Targa Florio – Szenvedély, sebesség, halál

Szerző: Kovács Miklós levél küldés 
Dátum: 2014.02.07. 19.00

Érdemes végignézni a cikkbe ágyazott videókat a versenyzés aranykorából. Azt javallom, szánjátok rá az időt, megéri.

Az igazi, országúti száguldás mára már csak legenda. Vagy illegális istenkísértés. Egyszerűen túl nagyra hízott a népesség, zsúfolásig telve autóval és biztonsági előírásokkal. Nem lehetünk vakmerően hülyék, és kenhetjük szét gazdag agyvelőnket egy Ferrari műszerfalán, szakadékba zuhanva.

Természetesen régen ezt is szabad volt, vagyis inkább adatott alkalom a kiválasztottaknak, hogy játszanak a tűzzel. Nem mintha ma nem lenne veszélyes az autósport, de azért egy klasszikus Ford Gt40 nem említhető egy lapon a biztonsággal. Ennek az őrületnek adott festői környezetet a Targa Florio versenye.

Targa Florio – Szenvedély, sebesség, halál 1

A történet 1906-ig nyúlik vissza, amikor az olasz sebességmániás Vincenzo Florio elhatározta versenyt szervez a szörnyként füstöt okádó automobiloknak. Nem máshol, mint Szicília vadregényes hegyi útjain, tele hajtűkanyarokkal, és veszélyes szakaszokkal. Így indult útjára a Targa Florio, igazi hosszútávú versenyként, hiszen az első győztes Alessandro Cagno 9 óra alatt tette meg a 446 kilométeres távot. Az 1920-as évekre a legrangosabb viadalok közé emelkedett, a Le Mans-i 24 órás verseny és Mille Miglia mellett itt gyűltek össze a győzelmi babérokra áhítozó pilóták.


Minden nagy név megfordult a kanyargós hegyi versenyen. Juan Manuel Fangio, Stirling Moss, Tazio Nuvolari, Rudolf Caracciola is kövér gázfröccsökkel zörgette a sziklás hegyoldalakat. A versenytáv rövidült, a sebesség nőt, az idő teltével, végül 72 kilométeres távot kellett legyűrni a versenyzőknek, ám a teljesítmény brutális növekedése miatt, ez nem volt egyszerű feladat. Nem vasárnapi pónilovakra kell gondolni. Igazi seggszűkítő, torokgombócgyártó 4-500 lóerős pillekönnyű versenygépekre, vékony és ütközéskor azonnal halált okozó fémből.


A kor nagyjai a Ferrari 312PB a Porsche 908 és az Alfa Romeo Tipo 33/3 voltak. És egyik sem volt nehezebb egy grammal sem az akkor előírt 650 kilogrammos alsó súlyhatártól. Erre jött a közel ötszáz ló, bovdenekkel és tolórudakkal az emberi idegrendszerhez kötve. Semmi elektronikai hókuszpókusz, csak tehetség, bátorság és hit. Mert itt már arra is szükség van, lehet bármilyen ügyes a pilóta egy ilyen hosszú szabad pályán bármi előfordulhat, ha 130 km/h-s átlaggal tesznek meg 72 kilométert (ja és majdnem elfelejtettem megemlíteni, a srácok azért gyakoroltak a verseny előtt, természetesen forgalomban, a helyi parasztok szekereit kerülgetve…).

Az elkerülhetetlen balesetek jöttek is sorban, az 1973-as volt az utolsó hivatalos verseny Itália déli csücskében, bár az útszakaszok egy része még szerepel az olasz ralinaptárban. Most nagyjából sejthető, miért érdemes végignézni a cikkbe ágyazott videókat a versenyzés aranykorából. Azt javallom, szánjátok rá az időt, megéri.

Kommentek

  • Ádám31

    Szimulátorban próbálkoztam a pálya teljesítésével, 35 percek jöttek ki szintidőnek :D Focus RS-el, Escort RS Cosworth-al, Mni Cooper JCW-vel, ilyesmikkel próbálkoztam. Még szimulátorban is durva pálya.

  • husky

    Fantasztikus felvételek, tényleg durva így versenyezni, gazda, szamár, teherautó és parkoló autók…
    Ha javasolhatom idézzük föl a budapesti Népligeti futamokat is, mert bizony az is egy versenypálya volt eredetileg, de ott más nem volt a versenykor. A nézőket ott sem védete semmi, csak a reflex meg szalmabála!

  • cloverfield

    Azt lehet tudni hogy mi a játék neve?

F1: Ricciardót feltüzelte Verstappen érkezése

Daniel Ricciardo úgy érzi, pozitív hatással volt rá, hogy Max Verstappen egyből futamgyőzelemmel debütált a Red Bullnál.

Lefokozás az útdíjszolgáltató botrányos ügyében

A Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. közleményben jelentette be, hogy lezárta azt a belső vizsgálatot, amit az Index kedden megjelent cikke után indított.

Rendőrkanyar vakon, avagy mire jó a tolatókamera

Furcsa mutatványt eszelt ki a Nissan a Juke tolatókamerájának népszerűsítésére. Kérünk szépen, ne próbáld ki otthon!

Ecclestone: Rosberg világbajnok, de semmi több

A Forma-1 uraként ismert Bernie Ecclestone szerint a visszavonuló Nico Rosbergre nem lehet a sportág egyik nagyjaként tekinteni, igaz, azért így is hiányozni fog.

F1: Még számolnak Hamiltonnal Abu-Dzabiért

Niki Laudával és Paddy Lowe-val ellentétben Toto Wolff azt mondja, nem süllyedt el végleg Lewis Hamilton szezonzárós lázadása, a következő szezon előtt tisztázzák az ügyet.

Újabb komolyabb áremelés a kutakon

A szerdai négy- és ötforintos emelés után pénteken is drágulnak az üzemanyagok.

300 ezer magyar autóban lehet veszélyes fék

Magyarországon 300 ezer autóban lehet veszélyes a fékrendszer a Hamisítás Elleni Nemzeti Testület (HENT) szerint.

Hideg tél helyett forró hangulatú képek

Mi fittyet hányunk a hóra és kitartunk! Jöhet zúzmara, marhatja arcunkat metsző szél, itt a Rúzs és Gépzsír rovatban akkor is bikinis lányok, vastag habbal autót mosó gyönyörű szüzek fogják forróvá varázsolni a levegőt!

F1: A Mercin és a Ferrarin röhög a Red Bull-főnök

A Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner szépen odaszúrt a nagy riválisoknak karácsonyi üdvözlőlapján.

F1: Érdekes számot választott a McLaren-újonc

A Nemzetközi Automobil Szövetség kiadta a 2017-es Forma-1-es idény ideiglenes nevezési listáját. Nico Rosberg helye még üres.

Megint jó buli volt a Mikulás Rallye

A Ranga – Szőke kettős sikerét hozta a 20. Taxi 4 Mikulás Rallye. A škodás páros mögött az Ollé – Tóth páros végzett a második, míg a Kovács – Istovics duó a harmadik pozícióban a fagyos, de napsütéses időben megrendezett Veszprém környéki futamon.

Nagy újítás jön, így még nem vehettél e-matricát

Az idén először új kényelmi szolgáltatásként már az érvényességi idő kezdete előtt, december 8-tól megvásárolhatók a következő évre szóló országos és megyei e-matricák.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.