forma-1-re nagyon ráfér a ráncfelvarrás, a megújulás, reméli, hogy az új tulajdonos tesz majd ennek érdekében.

Két hét múlva jön a kabrió Mercedes E-osztály

A kirakós utolsó darabja is a helyére kerül: a Mercedes-Benz a Genfi Autószalonon mutatja be az E-osztály kabrió kivitelét.

F1: Balhéval indulhat az új idény

A Force India technikai főnöke szerint a szezonnyitó Ausztrál Nagydíjon óvást nyújthat be a Ferrari a Mercedes és a Red Bull trükkös felfüggesztése miatt.

F1: Így közölte Rosberg a visszavonulást a főnökkel

A Mercedes csapatfőnöke, Toto Wolff egy friss interjúban elmondta, hogyan tudta meg, hogy Nico Rosberg a visszavonulás mellett döntött.

Elextra: ha igazi, nagyot szól majd!

Svájci-német-dán koprodukcióban készülhet el a Tesla Model S új kihívója. Az Elextra egyelőre nem több egyetlen hatalmas, színpompás ígéretnél.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.